Jozef - In de gevangenis

Maar de HEERE was met Jozef en bewees hem Zijn goedertierenheid; Hij gaf hem genade in de ogen van het hoofd van de gevangenis." (Genesis 39:21) 

Wil je weten wat er met je kan gebeuren als je trouw bent aan Gods geboden? Wat er gebeurt als je blijft leven in passie voor God? Dan kun je zomaar in de gevangenis terecht komen. Dat is wat er met Jozef gebeurt. Zijn broers verkopen hem eerst al, hij komt op een plaats terecht waar we liever niet zouden komen. Er wordt handel met hem gedreven. En dan zou je nog kunnen zeggen: "Dan had hij zich niet zo verwend moeten gedragen." Maar nu, geldt dat nu ook dan?

 

Jozef was in het huis van Potifar trouw in zijn werk, hij ging niet over zijn invloedsgrenzen heen en hij was vooral trouw in het dienen van de HEER. De trouw van Jozef was een zegen voor het hele huis van Potifar. En dan komt die vrouw van Potifar en dan gaat alles mis. En als zij de bediening van Jozef niet kapot krijgt door hem te verleiden en maar door laster. Wat een bar mens was deze vrouw en wat een list van satan zat hier achter. Want laten we blijven bedenken dat satan wist dat als hij Jozef kon uitschakelen dat de lijn naar Jezus ook doorbroken zou zijn. Het was Gods plan om in de lijn van Jozef de Messias geboren te laten worden. 

En dan is Jozef voor de volle 100% trouw en zuiver in al zijn bedoelingen en dan doet vrouw Potifar dit en wat levert de trouw van Jozef hem uiteindelijk op? De gevangenis. En nee, dat waas geen gevangenis van vijf sterren, een TV en een ligbad, dat was een gevangenis die ongetwijfeld een ongure en onveilige plaats was. Daar komt Jozef terecht. Zo, daar zit je dan, deur op slot en daar gaat je droom. 

Oh nee, daarmee is de droom die God had voor Jozef niet weg. Zijn bediening krijgt een wending om uiteindelijk bij de droom uit te komen. Zonder de gevangenis zou Jozef helemaal niet de dromen kunnen uitleggen die straks gaan volgen. En Jozef, ik weet niet of hij depressief is geworden, ik denk het niet. Jozef, hij blijft trouw aan God en de HEER was ook daar weer met Jozef. Nog een niveau lager, nu op het niveua van boeven. Wellicht zelfs types de het op de farao gemund hadden gehad. Daar zit hij tussen. De schenker en de bakker werden in ieder geval verdacht van moord op farao. Dat is het niveau van aanklachten, terwijl Jozef wist: Ik heb niets gedaan. Maar ook de HEER wist dat. Dat is de troost in dit gedeelte: Onze dromen worden ook door onrecht niet verstoord. Ook door laster, al lijkt het soms dat het je de das om doet, uiteindelijk zal God met ons zijn als wij zuiver in onze bediening blijven. En daardoor raakt Jozef ook het spoor niet bijster en weet hij: Alles is nodig. En ook in die gevangenis gebeurd weer zoveel dat niet lijkt te kloppen. Maar het past wel in Gods plan. Misschien klopt er in jouw leven ook al heel veel niet meer, maar uiteindelijk past het in Gods plan. 

Gebed: HEER, wat er ook gebeurd, ik wil U om trouw bidden in al mijn handelen en hoe dan ook het geloof dat U exact met mij de juiste weg gaat.

 

 

 

 

 

Nieuwste video als podcast

Youtube kanaal

Recentste 'Tijd met God'

Geen regels meer?

Serie: Geestelijke confrontatie #11 

“Denk niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen; Ik ben niet gekomen om die af te schaffen, maar te vervullen.” (Mattheüs 5:17 – HSV) 

“Denk niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen. Ik ben niet gekomen om ze af te schaffen, maar om ze tot vervulling te brengen.” (Mattheüs 5:17 – NBV21) 

Hoe gaat Jezus eigenlijk om met alles wat voor Hem al is geweest? Is het zo dat Jezus met een totaal nieuw Koninkrijk kwam? Soms wordt dat wel gedacht. Bij Jezus zijn geen regels meer, wordt er dan al snel gezegd. Dat komt natuurlijk voort uit de gedachte dat de Farizeeën en de Schriftgeleerden fout waren. Wat zij deden klopt niet en dat wordt dan al snel uitgelegd als mensen die met allerlei regels een godsdienst in stand hielden. Ooit zei iemand tegen mij: “Als je iets moet, dan ben je religieus”.

Lees meer...

Aanbevelingen

Preekrooster 2024-2025

Preekvoorzieners die Theo de Koning willen vragen voor een preekbeurt, kunnen gebruik maken van deze link om de nog beschikbare data te bekijken en deze vervolgens vast te leggen.

Theo denkt

Bidden, maar klopt ons bidden wel...?

Bidden... maar klopt ons bidden wel?

Een paar gedachten:
Er zijn van die gebedspunten waar ik wat moeite mee heb gekregen. Ik zal er een paar noemen: Bidden om wereldvrede, bidden om vrede voor Israël of bidden voor de bekering van Israël. Of wat denk je van bidden om meer liefde onder elkaar? Of bidden tegen de seksuele moraal van deze tijd. Steeds meer dringt bij mij de vraag op of we daar wel voor kunnen bidden.
En als ik op een zieke de handen leg en er voor bid (nee, geen welvaartsevangelie, God bepaalt wat Hij doet en niet wij) vinden velen dat niet vanzelfsprekend.

Lees meer...

Eindeloos gelukkig

Eindeloos gelukkig worden begint door te wandelen in de bestemming die God voor jou heeft op aarde om uiteindelijk, door het geloof in Jezus, straks eindeloos gelukkig in de hemel te leven met God. 

Bijbelonderwijs

Om de Bijbel begrijpen willen wij je helpen door de Bijbel op een praktische manier uit te leggen. Het is ook mogelijk om je aan te melden voor een gratis mailabonnement op 'Tijd met God'.

Coaching

Niet alles in je leven gaat vanzelf of ervaar je dat je bent vastgelopen of ben je op zoek naar Gods plan met je leven. We bidden persoonlijke coachingstrajecten of trainingen aan om je daarmee te helpen.

(S)preekbeurten

Theo de Koning (s)preekt veel in kerken, voor studentengroepen of op andere plaatsen. Dat doet hij met passie en het is zijn verlangen om Gods Woord uit te leggen en de Heilige Geest de ruimte te geven.

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom.
IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

© 2024 Eindeloos gelukkig - All Rights Reserved | Hosted by www.sth.nu