Leven na Pasen in gebrokenheid (III)

“Nu verblijd ik mij in mijn lijden voor u en vervul in mijn vlees wat overblijft van de verdrukkingen van Christus, ten behoeve van Zijn lichaam, dat is de gemeente.” (Kolossenzen 1:24)


Op welke manier worden we als gelovigen geroepen, als het gaat om het lijden? Lijden is in de eerste plaats iets dat we in deze gebroken wereld nog steeds zullen ervaren, dat hebben afgelopen keren wel gezien, maar hebben we als gelovigen dan niet meer te zeggen of te doen dan dat? Kijk, lijden is iets dat blijft tot Jezus terugkomt en in dat lijden is God nabij en worden wij geroepen om nabij te zijn, maar ik denk dat er nog iets over te zeggen is. Dat heeft ook alles te maken met hoe Jezus in het lijden aanwezig was. Jezus was namelijk ook met Zijn Goddelijke kracht in het lijden aanwezig, maar dat begon bij Zijn innerlijke ontferming met mensen in het lijden.

Paulus zegt aan het begin van de brief aan de gemeente van Kolosse nog iets opmerkelijks, waar ik pas op gewezen werd in een ontmoeting met voorgangers terwijl wij nadachten over de plaats van God in het lijden en onze plaats in het lijden.

Paulus zegt in Kolossenzen 1:24 dat hij verblijdt is in zijn lijden. Het aparte van Paulus is dat hij dit lijden daar niet invult wat dat lijden is. Het enige dat hij zegt is dat het gaat om het lijden voor de gemeente en in zijn vlees vervuld hij de verdrukkingen van Christus die overgebleven zijn. Het mag duidelijk zijn dat Paulus het hier niet over het verzoenend lijden van Jezus heeft. Paulus heeft het hier over het lijden van Christus van Zijn lichaam. Het lijden dat er is in de gemeente. Jezus is als Hoofd van de Kerk het lijden te boven en is al in de hemelse gewesten, maar Zijn lichaam, de gemeente, is nog op aarde en dat lichaam lijdt nog. Dat is ook logisch, want wij lijden, als lichaam van Christus nog in deze gebroken wereld. 

Paulus zegt dus duidelijk dat het lijden van Christus nog niet voorbij is. Wel voor Christus als mens, maar niet voor Christus als het hoofd van Zijn gemeente. Jezus lijdt dus als hoofd nog aan het lijden van Zijn lichaam, de gemeente. En in dat lijden van de gemeente daarin vervult Paulus dus nog iets van lijden waarin hij zich verblijdt.

Net zoals Jezus als Hoofd van de gemeente lijdt aan Zijn lichaam, zo lijdt ook Paulus aan dat lijden van het lichaam van Jezus. Dan moet je even teruggaan naar die innerlijke ontfermingen van Jezus waarmee Hij bewogen was met mensen. Wat hebben die innerlijke ontfermingen gedaan, waarmee Jezus bewogen was? Het heeft Jezus in beweging gezet om Zijn macht en kracht te tonen. Op het moment dat Jezus meeleed met een blinde, opende Jezus vervolgens hem zijn ogen. Op het moment dat Jezus het lijden ziet van iemand in een ziekenhuis die niet bij het bewegende water kon komen, zette Jezus die man op zijn benen. Meelijden aan het lijden van de ander, zet Jezus dus in beweging.

Als Paulus zegt dat hij nog iets vervuld van de verdrukkingen die overgebleven zijn van Christus, dan kun je heel snel zeggen dat dit de verdrukkingen omwille van het geloof zijn. Als dat lijden je raakt, van broeders en zusters op andere plaatsen, dan zul je er voor gaan bidden. Maar als je dit breder trekt en je lijdt met een zieke broeder of zuster mee omdat hij ziek is? Wat zet dat dan in beweging? Leg je hem of haar dan de handen op en bid je met hem? Dan lijdt je mee op dezelfde manier dan Jezus en kom je ook in beweging.

Meelijden, op welk gebied ook, aan het lichaam van Jezus dat is voor ons overgebleven, zodat ook wij in beweging zullen komen in onze tijd in deze gebroken wereld. Dat maakt dus niet passief, maar het maakt je actief in de zorg namens Jezus in het lijden. Daarvan zegt Paulus dat hij een dienaar is geworden om dit te doen. Dan wordt het lijden ook iets bijzonders om in te delen en Gods kracht de ruimte te geven om te werken.

Gebed: Heer, dank U wel dat ik mag delen in het lijden in Uw lichaam dat nog iets overgebleven om daar een dienaar in te mogen zijn en Uw Koninkrijk te bouwen.

