Thema: Veertigdagentijd 2020

"Hij was veracht, de onwaardigste onder de mensen, een Man van smarten, bekend met ziekte, en als iemand voor wie men het gezicht verbergt; Hij was veracht en wij hebben Hem niet geacht." (Jesaja 53:3)

Een Koning Die er absoluut niet als een koning uitzag, dat was Jezus. Tegelijk, als Hij de wortel uit dorre aarde is, dan is Hij de Enige Die totaal anders moet zijn. Eigenlijk klopt dat natuurlijk als je bedenkt dat Hij de Enige is Die levend is op een compleet dorre aarde. Alles wat Hij uitstraalde, was Leven en daar was Hij de uitzondering in tussen iedereen. Dat moet je eens even vasthouden. Jezus was, midden tussen de mensen, de enige die leefde. De rest was dorre aarde. Dan zou je dus ook totaal moeten omdenken als het gaat om wat Jezus deed. Als Jezus leven is, dan is het, voor gelovigen toen, absurd wat Hij deed, het leven in een dorre wereld. Als je dit niet gelijk 'pakt' lees het dan nog een keer. Als Jezus een wortel is uit dorre aarde, is Hij de enige die leeft en is dus alles wat Hij doet, leven. En al het andere is de dood. Toch was Hij veracht en de onwaardigste onder de mensen. Dit is de arrogantie ten top. De dorre doodsheid veracht het leven.

Thema: Veertigdagentijd 2020

"Want Hij is als een loot opgeschoten voor Zijn aangezicht, als een wortel uit dorre aarde. Gestalte of glorie had Hij niet; als wij Hem aanzagen, was er geen gedaante dat wij Hem begeerd zouden hebben." (Jesaja 53:2)

Jezus is het leven in alle doodsheid van het menselijk bestaan. Dat werd duidelijk toen we het hadden over de beeldspraak van Jesaja dat Jezus is als een loot uit dorre aarde. Jezus is de levende loot uit een aarde waar geen leven meer in zit. In deze beeldspraak zitten nog twee dingen. In de eerste plaats is Jezus de Messias Die niet in een eenvoudige situatie in de wereld komt. Hij is zo anders, zoals het leven zo anders is dan de dood. Zijn taak in deze wereld was dus ook een totaal tegengestelde taak. Maar in dit beeld zit ook nog iets Koninklijks. Jesaja gebruikte namelijk in hoofdstuk 11 ook al het beeld van een loot. Toen was het beeld wel iets anders, maar daar werd wel duidelijk waar die loot uit voortkomt. Hij komt daar uit de afgehakte boomstronk van Isaï. Voor een Israëliet was dat een beeld van het absolute Koningschap. De wortel van Isaï was het begin van het huis van David. De Messias, de redder van de wereld komt dus met koninklijke majesteit.

Jezus is vanaf het begin Koning, daar is Hij voor gekomen en daar is Hij voor gezonden. Misschien geeft ons dit niet gelijk een bijzonder gevoel, maar een gelovige Jood gaf dit wel een gevoel. Zeker ook in de tijd van Jesaja en ook later in de tijd van Jezus. Al vanaf de tijd van Jesaja zat een gelovige Jood te wachten op de nieuwe Koning van Israël. Dat zie je ook terug in het leven van Jezus. Velen begrepen er niets van, want de Koning Die zou komen, zou dan toch in ieder geval afrekening houden met de vijandelijke machten in het land. Israël zou dan toch weer Israël moeten worden en geen vijand zou het meer voor het zeggen moeten hebben. Dit beeld klopt niet, maar dit was wel het grote verlangen. Jezus kwam niet als een overwinnende Koning zoals David. Hij kwam niet om letterlijk grondgebied te winnen. Jezus kwam niet voor een evangelie van welvaart. Daarom klopt de boodschap ook niet dat Jezus een complete hemel op aarde zou brengen of dat als je in Jezus gelooft, je nu ook al alles zult ontvangen. Jezus laat voorlopig de gebroken wereld gebroken en laat alleen lichtstralen van de toekomende tijd zien.

Als je Jesaja 53 goed leest zit daar wel de lijn van de Messiaanse Koning in, maar zo ziet Hij er niet uit. Hij ziet eruit als iemand waar je je hoofd voor zou omdraaien. Er is geen enkele reden waarom je Hem zou begeren. Dat moet je vooral zien in het licht van die Koninklijke profetie. Het klopt ook allemaal niet als je een Koning zou verwachten die vijanden komt verslaan. Bedenk even hoe het voor een gelovige Jood geklonken moet hebben dat je je vijanden moest liefhebben, dat je je andere wang moet toekeren en dat je zult huilen om zalig te worden. Met de woorden zoals Jezus aan het begin van Zijn bediening de Bergrede begon, werd Hij direct gediskwalificeerd als de nieuwe koning volgens aarde maatstaven. De profetie van Jesaja zegt niet dat Jezus een onaanzienlijk persoon zal zijn in letterlijke zin, maar in het beeld van de Koning wel.

