Pasen als belofte van het nieuwe leven

"Toen het nu avond was op die eerste dag van de week en de deuren van de plaats waar de discipelen bijeenwaren, uit vrees voor de Joden gesloten waren, kwam Jezus en Hij stond in hun midden en zei tegen hen: Vrede zij u!" (Johannes 20:19)

De ene kant van het leven na Pasen is het leven in de gebrokenheid. Daar hebben we even bij stilgestaan, omdat er vaak zoveel vragen zijn als het gaat over het leven na Pasen. Alsof vanaf dat moment ons leven helemaal anders is geworden. De realiteit van ons leven laat maar al te vaak iets anders zien. De andere kant is natuurlijk de vraag wat er dan wel te zien is van het leven na Pasen? Dat is lang nog niet altijd zo duidelijk als dat we graag zouden willen, maar het is wel belangrijk om te zien wat er al te zien is. Natuurlijk kun je zeggen dat er in de wonderen al iets te zien is van het leven na Pasen. Dat is zeker zo, maar er is meer te zeggen dan dit. Iets van de waarheid van Pasen heeft te maken wat Jezus al is en wat wij nog moeten worden. Vroeger moest ik de Heidelberger Catechimus uit mijn hoofd leren en die zei dat ongeveer zo: De troost van de opstanding van Jezus is dat dit een onderpand is voor onze opstanding. Nu geloof ik dat het belangrijker is dat je de Bijbel kent dan een belijdenisgeschrift, maar dit stukje is precies waar het nu even over gaat.

Pasen heeft wel degelijk iets totaal veranderd. Iets daarvan zie je op het moment dat de discipelen bij elkaar zitten. De angst zijn ze nog bepaald niet kwijt en iets begrijpen van de opstanding doen ze ook nog niet, er zijn alleen wat verhalen van de vrouwen tot hen doorgedrongen, maar dat hebben ze voorlopig gewoon afgedaan als kletspraat. En zo zaten ze bij elkaar en ze waren bang. Bang voor wat hen zou overkomen en wanneer het moment zou zijn dat ook zij opgepakt zouden worden als volgelingen van Jezus. De deur van de plaats waar de discipelen waren was nauwkeurig gesloten, zodat er geen Jood met verkeerde bedoelingen zou kunnen binnenkomen. Dat voelt tot op zekere hoogte wel veilig. Dit is iets zoals ook de vervolgde kerk dit ervaart. Zou de vijand binnenvallen, dan zouden ze eerst nog op de deur moeten bonken.

En terwijl ze zich zo hebben teruggetrokken staat ineens Jezus in hun midden. Je zou vanavond gewoon de deur van je huis eens goed op slot moeten doen en naar die deur kijken en bedenken dat die echt op slot zit. En terwijl je daar naar kijkt, komt er ineens iemand binnen. Niet omdat de deur open ging, maar die persoon is er gewoon ineens. Dat benadert iets van wat de discipelen met elkaar meemaakten toen Jezus ineens in hun midden stond. Er staat ook overigens niet dat Jezus door een dichte deur kwam, maar er staat dat Jezus ineens in hun midden was. Overigens is dit ook nog wel een vraag waard waar Jezus de tijd na Zijn opstanding was. Hij verbleef namelijk nergens meer, zoals voor Zijn opstanding. Vanuit Zijn woonplaats na Pasen staat Hij ineens in hun midden. Je voelt wel aan dat dit om een andere dimensie gaat die wij niet kunnen begrijpen. En juist dit is ook Pasen: Jezus is het levende bewijs van het leven na dit leven. Of misschien is de term 'na dit leven' niet eens een goede term. Want Jezus is tegelijk in het leven na dit leven en in het leven bij de discipelen. Dit is natuurlijk eeuwigheid wat wij nog niet kunnen begrijpen.

En juist de opstanding van Jezus is een belofte van dat wat wij straks zullen zijn als Hij terugkomt. Dat er straks een nieuwe hemel èn een nieuwe aarde komt is niet vreemd, want in die dimensie waarin Jezus nu al is is een leven tussen hemel en aarde geen vreemde gedachte. Alle natuurwetten vallen weg en Jezus demonstreert ons iets van het toekomstige leven, waarin aardse logica geen rol meer speelt. Jezus is de belofte wat jij en ik straks zullen zijn als we in Hem geloven. Of zoals Paulus zegt: Er zijn aardse lichamen en hemelse lichamen. En Jezus is daar de belofte al van in Eigen Persoon.

Gebed: Heer, begrijpen doe ik het niet, maar geloven wel: Wat U bent met Uw hemelse lichamen, zullen wij straks ook zijn. Uw belofte voor ons!

