Leven na Pasen in gebrokenheid (II)

"En evenzo komt de Geest onze zwakheden te hulp, want wij weten niet wat wij bidden zullen zoals het behoort. De Geest Zelf echter pleit voor ons met onuitsprekelijke verzuchtingen." (Romeinen 8:26)

Al het lijden dat er nu nog steeds is, dat klopt niet. Dat zeiden we vorige keer al. Het is nooit Gods bedoeling geweest dat wij zouden lijden. Het lijden is ook niet Gods schuld. Dat zeggen mensen nog wel eens. Er zijn twee uitspraken waar ik mij behoorlijk over kan opwinden. De ene kant de opmerking 'het word je niet door mensen aangedaan'. Daarmee wordt vaak bedoeld dat het van God komt. Dat is nog maar de vraag. Dan leggen we het bij God neer, terwijl wij zelf als mensheid onder de vloek van de gevolgen van de zonden terecht zijn gekomen. En de andere kant zijn mensen die niets met God zeggen te hebben, maar die wel om het hardst roepen: "Waarom greep God niet in" of "Waarom liet God dit gebeuren". Als je dan niets met God hebt, waarom geef je Hem dan wel de schuld van het lijden? Het lijden is het gevolg wat wij hebben gedaan en wat wij doen. Pas op dat je het gelijk met nette antwoorden wil dichttimmeren. Pas op dat je het theologisch allemaal wilt verklaren. Wat is de rol van God in het lijden?

Dan moet je in de eerste plaats even naar Jezus kijken. Hij leed aan het lijden van ons. Hij was met innerlijke ontferming bewogen. Het raakte Hem dus in het diepst van Zijn wezen. En als je Jezus hebt gezien, heb je de Vader gezien. Ondanks de overwinning van Jezus en ondanks dat het Pasen is geworden lijden we nog onder de gebrokenheid. Antwoord geven op de vraag waarom God niet altijd ingrijpt, is niet de vraag die voorop zou moeten staan, dat is een vraag die raakt aan het wroeten in Gods plannen. Het helpt ook niet om troost te ervaren in het lijden. Opmerkelijk is het dat iemand als Paulus nooit bezig is met het waarom van zijn lijden, maar dat hij juist in het lijden uitziet naar het volmaakte, maar ook dat hij beseft dat God in het lijden wel aanwezig is. Wij zuchten niet alleen onder de gebrokenheid en het lijden na Pasen. Paulus zegt in de Romeinenbrief dat ook de schepping mee zucht, maar ook dat de Geest in ons zucht met onuitsprekelijke verzuchtingen.

Als Paulus dit schrijft, heeft hij het over het lijden in deze tegenwoordige tijd. Daarvan zegt hij dat de optelsom van het lijden niet opweegt tegen het heerlijkheid die straks zal geopenbaard worden. Maar daarmee doet hij het niet af. Alsof je dan maar moet hopen op een beter dat er straks zal zijn en je voorbij moet gaan aan de pijn in het heden. Als wij, in dat lijden niet meer weten wat we moeten bidden, dan zucht de Geest in ons met onuitsprekelijke verzuchtingen. Als het ons aan woorden ontbreekt en wij het niet meer weten, dan begint God door de Geest dus geen antwoorden te geven, maar de Geest in ons zucht met ons mee. Je zou kunnen zeggen dat ook God lijdt onder het lijden van de wereld. Het gaat dus niet buiten God om, maar God is in het lijden aanwezig. Daarin is Hij niet machteloos, want dat is een theologie van de machteloze Schepper die de tijd in beweging heeft gezet en de controle is kwijtgeraakt. God is juist niet machteloos. 

En zeker na Pasen waarna het Koninkrijk van God steeds meer zichtbaar wordt, zien we dat God ook wel degelijk macht heeft om wonderen te laten zien. Dat zal nu nog lang niet altijd gebeuren omdat we nog in een gebroken wereld leven, maar waar God nog geen herstel geeft, daar lijdt Hij wel mee. Er komt een moment dat God alle dingen zal herstellen, maar dan is de tijd van Gods geduld ook voorbij. Die twee kanten staan in een bepaalde spanning tegenover elkaar. Dat is niet aan ons om daar een antwoord op te hebben. Wij mogen vertrouwen dat God wel weet hoe het zit en meer niet. Maar tegelijk zucht de Geest mee met ons lijden. In dat zuchten draagt Hij ons ook, maar Zijn zuchten is ook een pleiten bij God Zelf. Pasen heeft nog niet de hemel op aarde gebracht, maar het nieuwe begin is wel begonnen. En tot die tijd is God altijd aanwezig in ons lijden.

Gebed: Heer, dank U wel dat U in ons diepste lijden betrokken bent. Uw betrokkenheid in ons lijden ontkent niet de pijn van het lijden, maar bevestigt dat juist. Uw zuchten laat ons zien dat U het anders hebt bedoeld. Dank U wel dat U erbij bent, altijd, ook na Pasen!

