Galaten - Twee verbonden

"Deze dingen hebben een zinnebeeldige betekenis; want deze vrouwen zijn de twee verbonden: het ene, dat van de berg Sinaï, dat kinderen voortbrengt voor de slavernij, dat is Hagar." (Galaten 4:24)

Paulus gebruikt dan tenslotte ook nog een ander beeld als het gaat om genade en wet, over vrijheid en slavernij. En in dat beeld wordt ook wel radicaal duidelijk hoe we er mee om moeten gaan. Paulus blijft Abraham telkens opnieuw gebruiken. Net als het verschil van een kind en een slaaf. Hij maakt het nu alleen nog iets heftiger. Hij werkt het uit in het beeld van Hagar en Sara. En hij past deze geschiedenis toe als een beeld van de geestelijke werkelijkheid. Over vergeestelijking gesproken.



Paulus vergelijkt Hagar met het verbond van de Sinaï en dat komt overeen met het Jeruzalem van de offerdienst en de Oud Testamentische wetgeving. Maar de kinderen van Hagar zijn slavernijkinderen. Hagar was een slavin en de kinderen die uit de relatie van Abraham met Hagar zijn voortgekomen zijn geen erfgenamen, omdat het slaven zijn. De enige die voor de erfenis in aanmerking kwam was Izak. Hij was een kind van het andere verbond, een kind van het verbond van God met Abraham waarvan God had gezegd dat in Abraham, in het geloof van Abraham, alle volken gezegend zouden worden.

Er zijn dus twee soorten kinderen. Daarmee zegt Paulus niet dat dit is zoals met gewone kinderen, die zijn van de ene of van de andere moeder. Het is slechts een afbeelding op het gebied van slaaf of vrije! Bij welke van de twee je hoort is niet onomkeerbaar, zo bedoelt Paulus het niet. Want een slaaf kan wel vrij worden door het geloof. Het gaat hem over het punt wat je bent. Paulus zegt dan tegen zijn lezers dat zij kinderen van Sara zijn en van het goede verbond. Paulus weet wel dat waar God geloof geeft, dat dit ook blijvend zal zijn, ondanks zijn twijfelende houding, op een eerder moment.

Ondertussen is Paulus dus bij zijn lezers gaan zitten en maakt duidelijk wat er met die wettische kant moet gebeuren. Dat is het kind Ismaël, dat is het kind van het verkeerde verbond. En als je daar iets van terugvindt in je leven, dan moet je met dat kind doen wat ook Abraham moest doen met Hagar en Ismaël. Hij moet Hagar met Ismaël wegjagen de woestijn in!

Alleen de kinderen van de vrije zullen erven en de andere moet verdwijnen. En reken dat daar strijd bij heeft gezeten voor Abraham. Ismaël was wel zijn eerste kind. Daar was hij dus wel aan gehecht, hoe fout de oorzaak ook was dat dit kind er gekomen was. Dat gevoel, daar gaat het Paulus om. Dat wettische wat we moeten wegsturen, dat gaat je ergens aan je hart, want je bent er aan gehecht geraakt. En juist dat moet je dan loslaten en wegsturen en alleen genade en vrijheid in Christus omarmen.

Het wettische, het verdienen bij God, dat brengt je uiteindelijk alleen maar in de woestijn. Natuurlijk was de Sinaï een ontmoetingsplaats met God, maar uiteindelijk was dat niet wat Israël zou vrijmaken van schuld en zonde. De wet wees het alleen maar aan en liet de zonde alleen maar meer uit zijn schuilhoeken komen. Om echt vrij te worden is er alleen een verbond van genade. Dat maakt vrij omdat God de afspraak met ons is aangegaan dat er door het geloof in Jezus, echt vrijheid is. Dat verbond, dat is het juiste verbond van Abraham. En als wij Abrahams kinderen zijn, dan zijn we geen kinderen uit een menselijke oplossing, maar zijn de kinderen van de Goddelijke oplossing. Niet het menselijke handelen om het te redden, maar Gods handelen om het te redden. Niet werken, maar geloven, niet verdienen, maar ontvangen.

Gebed: Heer, ik stuur elk stukje nageslacht van Hagar we en ik omarm elk stukje Izak in mijn leven.

