Grieks of Joods - Gunnend

“En heel het volk was getuige van de donderslagen, de bliksems, het bazuingeschal en de rokende berg. Toen het volk dit zag, sidderden zij en bleven op een afstand staan.” (Exodus 20:18)

De Joodse manier van denken is niet gelijk bij Abraham aanwezig en zeker ook niet bij zijn nageslacht. Het is dus zeker niet een manier van denken die men aan het begin al eigen was. Op het moment dat God vanaf Abram het volk Israël laat groeien, maar dat zonder ook maar ene regel doet is er weinig onderscheiding van de andere volken. Jaloezie en afgunst spelen een behoorlijke rol. Eerst al bij Izak en Ismaël, vervolgens bij Jakob en Ezau en vervolgens ook bij Jozef. En het lijkt of God het volk maar wat laat aanrommelen.

 

Dat is natuurlijk niet wat het is, want God zorgt wel dat het volk groeit en Hij zorgt ook dat het volk beschermd is. Het onmogelijke gebeurd in de kinderen die geboren worden en ga zo maar door, maar het denken zoals God de Bijbel uiteindelijk heeft geschreven, de manier van leven zoals God dat van ons vraagt vanuit Zijn denken, waar het om het geheel gaat en niet om het individu, dat begint pas als God Zich actief gaat bemoeien met het volk. God gaat dus eigenlijk het Joodse denken zelf ontwikkelen in het volk en dat begint op het moment dat God begint met de wetgeving. 

Nu klinkt het woord ‘wetgeving’ voor ons vaak heel erg negatief. Het klinken als ‘moeten en niets mogen’, maar dat is niet wat het is. De hele wetgeving van God voor Israël was een wetgeving met een boodschap èn met een sociale zekerheid. Wij kunnen in Nederland een sociale zekerheid zeggen te hebben, maar als de regering verandert, veranderen ook sociale wetten. Zo was het in Israël niet. God stond er onveranderlijk boven en God was betrokken op het volk, maar wilde dat het volk ook op elkaar betrokken was. 

Misschien zit je in een kerk en zat je in een kerk waar elke week de wet wordt gelezen en elke keer lijkt de nadruk te liggen op wat je wel mag en niet mag, alsof je door de wet dichterbij God kunt komen. En natuurlijk wordt er dan gezegd dat dit niet zo is, want het is allemaal genade, maar zodra er iets gebeurt wordt wel de wet erbij gepakt en gezegd: “dit mag niet”. Maar heeft God op deze manier de wet ingesteld? Als God tien woorden neemt en deze aan het volk geeft op twee stenen tafels doet God iets heel anders dan streng zijn en met oordeel klaar staan. Dat lijkt wel als je de tekst uit Exodus 20 leest die direct na de wet staat, maar als je de wet van God even tot je laat doordringen, kom je tot het besef dat elk van de tien woorden van God intense zorg is voor Zijn volk. 

Als iedereen deze woorden zou aanhouden als leefregel, dan krijgt God de eer, krijg je een dag rust omdat je lichaam dat nodig hebt, functioneren de gezinnen en gunt iedereen de ander wat hij ook zelf graag ontvangt: trouw, leven, bescherming, oprechtheid en eerlijkheid en geen afgunst. Dat is wat God wil: Dat wij op elkaar gericht zijn en elkaar geven wat we zelf verlangen en Hem boven alles dienen. 

Gebed: Heer, wat is Uw hart vol verlangen naar het beste voor ons! Leer mij omdenken, ook als het over Uw wet gaat, omdenken van streng naar gunnend.

 

 

 

 

 

 Bijbelgedeelte bij de laatste
'Tijd met God'

 




