Hemelburgers (1)

"Ons burgerschap is echter in de hemelen, waaruit wij ook de Zaligmaker verwachten, namelijk de Heere Jezus Christus." (Filippenzen 3:20)

Voordat je verder leest is het goed als je eens even je ID-kaart erbij pakt. Ik ben er namelijk achter gekomen dat mijn ID-kaart niet klopt en wellicht die van jouw ook niet. Kijk maar eens goed wat er op je ID-kaart staat. Daar staat namelijk dat je nationaliteit de Nederlandse is. Of als je in een ander land bent geboren staat er de nationaliteit van dat land. Maar klopt dat eigenlijk wel?

Ik weet niet hoe het met jou is, maar als je in Jezus gelooft, dan klopt er op je ID-kaart toch iets niet. Jezus zegt namelijk dat als je in Hem gelooft, dat je opnieuw geboren wordt. Natuurlijk ben je lichamelijk mens geboren in het land dat op je ID-kaart staat, maar als het goed is, is het daar niet bij gebleven. Je bent door het geloof in Jezus opnieuw geboren. Geestelijk ben je dus geboren in het Koninkrijk van de hemelen en dus klopt je ID-kaart niet meer. De kans is klein dat als je hiermee naar het gemeentehuis of het stadhuis gaat, dat ze dit begrijpen en dat ze er iets aan zullen veranderen. maar begin eens om dit te beseffen. Want dit is wel waar Paulus het over heeft in de brief aan de Filippenzen. 

Als je gelooft ben je gered, dat hoor je hopelijk vaak genoeg, maar is dat alles? Is dat de boodschap van Jezus? Zorg dat je weet dat je gered bent? Nee, natuurlijk niet, de boodschap is een boodschap vol beweging en activiteit. Als je gelooft ben je gered om vervolgens de hemel op aarde te zichtbaar te maken. Dan leef je, als het goed is, als een burger van de hemel op aarde. En hemelburgers leven op een andere manier van burgers van deze aarde. En weet je, ik geloof al lang niet meer in kerken waar alleen mensen gered worden en ik geloof ook al lang niet meer in domineeskerken waar de dominee alles in de gemeente doet. Dat is geen Bijbelse visie op de kerk. Je bent bedoeld om als hemelburger, het Koninkrijk van God zichtbaar te maken. Je leeft anders. Lees maar even mee met wat Paulus daarover zegt.

Paulus begint met te vertellen wat degenen doen die niet geloven. En lees daar even niet te snel aan voorbij, want misschien word je er toch nog wat ongemakkelijker van dan dat je denkt. Hij noemt vier dingen waaraan je hen kunt geloven die leven als vijanden van het kruis van Christus. In de eerste plaats is hun einde het verderf. Dat is duidelijke taal, waarvan aan de rechtzinnige en een deel aan de evangelische kant wordt gezegd dat je dit wel duidelijk moet zeggen, en waarvan een ander deel zegt dat je het hier maar niet over moet hebben, want God is liefde. Ja, zeker, maar het einde van iedereen die niet opnieuw is geboren, is het verderf. 

Het tweede dat Paulus noemt is dit: Ze maken van hun buik hun god. Dat zouden Joden kunnen zijn die daar leefden en zich strikt aan de spijswetten hielden en daar hun god van maakten, of hij heeft het tegen Grieken met hun lichamelijke schoonheid. Vervolgens zegt hij dat hun eer hun schaamte is. Gaat het over Joden die van hun besnijdenis hun eer maken, alsof dat hen redt? Of gaat het over Grieken die extreem zijn in hun vleselijke levenswijze? Het kan telkens allebei en misschien staat dit iets verder van ons af. Maar de vierde wordt dan toch lastiger: Ze bedenken de dingen die op de aarde zijn. Ja, Joden die strikt de wetten onderhouden op aarde of Grieken die gnostische kennis verheffen boven alles. Of ook gewoon wijzelf, die gericht zijn op het aardse. Ik leg de vraag maar even neer hoe het bij jou zit. Leef je echt als hemelburger? Laat het even landen, dan gaan we de volgende keer verder.

Gebed: Heer, hemelburger, dat wil ik wel zijn, maar... misschien moet ik ook eerlijk zeggen dat ik aardser ben dan ik zou willen.

(Deze serie over hemelburgers is de uitwerking van een preek van Theo, die ook onder Audiopreken op de site staat)

 

Activiteiten (klik op event voor meer info)

Podcast kanaal Eindeloos gelukkig

Recentste 'Tijd met God'

Een vreemde Koning

Thema: Veertigdagentijd 2020

"Want Hij is als een loot opgeschoten voor Zijn aangezicht, als een wortel uit dorre aarde. Gestalte of glorie had Hij niet; als wij Hem aanzagen, was er geen gedaante dat wij Hem begeerd zouden hebben." (Jesaja 53:2)

Jezus is het leven in alle doodsheid van het menselijk bestaan. Dat werd duidelijk toen we het hadden over de beeldspraak van Jesaja dat Jezus is als een loot uit dorre aarde. Jezus is de levende loot uit een aarde waar geen leven meer in zit. In deze beeldspraak zitten nog twee dingen. In de eerste plaats is Jezus de Messias Die niet in een eenvoudige situatie in de wereld komt. Hij is zo anders, zoals het leven zo anders is dan de dood. Zijn taak in deze wereld was dus ook een totaal tegengestelde taak. Maar in dit beeld zit ook nog iets Koninklijks. Jesaja gebruikte namelijk in hoofdstuk 11 ook al het beeld van een loot. Toen was het beeld wel iets anders, maar daar werd wel duidelijk waar die loot uit voortkomt. Hij komt daar uit de afgehakte boomstronk van Isaï. Voor een Israëliet was dat een beeld van het absolute Koningschap. De wortel van Isaï was het begin van het huis van David. De Messias, de redder van de wereld komt dus met koninklijke majesteit.

