Grieks of Joods - Leven uit rust, genieten en gedenken

"Spreek tot heel de gemeenschap van de Israëlieten, en zeg tegen hen: Heilig moet u zijn, want Ik, de HEERE, uw God, ben heilig. Ieder moet ontzag hebben voor zijn moeder en zijn vader en Mijn sabbatten in acht nemen. Ik ben de HEERE, uw God." (Leviticus 19:2 en 3) 

De tekst van gisteren was nog niet helemaal klaar en eigenlijk is er een behoorlijk lastig stukje blijven liggen. Toen er bij mij het besef begon te komen over het Joodse denken tegenover het Griekse denken, kwam ik op internet een paar hele goede vergelijkingen tegen, maar tenslotte eindigde dit telkens met een hele felle reactie tegen de christelijke feesten. En natuurlijk beseffen we dat bijvoorbeeld Kerst niet op de echte datum van de geboorte van Jezus is. En er zijn ook echt wel wat gedachten die kloppen over heidense feesten. Maar helemaal doorslaan naar het verplicht vieren van de Joodse feesten en daarmee ook de sabbat houden roept ook vragen op.

 
Toch zegt God in het Oude Testament, binnen de wetgeving wel dat we de sabbat in acht moeten nemen en ook dit is onderdeel van het Joodse denken dat haaks staat op het Griekse denken en ook op ons denken. Wat is de bedoeling van God dan met de sabbat en wat zou dit voor gevolg moeten hebben voor ons denken?
 
Als je de teksten over de sabbat leest zijn er twee dingen die God belangrijk vindt. In de eerste plaats wil God dat wij een dag in de week rust hebben. Dit is een onderdeel van Joods denken dat een heleboel ellende zou kunnen voorkomen. En rust is niet de hele dag op een stoel zitten, maar een dag genieten van God, een dag genieten van wat Hij maakte en een dag vooral niet bezig zijn met al die dingen die elke dag toch al moeten. Leven vanuit de rust, waarvan de schrijver van de Hebreeënbrief, die voluit vanuit het Joodse denken schrijft, schrijft dat dit al een voorproef is van de eeuwige rust die straks komt. Met andere woorden, de sabbat, of de rustdag is een dag om vanuit te leven. De rust bij God is het uiteindelijk fundament waaruit we moeten leren leven en die rust begint waar we genieten van God! Daarom is het ook niet vreemd dat God deze dag Zelf als dag na de schepping invoerde. Om te kunnen genieten was de schepping nodig.
 
Het tweede dat Israël moet doen is op de sabbat, gedenken dat ze bevrijd zijn uit de slavernij. Daar heeft ook het loofhuttenfeest mee te maken. Maar bedenk daarbij dat wij, als christenen uit de heidenen geen Jood zijn en ook niet zullen worden èn wij nemen nooit de plaats van Israël in. Het gedenken van de bevrijding uit Egypte is dus niet iets waar wij aan deel kunnen nemen. Toch is die lijn van gedenken van de grote daden van God, wel een belangrijke, naast de rust die Hij geeft. Dat de eerste gelovigen op de zondag in plaats van op de sabbat bij elkaar komen is niet vreemd, want zij gedenken de opstandingsdag van de Heer! Jezus heeft geestelijk gedaan wat Israël lichamelijk ontving: Bevrijding van slavernij! En op welke dag is dat beter te doen dan op de eerste dag van de week!
 
Deze twee dingen passen totaal niet meer in onze tijd. Het gaat bij ons vooral over doorgaan, niet stoppen en al helemaal niet gedenken. Maar waar de vreugde van de Heer onze kracht is, daar ontvangen we energie voor de andere dagen van de week. Dit is dus de basis waar we uit moeten leven.
 
Gebed: Heer, wat een zegen om uit Uw rust en uit Uw genieten te mogen leven en daarnaast dat we op die dag ook Uw grote daden mogen gedenken. Daaruit wil ik leven, zodat mijn leven vanuit nieuwe kracht, elke week nieuw zal zijn.

 

 

 

 

 

 Bijbelgedeelte bij de laatste
'Tijd met God'

 



1 Petrus 4:1-7

1  Welnu, omdat Christus voor ons in het vlees geleden heeft, moet ook u zich wapenen met dezelfde gedachte: wie in het vlees geleden heeft, is opgehouden met de zonde,
2  om nu, in de tijd die ons nog overblijft in het vlees, niet meer naar de begeerten van mensen, maar naar de wil van God te leven.
3  Want wij hebben de voorgaande tijd van ons leven lang genoeg de wil van de heidenen gedaan en gewandeld in uitingen van losbandigheid, begeerten, dronkenschap, zwelgpartijen, drinkgelagen en allerlei walgelijke afgoderij.
4  Daarbij bevreemdt het hun dat u niet meeloopt in dezelfde uitbarsting van losbandigheid, en zij belasteren u.
5  Maar zij zullen rekenschap moeten afleggen aan Hem Die gereedstaat om de levenden en de doden te oordelen.
6  Want daartoe is aan de doden het Evangelie verkondigd, opdat zij wel geoordeeld werden naar de mens in het vlees, maar ook zouden leven naar God in de geest.
7  En het einde van alle dingen is nabij; wees daarom bezonnen en nuchter in de gebeden.
8  Maar heb voor alles vurige liefde voor elkaar, want de liefde zal een menigte van zonden bedekken.
9  Wees gastvrij voor elkaar, zonder morren.
10  Laat ieder de anderen dienen met de genadegave zoals hij die ontvangen heeft, als goede beheerders van de veelsoortige genade van God.
11  Als iemand spreekt, dan als iemand die de woorden van God spreekt;als iemand dient, dan als iemand die dient uit kracht die God schenkt; zodat God in alles verheerlijkt wordt door Jezus Christus. Hem komt de heerlijkheid en de kracht toe, tot in alle eeuwigheid. Amen.

