Geestelijk vaderschap - Oprechte blijdschap

"En brengt het gemeste kalf en slacht het, en laten we eten en vrolijk zijn." (Lukas 15:23) 

Het gemeste kalf was het ene wat de vader klaar liet maken. Het beste wilde hij geven, maar daar stopt het niet mee. De vader heeft gevoeld wat hij heeft gemist, maar dat is ook zichtbaar in het feest dat deze vader geeft. Als je de gelijkenis leest, blijkt dat het geluid van het feest buiten te horen was, want de oudste zoon kwam er op af. Je kunt wel stellen dat dit een best feestje was. Zo blij was deze vader met de terugkomst van zijn zoon. Zoveel feest is er in de hemel als een zondaar zich bekeerd. Dat feest is overal te horen.

 

De blijdschap van deze vader en het feest dat dit mag kosten, is het laatste kenmerk van geestelijk vaderschap. En deze eigenschap raakt ook de oudste zoon, want de vader doet er alles aan om ook zijn oudste zoon binnen te krijgen. Het moet een feest worden voor iedereen. Nette kerkmensen, maar ook vuile tobbers, God wel met hen allemaal feestvieren. En eigenlijk voelt dit bijna een beetje plat, een beetje werelds. Maar misschien is dat het beeld dat wij hebben gekregen van onze feestjes. Maar feestjes tot eer van God zijn serieus mogelijk. Als we echt blij zijn om iets dat God heeft gedaan, dan zouden wij wel eens iets meer feest mogen vieren dan dat wij gemiddeld genomen gewend zijn. 

En hoe gaan wij dan om als mensen groeien in geloof, als mensen tot geloof komen? Ik heb zelf geleerd om als je een pastoraal traject afsluit met een gebedsdag, dat het zo mooi is om de overwinningen die er zijn ook echt met elkaar te vieren. Deze vader viert de overwinning van zijn zoon die kiest om terug te komen. En het feest is niet alleen een bak koffie geweest, het is een feest geweest dat vol van muziek en dans was. Alle remmen gingen er vanaf. En als je Jezus dit verhaal hoort vertellen, dan lijkt het voor Hem ook de normaalste zaak van de wereld dat dit zou gebeuren.  

Juichen wij mee, met de engelen in de hemel als er doorbraken zijn in de levens van mensen? Dat heeft natuurlijk ook alles te maken met de andere kenmerken van geestelijk vaderschap. Dit kun je pas, als je het vertrouwen hebt, als je het oordeel kunt loslaten en in liefde kunt aanvaarden. Pas dan kun je ook oprecht een feest vieren voor de doorbraken die God geeft in de levens van mensen. En denk daar dan eens over na. En natuurlijk is het woord 'feest' erg groot. Maar begin eens na te denken over oprechte blijdschap. Ik merkte pas, toen iemand in zijn traject de leugens in zijn denken aflegde op een hele krachtige manier, dat het ons in het gesprek zoveel vreugde gaf, ons geloof werd er zelfs door gebouwd. En laat je dan maar eens gaan, zodat ook de engelen in de hemel weten dat wij met hen blij zijn en dat willen laten zien. 

Gebed: Heer, vreugde, feestelijke blijdschap omdat er doorbraken zijn in leven van mensen die U op ons pad geeft, leert U mij nog veel meer feestvieren met de engelen in de hemel.

 

 

 

 

 

Nieuwste video als podcast

Youtube kanaal

Recentste 'Tijd met God'

Geen regels meer?

Serie: Geestelijke confrontatie #11 

“Denk niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen; Ik ben niet gekomen om die af te schaffen, maar te vervullen.” (Mattheüs 5:17 – HSV) 

“Denk niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen. Ik ben niet gekomen om ze af te schaffen, maar om ze tot vervulling te brengen.” (Mattheüs 5:17 – NBV21) 

Hoe gaat Jezus eigenlijk om met alles wat voor Hem al is geweest? Is het zo dat Jezus met een totaal nieuw Koninkrijk kwam? Soms wordt dat wel gedacht. Bij Jezus zijn geen regels meer, wordt er dan al snel gezegd. Dat komt natuurlijk voort uit de gedachte dat de Farizeeën en de Schriftgeleerden fout waren. Wat zij deden klopt niet en dat wordt dan al snel uitgelegd als mensen die met allerlei regels een godsdienst in stand hielden. Ooit zei iemand tegen mij: “Als je iets moet, dan ben je religieus”.

Lees meer...

Aanbevelingen

Preekrooster 2024-2025

Preekvoorzieners die Theo de Koning willen vragen voor een preekbeurt, kunnen gebruik maken van deze link om de nog beschikbare data te bekijken en deze vervolgens vast te leggen.

Theo denkt

Bidden, maar klopt ons bidden wel...?

Bidden... maar klopt ons bidden wel?

Een paar gedachten:
Er zijn van die gebedspunten waar ik wat moeite mee heb gekregen. Ik zal er een paar noemen: Bidden om wereldvrede, bidden om vrede voor Israël of bidden voor de bekering van Israël. Of wat denk je van bidden om meer liefde onder elkaar? Of bidden tegen de seksuele moraal van deze tijd. Steeds meer dringt bij mij de vraag op of we daar wel voor kunnen bidden.
En als ik op een zieke de handen leg en er voor bid (nee, geen welvaartsevangelie, God bepaalt wat Hij doet en niet wij) vinden velen dat niet vanzelfsprekend.

Lees meer...

Eindeloos gelukkig

Eindeloos gelukkig worden begint door te wandelen in de bestemming die God voor jou heeft op aarde om uiteindelijk, door het geloof in Jezus, straks eindeloos gelukkig in de hemel te leven met God. 

Bijbelonderwijs

Om de Bijbel begrijpen willen wij je helpen door de Bijbel op een praktische manier uit te leggen. Het is ook mogelijk om je aan te melden voor een gratis mailabonnement op 'Tijd met God'.

Coaching

Niet alles in je leven gaat vanzelf of ervaar je dat je bent vastgelopen of ben je op zoek naar Gods plan met je leven. We bidden persoonlijke coachingstrajecten of trainingen aan om je daarmee te helpen.

(S)preekbeurten

Theo de Koning (s)preekt veel in kerken, voor studentengroepen of op andere plaatsen. Dat doet hij met passie en het is zijn verlangen om Gods Woord uit te leggen en de Heilige Geest de ruimte te geven.

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom.
IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

© 2024 Eindeloos gelukkig - All Rights Reserved | Hosted by www.sth.nu