Gelukkig met je kinderen

Serie: Gelukkig met de psalmen

“Welzalig de man die zijn pijlkoker daarmee gevuld heeft; zij worden niet beschaamd, als zij met de vijanden spreken in de poort.” (Psalm 127:5 – HSV)

“Gelukkig de man wiens koker is gevuld met pijlen zoals zij. Hij staat niet te schande als hij zijn vijanden aanklaagt in de poort.” (Psalm 127:5 – NBV21)

Als we alleen de tekst zouden lezen, dan begrijp je er helemaal niets van. Je zou gelukkig zijn als je je pijlkoker ergens mee hebt gevuld. Tegelijk, als je wel de hele psalm leest, dan wil dat in dit geval helemaal niet zeggen dat het ineens beter te begrijpen wordt. Sterker nog, helemaal niet zelfs. De pijlen in de pijlkoker zijn namelijk de zonen die geboren zijn. En dan gaat het vervolgens over vijanden in de poort en als je dan zonen hebt, dan zou je gelukkig zijn. Begrijp jij er nog iets van?

In de eerste plaats even iets over deze psalm. Het is waarschijnlijk zo dat deze psalm eigenlijk eerst twee psalmen waren en in de tijd van de ballingschap zouden ze tot één psalm zijn gevormd. Als je deze psalm leest dan ontdek je ook wel dat het eigenlijk twee delen zijn die niet veel met elkaar te maken hebben. De eerste twee verzen maken ons duidelijk dat hard werken en al onze menselijke inspanning niet alles mogelijk maakt. Zonder de inzet van de HEER is al onze inzet zinloos. Dat zijn duidelijke woorden, maar ze hebben niets te maken met het tweede gedeelte van deze psalm. Daarom is het aannemelijk dat deze twee delen niet bij elkaar zijn geschreven. De enige overeenkomst is dat in beide situaties de HEER bepalend is in wat Hij doet en geeft.

Het tweede gedeelte gaat over het krijgen van kinderen. Kinderen zijn een geschenk van de HEER. Goed om dat ook maar weer eens te benadrukken in een tijd waar kinderen vooral een keus zouden zijn van ons. Het staat haaks op ons westerse denken van ‘we nemen kinderen’. Als je vervolgens de verschillende vertalingen dan naast elkaar legt ontdek je een verschil tussen een ‘geschenk’ of het ‘eigendom’. Zijn kinderen nu een geschenk of het eigendom van God? Zou het ook nog kunnen dat het geen van beide is wat het is? Letterlijk vertaald zou het beste ‘erfenis’ of ‘nalatenschap’ zijn. In allerlei situaties zou je kunnen zeggen dat de beide andere woorden wel interessant kunnen zijn, maar het gaat om een erfenis.

De vraag is waar dit dan vooral om draait, want die kinderen zijn als de pijlen in je pijlkoker, waarbij het woord ‘kinderen’ eigenlijk vertaald zou moeten worden met ‘zonen’. Het gaat dus om de zonen die een man heeft die als pijlen in de pijlkoker zijn. Dat maakt je niet gelukkig in de strijd, maar in de stadpoort. Het draait dus om wat er in de poort gebeurt en daar wordt recht gesproken. Kennelijk gaat het in deze psalm dus om een man tegen wie een aanklacht loopt of een vijandelijke poging om hem van zijn plaats te krijgen. In die situatie staan zijn zonen dus voor hem in.

Je moet daarbij dan ook nog bedenken dat God die zonen schok in lijn van het beeld, God deze zonen inzet voor het recht van hun vader. Dan hebben we helemaal op een rijtje wat er precies staat. Zo’n vader is dus gelukkig. Dat is voor ons misschien lastig om nog te kunnen begrijpen omdat wij een heel andere samenleving hebben. Wij hebben rechtsbijstandsverzekeringen en andere voorzieningen, maar in deze tijd stonden de zonen voor hun vader in als hij onder vuur kwam te liggen. En omdat het hier om een gave van God gaat, is het duidelijk dat deze zonen dan ook dat recht toegewezen zullen krijgen in de situatie van deze man.

