Leven na Pasen in gebrokenheid (III)

“Nu verblijd ik mij in mijn lijden voor u en vervul in mijn vlees wat overblijft van de verdrukkingen van Christus, ten behoeve van Zijn lichaam, dat is de gemeente.” (Kolossenzen 1:24)


Op welke manier worden we als gelovigen geroepen, als het gaat om het lijden? Lijden is in de eerste plaats iets dat we in deze gebroken wereld nog steeds zullen ervaren, dat hebben afgelopen keren wel gezien, maar hebben we als gelovigen dan niet meer te zeggen of te doen dan dat? Kijk, lijden is iets dat blijft tot Jezus terugkomt en in dat lijden is God nabij en worden wij geroepen om nabij te zijn, maar ik denk dat er nog iets over te zeggen is. Dat heeft ook alles te maken met hoe Jezus in het lijden aanwezig was. Jezus was namelijk ook met Zijn Goddelijke kracht in het lijden aanwezig, maar dat begon bij Zijn innerlijke ontferming met mensen in het lijden.

Paulus zegt aan het begin van de brief aan de gemeente van Kolosse nog iets opmerkelijks, waar ik pas op gewezen werd in een ontmoeting met voorgangers terwijl wij nadachten over de plaats van God in het lijden en onze plaats in het lijden.

Paulus zegt in Kolossenzen 1:24 dat hij verblijdt is in zijn lijden. Het aparte van Paulus is dat hij dit lijden daar niet invult wat dat lijden is. Het enige dat hij zegt is dat het gaat om het lijden voor de gemeente en in zijn vlees vervuld hij de verdrukkingen van Christus die overgebleven zijn. Het mag duidelijk zijn dat Paulus het hier niet over het verzoenend lijden van Jezus heeft. Paulus heeft het hier over het lijden van Christus van Zijn lichaam. Het lijden dat er is in de gemeente. Jezus is als Hoofd van de Kerk het lijden te boven en is al in de hemelse gewesten, maar Zijn lichaam, de gemeente, is nog op aarde en dat lichaam lijdt nog. Dat is ook logisch, want wij lijden, als lichaam van Christus nog in deze gebroken wereld. 

Paulus zegt dus duidelijk dat het lijden van Christus nog niet voorbij is. Wel voor Christus als mens, maar niet voor Christus als het hoofd van Zijn gemeente. Jezus lijdt dus als hoofd nog aan het lijden van Zijn lichaam, de gemeente. En in dat lijden van de gemeente daarin vervult Paulus dus nog iets van lijden waarin hij zich verblijdt.

Net zoals Jezus als Hoofd van de gemeente lijdt aan Zijn lichaam, zo lijdt ook Paulus aan dat lijden van het lichaam van Jezus. Dan moet je even teruggaan naar die innerlijke ontfermingen van Jezus waarmee Hij bewogen was met mensen. Wat hebben die innerlijke ontfermingen gedaan, waarmee Jezus bewogen was? Het heeft Jezus in beweging gezet om Zijn macht en kracht te tonen. Op het moment dat Jezus meeleed met een blinde, opende Jezus vervolgens hem zijn ogen. Op het moment dat Jezus het lijden ziet van iemand in een ziekenhuis die niet bij het bewegende water kon komen, zette Jezus die man op zijn benen. Meelijden aan het lijden van de ander, zet Jezus dus in beweging.

Als Paulus zegt dat hij nog iets vervuld van de verdrukkingen die overgebleven zijn van Christus, dan kun je heel snel zeggen dat dit de verdrukkingen omwille van het geloof zijn. Als dat lijden je raakt, van broeders en zusters op andere plaatsen, dan zul je er voor gaan bidden. Maar als je dit breder trekt en je lijdt met een zieke broeder of zuster mee omdat hij ziek is? Wat zet dat dan in beweging? Leg je hem of haar dan de handen op en bid je met hem? Dan lijdt je mee op dezelfde manier dan Jezus en kom je ook in beweging.

Meelijden, op welk gebied ook, aan het lichaam van Jezus dat is voor ons overgebleven, zodat ook wij in beweging zullen komen in onze tijd in deze gebroken wereld. Dat maakt dus niet passief, maar het maakt je actief in de zorg namens Jezus in het lijden. Daarvan zegt Paulus dat hij een dienaar is geworden om dit te doen. Dan wordt het lijden ook iets bijzonders om in te delen en Gods kracht de ruimte te geven om te werken.

Gebed: Heer, dank U wel dat ik mag delen in het lijden in Uw lichaam dat nog iets overgebleven om daar een dienaar in te mogen zijn en Uw Koninkrijk te bouwen.

Activiteiten (klik op event voor meer info)

Podcast kanaal Eindeloos gelukkig

Recentste 'Tijd met God'

Een vreemde Koning

Thema: Veertigdagentijd 2020

"Want Hij is als een loot opgeschoten voor Zijn aangezicht, als een wortel uit dorre aarde. Gestalte of glorie had Hij niet; als wij Hem aanzagen, was er geen gedaante dat wij Hem begeerd zouden hebben." (Jesaja 53:2)

Jezus is het leven in alle doodsheid van het menselijk bestaan. Dat werd duidelijk toen we het hadden over de beeldspraak van Jesaja dat Jezus is als een loot uit dorre aarde. Jezus is de levende loot uit een aarde waar geen leven meer in zit. In deze beeldspraak zitten nog twee dingen. In de eerste plaats is Jezus de Messias Die niet in een eenvoudige situatie in de wereld komt. Hij is zo anders, zoals het leven zo anders is dan de dood. Zijn taak in deze wereld was dus ook een totaal tegengestelde taak. Maar in dit beeld zit ook nog iets Koninklijks. Jesaja gebruikte namelijk in hoofdstuk 11 ook al het beeld van een loot. Toen was het beeld wel iets anders, maar daar werd wel duidelijk waar die loot uit voortkomt. Hij komt daar uit de afgehakte boomstronk van Isaï. Voor een Israëliet was dat een beeld van het absolute Koningschap. De wortel van Isaï was het begin van het huis van David. De Messias, de redder van de wereld komt dus met koninklijke majesteit.

