"Toen sprak God al deze woorden:" (Exodus 20:1)
Het is belangrijk om vol ontzag te zijn voor Gods heiligheid. Hij is zoveel groter en overstijgt ons compleet. Dat te beseffen maakt ook dat je daar je leven op aanpast. De vraag voorop stellen hoe God met zonden omgaat bij zijn kinderen, zal altijd voor kramp zorgen, de vraag voorop stellen hoe groot en heilig God is, draait het precies om. Tegelijk komt er bij Gods heiligheid nog iets anders bij. Het is niet alleen het ontzag, maar het is ook het feit dat zonden precies ingaan tegen dat wat het allerbeste is.
Als je de focus legt op hoe je goed moet leven en hoe je als kind van God echt een waardig kind van God moet zijn, dan ben je heel snel bezig om iets te verdienen. Vanuit die angst vinden heel veel christenen het overdreven dat in de wat traditionelere kerken elke zondagmorgen de wet wordt voorgelezen. Er wordt dan gezegd: We zijn niet meer onder de wet, maar we zijn onder de genade. En dat klopt ook, maar daarmee is de wet niet afgedaan. Als je de wet alleen ziet als iets dat jou laat zien wat je fout doet, dan kun je ineens bezig zijn om toch weer iets te verdienen bij God, buiten de genade om. Ik wil je vandaag vragen om de tien woorden van God eens op een andere manier te bekijken.
Als God in de woestijn aan Israël de tien woorden geeft doet Hij dat niet om hen in de eerste plaats te laten zien wat ze fout doen. Dat heeft ongetwijfeld ook meegespeeld, maar in de woestijn wil God verder met Zijn Eigen volk. En als je alle voedselwetten zou gaan bestuderen, die niet voor ons gelden als wetten, dan kom je er achter dat deze voedselwetten er voor zorgen dat je optimaal gezond leeft. Als je naar de sociale wetten kijkt die God aan Israël gaf, dan kom je er achter dat daar heel veel bescherming en zorg in zit. Een hek om een plat dat is geen losse regel, maar God wil dat er niemand van het dak valt. De hoeken van het land die niet gemaaid mogen worden, zorgen ervoor dat degenen die niets te eten hebben, toch kunnen eten. En zo kun je wel even doorgaan. Er zit in de totale wetgeving die God geeft aan het volk vooral bescherming en zorg.
De tien woorden die God geeft hebben datzelfde karakter. Als je vervolgens ziet hoe deze tien woorden in de Bergrede terugkomen, wordt duidelijk dat de tien woorden die God op de Sinaï gaf, universeel zijn voor ons allemaal. Maar zijn dat dan regels waar jij je best voor moet doen en waarbij je vervolgens gaat nadenken hoe God reageert als je niet gehoorzaam bent? Dan ontstaat er vanzelf angst en raak je uit balans. In de heiligheid van God ervaar je zoveel grootsheid, terwijl God ook intiem je Vader is en waardoor je juist wilt leven zoals Hij verlangt, omdat Hij zoveel beter weet wat goed is voor jou. Juist dat moet je eens door vertalen naar de wet van God. Dan wordt de wet van God niet een plicht, maar juist dan besef je Gods intense zorg voor ons. Want in de tien woorden lees je de complete weerspiegeling van het paradijs. Het is geen strenge wet, maar het is Gods Vaderhart waarin Zijn zorg voor jou klinkt. Daar komen heiligheid en zorg opnieuw bij elkaar.
Gebed: Heer, Uw wet is rechtvaardig, maar vooral liefdevol en gericht op het allerbeste voor mij. Ik dank U voor zo’n mooie samenvatting van een leven vol van Uw heiligheid en volheid.