Het leert ons misschien niet wat wij graag in een psalm als deze willen lezen, maar het is wel duidelijk dat God met de gave van kinderen meer wil geven dan alleen een kind. Misschien is ook het woord van ‘erfenis’ zelfs nog wel een heenwijzing naar het bezit van land dat van generatie op generatie werd overgedragen en wellicht draaide het in die poort wel om land. Dan heb je de tekst helemaal rond, want dan komen die zonen op voor het familiebezit. Iets dat wij totaal niet kennen, maar wat een voorziening van God was in Israël.

Gebed: HEER, ik weet niet of ik deze psalm zo kan toepassen, maar U laat ons wel zien dat de maakbaarheidsmaatschappij van ons niet volgt, U geeft kinderen en U geeft voorzieningen op Uw manier, zodat wij in alles op U zouden vertrouwen.

Nieuwste video als podcast

Youtube kanaal

Recentste 'Tijd met God'

Geen regels meer?

Serie: Geestelijke confrontatie #11 

“Denk niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen; Ik ben niet gekomen om die af te schaffen, maar te vervullen.” (Mattheüs 5:17 – HSV) 

“Denk niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen. Ik ben niet gekomen om ze af te schaffen, maar om ze tot vervulling te brengen.” (Mattheüs 5:17 – NBV21) 

Hoe gaat Jezus eigenlijk om met alles wat voor Hem al is geweest? Is het zo dat Jezus met een totaal nieuw Koninkrijk kwam? Soms wordt dat wel gedacht. Bij Jezus zijn geen regels meer, wordt er dan al snel gezegd. Dat komt natuurlijk voort uit de gedachte dat de Farizeeën en de Schriftgeleerden fout waren. Wat zij deden klopt niet en dat wordt dan al snel uitgelegd als mensen die met allerlei regels een godsdienst in stand hielden. Ooit zei iemand tegen mij: “Als je iets moet, dan ben je religieus”.

Lees meer...

Aanbevelingen

Preekrooster 2024-2025

Preekvoorzieners die Theo de Koning willen vragen voor een preekbeurt, kunnen gebruik maken van deze link om de nog beschikbare data te bekijken en deze vervolgens vast te leggen.

Theo denkt

Bidden, maar klopt ons bidden wel...?

Bidden... maar klopt ons bidden wel?

Een paar gedachten:
Er zijn van die gebedspunten waar ik wat moeite mee heb gekregen. Ik zal er een paar noemen: Bidden om wereldvrede, bidden om vrede voor Israël of bidden voor de bekering van Israël. Of wat denk je van bidden om meer liefde onder elkaar? Of bidden tegen de seksuele moraal van deze tijd. Steeds meer dringt bij mij de vraag op of we daar wel voor kunnen bidden.
En als ik op een zieke de handen leg en er voor bid (nee, geen welvaartsevangelie, God bepaalt wat Hij doet en niet wij) vinden velen dat niet vanzelfsprekend.

Lees meer...

Eindeloos gelukkig

Eindeloos gelukkig worden begint door te wandelen in de bestemming die God voor jou heeft op aarde om uiteindelijk, door het geloof in Jezus, straks eindeloos gelukkig in de hemel te leven met God. 

Bijbelonderwijs

Om de Bijbel begrijpen willen wij je helpen door de Bijbel op een praktische manier uit te leggen. Het is ook mogelijk om je aan te melden voor een gratis mailabonnement op 'Tijd met God'.

Coaching

Niet alles in je leven gaat vanzelf of ervaar je dat je bent vastgelopen of ben je op zoek naar Gods plan met je leven. We bidden persoonlijke coachingstrajecten of trainingen aan om je daarmee te helpen.

(S)preekbeurten

Theo de Koning (s)preekt veel in kerken, voor studentengroepen of op andere plaatsen. Dat doet hij met passie en het is zijn verlangen om Gods Woord uit te leggen en de Heilige Geest de ruimte te geven.

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom.
IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

© 2024 Eindeloos gelukkig - All Rights Reserved | Hosted by www.sth.nu