Verwachten

"Welnu dan, laten ook wij, nu wij door zo'n menigte van getuigen omringd worden, afleggen alle last en de zonde, die ons zo gemakkelijk verstrikt. En laten wij met volharding de wedloop lopen die voor ons ligt." (Hebreeën 12:1) 

Met welke verwachting leef jij? Het is wel een serieuze vraag waard. We leven ondertussen weer richting Kerst en als je alle liedjes dan hoort, dan lijkt het er soms op dat we met elkaar denken dat Jezus op 25 december echt nog een keer geboren gaat worden. En de Adventstijd is dan de tijd waarin we bezig zijn met de geboorte van Jezus. Eigenlijk is dat best wel wat apart, want Jezus zal echt niet in de stal opnieuw geboren worden. We kunnen het met Kerst hooguit herdenken dat God, mens werd en Zichzelf vernederde door op aarde te willen lijden vanaf het eerste moment. Maar als we nadenken over het woord 'advent' dan betekent het dat dit de tijd van verwachten is. En wat verwachten wij dan?

 

Petrus zegt in zijn tweede brief dat wij een nieuwe hemel en een nieuwe aarde verwachten. Wij zijn op weg naar de dag dat Jezus zal terugkomen op aarde. Wij verwachten niet een Kind in de kribbe, maar wij verwachten de Zoon van de mensen op de wolken van de hemel. Dat is onze verwachting en de vraag die dat aan ons meegeeft is de vraag hoe wij, in onze tijd van verwachten, op deze aarde onze plaats kunnen en moeten innemen. We kunnen heel eenvoudig zeggen: "Kom Heer, kom haastig", maar dat is niet de opdracht die God ons geeft. Hij zegt niet dat we maar een beetje moedeloos moeten afwachten en maar moeten hopen dat het allemaal snel voorbij is, Hij wil dat wij leven als kinderen van Hem, op deze aarde. 

De schrijver van de Hebreeënbrief zegt daarom niet dat wij erbij moeten gaan zitten, maar dat wij de wedloop moeten lopen die voor ons ligt. Er ligt een uitdaging op je te wachten, waarvan de schrijver van de Hebreeënbrief zegt dat dit net als een wedloop is. En op de tribunes rondom de renbaan zitten allemaal mensen die met verwachting op aarde hebben geleefd en ons hebben voorgedaan hoe je die wedloop loopt. En uiteindelijk is het doel om de eindstreep te halen, maar die behaal je uiteindelijk door in geloof te leven. 

Om ons heen zijn getuigen die weten wat dit is. Ze zijn ons tot een voorbeeld en ze maken heel concreet wat het is om uitziende naar wat God belooft, ook praktisch te leven op aarde. Zeker de geloofsgetuigen uit het Oude Testament keken uit naar de eerste komst van Jezus en al kijken wij uit naar de tweede komst van Jezus, er is niet zoveel verschil als je al die geloofsgetuigen uit Hebreeën 11 vergelijkt met ons leven nu. Daarom zullen we de komende tijd in verwachting leven en dat doen als mensen die anders zijn dan hen die geen verwachting hebben van de komst van Jezus. Vanuit je nieuwe geboorte is leven uit je nieuwe leven het doel waarvoor je nu op aarde bent. 

Gebed: Heer, leer mij verwachtend te leven, maar leer mij ook om niet passief te zijn in mijn leven en leer mij telkens gericht te zijn op U.

 

 

 

 

 

Nieuwste video als podcast

Youtube kanaal

Recentste 'Tijd met God'

Geen regels meer?

Serie: Geestelijke confrontatie #11 

“Denk niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen; Ik ben niet gekomen om die af te schaffen, maar te vervullen.” (Mattheüs 5:17 – HSV) 

“Denk niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen. Ik ben niet gekomen om ze af te schaffen, maar om ze tot vervulling te brengen.” (Mattheüs 5:17 – NBV21) 

Hoe gaat Jezus eigenlijk om met alles wat voor Hem al is geweest? Is het zo dat Jezus met een totaal nieuw Koninkrijk kwam? Soms wordt dat wel gedacht. Bij Jezus zijn geen regels meer, wordt er dan al snel gezegd. Dat komt natuurlijk voort uit de gedachte dat de Farizeeën en de Schriftgeleerden fout waren. Wat zij deden klopt niet en dat wordt dan al snel uitgelegd als mensen die met allerlei regels een godsdienst in stand hielden. Ooit zei iemand tegen mij: “Als je iets moet, dan ben je religieus”.

Lees meer...

Aanbevelingen

Preekrooster 2024-2025

Preekvoorzieners die Theo de Koning willen vragen voor een preekbeurt, kunnen gebruik maken van deze link om de nog beschikbare data te bekijken en deze vervolgens vast te leggen.

Theo denkt

Bidden, maar klopt ons bidden wel...?

Bidden... maar klopt ons bidden wel?

Een paar gedachten:
Er zijn van die gebedspunten waar ik wat moeite mee heb gekregen. Ik zal er een paar noemen: Bidden om wereldvrede, bidden om vrede voor Israël of bidden voor de bekering van Israël. Of wat denk je van bidden om meer liefde onder elkaar? Of bidden tegen de seksuele moraal van deze tijd. Steeds meer dringt bij mij de vraag op of we daar wel voor kunnen bidden.
En als ik op een zieke de handen leg en er voor bid (nee, geen welvaartsevangelie, God bepaalt wat Hij doet en niet wij) vinden velen dat niet vanzelfsprekend.

Lees meer...

Eindeloos gelukkig

Eindeloos gelukkig worden begint door te wandelen in de bestemming die God voor jou heeft op aarde om uiteindelijk, door het geloof in Jezus, straks eindeloos gelukkig in de hemel te leven met God. 

Bijbelonderwijs

Om de Bijbel begrijpen willen wij je helpen door de Bijbel op een praktische manier uit te leggen. Het is ook mogelijk om je aan te melden voor een gratis mailabonnement op 'Tijd met God'.

Coaching

Niet alles in je leven gaat vanzelf of ervaar je dat je bent vastgelopen of ben je op zoek naar Gods plan met je leven. We bidden persoonlijke coachingstrajecten of trainingen aan om je daarmee te helpen.

(S)preekbeurten

Theo de Koning (s)preekt veel in kerken, voor studentengroepen of op andere plaatsen. Dat doet hij met passie en het is zijn verlangen om Gods Woord uit te leggen en de Heilige Geest de ruimte te geven.

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom.
IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

© 2024 Eindeloos gelukkig - All Rights Reserved | Hosted by www.sth.nu