Opgestaan met Jezus

"Ik ben met Christus gekruisigd; en niet meer ik leef, maar Christus leeft in mij; en voor zover ik nu in het vlees leef, leef ik door het geloof in de Zoon van God,  Die mij heeft liefgehad en Zichzelf voor mij heeft overgegeven." (Galaten 2:20)


Met de Heer begraven en weer opgestaan. De zin van die lied zullen velen lezers herkennen. En juist nu het weer Pasen is geworden, ligt voor ons gevoel natuurlijk de nadruk op ‘opgestaan’. En tegelijk, is het de vraag in hoeverre wij dit ook echt ervaren, beleven en vooral hoe wij dit leven. Klopt het dat ons leven een opstandingsleven is? Of leven wij nog meer bij Golgotha, dan bij het open graf? Want dat is wel een groot verschil.


Op het moment dat de vrouwen bij het graf komen, denken ze een dode Jezus te vinden. Niet dat dit erg vreemd was, want je staat niet elke dag bij een open graf. Maar toch, na al het onderwijs dat Jezus al had gegeven en na alle eerdere opwekkingen uit de dood, is het toch wel opmerkelijk dat de vrouwen en de discipelen niet vol goede moed op weg gingen naar het graf om daar de levende Jezus te begroeten. Want het is nu zover: Jezus is opgestaan! Hij leeft. En dat doet Hij niet zomaar. Hij leeft zodat wij zouden leven met Hem.

Besef je dat Pasen het feest van het leven is? Het is het feest waarbij we niet langer meer in de dood zijn en bij de dood leven. Sterker nog, als gelovige kun je de dood niet eens meer zien, zegt Jezus later tegen Johannes op Patmos. Met dat Jezus is opgestaan, vangt het nieuwe leven aan. Dat is niet straks, maar dat begint nu al. Pasen is leven vanuit het nieuwe leven met Jezus.

Pasen is dus ook dat we niet telkens bij het kruis gaan staan om daar te blijven zeggen dat we dood zijn in de zonden en de misdaden, maar Pasen betekent dat wij met Christus zijn opgestaan in een nieuw leven. Dat leven begint niet straks pas, maar dat is nu al begonnen en zal eeuwig duren. Nu nog wel in gebrokenheid, maar straks in volmaaktheid.

Wij zijn geneigd om ons door satan en ons geweten doorlopend te laten aanklagen en zo in een doods bestaan te blijven leven, maar dat is geen Pasen. Pasen is geloven dat aan het kruis jouw dood bezegeld is, dat daar jouw dood als oordeel van God is volbracht en dat Jezus’ opstanding, jouw opstanding is. Zoals Jezus leeft, zo leef jij in Hem. Satan, wet en geweten kunnen je onmogelijk meer aanklagen als je werkelijk vanuit Pasen leeft.

Pasen betekent ook dat je dus niet met de vrouwen, vol treurnis naar het graf gaat, maar dat je de wereld intrekt om het Evangelie van de opgestane Heer overal te vertellen. Pasen is dat jij in een nieuw leven mag leven. Je bent vrij, zelfs als er nog zonden in jou zijn overgebleven. Niet om die zonden te koesteren, maar ze mogen je ook niet meer blijven achtervolgen en blijven aanklagen, want in Christus ben je verzoend en ben je springlevend voor Hem. Met zonden moet je breken en ze voor God belijden, maar het kan niet zo zijn dat als je dat hebt gedaan dat die zonden je nog blijven aanklagen. Dan wordt het tijd om vandaag op te staan in het leven dat Jezus jou heeft gegeven.

En hoe lang jij je leven in gebrokenheid nog mag leven weten niemand. Maar je leeft en je bent niet langer levend dood. Je leeft, ook al is dat nog in gebrokenheid en je mag reikhalzend uitkijken naar het volmaakte leven, terwijl je in dit gebroken leven, voluit Jezus meer en meer mag leren leven. Jezus leeft en jij met Hem! Pasen zet ons leven in een nieuw perspectief en in de dimensie van het Koninkrijk dat komt en dat er al is.

Gebed: Heer, ik leef nu echt, omdat U leeft. Ik zie uit naar een volmaakt leven, maar de tijd die ik in gebrokenheid leef, wil ik leven in het nieuwe leven dat U beschikbaar hebt gemaakt.

 

 

 

 

 

Nieuwste video als podcast

Youtube kanaal

Recentste 'Tijd met God'

Geen regels meer?

Serie: Geestelijke confrontatie #11 

“Denk niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen; Ik ben niet gekomen om die af te schaffen, maar te vervullen.” (Mattheüs 5:17 – HSV) 

“Denk niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen. Ik ben niet gekomen om ze af te schaffen, maar om ze tot vervulling te brengen.” (Mattheüs 5:17 – NBV21) 

Hoe gaat Jezus eigenlijk om met alles wat voor Hem al is geweest? Is het zo dat Jezus met een totaal nieuw Koninkrijk kwam? Soms wordt dat wel gedacht. Bij Jezus zijn geen regels meer, wordt er dan al snel gezegd. Dat komt natuurlijk voort uit de gedachte dat de Farizeeën en de Schriftgeleerden fout waren. Wat zij deden klopt niet en dat wordt dan al snel uitgelegd als mensen die met allerlei regels een godsdienst in stand hielden. Ooit zei iemand tegen mij: “Als je iets moet, dan ben je religieus”.

Lees meer...

Aanbevelingen

Preekrooster 2024-2025

Preekvoorzieners die Theo de Koning willen vragen voor een preekbeurt, kunnen gebruik maken van deze link om de nog beschikbare data te bekijken en deze vervolgens vast te leggen.

Theo denkt

Bidden, maar klopt ons bidden wel...?

Bidden... maar klopt ons bidden wel?

Een paar gedachten:
Er zijn van die gebedspunten waar ik wat moeite mee heb gekregen. Ik zal er een paar noemen: Bidden om wereldvrede, bidden om vrede voor Israël of bidden voor de bekering van Israël. Of wat denk je van bidden om meer liefde onder elkaar? Of bidden tegen de seksuele moraal van deze tijd. Steeds meer dringt bij mij de vraag op of we daar wel voor kunnen bidden.
En als ik op een zieke de handen leg en er voor bid (nee, geen welvaartsevangelie, God bepaalt wat Hij doet en niet wij) vinden velen dat niet vanzelfsprekend.

Lees meer...

Eindeloos gelukkig

Eindeloos gelukkig worden begint door te wandelen in de bestemming die God voor jou heeft op aarde om uiteindelijk, door het geloof in Jezus, straks eindeloos gelukkig in de hemel te leven met God. 

Bijbelonderwijs

Om de Bijbel begrijpen willen wij je helpen door de Bijbel op een praktische manier uit te leggen. Het is ook mogelijk om je aan te melden voor een gratis mailabonnement op 'Tijd met God'.

Coaching

Niet alles in je leven gaat vanzelf of ervaar je dat je bent vastgelopen of ben je op zoek naar Gods plan met je leven. We bidden persoonlijke coachingstrajecten of trainingen aan om je daarmee te helpen.

(S)preekbeurten

Theo de Koning (s)preekt veel in kerken, voor studentengroepen of op andere plaatsen. Dat doet hij met passie en het is zijn verlangen om Gods Woord uit te leggen en de Heilige Geest de ruimte te geven.

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom.
IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

© 2024 Eindeloos gelukkig - All Rights Reserved | Hosted by www.sth.nu