Gelijkenissen - Onbarmhartige knecht - Loskomen

"Had ook u geen medelijden moeten hebben met uw medeslaaf, zoals ik ook medelijden met u had? En zijn heer, boos als hij was, gaf hem aan de pijnigers over, totdat hij alles wat hij hem schuldig was, betaald zou hebben." (Mattheüs 18:33 en 34) 

We komen aan het einde van deze gelijkenis die ons veel te zeggen had. Een gelijkenis die niet erg eenvoudig is, als je er echt over gaat nadenken. Vergeven, zoals jijzelf vergeven bent. En misschien zegt iemand: "dat valt toch best wel mee, ik wil best iemand die tegen mij gelogen heeft vergeven." Ja, dat is wel te begrijpen, maar als het nu echt om misdaden gaat die jou aangedaan zijn? Dan zijn de woorden van Jezus uiteindelijk toch niet anders.

 

Klinkt dit niet erg onmenselijk? Zo voelt het wel en eerlijk gezegd heb ik dat gevoel soms ook. Maar mag ik je eens vragen wat er gebeurd als je niet luistert naar de opdracht van Jezus? Stel dat iemand jou een misdaad heeft aangedaan en jij blijft vasthouden aan het verlangen naar wraak. Wat werkt dat uit in je hart en in je ziel? Want dit is uiteindelijk de kern waar het om gaat. Als Jezus zegt dat we moeten vergeven zegt Hij dat niet in eerste instantie voor die ander, want hoe dan ook ontloopt hij zijn straf niet. Zelf als iemand berouw heeft, is hij daardoor niet ontslagen van rechtsvervolging. Maar het gaat om de eerste plaats om jou! Want wat zegt Jezus dat het gevolg van niet vergeven is? De slaaf wordt overgeleverd in de handen van de pijnigers. 

En juist dat is wat Jezus niet wil. Hij heeft je, met al je pijn, niet over voor de pijnigers. Jezus heeft je uiteindelijk niet over voor een leven vol met wrok en haat. Want zo'n leven maakt je uiteindelijk kapot. Als je niet wil vergeven (en Jezus heeft het niet over niet kunnen vergeven, maar het gaat over wat je wil) dan kom je terecht in de handen van de pijnigers totdat jij zelf eerst jouw schuld heeft betaald. En natuurlijk dan mag je weer komen en vertellen dat je het niet kunt betalen en dan beginnen we weer opnieuw en wil je dan die ander wel vergeven. 

Zolang je dit niet doet, blijft dus die pijniging doorgaan. Niet omdat God het je zo moeilijk wil maken, maar Hij wil je losmaken van die ander omdat Hij je niet in wrok en boosheid wil laten ronddolen, maar je daarvan vrij wil maken. Zou jij degenen die jou zo intens pijn hebben gedaan, willen loslaten? Zeker als deze met berouw komt, ben jij dan bereidt om dit proces van vergeving aan te gaan? En als er geen berouw komt, ben je dan bereid om de wraak aan God te geven? Dan kom jij er van los. En dan geldt nog steeds dat het recht zijn loop moet hebben, maar dat jij vrij bent van de ander. Toen Jezus de moordenaar aan het kruis vergaf, moest die man wel zijn straf ondergaan. Dat misverstand dat vergeven betekent dat je alles maar goed moet praten, dat moet de wereld uit, maar jij mag vrijkomen van je pijn. 

Gebed: Heer, ik dank U, dat U mij wil helpen loskomen van elke pijn die mij is aangedaan en dat ik wraak en haat niet hoef toe te laten in mijn leven.

 

 

 

 

 

Nieuwste video als podcast

Youtube kanaal

Recentste 'Tijd met God'

Geen regels meer?

Serie: Geestelijke confrontatie #11 

“Denk niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen; Ik ben niet gekomen om die af te schaffen, maar te vervullen.” (Mattheüs 5:17 – HSV) 

“Denk niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen. Ik ben niet gekomen om ze af te schaffen, maar om ze tot vervulling te brengen.” (Mattheüs 5:17 – NBV21) 

Hoe gaat Jezus eigenlijk om met alles wat voor Hem al is geweest? Is het zo dat Jezus met een totaal nieuw Koninkrijk kwam? Soms wordt dat wel gedacht. Bij Jezus zijn geen regels meer, wordt er dan al snel gezegd. Dat komt natuurlijk voort uit de gedachte dat de Farizeeën en de Schriftgeleerden fout waren. Wat zij deden klopt niet en dat wordt dan al snel uitgelegd als mensen die met allerlei regels een godsdienst in stand hielden. Ooit zei iemand tegen mij: “Als je iets moet, dan ben je religieus”.

Lees meer...

Aanbevelingen

Preekrooster 2024-2025

Preekvoorzieners die Theo de Koning willen vragen voor een preekbeurt, kunnen gebruik maken van deze link om de nog beschikbare data te bekijken en deze vervolgens vast te leggen.

Theo denkt

Bidden, maar klopt ons bidden wel...?

Bidden... maar klopt ons bidden wel?

Een paar gedachten:
Er zijn van die gebedspunten waar ik wat moeite mee heb gekregen. Ik zal er een paar noemen: Bidden om wereldvrede, bidden om vrede voor Israël of bidden voor de bekering van Israël. Of wat denk je van bidden om meer liefde onder elkaar? Of bidden tegen de seksuele moraal van deze tijd. Steeds meer dringt bij mij de vraag op of we daar wel voor kunnen bidden.
En als ik op een zieke de handen leg en er voor bid (nee, geen welvaartsevangelie, God bepaalt wat Hij doet en niet wij) vinden velen dat niet vanzelfsprekend.

Lees meer...

Eindeloos gelukkig

Eindeloos gelukkig worden begint door te wandelen in de bestemming die God voor jou heeft op aarde om uiteindelijk, door het geloof in Jezus, straks eindeloos gelukkig in de hemel te leven met God. 

Bijbelonderwijs

Om de Bijbel begrijpen willen wij je helpen door de Bijbel op een praktische manier uit te leggen. Het is ook mogelijk om je aan te melden voor een gratis mailabonnement op 'Tijd met God'.

Coaching

Niet alles in je leven gaat vanzelf of ervaar je dat je bent vastgelopen of ben je op zoek naar Gods plan met je leven. We bidden persoonlijke coachingstrajecten of trainingen aan om je daarmee te helpen.

(S)preekbeurten

Theo de Koning (s)preekt veel in kerken, voor studentengroepen of op andere plaatsen. Dat doet hij met passie en het is zijn verlangen om Gods Woord uit te leggen en de Heilige Geest de ruimte te geven.

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom.
IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

© 2024 Eindeloos gelukkig - All Rights Reserved | Hosted by www.sth.nu