Eindeloos gelukkig

Eindeloos gelukkig worden begint door te wandelen in de bestemming die God voor jou heeft op aarde om uiteindelijk, door het geloof in Jezus, straks eindeloos gelukkig in de hemel te leven met God. 

Bijbelonderwijs

Om de Bijbel begrijpen willen wij je helpen door de Bijbel op een praktische manier uit te leggen. Het is ook mogelijk om je aan te melden voor een gratis mailabonnement op 'Tijd met God'.

Geloofsopbouw

Bij geloofsopbouw gaat het erom dat je groeit in discipelschap. We geven je handvaten om je geloof echt te leven en we proberen je op allerlei manieren te prikkelen om na te denken over allerlei zaken.

Trainingen

Naast onderwijs via internet geven we ook trainingen op locatie om je als discipel van Jezus toe te rusten. Dit kunnen (s)preekbeurten, korte trainingen of langere trainingen zijn voor verschillende doelgroepen.

Recentste 'Tijd met God'

Jij bent een beheerder van de gaven van de Geest

Thema: Eerste brief van Petrus

"Laat ieder de anderen dienen met de genadegave zoals hij die ontvangen heeft, als goede beheerders van de veelsoortige genade van God." (1 Petrus 4:10)

Als het dan lang genoeg is geweest dat we als heidenen hebben geleefd en het de bedoeling is om vanaf onze bekering en wedergeboorte naar de wil van God te leven, hoe dan? Petrus geeft natuurlijk praktische aanwijzingen genoeg. Gastvrijheid is belangrijk, vurige liefde voor elkaar, liefde die een menigte van zonden zal bedekken en ga zo maar door. Allemaal heel praktisch en zo toepasbaar. Al is dat ook nog lastig genoeg omdat we heel snel weer aan het verdienen dreigen te gaan, in plaats dat het echt uit dankbaarheid leven is. Toch is er even één ding waar ik speciaal de vinger bij wil leggen. Petrus zegt: "Laat ieder de anderen dienen met de genadegave zoals hij die ontvangen heeft, als goede beheerders van de veelsoortige genade van God". 

We moeten de ander dienen, maar waarmee? Petrus zegt dus niet dat we de ander moeten dienen met het beste dat wij hebben, of dat wij de ander moeten dienen met dat wat we in ons karakter hebben meegekregen, maar Petrus zegt dat de anderen moeten dienen met de genadegave die ons is gegeven. Het woord dat hij hier gebruikt voor 'genadegave' is het Griekse woord 'charisma'. In dat woord zit ook het woord 'charis' dat we vertalen met 'genade'. Het gaat dus om genadegaven van God. Petrus zegt dus niet dat we de ander moeten dienen met iets van onszelf, maar hij zegt dat wij de ander moeten dienen met genadegaven van God. Je voelt hem natuurlijk al aankomen dat het hier om de gaven van de Geest gaat. Ook Paulus gebruikt ditzelfde woord ook in de bekende hoofdstukken uit de Romeinenbrief en uit de Korinthebrief.

Dat maakt gelijk duidelijk dat de gaven van de Geest dus niet iets zijn voor jezelf, maar het zijn gaven die je krijgt om anderen te dienen. Wij zijn heel erg geneigd om ons leven als gelovige te richten op wat wij er aan hebben. Je komt veel mensen tegen die op zondag in de kerk zitten om daar iets te ontvangen, maar het principe van het Koninkrijk is dat we uitdelen van wat we ontvangen hebben. Als het dan gaat over de gaven van de Geest die wij moeten gebruiken om de anderen te dienen, dan zegt Petrus daarbij dat we dit moeten doen als goede beheerder van de veelsoortige genade van God.

De gaven van de Geest zijn onderdeel van de veelsoortige genade van God. Dat in de eerste plaats. Maar wij worden ook aangesteld als beheerders van die genadegaven. Een beheerder zorgt goed voor dat wat aan zijn zorgen is toevertrouwd. Nu geeft God ons de gaven van Zijn Geest, maar daarbij ligt er een hele grote verantwoordelijkheid bij ons. Wat doe jij met de gaven die de Geest je geeft? Zorg je er goed voor? Of zorgen we er voor dat door ons gedrag, de gaven juist niet meer aan onze zorgen worden toevertrouwd, omdat we er niets mee doen? Het is Gods verlangen dat we de anderen er mee dienen en er ook zuinig op zijn. Dat betekent niet dat je uit angst niets moet doen, maar het betekent ook dat je er bewust mee bezig moet zijn en de ander mag het ontvangen. En dan loopt het uit op dat God wordt verheerlijkt en Christus alle heerlijkheid en eer toekomt.

Gebed: Heer, dank U voor Uw gaven en ik wil er zorgvuldig en goed mee omgaan om de anderen te dienen en U te eren.

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom.
IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

© 2019 Eindeloos gelukkig - All Rights Reserved | Hosted by www.sth.nu