Galaten - Jezus kwam om ons los te maken

"Die Zichzelf gegeven heeft voor onze zonden, opdat Hij ons zou ontrukken aan de tegenwoordige slechte wereld, overeenkomstig de wil van onze God en Vader." (Galaten 1:4)


Als je door leest in de brief aan de Galaten, blijkt al bij de groet van Paulus dat niet alleen hij bezorgd is om de gemeente, maar dat er ook anderen zijn die deze zorg delen. Hij schrijft deze brief niet alleen, maar ook namens al de broeder die bij hem zijn. Hoeveel dat er zijn is niet duidelijk, maar het woordje ‘al’ maakt wel duidelijk dat het er meerderen zijn. En met deze broeders spreekt hij genade en vrede van God de Vader uit over hen.


 
Maar hij spreekt genade en vrede ook uit namens Jezus Christus, over de gemeente en in ene zin maakt hij gelijk duidelijk waar het in het Evangelie van Jezus Christus nu echt om gaat. Natuurlijk heeft Hij Zich gegeven voor onze zonden. Dat is de ene kant van het Evangelie. Hij heeft de verzoening gebracht voor ons tussen ons en Zijn Vader. Maar er zit een andere kant aan en die doet er dus ook toe. Door Zichzelf te geven heeft Hij nog iets tot stand gebracht. Door Zichzelf te geven heeft Hij ervoor gezorgd dat wij ontrukt zouden worden aan de tegenwoordige slechte wereld.
 
Het werkwoord dat Paulus gebruikt voor ‘ontrukt’ betekent letterlijk ‘eruit nemen’. En ook het woord ‘slechte’ is breder te vertalen met ‘moeitevolle’ of ‘pijnlijke’. Kortom zegt Paulus dus dat Jezus Christus Zichzelf heeft gegeven om ons uit deze slechte, maar ook pijnvolle en moeitevolle wereld te nemen. Hij is gekomen om ons uit de puinhoop van deze tegenwoordige wereld te nemen. Of nog letterlijker: ‘De tegenwoordige eeuw’. En dat woord staat dan weer tegenover de ‘toekomende eeuw’.
 
Wij zijn dus niet bedoeld om in deze wereld vol van gebrokenheid te blijven, maar wij zijn bedoeld om daaruit gehaald te worden. Niet dat we nu geen taak meer hebben, maar wel dat we uiteindelijk tot God gehaald worden en daarom is Jezus gekomen. Het doet er dus nogal toe wat we met het Evangelie doen. Het Evangelie is dus ook geen boodschap van een aardse realiteit, maar een hemelse realiteit. Het gaat er dus niet om dat het past binnen onze aardse kaders, dan moeten we namelijk van alles verdienen en ons best doen, maar het hemelse kader, is het kader van genade en vrede die ons geschonken wordt om ons los te maken uit deze tegenwoordige wereld.
 
Eigenlijk maakt het Evangelie je tentharingen dus los, maar dat kan alleen maar door het Evangelie van vrije genade. Zodra je daar iets bij wilt doen, is de kracht van wat Jezus deed verdwenen en zit je vast aan aardse manieren van redding en bevrijding, die nooit zullen werken. Jezus is namelijk gekomen om ons te nemen van deze aarde. Via die weg en geen andere. En daarom is alle heerlijkheid en eer voor Hem. Paulus zet daarmee dus gelijk de toon voor de brief. Alles wat gaat komen, staat in dat licht. Er is geen ander Evangelie, dat je ook Evangelie kan noemen. Dit is de enige weg en zodra je dat loslaat, ben jij je vrijheid kwijt waartoe je geroepen bent. Opnemen van deze aarde, waar Jezus voor kwam, brengt je in Gods eeuwige vrijheid en daarom wil Paulus niet dat wij die vrijheid ergens weer zouden kwijtraken. En wat is het dat jou berooft van jouw vrijheid die je van Jezus hebt gekregen?
 
Gebed: Heer, dank U voor Uw genade, voor Uw verlangen om ons op te nemen uit deze wereld, dank U dat Uw genade genoeg is.

