Grieks of Joods - Kanslozen eerst

“Wanneer u een Hebreeuwse slaaf koopt, moet hij zes jaar dienen, maar in het zevende mag hij zonder te betalen als vrij man vertrekken.” (Exodus 21:2) 

Als je niet veel weet van de achtergronden van de volkeren rondom Israël, dan vallen er heel veel dingen echt niet op. Als je op basis van Exodus 21 zou vragen: “Wat is nu echt bepalend voor het denken van God?”, dan zou je er zomaar aan voorbij kunnen lezen. Want als je vanuit het vorige hoofdstuk gewoon verder leest dan lijkt het alsof God gewoon verder gaat met de wetgeving. Maar het bijzondere is het onderwerp waar God de sociale wetgeving mee begint.

 
Om een beetje inzicht te krijgen over de impact van de eerste woorden die God laat opschrijven na de tien woorden, moet je even weten hoe onlogisch het onderwerp is dat God direct aan de orde stelt. Het gaat over slaven. Dat is in de volken om Israël heen in de wetgeving het laatste punt waar een koning het over ging hebben. Als je alles had gehad, waren er ook nog slaven, ze telden niet mee en hadden geen rechten. Dat het artikel over slaven bij de andere volken achterin de wetboeken stond was ook niet erg, want een slaaf had ook weinig tot geen rechten. Als je dit beseft, begrijp je ineens hoe onlogisch dit onderwerp is, aan het begin van het wetboek. God begint met de slaven.
 
Ook nog iets om te beseffen is dat het volk Israël als geen ander wist wat het was om slaaf te zijn. Weliswaar is dat een andere vorm van slavernij, want daar speelde ook onderdrukking mee, maar ze wisten hoe het was om geen rechten te hebben en om zonder status te zijn. De vraag is natuurlijk waarom God juist met de slaven begint? En wat de reden is dat een slaaf in het zevende jaar weer vrijkwam.
 
Als er één ding is wat er in het Joodse denken bovenop ligt, is dat God heel duidelijk maakt dat de zwakke de meest zorg krijgt. Juist zij die geen kansen hebben, geeft God kansen. Overigens doet God dit niet alleen met slaven, maar ook met vreemdelingen, ongeacht waar ze vandaan kwamen. En slaaf werd je als je niet meer aan je financiële verplichtingen kon voldoen en je uit nood jezelf dan moest verkopen. In elk omliggend land was je daarmee eigenlijk kansloos geworden, maar God leert ons dat degenen die kansloos zijn in de ogen van mensen, kansen krijgen in Zijn ogen en daarmee ook wij hen kansen moeten geven.
 
Hoe mis het ook gegaan is in iemands leven, zelfs als hij zichzelf had moeten verkopen, dan wilde God een nieuwe kans, na 6 jaar. Het zevende jaar zou een slaaf weer vrij moeten komen en opnieuw mogen beginnen. Overigens, in het Griekse denken waren de kansen van slaven nog veel minder dan in de tijd van het Oude Testament. God laat ons dus zien dat wij, als Hij ons leert omdenken, vooral de kanslozen kansen moeten geven. Dat is het karakter van Zijn Koninkrijk. Dan begrijp je dat natuurlijk ook elke discussie over vreemdelingen verleden tijd is. Juist zij hebben onze bescherming nodig, zelfs als ons land daardoor vol raakt. Niet omdat God zegt dat wij geen rechten meer zouden hebben, maar omdat de aarde uiteindelijk van Hem is en Hij ons daarom leert om kanslozen een kans te geven.
 
Gebed: Heer, het strijdt tegen alles wat wij normaal vinden omdat het bij ons om aanzien en eer gaat, maar U draait alles om en zet het in Uw perspectief.