Het is precies waar wij net zo vaak tegenaan lopen. De vraag die wij zo vaak stellen: "Jezus, als U dan Overwinnaar bent, waarom zien wij daar dan nog maar zo weinig van?" Eigenlijk is het antwoord heel eenvoudig: Omdat het nu nog niet de tijd is waarin alle dingen nieuw worden, maar we nog slechts nieuwe dingen zullen zien, maar nog steeds in gebrokenheid. Jezus is geen Messias die direct komt om alles anders te maken in de dagelijkse realiteit, Hij is de Messias die het begin is van alle dingen die nieuw worden. Hij zet het herstel van alle dingen in beweging, als een Knecht Die plaatsvervangend onze plaats inneemt, ons nu al laat zien wat straks volledig zal gebeuren, maar ons ook de boodschap geeft dat we nog moeten wachten op het complete herstel van alle dingen. Maar daarmee raakt Hij voor velen toen en nu wel de glans kwijt waardoor ze Hem begeerd zouden hebben. Maar wat hebben we aan een Koning Die alle dingen nieuw komt maken, terwijl dat voor ons onbereikbaar is omdat er nog een onoverbrugbare kloof zou blijven tussen God en ons. Jezus Koningschap gaat veel dieper, Hij gaat de diepste dorre doodsheid in om daar Koninklijk leven te brengen.

Gebed: Heer, toch bent U voor mij alles! Ik heb U lief omdat U niet iets materialistisch kwam brengen, maar vernieuwing vanuit het diepste bestaan van dorheid en doodsheid.

Thema: Veertigdagentijd 2020

"Want Hij is als een loot opgeschoten voor Zijn aangezicht, als een wortel uit dorre aarde. Gestalte of glorie had Hij niet; als wij Hem aanzagen, was er geen gedaante dat wij Hem begeerd zouden hebben." (Jesaja 53:2)

Omdat vanaf vandaag de veertigdagentijd weer is begonnen, laten we de komende tijd de serie 'Op weg met Jezus' even los om die later weer op te pakken. Ik heb voor de veertigdagentijd op dit moment niet direct een duidelijk doel, het lijkt wel of de Heer hierin stap voor stap ons een aantal dingen wil laten ontdekken waardoor we ons mogen laten verrassen. Ik wil je in ieder geval eerst meenemen in de woorden van Jesaja uit het 53e hoofdstuk. En misschien denk je: Is daar dan nog iets uit te leren, dat zijn toch overbekende woorden? Ik begrijp die gedachte, maar afgelopen week merkte ik dat als God je iets laat zien, dat dit toch verrassend kan zijn. Laat je je ook even verrassen?

Thema: Op weg met Jezus

"Want er is geen goede boom die slechte vrucht voortbrengt, en geen slechte boom die goede vrucht voortbrengt." (Lukas 6:43)

Een goede boom brengt geen slechte vruchten voort en een slechte boom brengt geen goede vruchten voort. De vraag is welke vruchten jij voortbrengt. Dat is toch eigenlijk de samenvatting van de woorden van Jezus over een goede boom en een slechte boom, over goede vruchten en slechte vruchten? Dat is de vraag of je zo kort door de bocht dit kunt concluderen. Om dat even duidelijk te maken: Loop eens in het najaar naar een appelboom en bekijk bij een appelboom eens of daar slechte vruchten tussen zitten? Ik kan je garanderen dat hoe goed een boomgaard ook is en hoe goed de bomen ook zijn dat er ook regelmatig slechte vruchten tussen zitten. En stel dat je in je tuin een oude appelboom hebt staan die helemaal hol is en waar niet veel goed meer aan te zien is, kan daar dan niet een goede appel aan hangen? Dat kan zeker. En dan nog iets: De tekst begint met het woordje 'want' wat betekent dat het slaat op het voorgaande, op iemand die een splinter uit het oog van een ander wil halen, terwijl er bij hemzelf een balk in zit. Kun je dan op basis van deze tekst zeggen: Welke vruchten breng jij voort?

Thema: Op weg met Jezus

"Oordeel niet en u zult niet geoordeeld worden; veroordeel niet en u zult niet veroordeeld worden; laat los en u zult losgelaten worden." (Lukas 6:37)

Hoe kritisch is jouw houding naar een ander? Dat is ook weer niet de meest makkelijke vraag. Vooral omdat het negatieve vaak zo makkelijk is. Ik kom, terwijl ik dit schrijf, net terug van een bijeenkomst waar ik gesproken heb over de kracht van woorden en wat woorden met je doen, maar ook welke negatieve woorden wij zo makkelijk spreken. Iedereen zit je dan aan te kijken met een blik van 'praat maar, ik doe net alsof ik dit niet herken', maar tijdens de pauze werd heel regelmatig gezegd: "Hé, dat is negatief en dat is niet bemoedigend". Negatieve woorden die wij over de ander uitspreken komt eigenlijk altijd voort uit een kritische houding. Maar waarom zijn wij dan zo kritisch?

