Grieks of Joods - Kanslozen eerst

“Wanneer u een Hebreeuwse slaaf koopt, moet hij zes jaar dienen, maar in het zevende mag hij zonder te betalen als vrij man vertrekken.” (Exodus 21:2) 

Als je niet veel weet van de achtergronden van de volkeren rondom Israël, dan vallen er heel veel dingen echt niet op. Als je op basis van Exodus 21 zou vragen: “Wat is nu echt bepalend voor het denken van God?”, dan zou je er zomaar aan voorbij kunnen lezen. Want als je vanuit het vorige hoofdstuk gewoon verder leest dan lijkt het alsof God gewoon verder gaat met de wetgeving. Maar het bijzondere is het onderwerp waar God de sociale wetgeving mee begint.

 
Om een beetje inzicht te krijgen over de impact van de eerste woorden die God laat opschrijven na de tien woorden, moet je even weten hoe onlogisch het onderwerp is dat God direct aan de orde stelt. Het gaat over slaven. Dat is in de volken om Israël heen in de wetgeving het laatste punt waar een koning het over ging hebben. Als je alles had gehad, waren er ook nog slaven, ze telden niet mee en hadden geen rechten. Dat het artikel over slaven bij de andere volken achterin de wetboeken stond was ook niet erg, want een slaaf had ook weinig tot geen rechten. Als je dit beseft, begrijp je ineens hoe onlogisch dit onderwerp is, aan het begin van het wetboek. God begint met de slaven.
 
Ook nog iets om te beseffen is dat het volk Israël als geen ander wist wat het was om slaaf te zijn. Weliswaar is dat een andere vorm van slavernij, want daar speelde ook onderdrukking mee, maar ze wisten hoe het was om geen rechten te hebben en om zonder status te zijn. De vraag is natuurlijk waarom God juist met de slaven begint? En wat de reden is dat een slaaf in het zevende jaar weer vrijkwam.
 
Als er één ding is wat er in het Joodse denken bovenop ligt, is dat God heel duidelijk maakt dat de zwakke de meest zorg krijgt. Juist zij die geen kansen hebben, geeft God kansen. Overigens doet God dit niet alleen met slaven, maar ook met vreemdelingen, ongeacht waar ze vandaan kwamen. En slaaf werd je als je niet meer aan je financiële verplichtingen kon voldoen en je uit nood jezelf dan moest verkopen. In elk omliggend land was je daarmee eigenlijk kansloos geworden, maar God leert ons dat degenen die kansloos zijn in de ogen van mensen, kansen krijgen in Zijn ogen en daarmee ook wij hen kansen moeten geven.
 
Hoe mis het ook gegaan is in iemands leven, zelfs als hij zichzelf had moeten verkopen, dan wilde God een nieuwe kans, na 6 jaar. Het zevende jaar zou een slaaf weer vrij moeten komen en opnieuw mogen beginnen. Overigens, in het Griekse denken waren de kansen van slaven nog veel minder dan in de tijd van het Oude Testament. God laat ons dus zien dat wij, als Hij ons leert omdenken, vooral de kanslozen kansen moeten geven. Dat is het karakter van Zijn Koninkrijk. Dan begrijp je dat natuurlijk ook elke discussie over vreemdelingen verleden tijd is. Juist zij hebben onze bescherming nodig, zelfs als ons land daardoor vol raakt. Niet omdat God zegt dat wij geen rechten meer zouden hebben, maar omdat de aarde uiteindelijk van Hem is en Hij ons daarom leert om kanslozen een kans te geven.
 
Gebed: Heer, het strijdt tegen alles wat wij normaal vinden omdat het bij ons om aanzien en eer gaat, maar U draait alles om en zet het in Uw perspectief.