 

 

 

 

 

 Bijbelgedeelte bij de laatste
'Tijd met God'

 


Lukas 6:37-45

37.Oordeel niet en u zult niet geoordeeld worden; veroordeel niet en u zult niet veroordeeld worden; laat los en u zult losgelaten worden.
38. Geef en aan u zal gegeven worden: een goede, vastgedrukte, geschudde, overlopende maat zal men u in de schoot geven, want met dezelfde maat waarmee u meet, zal er bij u ook gemeten worden.
39. Hij sprak tot hen een gelijkenis: Een blinde kan toch niet een blinde op de weg geleiden? Zullen zij niet beiden in een kuil vallen?
40. Een discipel staat niet boven zijn meester, maar iedere volmaakte discipel zal net als zijn meester zijn.
41. Waarom ziet u wel de splinter in het oog van uw broeder, maar merkt u de balk in uw eigen oog niet op?
42. Of hoe kunt u tegen uw broeder zeggen: Broeder, laat toe dat ik de splinter, die in uw oog is, eruit haal, terwijl u zelf de balk in uw oog niet ziet? Huichelaar, haal eerst de balk uit uw oog en dan zult u goed kunnen zien om de splinter, die in het oog van uw broeder is, eruit te halen.
43. Want er is geen goede boom die slechte vrucht voortbrengt, en geen slechte boom die goede vrucht voortbrengt.
44. Want iedere boom wordt aan zijn eigen vrucht gekend. Men plukt immers geen vijgen van dorens en men oogst geen druif van doornstruiken.
45. De goede mens brengt het goede voort uit de goede schat van zijn hart, en de slechte mens brengt het slechte voort uit de slechte schat van zijn hart, want uit de overvloed van het hart spreekt zijn mond.

Activiteiten (klik op event voor meer info)

Podcast kanaal Eindeloos gelukkig

Recentste 'Tijd met God'

Bomen en vruchten

Thema: Op weg met Jezus

"Want er is geen goede boom die slechte vrucht voortbrengt, en geen slechte boom die goede vrucht voortbrengt." (Lukas 6:43)

Een goede boom brengt geen slechte vruchten voort en een slechte boom brengt geen goede vruchten voort. De vraag is welke vruchten jij voortbrengt. Dat is toch eigenlijk de samenvatting van de woorden van Jezus over een goede boom en een slechte boom, over goede vruchten en slechte vruchten? Dat is de vraag of je zo kort door de bocht dit kunt concluderen. Om dat even duidelijk te maken: Loop eens in het najaar naar een appelboom en bekijk bij een appelboom eens of daar slechte vruchten tussen zitten? Ik kan je garanderen dat hoe goed een boomgaard ook is en hoe goed de bomen ook zijn dat er ook regelmatig slechte vruchten tussen zitten. En stel dat je in je tuin een oude appelboom hebt staan die helemaal hol is en waar niet veel goed meer aan te zien is, kan daar dan niet een goede appel aan hangen? Dat kan zeker. En dan nog iets: De tekst begint met het woordje 'want' wat betekent dat het slaat op het voorgaande, op iemand die een splinter uit het oog van een ander wil halen, terwijl er bij hemzelf een balk in zit. Kun je dan op basis van deze tekst zeggen: Welke vruchten breng jij voort?

Lees meer...

Aanbevelingen

Youtubekanaal

Nieuwe artikelen

Eindeloos gelukkig

Eindeloos gelukkig worden begint door te wandelen in de bestemming die God voor jou heeft op aarde om uiteindelijk, door het geloof in Jezus, straks eindeloos gelukkig in de hemel te leven met God. 

Bijbelonderwijs

Om de Bijbel begrijpen willen wij je helpen door de Bijbel op een praktische manier uit te leggen. Het is ook mogelijk om je aan te melden voor een gratis mailabonnement op 'Tijd met God'.

Geloofsopbouw

Bij geloofsopbouw gaat het erom dat je groeit in discipelschap. We geven je handvaten om je geloof echt te leven en we proberen je op allerlei manieren te prikkelen om na te denken over allerlei zaken.

Trainingen

Naast onderwijs via internet geven we ook trainingen op locatie om je als discipel van Jezus toe te rusten. Dit kunnen (s)preekbeurten, korte trainingen of langere trainingen zijn voor verschillende doelgroepen.

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom.
IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

© 2020 Eindeloos gelukkig - All Rights Reserved | Hosted by www.sth.nu