De strijd om jouw ziel - Volharding en zien op Jezus

"Terwijl wij het oog gericht houden op Jezus, de Leidsman en Voleinder van het geloof. Hij heeft om de vreugde die Hem in het vooruitzicht was gesteld, het kruis verdragen en de schande veracht en zit nu aan de rechterhand van de troon van God." (Hebreeën 12:2) 

We hebben het gehad over de strijd om onze ziel. Het is duidelijk dat er een geestelijke strijd gaande is waar onze ziel het doel in is. En nu zou ik bijna willen zeggen: Het zij zo! Dat is natuurlijk iets te kort door de bocht. Want het werd ook duidelijk dat we satan geen ruimte moeten geven. En de strijd is wel absolute realiteit. Dus als je daar naar kijkt is dat te kort door de bocht. Maar tegelijk wil ik je ook wapenen tegen het gevoel dat de strijd zo verschrikkelijk is, dat het je lam zou leggen.

 

Uiteindelijk gaat ons geloof verder dan alleen het geloof dat Jezus onze zonden heeft overwonnen. Dat is een heel groot onderdeel van het werk van Jezus, maar niet het enige werk van Jezus. Jezus is onze Leidsman en de Voleinder van het geloof. Hij gaat dus ook voorop. Laten we dat ook eens goed beseffen vandaag. Want de strijd is een feit, daar hoeven we niet aan te twijfelen, satan is er op uit om de roven en te vernietigen, maar daar blijft het niet bij. Het stopt niet bij het geloof dat wij in die geestelijke strijd een onderdeel zijn van die strijd, maar de waarheid is dat wij in die geestelijke strijd, niets anders doen dan Jezus volgen. 

Het werk van Jezus was ook de overwinning op satan. Het is goed om dat echt te beseffen. We strijden geen strijd die op zichzelf staat, maar we strijden mee in de strijd die al gewonnen is door Jezus Zelf. Daarom is het belangrijk om om op Jezus te zien. Hij is onze Overwinnaar! En in de strijd, strijden we Zijn strijd waarbij de overwinnaar al absoluut is. 

Dit geloof geeft tegelijk ook ontspanning in de strijd. Want het is niet onze strijd, maar die van Jezus Zelf. En hoe meer je dat beseft, dan besef je ook dat Jezus het al heeft gedaan. En laat Hij dan ook je voorbeeld zijn in de manier waarop Hij de strijd heeft gestreden. Hij deed dat met het oog op de overwinning. Hij keek verder dan dat wat Hij zag, Hij wist dat de heerlijkheid zou volgen. 

Laten wij de wedloop, ook die van de geestelijke strijd, waar het gaat om jouw ziel, lopen met volharding. Dan kom je door de strijd heen. Satan is niet groter dan de plaats die we hem geven. Jezus is veel groter en Zijn engelen staan ons terzijde. En hoe meer je dit begrijpt, hoe meer je ook in de ontspanning de strijd kunt aangaan. Dan doorzie je wat er echt gebeurd en geloof je dat je door op Jezus te zien, satan kunt weerstaan. De strijd om je ziel zal echt wel doorgaan, maar de overwinning is al gehaald. Dat geloof en die volharding zal je helpen om de strijd aan te gaan. 

Gebed: Heer, ik dank U dat U de strijd hebt gestreden en dat de overwinning er al is. Dat betekent voor mij dat ik mag ontspannen, zelfs als het soms heel moeilijk is.

 

 

 

 

 

Nieuwste video als podcast

Youtube kanaal

Recentste 'Tijd met God'

Geen regels meer?

Serie: Geestelijke confrontatie #11 

“Denk niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen; Ik ben niet gekomen om die af te schaffen, maar te vervullen.” (Mattheüs 5:17 – HSV) 

“Denk niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen. Ik ben niet gekomen om ze af te schaffen, maar om ze tot vervulling te brengen.” (Mattheüs 5:17 – NBV21) 

Hoe gaat Jezus eigenlijk om met alles wat voor Hem al is geweest? Is het zo dat Jezus met een totaal nieuw Koninkrijk kwam? Soms wordt dat wel gedacht. Bij Jezus zijn geen regels meer, wordt er dan al snel gezegd. Dat komt natuurlijk voort uit de gedachte dat de Farizeeën en de Schriftgeleerden fout waren. Wat zij deden klopt niet en dat wordt dan al snel uitgelegd als mensen die met allerlei regels een godsdienst in stand hielden. Ooit zei iemand tegen mij: “Als je iets moet, dan ben je religieus”.

Lees meer...

Aanbevelingen

Preekrooster 2024-2025

Preekvoorzieners die Theo de Koning willen vragen voor een preekbeurt, kunnen gebruik maken van deze link om de nog beschikbare data te bekijken en deze vervolgens vast te leggen.

Theo denkt

Bidden, maar klopt ons bidden wel...?

Bidden... maar klopt ons bidden wel?

Een paar gedachten:
Er zijn van die gebedspunten waar ik wat moeite mee heb gekregen. Ik zal er een paar noemen: Bidden om wereldvrede, bidden om vrede voor Israël of bidden voor de bekering van Israël. Of wat denk je van bidden om meer liefde onder elkaar? Of bidden tegen de seksuele moraal van deze tijd. Steeds meer dringt bij mij de vraag op of we daar wel voor kunnen bidden.
En als ik op een zieke de handen leg en er voor bid (nee, geen welvaartsevangelie, God bepaalt wat Hij doet en niet wij) vinden velen dat niet vanzelfsprekend.

Lees meer...

Eindeloos gelukkig

Eindeloos gelukkig worden begint door te wandelen in de bestemming die God voor jou heeft op aarde om uiteindelijk, door het geloof in Jezus, straks eindeloos gelukkig in de hemel te leven met God. 

Bijbelonderwijs

Om de Bijbel begrijpen willen wij je helpen door de Bijbel op een praktische manier uit te leggen. Het is ook mogelijk om je aan te melden voor een gratis mailabonnement op 'Tijd met God'.

Coaching

Niet alles in je leven gaat vanzelf of ervaar je dat je bent vastgelopen of ben je op zoek naar Gods plan met je leven. We bidden persoonlijke coachingstrajecten of trainingen aan om je daarmee te helpen.

(S)preekbeurten

Theo de Koning (s)preekt veel in kerken, voor studentengroepen of op andere plaatsen. Dat doet hij met passie en het is zijn verlangen om Gods Woord uit te leggen en de Heilige Geest de ruimte te geven.

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom.
IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

© 2024 Eindeloos gelukkig - All Rights Reserved | Hosted by www.sth.nu