Jozef - Wat doe je met een meesterdromer?

"Ze zeiden tegen elkaar: Zie, daar komt die meesterdromer aan." (Genesis 37:19) 

We kunnen ons afvragen met welke gedachten in zijn hoofd Jozef had gedroomd. Het moet haast wel zo zijn dat Jozef die dromen heeft geloofd. Als hij er nu eentje had verteld dan zou het nog uitdagend geweest kunnen zijn, maar dat lijkt het niet te zijn. Natuurlijk was zijn manier van doen niet verstandig, maar ik denk dat we er vanuit mogen gaan dat Jozef geloofd heeft dat deze dromen uit zouden komen. En zeker ook als je over de latere dromen nadenkt, die hij heeft uitgelegd. Toen besefte hij direct dat die dromen realiteit waren en dat ze van God kwamen. Dus dat is nu zeker ook zo geweest. Misschien in wat mindere mate, maar toch...

 

En reken dat zijn broers, of in ieder geval de meeste van zijn broers er een ongelofelijke hekel aan hadden dat Jozef met deze dromen kwam. Want dat zou nogal wat betekenen voor hun eer en aanzien. Het kon toch niet waar zijn dat Jozef over hen zou regeren? En dan gaat het uiteindelijk echt mis. Gods plan was niet geliefd bij de broers. Natuurlijk zagen ze in die dromen geen plan van God. In hoeverre Jozef dit precies zag weten we ook niet. Toch blijkt ook van Jakob dat hij de dromen wel in zijn hart bewaarde. Hij werd wel boos, maar nam het wel serieus. En misschien is dat wel de beste houding. Soms moet je afwachten wat er klopt van een profetie. Maar zijn broers gingen er echt anders mee om. 

Er komt een moment dat Jozef door zijn vader naar zijn broers wordt gestuurd bij de kudde om hen te vragen hoe het met hen gaat. Eerst kan hij hen nergens vinden, maar dan uiteindelijk na wat aanwijzigingen vindt hij hen. Maar als ze hem dan van verre zien aankomen dan blijkt dat ze echt niets van zijn dromen moeten hebben. En wat er in deze fase ook al zichtbaar is geweest, laat dit verhaal, achter het verhaal duidelijk zijn: Als Jozefs dromen uiteindelijk zullen uitkomen, dan zal de weg voor de Messias openblijven. Want dat is wel dat wat er achter de hele geschiedenis zit. Door Jozef moet straks het volk van Israël gered worden. En dan zitten we op de kern waar het bij God altijd over gaat als Hij dingen openbaart: Het is altijd gericht op Zijn Koninkrijk dat nabij is gekomen en dat komen zal! 

Maar er is één partij die er echt alles aan zal doen om meesterdromers de eindstreep niet te laten halen. En natuurlijk gold dit voor Jozef en IsraËl, maar dat geldt nu net zo goed ook voor Gods boodschappen van nu. Ook nu wil God ons leiding geven zodat uiteindelijk doorbraken voor Zijn Koninkrijk een feit zullen worden. En dat maakt dan wel heel bepalend op welke manier wij onze dromen delen en met wie en wat we doen met de dromen van anderen. De broers van Jozef wilden eigenlijk maar één ding: van hem af. En dat heel erg letterlijk. Dat is de destructieve macht van de duisternis, die ook in onze tijd er op uit is om gelovigen uiteindelijk de eindstreep niet te laten halen. 

Gebed: Vader, Uw plan is altijd het beste, maar de duisternis zal altijd er op uit zijn om elke Jozef in Uw Koninkrijk vast te laten lopen of nog veel erger. Maar ik geloof dat U trouw bent in Uw woorden, beloften en dromen.

 

 

 

 

 

Nieuwste video als podcast

Youtube kanaal

Recentste 'Tijd met God'

Geen regels meer?

Serie: Geestelijke confrontatie #11 

“Denk niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen; Ik ben niet gekomen om die af te schaffen, maar te vervullen.” (Mattheüs 5:17 – HSV) 

“Denk niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen. Ik ben niet gekomen om ze af te schaffen, maar om ze tot vervulling te brengen.” (Mattheüs 5:17 – NBV21) 

Hoe gaat Jezus eigenlijk om met alles wat voor Hem al is geweest? Is het zo dat Jezus met een totaal nieuw Koninkrijk kwam? Soms wordt dat wel gedacht. Bij Jezus zijn geen regels meer, wordt er dan al snel gezegd. Dat komt natuurlijk voort uit de gedachte dat de Farizeeën en de Schriftgeleerden fout waren. Wat zij deden klopt niet en dat wordt dan al snel uitgelegd als mensen die met allerlei regels een godsdienst in stand hielden. Ooit zei iemand tegen mij: “Als je iets moet, dan ben je religieus”.

Lees meer...

Aanbevelingen

Preekrooster 2024-2025

Preekvoorzieners die Theo de Koning willen vragen voor een preekbeurt, kunnen gebruik maken van deze link om de nog beschikbare data te bekijken en deze vervolgens vast te leggen.

Theo denkt

Bidden, maar klopt ons bidden wel...?

Bidden... maar klopt ons bidden wel?

Een paar gedachten:
Er zijn van die gebedspunten waar ik wat moeite mee heb gekregen. Ik zal er een paar noemen: Bidden om wereldvrede, bidden om vrede voor Israël of bidden voor de bekering van Israël. Of wat denk je van bidden om meer liefde onder elkaar? Of bidden tegen de seksuele moraal van deze tijd. Steeds meer dringt bij mij de vraag op of we daar wel voor kunnen bidden.
En als ik op een zieke de handen leg en er voor bid (nee, geen welvaartsevangelie, God bepaalt wat Hij doet en niet wij) vinden velen dat niet vanzelfsprekend.

Lees meer...

Eindeloos gelukkig

Eindeloos gelukkig worden begint door te wandelen in de bestemming die God voor jou heeft op aarde om uiteindelijk, door het geloof in Jezus, straks eindeloos gelukkig in de hemel te leven met God. 

Bijbelonderwijs

Om de Bijbel begrijpen willen wij je helpen door de Bijbel op een praktische manier uit te leggen. Het is ook mogelijk om je aan te melden voor een gratis mailabonnement op 'Tijd met God'.

Coaching

Niet alles in je leven gaat vanzelf of ervaar je dat je bent vastgelopen of ben je op zoek naar Gods plan met je leven. We bidden persoonlijke coachingstrajecten of trainingen aan om je daarmee te helpen.

(S)preekbeurten

Theo de Koning (s)preekt veel in kerken, voor studentengroepen of op andere plaatsen. Dat doet hij met passie en het is zijn verlangen om Gods Woord uit te leggen en de Heilige Geest de ruimte te geven.

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom.
IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

© 2024 Eindeloos gelukkig - All Rights Reserved | Hosted by www.sth.nu