Nehemia 12:27-43

27  Bij de inwijding van de muur van Jeruzalem zochten zij de Levieten uit al hun woon plaatsen om hen naar Jeruzalem te brengen, om met blijdschap de inwijding te verrichten, met dank zegging en met gezang, met cimbalen, luiten en harpen.
28  De nakomelingen van de zangers verzamelden zich, zowel vanuit het omliggende gebied van Jeruzalem als vanuit de dorpen van de Netofatieten,
29  en vanuit het huis van Gilgal, en vanuit de velden van Geba en Azmaveth, want de zangers hadden dorpen voor zichzelf gebouwd rond Jeruzalem.
30  De priesters en de Levieten reinigden zich; vervolgens reinigden zij het volk, de poorten en de muur.
31  Toen liet ik de vorsten van Juda de muur opgaan. Ik stelde twee grote dank koren en processies op: de ene ging naar rechts, over de muur, naar de Mestpoort,
32  en achter hen liep Hosaja met de helft van de vorsten van Juda,
33  en Azarja, Ezra en Mesullam,
34  Juda, Benjamin, Semaja en Jeremia,
35  en van de nakomelingen van de priesters met trompetten: Zacharja, de zoon van Jonathan, de zoon van Semaja, de zoon van Mattanja, de zoon van Michaja, de zoon van Zakkur, de zoon van Asaf,
36  en zijn broeders Semaja en Azareël, Milalai, Gilalai, Maäi, Nethaneël en Juda, en Hanani, met muziekinstrumenten van David, de man Gods. En Ezra, de schriftgeleerde, ging voor hen uit.
37  Zij gingen vervolgens naar de Bronpoort, en recht voor hen uit gingen zij via de trappen van de stad van David naar boven, waar de muur oploopt, boven het huis van David langs tot aan de Waterpoort in het oosten.
38  Het tweede dank koor ging in tegenovergestelde richting, met mij erachter, en met de helft van het volk, over de muur, boven de Bakoventoren langs, tot aan de Brede Muur,
39  boven de Efraïmpoort langs, en over de Oude Poort en over de Vispoort, de Hananeëltoren en de Honderdtoren, tot aan de Schaapspoort. Vervolgens bleven ze bij de Gevangenpoort staan.
40  Daarna stelden de twee dank koren zich op in het huis van God, ook ik en de helft van de machthebbers met mij,
41  en de priesters Eljakim, Maäseja, Minjamin, Michaja, Eljoënai, Zacharja en Hananja, met trompetten,
42  en Maäseja, Semaja, Eleazar, Uzzi, Johanan, Malchia, Elam en Ezer. Ook lieten de zangers zich horen, en Jizrahja, de opzichter.
43  Zij brachten op die dag grote offers en waren verblijd, want God had hen in grote mate verblijd, en ook de vrouwen en de kinderen waren verblijd, zodat de blijdschap van Jeruzalem van ver gehoord werd.

Activiteiten (klik op event voor meer info)

Podcast kanaal Eindeloos gelukkig

Recentste 'Tijd met God'

Wijdt de ingewonnen gebieden opnieuw in!

"Bij de inwijding van de muur van Jeruzalem zochten zij de Levieten uit al hun woonplaatsen om hen naar Jeruzalem te brengen, om met blijdschap de inwijding te verrichten, met dankzegging en met gezang, met cimbalen, luiten en harpen." (Nehemia 12:27)

Welk gevoel krijg jij bij het woord 'inwijding'? Het is, denk ik, een lastig woord, want het roept de vraag op welke functie inwijding heeft. Betekent het dat als je bijvoorbeeld je huis inwijdt, dat dit een speciale zegen van God krijgt, waardoor je er met meer zegen kan gaan wonen? Of een kerkgebouw dat ingewijd wordt, kan God daar meer werken dan in een kerkgebouw dat niet is ingewijd. En trouwens, wanneer is iets een inwijding en wanneer niet? Eigenlijk is het dus iets dat nog niet zomaar is uitgelegd. Nadat alle feesten van dankbaarheid en nadat ook de verootmoediging is geweest en iedereen is verdeeld over Jeruzalem en over het land, dan roept Nehemia alle Levieten nog een keer terug naar Jeruzalem. En waarom? Precies, om de nieuwe stadsmuur in te wijden.

Lees meer...

Aanbevelingen

Youtubekanaal

Nieuwe artikelen

Eindeloos gelukkig

Eindeloos gelukkig worden begint door te wandelen in de bestemming die God voor jou heeft op aarde om uiteindelijk, door het geloof in Jezus, straks eindeloos gelukkig in de hemel te leven met God. 

Bijbelonderwijs

Om de Bijbel begrijpen willen wij je helpen door de Bijbel op een praktische manier uit te leggen. Het is ook mogelijk om je aan te melden voor een gratis mailabonnement op 'Tijd met God'.

Geloofsopbouw

Bij geloofsopbouw gaat het erom dat je groeit in discipelschap. We geven je handvaten om je geloof echt te leven en we proberen je op allerlei manieren te prikkelen om na te denken over allerlei zaken.

Trainingen

Naast onderwijs via internet geven we ook trainingen op locatie om je als discipel van Jezus toe te rusten. Dit kunnen (s)preekbeurten, korte trainingen of langere trainingen zijn voor verschillende doelgroepen.

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom.
IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

© 2019 Eindeloos gelukkig - All Rights Reserved | Hosted by www.sth.nu