Galaten

"Paulus, een apostel, geroepen, niet vanwege mensen, ook niet door een mens, maar  door Jezus Christus en God de Vader, Die Hem uit de doden opgewekt heeft." (Galaten 1:1)

Wat maakt dat de kerk, van vroeger tijden af al, niet bij machte is geweest om het Evangelie in haar volle kracht vast te houden? Telkens blijkt dat het onmogelijk lijkt te zijn om werkelijk bij de basis te blijven en door alle eeuwen heen moet er blijkbaar altijd weer iets menselijks worden toegevoegd aan de waarheid van Gods genade. En nu is het heel makkelijk om naar behoudende kerken te wijzen, waar onzekerheid van het geloof er nog steeds voor zorgt dat mensen iets proberen te verdienen. Maar aan de andere kant van de kerk is het al niet veel beter. Bij de ene gemeente krijg je God aan je kant als je de tienden geeft en bij de andere gemeente moet je vooral op dankdag heel veel offeren. Bij de ene gemeente moet je dat ander in zijn waarde laten tot het uiterste toe, want dat is liefde voor God en bij de andere kerk moet je elke zonden aanwijzen want dat is pas liefde voor God.


 
Het zijn maar een paar dingen die ik nu noem en de lijst is oneindig uit te breiden, maar de conclusie dat Gods genade genoeg is, blijft lastig, omdat wij mensen graag er zelf iets voor blijven doen. De brief aan de gemeente in Galatië, die Paulus schrijft, laat hetzelfde probleem al zien en Paulus begrijpt niet hoe het mogelijk is dat mensen hun vrijheid in Christus zo makkelijk en vooral zo snel opgeven. Ergens in de brief noemt hij hen zelfs ‘betoverd’. Nu kunnen we dat woord het beste vertalen met ons woord voor ‘manipulatie’. Als we dat woord noemen, begrijpen we ineens waar het echt om gaat, want dat herkennen we wel. Leiders die manipulerend proberen om alle schapen bij elkaar te houden. En dat is nog niet eens altijd bewust, maar heel vaak speelt angst een grote rol.
 
Paulus gaat in zijn brief aan de Galaten in op deze problematiek, die niet ver bij ons vandaan staat. Misschien is zelfs deze brief wel een brief waarin traditionele en evangelische christenen zich samen herkennen, want je vrijheid in Christus blijkt maar al te vaak heel erg kwetsbaar en is geroofd voordat je het weet.
 
De boodschap van de brief aan de Galaten is niet de boodschap van Paulus. Dat maakt Paulus direct duidelijk aan het begin van zijn brief. Hij stelt zich voor en zegt dat hij niet is geroepen vanwege mensen of door mensen, maar door Jezus Christus en door God. De woorden die hij schrijft, zijn dus niet zijn woorden. Hij is slechts een gezant en het enige dat hij doet is het Evangelie brengen zoals God hem dat heeft opgedragen.
 
Het is goed om dit te beseffen. Toen ik in Utrecht studeerde kreeg ik exegese Nieuwe Testament van een docent die zei: “die brieven van Paulus moet je niet te hoog inschatten, hij was gewoon één van de vele schrijvers in die tijd en niet meer dan ene Paulus. Gezag moet je aan zijn woorden niet toekennen, hij was slechts een man die een brief schreef.” Als je zo kijkt naar de brieven in het Nieuwe Testament, dan zijn we snel uitgepraat, want dan dragen deze brieven geen Goddelijk gezag. Paulus had met dit punt ook al heel wat te stellen, want doorlopend is er getwijfeld aan zijn woorden, daarom begin hij in deze brief gelijk met zijn roeping. Het zijn woorden namens God en de pijn dat de gelovigen zo snel afdwalen is niet alleen zijn pijn, maar ook die van God Zelf en Paulus wordt namens Hem gezonden en spreekt daarom woorden van Goddelijk gezag.
 
Gebed: Jezus, het is Uw genade en Uw genade alleen. Maak dat fundament voor mij nog sterker en nog krachtiger. Niet iets van mij, maar alleen Uw werk in en door mij heen.

 

 

 

 

 

 Bijbelgedeelte bij de laatste
'Tijd met God'

 



1 Petrus 4:1-7

1  Welnu, omdat Christus voor ons in het vlees geleden heeft, moet ook u zich wapenen met dezelfde gedachte: wie in het vlees geleden heeft, is opgehouden met de zonde,
2  om nu, in de tijd die ons nog overblijft in het vlees, niet meer naar de begeerten van mensen, maar naar de wil van God te leven.
3  Want wij hebben de voorgaande tijd van ons leven lang genoeg de wil van de heidenen gedaan en gewandeld in uitingen van losbandigheid, begeerten, dronkenschap, zwelgpartijen, drinkgelagen en allerlei walgelijke afgoderij.
4  Daarbij bevreemdt het hun dat u niet meeloopt in dezelfde uitbarsting van losbandigheid, en zij belasteren u.
5  Maar zij zullen rekenschap moeten afleggen aan Hem Die gereedstaat om de levenden en de doden te oordelen.
6  Want daartoe is aan de doden het Evangelie verkondigd, opdat zij wel geoordeeld werden naar de mens in het vlees, maar ook zouden leven naar God in de geest.
7  En het einde van alle dingen is nabij; wees daarom bezonnen en nuchter in de gebeden.
8  Maar heb voor alles vurige liefde voor elkaar, want de liefde zal een menigte van zonden bedekken.
9  Wees gastvrij voor elkaar, zonder morren.
10  Laat ieder de anderen dienen met de genadegave zoals hij die ontvangen heeft, als goede beheerders van de veelsoortige genade van God.
11  Als iemand spreekt, dan als iemand die de woorden van God spreekt;als iemand dient, dan als iemand die dient uit kracht die God schenkt; zodat God in alles verheerlijkt wordt door Jezus Christus. Hem komt de heerlijkheid en de kracht toe, tot in alle eeuwigheid. Amen.

