Thema: De andere kant van God
“De HEERE is goed, Hij is tot een vesting op de dag van de benauwdheid. Hij kent hen die tot Hem hun toevlucht nemen. En door een overstromende vloed zal Hij een vernietigend einde maken aan zijn plaats en duisternis achtervolgt Zijn vijanden.” (Nahum 1:7 en 8 – HSV)
“De HEER is goed, een vesting in tijden van nood, Hij kent wie bij Hem schuilen. Maar zijn vijanden jaagt Hij het duister in, met een vloedgolf verwoest Hij hun stad. (Nahum 1:7 en 8 – NBV21)
God is goed! Durf jij dat altijd te zeggen dat God goed is? Ik merk dat ik dat soms ook wel echt lastig kan vinden. Pasgeleden moest ik iemand begraven die nog heel jong was en waar veel voor gebeden was, ondanks dat ik geloof dat God goed is, vind ik het ook bijna pijnlijk om dat dan te zeggen. Toen ik daar even met een collega over sprak zei hij: “Ondanks wat we voelen en ervaren, moeten juist wij profetisch blijven uitspreken dat God goed is”. Dat is ook hoe ik het wel ervaar en ondanks alles, kies ik er dan toch voor om uit te spreken dat God goed is.
Als je het boek Nahum leest en je zeker even de heftige woorden van de eerste zes verzen tot je laat doordringen, waar het niet alleen over de wraak van God gaat, maar ook over Zijn vernietigende macht, dan kun je, zelfs als het over de grootste vijanden gaat, het toch heel lastig vinden dat God toch goed is. Juist die spanning tussen God die goed is en God die op een verschrikkelijke manier kan ingrijpen maakt dat het thema over deze twee uitersten zo lastig kan zijn. Zelfs als je er zelf echt uit bent, dan is het nog lastig om over te brengen hoe je Gods goedheid, maar ook Zijn wraak moet duiden. Toch is deze dubbele waarheid zo’n grote bemoediging.
Je moet even bedenken wat Israël allemaal heeft meegemaakt. Is God dan goed, als Hij niet gelijk ingrijpt? Ja, in geloof en op grond van Zijn Woord is God goed. Voel je dat dan zo? Helemaal niet, want de ellende is soms onleefbaar. Kon jij midden in de coronacrisis zeggen dat God goed was? Buiten je geloof is dat bijna niet mogelijk. Nahum wil je ook helpen om anders te kijken. God is goed, want Hij is een vesting op de dag van de benauwdheid. Je kunt je afvragen hoe dat er dan uitziet. In het geval van Israël komen de vijanden eraan. Dat God een vesting is, klinkt dan wel mooi, maar hoe zie je dat dan concreet voor je? Het betekent namelijk niet dat de vijand dan niet toch vernietigend rondgaat.
Nahum zegt in zijn profetie dat God hen kent die tot Hem de toevlucht nemen. Uiteindelijk gaat Gods goedheid verder dan de omstandigheden van het hier en nu. God bescherming gaat verder dan je leven. Voor ons is het leven de realiteit en als je er zo naar kijkt, dan lijkt Gods goedheid te kort te schieten. Als je kijkt hoe God kijkt, dan is Zijn bescherming en Zijn voorziening er wel degelijk, alleen overstijgt deze onze tijd. God heeft Israël echt wel zien lijden en horen roepen. Hij kent Zijn volk echt wel en het heeft Hem echt niet koud gelaten. God beschermt wel, ook als Hij dat niet gelijk doet. God is wel goed, altijd! Dat betekent niet dat Hij in het hier en nu ingrijpt bij elke gebrokenheid, bij elke strijd of bij elk lijden, maar in Gods perspectief ben je wel veilig. Dan trekt Hij de Zijnen wel door de grens van de dood heen, Zijn heerlijkheid binnen, dan neemt Hij het uiteindelijk wel op voor degenen die onrecht worden aangedaan. Israël komt er hier uit als beschermt volk.
Als jij je toevlucht neemt tot Hem, dan kent Hij je en is Hij jouw bescherming. Hij is je eeuwige bescherming en niets zal jouw kunnen scheiden van de liefde van Hem. Daar gaat het om, dat Hij je altijd zal beschermen en niets zal jou roven uit Zijn hand! God is goed, zeker weten!
Gebed: Heer, ik wil blijven zeggen: “U bent goed, al begrijp ik U soms echt niet”