 

 

 

 

 

Bijbelgedeelte bij de laatste 
'Tijd met God'



Hebreeën 4:1-13 

1. Laten wij er dan beducht voor zijn dat iemand van u ooit schijnt achter te blijven, terwijl de belofte om in Zijn rust binnen te gaan nog van kracht is.
2. Want ook aan ons is het Evangelie verkondigd, evenals aan hen. Maar het gepredikte woord bracht hun geen voordeel, omdat het niet met geloof gepaard ging bij hen die het hoorden.
3. Wij die tot geloof gekomen zijn, gaan immers de rust binnen, zoals Hij gezegd heeft: Daarom heb Ik in Mijn toorn gezworen: Mijn rust zullen zij niet binnengaan! En dat terwijl Zijn werken al sinds de grondlegging van de wereld voltooid zijn.
4. Want Hij heeft ergens over de zevende dag als volgt gesproken: En God heeft op de zevende dag van al Zijn werken gerust.
5. En op deze plaats opnieuw: Zij zullen Mijn rust niet binnengaan!
6. Omdat dus het feit blijft dat sommigen deze rust binnengaan, en dat zij aan wie het Evangelie eerst verkondigd was, niet binnengegaan zijn vanwege hun ongehoorzaamheid,
7. bepaalt Hij opnieuw een zekere dag, namelijk heden, wanneer Hij zo lange tijd daarna door David zegt (zoals al eerder gezegd is): Heden, als u Zijn stem hoort, verhard dan uw hart niet.
8. Want als Jozua hen al in de rust gebracht had, zou God daarna niet gesproken hebben over een andere dag.
9. Er blijft dus nog een sabbatsrust over voor het volk van God,
10. want wie Zijn rust binnengegaan is, die heeft zelf ook van zijn werken gerust, zoals God van de Zijne.
11. Laten wij ons dan beijveren om die rust binnen te gaan, opdat niemand door het volgen van dit voorbeeld van ongehoorzaamheid ten val zal komen.
12. Want het Woord van God is levend en krachtig en scherper dan enig tweesnijdend zwaard, en het dringt door tot op de scheiding van ziel en geest, van gewrichten en merg, en het oordeelt de overleggingen en gedachten van het hart.
13. En er is geen schepsel onzichtbaar voor Hem, maar alles ligt naakt en ontbloot voor de ogen van Hem aan Wie wij rekenschap hebben af te leggen.
 
 

Activiteiten (klik op event voor meer info)

09 aug 2020
10:00 - 11:30
Theo de Koning spreekt in Garderen (GK)
23 aug 2020
10:00 - 11:30
Theo de Koning spreekt in Vuren (GK)
06 sept 2020
10:00 - 11:30
Theo de Koning spreekt in Heesselt (PKN)
13 sept 2020
10:00 - 11:30
Theo de Koning spreekt in Nootdorp (Herv)
13 sept 2020
17:00 - 18:30
Theo de Koning spreekt in Echo, Rotterdam

Podcast kanaal Eindeloos gelukkig

Preken Theo de Koning

Recentste 'Tijd met God'

Is vakantie houden Bijbels? (2)

Thema: Vragen staat vrij

"want wie Zijn rust binnengegaan is, die heeft zelf ook van zijn werken gerust, zoals God van de Zijne." (Hebreeën 4:10)

God heeft ervoor gekozen om op de zevende dag rust te scheppen. Wij hebben het altijd over zes dagen dat God schiep, maar Hij deed dat zeven dagen. De zevende dag schiep Hij rust en vervolgens heeft Hij die dag apart gezet. Je zou ook kunnen zeggen dat God die dag heeft toegewijd aan het scheppen van rust. Eigenlijk gaat de zevende scheppingsdag dus door en God trekt hem zelfs door in het verplichting dat ook wij rust zouden scheppen op iedere zevende dag. En zelfs daar blijft het niet bij. Elke zeven jaar moest het land ook een sabbatsjaar krijgen. En tenslotte is er ook nog het vijftigste jaar, na zeven keer zeven jaar. Dan is de rust nog groter en mag iedereen weer opnieuw beginnen.

Lees meer...

Eindeloos gelukkig

Eindeloos gelukkig worden begint door te wandelen in de bestemming die God voor jou heeft op aarde om uiteindelijk, door het geloof in Jezus, straks eindeloos gelukkig in de hemel te leven met God. 

Bijbelonderwijs

Om de Bijbel begrijpen willen wij je helpen door de Bijbel op een praktische manier uit te leggen. Het is ook mogelijk om je aan te melden voor een gratis mailabonnement op 'Tijd met God'.

Geloofsopbouw

Bij geloofsopbouw gaat het erom dat je groeit in discipelschap. We geven je handvaten om je geloof echt te leven en we proberen je op allerlei manieren te prikkelen om na te denken over allerlei zaken.

Trainingen

Naast onderwijs via internet geven we ook trainingen op locatie om je als discipel van Jezus toe te rusten. Dit kunnen (s)preekbeurten, korte trainingen of langere trainingen zijn voor verschillende doelgroepen.

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom.
IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

© 2020 Eindeloos gelukkig - All Rights Reserved | Hosted by www.sth.nu