Eindeloos gelukkig

Eindeloos gelukkig worden begint door te wandelen in de bestemming die God voor jou heeft op aarde om uiteindelijk, door het geloof in Jezus, straks eindeloos gelukkig in de hemel te leven met God. 

Bijbelonderwijs

Om de Bijbel begrijpen willen wij je helpen door de Bijbel op een praktische manier uit te leggen. Het is ook mogelijk om je aan te melden voor een gratis mailabonnement op 'Tijd met God'.

Geloofsopbouw

Bij geloofsopbouw gaat het erom dat je groeit in discipelschap. We geven je handvaten om je geloof echt te leven en we proberen je op allerlei manieren te prikkelen om na te denken over allerlei zaken.

Trainingen

Naast onderwijs via internet geven we ook trainingen op locatie om je als discipel van Jezus toe te rusten. Dit kunnen (s)preekbeurten, korte trainingen of langere trainingen zijn voor verschillende doelgroepen.

Recentste 'Tijd met God'

Jij bent een beheerder van de gaven van de Geest

Thema: Eerste brief van Petrus

"Laat ieder de anderen dienen met de genadegave zoals hij die ontvangen heeft, als goede beheerders van de veelsoortige genade van God." (1 Petrus 4:10)

Als het dan lang genoeg is geweest dat we als heidenen hebben geleefd en het de bedoeling is om vanaf onze bekering en wedergeboorte naar de wil van God te leven, hoe dan? Petrus geeft natuurlijk praktische aanwijzingen genoeg. Gastvrijheid is belangrijk, vurige liefde voor elkaar, liefde die een menigte van zonden zal bedekken en ga zo maar door. Allemaal heel praktisch en zo toepasbaar. Al is dat ook nog lastig genoeg omdat we heel snel weer aan het verdienen dreigen te gaan, in plaats dat het echt uit dankbaarheid leven is. Toch is er even één ding waar ik speciaal de vinger bij wil leggen. Petrus zegt: "Laat ieder de anderen dienen met de genadegave zoals hij die ontvangen heeft, als goede beheerders van de veelsoortige genade van God". 

We moeten de ander dienen, maar waarmee? Petrus zegt dus niet dat we de ander moeten dienen met het beste dat wij hebben, of dat wij de ander moeten dienen met dat wat we in ons karakter hebben meegekregen, maar Petrus zegt dat de anderen moeten dienen met de genadegave die ons is gegeven. Het woord dat hij hier gebruikt voor 'genadegave' is het Griekse woord 'charisma'. In dat woord zit ook het woord 'charis' dat we vertalen met 'genade'. Het gaat dus om genadegaven van God. Petrus zegt dus niet dat we de ander moeten dienen met iets van onszelf, maar hij zegt dat wij de ander moeten dienen met genadegaven van God. Je voelt hem natuurlijk al aankomen dat het hier om de gaven van de Geest gaat. Ook Paulus gebruikt ditzelfde woord ook in de bekende hoofdstukken uit de Romeinenbrief en uit de Korinthebrief.

Dat maakt gelijk duidelijk dat de gaven van de Geest dus niet iets zijn voor jezelf, maar het zijn gaven die je krijgt om anderen te dienen. Wij zijn heel erg geneigd om ons leven als gelovige te richten op wat wij er aan hebben. Je komt veel mensen tegen die op zondag in de kerk zitten om daar iets te ontvangen, maar het principe van het Koninkrijk is dat we uitdelen van wat we ontvangen hebben. Als het dan gaat over de gaven van de Geest die wij moeten gebruiken om de anderen te dienen, dan zegt Petrus daarbij dat we dit moeten doen als goede beheerder van de veelsoortige genade van God.

De gaven van de Geest zijn onderdeel van de veelsoortige genade van God. Dat in de eerste plaats. Maar wij worden ook aangesteld als beheerders van die genadegaven. Een beheerder zorgt goed voor dat wat aan zijn zorgen is toevertrouwd. Nu geeft God ons de gaven van Zijn Geest, maar daarbij ligt er een hele grote verantwoordelijkheid bij ons. Wat doe jij met de gaven die de Geest je geeft? Zorg je er goed voor? Of zorgen we er voor dat door ons gedrag, de gaven juist niet meer aan onze zorgen worden toevertrouwd, omdat we er niets mee doen? Het is Gods verlangen dat we de anderen er mee dienen en er ook zuinig op zijn. Dat betekent niet dat je uit angst niets moet doen, maar het betekent ook dat je er bewust mee bezig moet zijn en de ander mag het ontvangen. En dan loopt het uit op dat God wordt verheerlijkt en Christus alle heerlijkheid en eer toekomt.

Gebed: Heer, dank U voor Uw gaven en ik wil er zorgvuldig en goed mee omgaan om de anderen te dienen en U te eren.

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom.
IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

© 2019 Eindeloos gelukkig - All Rights Reserved | Hosted by www.sth.nu