 

 

 

 

 

 Bijbelgedeelte bij de laatste
'Tijd met God'

Genesis 25:19-26 - HSV

   
     [19] Dit zijn de afstammelingen van Izak, de zoon van Abraham; Abraham verwekte Izak.
     [20] Izak was veertig jaar oud, toen hij Rebekka, de dochter van Bethuel, de Syriër, uit Paddan-Aram, en de zuster van Laban, de Syriër, voor zich tot vrouw nam.
     [21] Izak bad vurig tot de HEERE in het bijzijn van zijn vrouw, want zij was onvruchtbaar. En de HEERE liet Zich door hem verbidden, zodat Rebekka, zijn vrouw, zwanger werd.
     [22] De kinderen stootten in haar lichaam tegen elkaar. Toen zei zij: Als dit zo is, waarom overkomt mij dit? En zij ging de HEERE raadplegen.
     [23] De HEERE zei toen tegen haar:
  Er zijn twee volken in uw schoot,
    en twee naties zullen zich uit uw lichaam vaneenscheiden.
  Het ene volk zal sterker zijn dan het andere
    en de meerdere zal de mindere dienen.
     [24] Toen nu de tijd om te baren voor haar aangebroken was, zie, er was een tweeling in haar schoot.
     [25] De eerste kwam tevoorschijn, rossig en helemaal behaard als een haren mantel; daarom gaf men hem de naam Ezau.
     [26] Daarna kwam zijn broer tevoorschijn, terwijl zijn hand de hiel van Ezau vasthield; daarom gaf men hem de naam Jakob. Izak was zestig jaar oud bij hun geboorte.

    
Genesis 25:19-26 - NBV21

     [19] Dit is de geschiedenis van Abrahams zoon Isaak en zijn nakomelingen. Isaak, de zoon die Abraham verwekt had,  [20] was veertig jaar toen hij trouwde met Rebekka, die een dochter was van de Arameeër Betuel uit Paddan-Aram en een zus van de Arameeër Laban.  [21] Omdat Rebekka onvruchtbaar bleek, bad Isaak vurig voor haar tot de HEER, en de HEER verhoorde zijn gebed: Rebekka, zijn vrouw, werd zwanger.  [22] De kinderen in haar lichaam botsten hard tegen elkaar. Als het zo gaat, dacht ze, wat staat mij dan te wachten? En ze ging bij de HEER te rade.  [23] De HEER zei tegen haar:
  ‘Twee volken zijn er in je schoot,
  volken die uiteengaan nog voor je hebt gebaard.
  Het ene zal machtiger zijn dan het andere,
  de oudste zal de jongste dienen.’
 [24] Toen de dag van de bevalling was gekomen, bracht zij inderdaad een tweeling ter wereld.  [25] Het kind dat het eerst tevoorschijn kwam was rossig en helemaal behaard, alsof het een haren mantel aanhad; ze noemden het Esau.  [26] Toen daarna zijn broer tevoorschijn kwam, hield die Esau bij de hiel beet; hij werd Jakob genoemd. Isaak was zestig jaar toen zij geboren werden.

Activiteiten (klik op event voor meer info)

Podcast kanaal Eindeloos gelukkig

Preken Theo de Koning

Recentste 'Tijd met God'

Gebed bij onvruchtbaarheid

Serie: Wij bidden

“Izak bad vurig tot de HEERE in het bijzijn van zijn vrouw, want zij was onvruchtbaar. En de HEERE liet Zich door hem verbidden, zodat Rebekka, zijn vrouw, zwanger werd.” (Genesis 25:21 – HSV)

“Omdat Rebekka onvruchtbaar bleek, bad Isaak vurig voor haar tot de HEER, en de HEER verhoorde zijn gebed: Rebekka, zijn vrouw, werd zwanger.” (Genesis 25:21 – NBV21)

Als God een belofte doet, dan zou toch alles moeten kloppen? God begon met Abraham een volk en dat was nodig om de Messias geboren te laten worden. Maar al gelijk bij Abraham en Sara is er onvruchtbaarheid. Als je dan nog even terugkijkt naar de vorige overdenking, daar ging het over het gebed van de knecht van Abraham om een vrouw voor Isaak. God wijst vervolgens die knecht het juiste meisje aan en hij komt met Rebekka thuis. Alles lijkt te passen, maar dan blijkt dat Rebekka onvruchtbaar is. Dat klopt toch niet?

Lees meer...

Meest gelezen artikelen

Youtubekanaal

Theo denkt

Essentiële winkels

We zijn opnieuw in een lockdown en dat roept bij mij al een vraag op, maar die laat ik maar even rusten. Wat mij vooral bezig houd is het punt van essentiële winkels die wel open mogen zijn. Direct hiermee samen hangt dan natuurlijk de vraag wat een essentiële winkel is. Opmerkelijk dat dit niet alleen een supermarkt is, maar ook een makelaar, maar een woonwinkel en een bouwmarkt weer niet. Wat heb je aan een huis wat je niet kunt verbouwen of kunt inrichten?

Lees meer...

Aanbevelingen

Eindeloos gelukkig

Eindeloos gelukkig worden begint door te wandelen in de bestemming die God voor jou heeft op aarde om uiteindelijk, door het geloof in Jezus, straks eindeloos gelukkig in de hemel te leven met God. 

Bijbelonderwijs

Om de Bijbel begrijpen willen wij je helpen door de Bijbel op een praktische manier uit te leggen. Het is ook mogelijk om je aan te melden voor een gratis mailabonnement op 'Tijd met God'.

Coaching

Niet alles in je leven gaat vanzelf of ervaar je dat je bent vastgelopen of ben je op zoek naar Gods plan met je leven. We bidden persoonlijke coachingstrajecten of trainingen aan om je daarmee te helpen.

(S)preekbeurten

Theo de Koning (s)preekt veel in kerken, voor studentengroepen of op andere plaatsen. Dat doet hij met passie en het is zijn verlangen om Gods Woord uit te leggen en de Heilige Geest de ruimte te geven.

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom.
IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

© 2022 Eindeloos gelukkig - All Rights Reserved | Hosted by www.sth.nu