 

 

 

 

 

 Bijbelgedeelte bij de laatste
'Tijd met God'

Genesis 25:19-26 - HSV

   
     [19] Dit zijn de afstammelingen van Izak, de zoon van Abraham; Abraham verwekte Izak.
     [20] Izak was veertig jaar oud, toen hij Rebekka, de dochter van Bethuel, de Syriër, uit Paddan-Aram, en de zuster van Laban, de Syriër, voor zich tot vrouw nam.
     [21] Izak bad vurig tot de HEERE in het bijzijn van zijn vrouw, want zij was onvruchtbaar. En de HEERE liet Zich door hem verbidden, zodat Rebekka, zijn vrouw, zwanger werd.
     [22] De kinderen stootten in haar lichaam tegen elkaar. Toen zei zij: Als dit zo is, waarom overkomt mij dit? En zij ging de HEERE raadplegen.
     [23] De HEERE zei toen tegen haar:
  Er zijn twee volken in uw schoot,
    en twee naties zullen zich uit uw lichaam vaneenscheiden.
  Het ene volk zal sterker zijn dan het andere
    en de meerdere zal de mindere dienen.
     [24] Toen nu de tijd om te baren voor haar aangebroken was, zie, er was een tweeling in haar schoot.
     [25] De eerste kwam tevoorschijn, rossig en helemaal behaard als een haren mantel; daarom gaf men hem de naam Ezau.
     [26] Daarna kwam zijn broer tevoorschijn, terwijl zijn hand de hiel van Ezau vasthield; daarom gaf men hem de naam Jakob. Izak was zestig jaar oud bij hun geboorte.

    
Genesis 25:19-26 - NBV21

     [19] Dit is de geschiedenis van Abrahams zoon Isaak en zijn nakomelingen. Isaak, de zoon die Abraham verwekt had,  [20] was veertig jaar toen hij trouwde met Rebekka, die een dochter was van de Arameeër Betuel uit Paddan-Aram en een zus van de Arameeër Laban.  [21] Omdat Rebekka onvruchtbaar bleek, bad Isaak vurig voor haar tot de HEER, en de HEER verhoorde zijn gebed: Rebekka, zijn vrouw, werd zwanger.  [22] De kinderen in haar lichaam botsten hard tegen elkaar. Als het zo gaat, dacht ze, wat staat mij dan te wachten? En ze ging bij de HEER te rade.  [23] De HEER zei tegen haar:
  ‘Twee volken zijn er in je schoot,
  volken die uiteengaan nog voor je hebt gebaard.
  Het ene zal machtiger zijn dan het andere,
  de oudste zal de jongste dienen.’
 [24] Toen de dag van de bevalling was gekomen, bracht zij inderdaad een tweeling ter wereld.  [25] Het kind dat het eerst tevoorschijn kwam was rossig en helemaal behaard, alsof het een haren mantel aanhad; ze noemden het Esau.  [26] Toen daarna zijn broer tevoorschijn kwam, hield die Esau bij de hiel beet; hij werd Jakob genoemd. Isaak was zestig jaar toen zij geboren werden.

Activiteiten (klik op event voor meer info)

Podcast kanaal Eindeloos gelukkig

Preken Theo de Koning

Recentste 'Tijd met God'

Gebed bij onvruchtbaarheid

Serie: Wij bidden

“Izak bad vurig tot de HEERE in het bijzijn van zijn vrouw, want zij was onvruchtbaar. En de HEERE liet Zich door hem verbidden, zodat Rebekka, zijn vrouw, zwanger werd.” (Genesis 25:21 – HSV)

“Omdat Rebekka onvruchtbaar bleek, bad Isaak vurig voor haar tot de HEER, en de HEER verhoorde zijn gebed: Rebekka, zijn vrouw, werd zwanger.” (Genesis 25:21 – NBV21)

Als God een belofte doet, dan zou toch alles moeten kloppen? God begon met Abraham een volk en dat was nodig om de Messias geboren te laten worden. Maar al gelijk bij Abraham en Sara is er onvruchtbaarheid. Als je dan nog even terugkijkt naar de vorige overdenking, daar ging het over het gebed van de knecht van Abraham om een vrouw voor Isaak. God wijst vervolgens die knecht het juiste meisje aan en hij komt met Rebekka thuis. Alles lijkt te passen, maar dan blijkt dat Rebekka onvruchtbaar is. Dat klopt toch niet?

Lees meer...

Meest gelezen artikelen

Youtubekanaal

Theo denkt

Essentiële winkels

We zijn opnieuw in een lockdown en dat roept bij mij al een vraag op, maar die laat ik maar even rusten. Wat mij vooral bezig houd is het punt van essentiële winkels die wel open mogen zijn. Direct hiermee samen hangt dan natuurlijk de vraag wat een essentiële winkel is. Opmerkelijk dat dit niet alleen een supermarkt is, maar ook een makelaar, maar een woonwinkel en een bouwmarkt weer niet. Wat heb je aan een huis wat je niet kunt verbouwen of kunt inrichten?

Lees meer...

Aanbevelingen

Eindeloos gelukkig

Eindeloos gelukkig worden begint door te wandelen in de bestemming die God voor jou heeft op aarde om uiteindelijk, door het geloof in Jezus, straks eindeloos gelukkig in de hemel te leven met God. 

Bijbelonderwijs

Om de Bijbel begrijpen willen wij je helpen door de Bijbel op een praktische manier uit te leggen. Het is ook mogelijk om je aan te melden voor een gratis mailabonnement op 'Tijd met God'.

Coaching

Niet alles in je leven gaat vanzelf of ervaar je dat je bent vastgelopen of ben je op zoek naar Gods plan met je leven. We bidden persoonlijke coachingstrajecten of trainingen aan om je daarmee te helpen.

(S)preekbeurten

Theo de Koning (s)preekt veel in kerken, voor studentengroepen of op andere plaatsen. Dat doet hij met passie en het is zijn verlangen om Gods Woord uit te leggen en de Heilige Geest de ruimte te geven.

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom.
IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

© 2022 Eindeloos gelukkig - All Rights Reserved | Hosted by www.sth.nu