Jezus is vanaf het begin Koning, daar is Hij voor gekomen en daar is Hij voor gezonden. Misschien geeft ons dit niet gelijk een bijzonder gevoel, maar een gelovige Jood gaf dit wel een gevoel. Zeker ook in de tijd van Jesaja en ook later in de tijd van Jezus. Al vanaf de tijd van Jesaja zat een gelovige Jood te wachten op de nieuwe Koning van Israël. Dat zie je ook terug in het leven van Jezus. Velen begrepen er niets van, want de Koning Die zou komen, zou dan toch in ieder geval afrekening houden met de vijandelijke machten in het land. Israël zou dan toch weer Israël moeten worden en geen vijand zou het meer voor het zeggen moeten hebben. Dit beeld klopt niet, maar dit was wel het grote verlangen. Jezus kwam niet als een overwinnende Koning zoals David. Hij kwam niet om letterlijk grondgebied te winnen. Jezus kwam niet voor een evangelie van welvaart. Daarom klopt de boodschap ook niet dat Jezus een complete hemel op aarde zou brengen of dat als je in Jezus gelooft, je nu ook al alles zult ontvangen. Jezus laat voorlopig de gebroken wereld gebroken en laat alleen lichtstralen van de toekomende tijd zien.

Als je Jesaja 53 goed leest zit daar wel de lijn van de Messiaanse Koning in, maar zo ziet Hij er niet uit. Hij ziet eruit als iemand waar je je hoofd voor zou omdraaien. Er is geen enkele reden waarom je Hem zou begeren. Dat moet je vooral zien in het licht van die Koninklijke profetie. Het klopt ook allemaal niet als je een Koning zou verwachten die vijanden komt verslaan. Bedenk even hoe het voor een gelovige Jood geklonken moet hebben dat je je vijanden moest liefhebben, dat je je andere wang moet toekeren en dat je zult huilen om zalig te worden. Met de woorden zoals Jezus aan het begin van Zijn bediening de Bergrede begon, werd Hij direct gediskwalificeerd als de nieuwe koning volgens aarde maatstaven. De profetie van Jesaja zegt niet dat Jezus een onaanzienlijk persoon zal zijn in letterlijke zin, maar in het beeld van de Koning wel.

Het is precies waar wij net zo vaak tegenaan lopen. De vraag die wij zo vaak stellen: "Jezus, als U dan Overwinnaar bent, waarom zien wij daar dan nog maar zo weinig van?" Eigenlijk is het antwoord heel eenvoudig: Omdat het nu nog niet de tijd is waarin alle dingen nieuw worden, maar we nog slechts nieuwe dingen zullen zien, maar nog steeds in gebrokenheid. Jezus is geen Messias die direct komt om alles anders te maken in de dagelijkse realiteit, Hij is de Messias die het begin is van alle dingen die nieuw worden. Hij zet het herstel van alle dingen in beweging, als een Knecht Die plaatsvervangend onze plaats inneemt, ons nu al laat zien wat straks volledig zal gebeuren, maar ons ook de boodschap geeft dat we nog moeten wachten op het complete herstel van alle dingen. Maar daarmee raakt Hij voor velen toen en nu wel de glans kwijt waardoor ze Hem begeerd zouden hebben. Maar wat hebben we aan een Koning Die alle dingen nieuw komt maken, terwijl dat voor ons onbereikbaar is omdat er nog een onoverbrugbare kloof zou blijven tussen God en ons. Jezus Koningschap gaat veel dieper, Hij gaat de diepste dorre doodsheid in om daar Koninklijk leven te brengen.

Gebed: Heer, toch bent U voor mij alles! Ik heb U lief omdat U niet iets materialistisch kwam brengen, maar vernieuwing vanuit het diepste bestaan van dorheid en doodsheid.

Aanbevelingen

Youtubekanaal

Nieuwe artikelen

27 februari 2020
25 februari 2020
23 februari 2020
20 februari 2020
18 februari 2020

Eindeloos gelukkig

Eindeloos gelukkig worden begint door te wandelen in de bestemming die God voor jou heeft op aarde om uiteindelijk, door het geloof in Jezus, straks eindeloos gelukkig in de hemel te leven met God. 

Bijbelonderwijs

Om de Bijbel begrijpen willen wij je helpen door de Bijbel op een praktische manier uit te leggen. Het is ook mogelijk om je aan te melden voor een gratis mailabonnement op 'Tijd met God'.

Geloofsopbouw

Bij geloofsopbouw gaat het erom dat je groeit in discipelschap. We geven je handvaten om je geloof echt te leven en we proberen je op allerlei manieren te prikkelen om na te denken over allerlei zaken.

Trainingen

Naast onderwijs via internet geven we ook trainingen op locatie om je als discipel van Jezus toe te rusten. Dit kunnen (s)preekbeurten, korte trainingen of langere trainingen zijn voor verschillende doelgroepen.

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom.
IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

© 2020 Eindeloos gelukkig - All Rights Reserved | Hosted by www.sth.nu