Grieks of Joods - De kracht van het gezin

"Spreek tot heel de gemeenschap van de Israëlieten, en zeg tegen hen: Heilig moet u zijn, want Ik, de HEERE, uw God, ben heilig. Ieder moet ontzag hebben voor zijn moeder en zijn vader en Mijn sabbatten in acht nemen. Ik ben de HEERE, uw God." (Leviticus 19:2 en 3) 

Als er een hoofdstuk is in de hele wetgeving van Israël waar duidelijk wordt hoe God denkt, dan is het na het hoofdstuk met de tien woorden, Leviticus 19. In dit hoofdstuk zet God eigenlijk de hele manier van samenleven uiteen. Er staan heel veel wetten rondom de offers, rondom straffen bij doodslag en seksuele zonden, maar in dit hoofdstuk legt God een manier van denken neer die je in het Griekse denken niet tegenkomt. En het is belangrijk, omdat het met de heiligheid van God te maken heeft.

 
Waarom wil God dat Israël zo zuiver leeft? Dat heeft niets te maken met een strenge God, maar naast dat Hij het beste zoekt voor Zijn volk, is dit ook omdat in het volk Israël en in hun levensvormen, Gods heiligheid zichtbaar moet zijn. God laat zien dat in alles wat Hij aan wetgeving geeft, dit een afspiegeling is van Wie Hij is! En dat wil Hij terugzien in Zijn volk. En dan niet op een manier van het naleven van regels, maar dit denken moet onderdeel zijn van hun ‘zijn’.
 
Het is dan opmerkelijk dat God begint bij het gezin! Ieder moet ontzag hebben voor zijn ouders. Dat is wat God als eerste belangrijk vindt. God legt direct een hoeksteen. Het fundament in het Joodse denken is, naast God, het gezin. Familieverbanden zijn van groot belang. God creëert als eerste een veilige plaats waar kinderen mogen opgroeien, maar waar ook gezag op een goede manier behoort te functioneren. Heel snel wordt er dan al gezegd dat er ook ouders zijn die het niet goed doen en waar verschrikkelijke dingen gebeuren, maar dit is geen argument om dan maar de zeggen dat Gods basis niet goed is. Want God denkt vanuit een goede, gezonde situatie. Waar deze basis ontbreekt en waar kinderen vrij worden gelaten om vooral te doen wat zij willen, ontspoort uiteindelijk een hele samenleving.
 
Daarbij moet je bedenken dat ouders van God ook niet een vrijheid krijgen waarbij zij maar kunnen doen wat zij willen. De basis is dat ouders verantwoordelijk zijn als ouders. De vaders zijn zelfs als priesters voor God aangesteld over hun gezin. Dat betekent dus nogal wat. God staat daar Zelf weer boven en draagt uiteindelijk daar weer de verantwoordelijkheid over.
 
Als je hierover nadenkt en dat bekijkt in het licht van het Griekse denken en vooral ook in het licht van onze manier van denken, dan is er weinig meer van over. Gezinnen vallen uit elkaar, kinderen kunnen in veel gevallen hun ouders niet eens meer eren omdat òf ouders elkaar in de steek hebben gelaten en de kinderen tegen elkaar worden uitgespeeld òf ouders zijn zo druk met hun eigen leven dat de ouders voor de kinderen niet eens meer in beeld zijn. Dat is wellicht iets zwart-wit gezegd, maar durven wij deze spiegel voor te houden. In hoeverre komt ons denken nog overeen met dit denken dat God legt in Israël?
 
Gebed: HEER, als U het gezin zo’n belangrijke plaats vindt en zo de samenleving opbouwt, dan moet er in onze tijd en in onze levens heel veel gebeuren. HEER leer ons om veilige hoekstenen in de samenleving te creëren waar onze kinderen in veiligheid, maar ook in rust mogen opgroeien tot volwassen mannen en vrouwen voor Uw Naam.