 

 

 

 

 

Bijbelgedeelte bij de laatste 
'Tijd met God'


Lukas 4:14-29 

14. En Jezus keerde door de kracht van de Geest terug naar Galilea, en het gerucht over Hem verspreidde zich door heel de omgeving.
15. En Hij gaf onderwijs in hun synagogen en werd door allen geprezen.
16. En Hij kwam in Nazareth, waar Hij opgevoed was, en ging naar Zijn gewoonte op de dag van de sabbat naar de synagoge, en Hij stond op om te lezen.
17. En aan Hem werd het boek van de profeet Jesaja gegeven, en toen Hij het boek opengedaan had, vond Hij de plaats waar geschreven stond:
18. De Geest van de Heere is op Mij, omdat Hij Mij gezalfd heeft; Hij heeft Mij gezonden om aan armen het Evangelie te verkondigen, om te genezen wie gebroken van hart zijn,
19. om aan gevangenen vrijlating te prediken en aan blinden het gezichtsvermogen, om verslagenen weg te zenden in vrijheid, om het jaar van het welbehagen van de Heere te prediken.
20. En toen Hij het boek dichtgedaan en aan de dienaar teruggegeven had, ging Hij zitten, en de ogen van allen in de synagoge waren op Hem gevestigd.
21. Hij begon tegen hen te zeggen: Heden is deze Schrift in uw oren in vervulling gegaan.
22. En zij betuigden Hem allen hun instemming en verwonderden zich over de woorden van genade die uit Zijn mond kwamen, en zij zeiden: Is Híj niet de Zoon van Jozef?
23. Maar Hij zei tegen hen: U zult Mij ongetwijfeld dit spreekwoord voorhouden: Dokter, genees uzelf; alles waarvan wij gehoord hebben dat het in Kapernaüm gebeurd is, doe dat ook hier in Uw vaderstad.
24. Hij zei: Voorwaar, Ik zeg u dat geen profeet welgevallig is in zijn vaderstad.
25. Maar Ik zeg u naar waarheid: Er waren veel weduwen in Israël in de dagen van Elia, toen de hemel drie jaar en zes maanden gesloten was, zodat er grote hongersnood kwam over heel het land,
27. Ook waren er veel melaatsen in Israël in de tijd van de profeet Elisa, en geen van hen werd gereinigd, maar wel Naäman, de Syriër.
28. En allen in de synagoge werden met woede vervuld toen zij dit hoorden,
29. en zij stonden op, dreven Hem de stad uit en brachten Hem op de top van de berg waarop hun stad gebouwd was, om Hem van de steilte af te werpen.

Activiteiten (klik op event voor meer info)

Podcast kanaal Eindeloos gelukkig

Recentste 'Tijd met God'

Nu is het jaar van Gods vreugde

Thema: Op weg met Jezus

"Hij begon tegen hen te zeggen: Heden is deze Schrift in uw oren in vervulling gegaan." (Lukas 4:21)

Stel je voor dat jij gewoon een aannemer zou zijn in een dorp waar je bent opgegroeid en komende zondag ga jij in de kerk preken. Verrassing voor de mensen. Op de zondagsbrief of de beamer staat jou naam als voorganger voor de dienst. En dat in het dorp waar je bent opgegroeid en de mensen je vooral kennen als aannemer. Hoe denk jij dat er wordt gereageerd? Ongetwijfeld zijn er mensen die jou kennen en je een warm hart toedragen. Maar de kritisch theologische gemeenteleden bij wie een preek niet snel goed is en die zien dat jij een preek gaat houden, die zullen er ongetwijfeld even voor gaan zitten met een houding van: Wat krijgen we nu en dit kan echt niet. Ongeveer zo moet het gegaan zijn bij Jezus. Jezus is in de synagoge in Nazareth, misschien was Hij op bezoek bij Zijn ouders en naar gewoonte ging Hij naar de synagoge.

Lees meer...

Aanbevelingen

Youtubekanaal

Eindeloos gelukkig

Eindeloos gelukkig worden begint door te wandelen in de bestemming die God voor jou heeft op aarde om uiteindelijk, door het geloof in Jezus, straks eindeloos gelukkig in de hemel te leven met God. 

Bijbelonderwijs

Om de Bijbel begrijpen willen wij je helpen door de Bijbel op een praktische manier uit te leggen. Het is ook mogelijk om je aan te melden voor een gratis mailabonnement op 'Tijd met God'.

Geloofsopbouw

Bij geloofsopbouw gaat het erom dat je groeit in discipelschap. We geven je handvaten om je geloof echt te leven en we proberen je op allerlei manieren te prikkelen om na te denken over allerlei zaken.

Trainingen

Naast onderwijs via internet geven we ook trainingen op locatie om je als discipel van Jezus toe te rusten. Dit kunnen (s)preekbeurten, korte trainingen of langere trainingen zijn voor verschillende doelgroepen.

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom.
IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

© 2020 Eindeloos gelukkig - All Rights Reserved | Hosted by www.sth.nu