 

 

 

 

 

 Bijbelgedeelte bij de laatste
'Tijd met God'

Genesis 25:19-26 - HSV

   
     [19] Dit zijn de afstammelingen van Izak, de zoon van Abraham; Abraham verwekte Izak.
     [20] Izak was veertig jaar oud, toen hij Rebekka, de dochter van Bethuel, de Syriër, uit Paddan-Aram, en de zuster van Laban, de Syriër, voor zich tot vrouw nam.
     [21] Izak bad vurig tot de HEERE in het bijzijn van zijn vrouw, want zij was onvruchtbaar. En de HEERE liet Zich door hem verbidden, zodat Rebekka, zijn vrouw, zwanger werd.
     [22] De kinderen stootten in haar lichaam tegen elkaar. Toen zei zij: Als dit zo is, waarom overkomt mij dit? En zij ging de HEERE raadplegen.
     [23] De HEERE zei toen tegen haar:
  Er zijn twee volken in uw schoot,
    en twee naties zullen zich uit uw lichaam vaneenscheiden.
  Het ene volk zal sterker zijn dan het andere
    en de meerdere zal de mindere dienen.
     [24] Toen nu de tijd om te baren voor haar aangebroken was, zie, er was een tweeling in haar schoot.
     [25] De eerste kwam tevoorschijn, rossig en helemaal behaard als een haren mantel; daarom gaf men hem de naam Ezau.
     [26] Daarna kwam zijn broer tevoorschijn, terwijl zijn hand de hiel van Ezau vasthield; daarom gaf men hem de naam Jakob. Izak was zestig jaar oud bij hun geboorte.

    
Genesis 25:19-26 - NBV21

     [19] Dit is de geschiedenis van Abrahams zoon Isaak en zijn nakomelingen. Isaak, de zoon die Abraham verwekt had,  [20] was veertig jaar toen hij trouwde met Rebekka, die een dochter was van de Arameeër Betuel uit Paddan-Aram en een zus van de Arameeër Laban.  [21] Omdat Rebekka onvruchtbaar bleek, bad Isaak vurig voor haar tot de HEER, en de HEER verhoorde zijn gebed: Rebekka, zijn vrouw, werd zwanger.  [22] De kinderen in haar lichaam botsten hard tegen elkaar. Als het zo gaat, dacht ze, wat staat mij dan te wachten? En ze ging bij de HEER te rade.  [23] De HEER zei tegen haar:
  ‘Twee volken zijn er in je schoot,
  volken die uiteengaan nog voor je hebt gebaard.
  Het ene zal machtiger zijn dan het andere,
  de oudste zal de jongste dienen.’
 [24] Toen de dag van de bevalling was gekomen, bracht zij inderdaad een tweeling ter wereld.  [25] Het kind dat het eerst tevoorschijn kwam was rossig en helemaal behaard, alsof het een haren mantel aanhad; ze noemden het Esau.  [26] Toen daarna zijn broer tevoorschijn kwam, hield die Esau bij de hiel beet; hij werd Jakob genoemd. Isaak was zestig jaar toen zij geboren werden.

Activiteiten (klik op event voor meer info)

Podcast kanaal Eindeloos gelukkig

Preken Theo de Koning

Recentste 'Tijd met God'

Gebed bij onvruchtbaarheid

Serie: Wij bidden

“Izak bad vurig tot de HEERE in het bijzijn van zijn vrouw, want zij was onvruchtbaar. En de HEERE liet Zich door hem verbidden, zodat Rebekka, zijn vrouw, zwanger werd.” (Genesis 25:21 – HSV)

“Omdat Rebekka onvruchtbaar bleek, bad Isaak vurig voor haar tot de HEER, en de HEER verhoorde zijn gebed: Rebekka, zijn vrouw, werd zwanger.” (Genesis 25:21 – NBV21)

Als God een belofte doet, dan zou toch alles moeten kloppen? God begon met Abraham een volk en dat was nodig om de Messias geboren te laten worden. Maar al gelijk bij Abraham en Sara is er onvruchtbaarheid. Als je dan nog even terugkijkt naar de vorige overdenking, daar ging het over het gebed van de knecht van Abraham om een vrouw voor Isaak. God wijst vervolgens die knecht het juiste meisje aan en hij komt met Rebekka thuis. Alles lijkt te passen, maar dan blijkt dat Rebekka onvruchtbaar is. Dat klopt toch niet?

Lees meer...

Meest gelezen artikelen

Youtubekanaal

Theo denkt

Essentiële winkels

We zijn opnieuw in een lockdown en dat roept bij mij al een vraag op, maar die laat ik maar even rusten. Wat mij vooral bezig houd is het punt van essentiële winkels die wel open mogen zijn. Direct hiermee samen hangt dan natuurlijk de vraag wat een essentiële winkel is. Opmerkelijk dat dit niet alleen een supermarkt is, maar ook een makelaar, maar een woonwinkel en een bouwmarkt weer niet. Wat heb je aan een huis wat je niet kunt verbouwen of kunt inrichten?

Lees meer...

Aanbevelingen

Eindeloos gelukkig

Eindeloos gelukkig worden begint door te wandelen in de bestemming die God voor jou heeft op aarde om uiteindelijk, door het geloof in Jezus, straks eindeloos gelukkig in de hemel te leven met God. 

Bijbelonderwijs

Om de Bijbel begrijpen willen wij je helpen door de Bijbel op een praktische manier uit te leggen. Het is ook mogelijk om je aan te melden voor een gratis mailabonnement op 'Tijd met God'.

Coaching

Niet alles in je leven gaat vanzelf of ervaar je dat je bent vastgelopen of ben je op zoek naar Gods plan met je leven. We bidden persoonlijke coachingstrajecten of trainingen aan om je daarmee te helpen.

(S)preekbeurten

Theo de Koning (s)preekt veel in kerken, voor studentengroepen of op andere plaatsen. Dat doet hij met passie en het is zijn verlangen om Gods Woord uit te leggen en de Heilige Geest de ruimte te geven.

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom.
IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

© 2022 Eindeloos gelukkig - All Rights Reserved | Hosted by www.sth.nu