 

 

 

 

 

Bijbelgedeelte bij de laatste 
'Tijd met God'



Efeze 4:1-16

1. Zo roep ik, de gevangene in de Heere, u op tot een wandel die de roeping waarmee u geroepen bent, waardig is,
2. in alle nederigheid en zachtmoedigheid, met geduld, door elkaar in liefde te verdragen,
3. en u te beijveren om de eenheid van de Geest te bewaren door de band van de vrede:
4. één lichaam en één Geest, zoals u ook geroepen bent tot één hoop van uw roeping,
5. één Heere, één geloof, één doop,
6. één God en Vader van allen, Die boven allen en door allen en in u allen is.
7. Maar aan ieder van ons is de genade gegeven naar de maat van de gave van Christus.
8. Daarom zegt Hij: Toen Hij opvoer in de hoogte, nam Hij de gevangenis gevangen en gaf Hij gaven aan de mensen.
9. Wat betekent dit ‘toen Hij opvoer’ anders dan dat Hij ook eerst neergedaald is in de diepten, namelijk de aarde?
10. Degene Die neergedaald is, is ook Degene Die opgevaren is ver boven alle hemelen om alle dingen te vervullen.
11. En Hij heeft sommigen gegeven als apostelen, anderen als profeten, weer anderen als evangelisten en nog weer anderen als herders en leraars,
12. om de heiligen toe te rusten, tot het werk van dienstbetoon, tot opbouw van het lichaam van Christus,
13. totdat wij allen komen tot de eenheid van het geloof en van de kennis van de Zoon van God, tot een volwassen man, tot de maat van de grootte van de volheid van Christus,
14. opdat wij geen jonge kinderen meer zouden zijn, heen en weer geslingerd door de golven en meegesleurd door elke wind van leer, door het bedrog van de mensen om op listige wijze tot dwaling te verleiden,
15. maar dat wij, door ons in liefde aan de waarheid te houden, in alles toe zouden groeien naar Hem Die het Hoofd is, namelijk Christus.
16. Van Hem uit wordt het hele lichaam samengevoegd en bijeengehouden door elke band die ondersteuning geeft, overeenkomstig de mate waarin ieder deel werkzaam is. Zo verkrijgt het lichaam zijn groei, tot opbouw van zichzelf in de liefde.
 

Activiteiten (klik op event voor meer info)

12 juli 2020
10:00 - 11:30
Theo de Koning spreekt in Tricht (PKN)
09 aug 2020
10:00 - 11:30
Theo de Koning spreekt in Garderen (GK)
23 aug 2020
10:00 - 11:30
Theo de Koning spreekt in Vuren (GK)
06 sept 2020
10:00 - 11:30
Theo de Koning spreekt in Heesselt (PKN)
13 sept 2020
10:00 - 11:30
Theo de Koning spreekt in Nootdorp (Herv)

Podcast kanaal Eindeloos gelukkig

Preken Theo de Koning

Recentste 'Tijd met God'

Moet je iedereen over Jezus vertellen? (2)

Thema: Vragen staat vrij

"En Hij heeft sommigen gegeven als apostelen, anderen als profeten, weer anderen als evangelisten en nog weer anderen als herders en leraars" (Efeze 4:11)

Hoe win je mensen voor Jezus en moet je daarvoor dan echt de straat op? Dat was de vraag zoals we er vorige keer ongeveer mee begonnen. Jezus zei: “Ga heen, onderwijs alle volken”, maar we zagen ook dat dit vooral voor de apostelen gold. Hoe win je nu iemand voor Jezus? Alleen al die vraag bezorgt je misschien wel kriebels, want dat winnen voor Jezus voelt als zieltjes winnen en het voelt als iets waar iets gedwongens in zit voor degene die je zou winnen. Dus zullen we die term ‘winnen’ maar eens niet meer gebruiken? Hoe maak je iemand enthousiast voor Jezus en Zijn Koninkrijk? Dat klink heel anders!

Op welke manier zorg je ervoor dat iemand die niets met Jezus heeft, belangstelling voor Hem gaat krijgen? Niet omdat we iemand willen dwingen, maar wel omdat we weten dat er zonder Jezus geen leven is. Dat woord ‘winnen’ geeft vaak een gevoel dat het om een doel gaat, terwijl het ons er vooral om gaat dat we iedereen echt gunnen wat wij hebben ontdekt in de relatie met God. Wellicht komt de gedachte op waarom ik zoveel nadruk leg op de woordkeus. Om te ontdekken welke manier Gods Geest bij jou kan gebruiken om iemand verlangend en enthousiast voor Jezus te maken, moet je eerst de vraag eens stellen op welke manier jij ergens enthousiast voor wordt.