 

 

 

 

 

Bijbelgedeelte bij de laatste 
'Tijd met God'


​Johannes 13:21-30

21 Toen Jezus deze dingen gezegd had, raakte Zijn geest in beroering,  en Hij getuigde en zei: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u dat een van u Mij zal verraden. 
22 De discipelen dan keken elkaar aan, in twijfel over wie Hij dat zei.
23 En een van Zijn discipelen, die Jezus liefhad,  lag aan in de schoot van Jezus.
24 Simon Petrus dan wenkte deze, dat hij vragen zou wie het toch zou kunnen zijn, over wie Hij sprak.
25 En deze ging tegen Jezus' borst liggen en zei tegen Hem: Heere, wie is het?
26 Jezus antwoordde: Die is het aan wie Ik het stuk brood zal geven, nadat Ik het ingedoopt heb. En toen Hij het stuk brood ingedoopt had, gaf Hij het aan Judas Iskariot, de zoon van Simon.
27 En met het nemen van het stuk brood voer de satan in hem. Jezus dan zei tegen hem: Wat u wiltdoen, doe het snel.
28 En niemand van hen die aanlagen, begreep met welke bedoeling Hij dat tegen hem zei.
29 Want sommigen dachten,  omdat Judas de beurs beheerde, dat Jezus tegen hem zei: Koop wat wij nodig hebben voor het feest, of dat hij iets aan de armen moest geven.
30 Toen hij dan het stuk brood genomen had, ging hij meteen naar buiten. En het was nacht.

Eindeloos gelukkig

Eindeloos gelukkig worden begint door te wandelen in de bestemming die God voor jou heeft op aarde om uiteindelijk, door het geloof in Jezus, straks eindeloos gelukkig in de hemel te leven met God. 

Bijbelonderwijs

Om de Bijbel begrijpen willen wij je helpen door de Bijbel op een praktische manier uit te leggen. Het is ook mogelijk om je aan te melden voor een gratis mailabonnement op 'Tijd met God'.

Geloofsopbouw

Bij geloofsopbouw gaat het erom dat je groeit in discipelschap. We geven je handvaten om je geloof echt te leven en we proberen je op allerlei manieren te prikkelen om na te denken over allerlei zaken.

Trainingen

Naast onderwijs via internet geven we ook trainingen op locatie om je als discipel van Jezus toe te rusten. Dit kunnen (s)preekbeurten, korte trainingen of langere trainingen zijn voor verschillende doelgroepen.

Activiteiten

31 mrt 2019
10:00 - 11:30
Theo de Koning spreekt in Nootdorp
07 apr 2019
10:00 - 11:30
Theo de Koning spreekt in Herwijnen
14 apr 2019
10:00 - 11:30
Theo de Koning spreekt in Schalkwijk en 't Goy
28 apr 2019
10:00 - 11:30
Theo de Koning spreekt in Garderen
12 mei 2019
10:00 - 11:30
Theo de Koning spreekt in Vuren

Podcast kanaal Eindeloos gelukkig

Recentste 'Tijd met God'

In verwarring

Thema: Lijdenstijd

"Toen Jezus deze dingen gezegd had, raakte Zijn geest in beroering, en Hij getuigde en zei: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u dat een van u Mij zal verraden." (Johannes 13:21)

Hoe weet je nu wat Jezus echt heeft geraakt? Er zijn momenten dat Jezus heel duidelijk laat zien wat dingen Hem deden. Als het over medelijden gaat, dan is Hij met innerlijke ontferming bewogen, in de hof van Gethsemané raakt Hij ontsteld van wat Hij op dat moment ervaart, maar op het moment dat Judas Hem gaat verraden raakt Zijn geest in beroering. Wat dat woord 'beroering' precies zegt, is nog niet zo eenvoudig. Het is wel een heftige ervaring voor Jezus in Zijn geest. En is dat vreemd?

Lees meer...

Nieuwe artikelen

Aanbevelingen

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom.
IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

© 2019 Eindeloos gelukkig - All Rights Reserved | Hosted by www.sth.nu