Jezus is vanaf het begin Koning, daar is Hij voor gekomen en daar is Hij voor gezonden. Misschien geeft ons dit niet gelijk een bijzonder gevoel, maar een gelovige Jood gaf dit wel een gevoel. Zeker ook in de tijd van Jesaja en ook later in de tijd van Jezus. Al vanaf de tijd van Jesaja zat een gelovige Jood te wachten op de nieuwe Koning van Israël. Dat zie je ook terug in het leven van Jezus. Velen begrepen er niets van, want de Koning Die zou komen, zou dan toch in ieder geval afrekening houden met de vijandelijke machten in het land. Israël zou dan toch weer Israël moeten worden en geen vijand zou het meer voor het zeggen moeten hebben. Dit beeld klopt niet, maar dit was wel het grote verlangen. Jezus kwam niet als een overwinnende Koning zoals David. Hij kwam niet om letterlijk grondgebied te winnen. Jezus kwam niet voor een evangelie van welvaart. Daarom klopt de boodschap ook niet dat Jezus een complete hemel op aarde zou brengen of dat als je in Jezus gelooft, je nu ook al alles zult ontvangen. Jezus laat voorlopig de gebroken wereld gebroken en laat alleen lichtstralen van de toekomende tijd zien.

Als je Jesaja 53 goed leest zit daar wel de lijn van de Messiaanse Koning in, maar zo ziet Hij er niet uit. Hij ziet eruit als iemand waar je je hoofd voor zou omdraaien. Er is geen enkele reden waarom je Hem zou begeren. Dat moet je vooral zien in het licht van die Koninklijke profetie. Het klopt ook allemaal niet als je een Koning zou verwachten die vijanden komt verslaan. Bedenk even hoe het voor een gelovige Jood geklonken moet hebben dat je je vijanden moest liefhebben, dat je je andere wang moet toekeren en dat je zult huilen om zalig te worden. Met de woorden zoals Jezus aan het begin van Zijn bediening de Bergrede begon, werd Hij direct gediskwalificeerd als de nieuwe koning volgens aarde maatstaven. De profetie van Jesaja zegt niet dat Jezus een onaanzienlijk persoon zal zijn in letterlijke zin, maar in het beeld van de Koning wel.

Het is precies waar wij net zo vaak tegenaan lopen. De vraag die wij zo vaak stellen: "Jezus, als U dan Overwinnaar bent, waarom zien wij daar dan nog maar zo weinig van?" Eigenlijk is het antwoord heel eenvoudig: Omdat het nu nog niet de tijd is waarin alle dingen nieuw worden, maar we nog slechts nieuwe dingen zullen zien, maar nog steeds in gebrokenheid. Jezus is geen Messias die direct komt om alles anders te maken in de dagelijkse realiteit, Hij is de Messias die het begin is van alle dingen die nieuw worden. Hij zet het herstel van alle dingen in beweging, als een Knecht Die plaatsvervangend onze plaats inneemt, ons nu al laat zien wat straks volledig zal gebeuren, maar ons ook de boodschap geeft dat we nog moeten wachten op het complete herstel van alle dingen. Maar daarmee raakt Hij voor velen toen en nu wel de glans kwijt waardoor ze Hem begeerd zouden hebben. Maar wat hebben we aan een Koning Die alle dingen nieuw komt maken, terwijl dat voor ons onbereikbaar is omdat er nog een onoverbrugbare kloof zou blijven tussen God en ons. Jezus Koningschap gaat veel dieper, Hij gaat de diepste dorre doodsheid in om daar Koninklijk leven te brengen.

Gebed: Heer, toch bent U voor mij alles! Ik heb U lief omdat U niet iets materialistisch kwam brengen, maar vernieuwing vanuit het diepste bestaan van dorheid en doodsheid.

Aanbevelingen

Youtubekanaal

Nieuwe artikelen

27 februari 2020
25 februari 2020
23 februari 2020
20 februari 2020
18 februari 2020

Eindeloos gelukkig

Eindeloos gelukkig worden begint door te wandelen in de bestemming die God voor jou heeft op aarde om uiteindelijk, door het geloof in Jezus, straks eindeloos gelukkig in de hemel te leven met God. 

Bijbelonderwijs

Om de Bijbel begrijpen willen wij je helpen door de Bijbel op een praktische manier uit te leggen. Het is ook mogelijk om je aan te melden voor een gratis mailabonnement op 'Tijd met God'.

Geloofsopbouw

Bij geloofsopbouw gaat het erom dat je groeit in discipelschap. We geven je handvaten om je geloof echt te leven en we proberen je op allerlei manieren te prikkelen om na te denken over allerlei zaken.

Trainingen

Naast onderwijs via internet geven we ook trainingen op locatie om je als discipel van Jezus toe te rusten. Dit kunnen (s)preekbeurten, korte trainingen of langere trainingen zijn voor verschillende doelgroepen.

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom.
IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

© 2020 Eindeloos gelukkig - All Rights Reserved | Hosted by www.sth.nu