Misschien ben jij niet gelovig opgegroeid en weet jij precies waardoor jij uiteindelijk je hart aan Jezus gaf, maar als je heel je leven in de kerk hebt gezeten en je geleidelijk aan tot geloof bent gekomen, is die vraag misschien heel lastig. Denk daarom eens na wat bij jou interesse op zou wekken om je verder in het geloof te verdiepen? Wat zou jou raken, omdat wat Jezus je te bieden heeft, veel verder gaat dan wat ook in deze wereld.

Als de eerste gemeente alles met elkaar deelt raakt dat veel mensen, terwijl op een ander moment een preek van Petrus impact heeft. Maar wie zouden er geweest zijn bij die preek van Petrus? Dat waren wellicht mensen die bewust in Jeruzalem waren vanwege godsdienstige verplichtingen. Als Paulus, later op de Areopagus mensen in beweging ziet komen waren dat filosofen die hij op een filosofische manier aansprak. Dat paste ook wel bij Paulus.

Wat raakt jou? En ga dat nu eens als uitgangspunt nemen om anderen enthousiast te maken voor Jezus. Als het nu zo is dat jij geraakt wordt door de liefdevolle navolging van Jezus, zou dat jouw manier mogen zijn om anderen mee te nemen naar Jezus? Niet prekend, maar omdat ze onvoorwaardelijke liefde bij jou zien. Omdat jij zonder oordeel mensen wilt liefhebben raak jij het meest de mensen in de goot waar iedereen zijn hoofd voor omdraait, maar jouw liefde voor die mensen maakt hen geïnteresseerd in de reden waarom jij hen lief wil hebben. En dan hoef je nog geen woord over Jezus gezegd te hebben.

Als Paulus aan de gemeente in Efeze duidelijk maakt dat er vijf bedieningen zijn, dan zegt hij dat degenen met een bediening er zijn om anderen toe te rusten tot dienstbetoon. Dat betekent dat er in de gemeente dus vijf soorten mensen zijn. Apostelen met visie, evangelisten met werfkracht, herders die liefdevol zich om kwetsbare schapen bekommeren, profeten die bijzondere leiding van God hebben om in specifieke situaties te handelen en leraren die onderwijs geven. Kennelijk is het dus logisch dat deze vijf bedieningen zo in de gemeente aanwezig zijn, dat daarop moet worden toegerust. Zo zie je dat jij helemaal niet de straat op hoeft als je geen gave van evangelist hebt. Jij mag het Koninkrijk van Jezus brengen op een manier die bij jou past. Bemoedig jij graag, breng dan zo Jezus dichterbij, onderwijs jij graag, zoek dan daar op welke manier jij Jezus dichtbij kunt brengen en als jij graag zorgt, zet daar dan nieuwe stappen in om mensen door jou in aanraking met Jezus te brengen. En ben jij creatief? Misschien is dat jouw profetische manier om mensen te raken met Wie Jezus is.

Eindeloos gelukkig

Eindeloos gelukkig worden begint door te wandelen in de bestemming die God voor jou heeft op aarde om uiteindelijk, door het geloof in Jezus, straks eindeloos gelukkig in de hemel te leven met God. 

Bijbelonderwijs

Om de Bijbel begrijpen willen wij je helpen door de Bijbel op een praktische manier uit te leggen. Het is ook mogelijk om je aan te melden voor een gratis mailabonnement op 'Tijd met God'.

Geloofsopbouw

Bij geloofsopbouw gaat het erom dat je groeit in discipelschap. We geven je handvaten om je geloof echt te leven en we proberen je op allerlei manieren te prikkelen om na te denken over allerlei zaken.

Trainingen

Naast onderwijs via internet geven we ook trainingen op locatie om je als discipel van Jezus toe te rusten. Dit kunnen (s)preekbeurten, korte trainingen of langere trainingen zijn voor verschillende doelgroepen.

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom.
IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

© 2020 Eindeloos gelukkig - All Rights Reserved | Hosted by www.sth.nu