 

 

 

 

 

Bijbelgedeelte bij de laatste 
'Tijd met God'



1 Petrus 3:8-22

8  Ten slotte, wees allen eensgezind, vol medeleven, heb de broeders lief, wees barmhartig en vriendelijk.
9  Vergeld geen kwaad met kwaad of laster met laster, maar zegen daarentegen, omdat u weet dat u daartoe geroepen bent, opdat u zegen zult beërven.
10  Want wie het leven wil liefhebben en goede dagen zien, die moet zijn tong weerhouden van het kwaad, en zijn lippen van het spreken van bedrog;
11  die moet zich afkeren van het kwaad en het goede doen; die moet vrede zoeken en die najagen.
12  Want de ogen van de Heere rusten op de rechtvaardigen, en Zijn oren zijn gericht op hun gebed; maar het aangezicht van de Heere is tegen hen die kwaad doen.
13  En wie is het die u kwaad zal doen, als u navolgers bent van het goede?
14  Maar als u ook zou moeten lijden vanwege de gerechtigheid, dan bent u zalig. En wees niet bevreesd zoals zij bevreesd zijn, laat u niet in verwarring brengen,
15  maar heilig God, de Heere, in uw hart; en wees altijd bereid tot verantwoording aan ieder die u rekenschap vraagt van de hoop die in u is, met zachtmoedigheid en eerbied.
16  En heb een goed geweten, opdat in datgene waarin zij kwaad van u spreken als van kwaaddoeners, zij beschaamd gemaakt worden die uw goede levenswandel in Christus belasteren.
17  Want het is beter te lijden-als God dat wil-terwijl u goeddoet dan terwijl u kwaad doet.
18  Want ook Christus heeft eenmaal voor de zonden geleden, Hij, Die rechtvaardig was, voor onrechtvaardigen, opdat Hij ons tot God zou brengen. Hij is wel ter dood gebracht in het vlees, maar levend gemaakt door de Geest,
19  door Wie Hij ook, toen Hij heenging, aan de geesten in de gevangenis gepredikt heeft,
20  namelijk aan hen die voorheen ongehoorzaam waren, toen God in Zijn geduld nog eenmaal wachtte in de dagen van Noach, terwijl de ark gebouwd werd, waarin weinige-dat is acht-mensen behouden werden door het water heen.
21  Het tegenbeeld daarvan, de doop, behoudt nu ook ons. Maar niet als een verwijderen van het vuil van het lichaam, maar als vraag aan God van een goed geweten, door de opstanding van Jezus Christus,
22  Die aan de rechterhand van God is, opgevaren naar de hemel, terwijl de engelen, machten en krachten Hem onderworpen zijn.

Eindeloos gelukkig

Eindeloos gelukkig worden begint door te wandelen in de bestemming die God voor jou heeft op aarde om uiteindelijk, door het geloof in Jezus, straks eindeloos gelukkig in de hemel te leven met God. 

Bijbelonderwijs

Om de Bijbel begrijpen willen wij je helpen door de Bijbel op een praktische manier uit te leggen. Het is ook mogelijk om je aan te melden voor een gratis mailabonnement op 'Tijd met God'.

Geloofsopbouw

Bij geloofsopbouw gaat het erom dat je groeit in discipelschap. We geven je handvaten om je geloof echt te leven en we proberen je op allerlei manieren te prikkelen om na te denken over allerlei zaken.

Trainingen

Naast onderwijs via internet geven we ook trainingen op locatie om je als discipel van Jezus toe te rusten. Dit kunnen (s)preekbeurten, korte trainingen of langere trainingen zijn voor verschillende doelgroepen.

Podcast kanaal Eindeloos gelukkig

Recentste 'Tijd met God'

Verantwoording afleggen

Thema: Eerste brief van Petrus

"Maar heilig God, de Heere, in uw hart; en wees altijd bereid tot verantwoording aan ieder die u rekenschap vraagt van de hoop die in u is, met zachtmoedigheid en eerbied." (1 Petrus 3:15)

Waar hoop jij op? Dat lijkt best een brede vraag. Je kunt hopen dat je oud wordt, je kunt hopen dat je een goed leven hebt of dat je een goede carrière krijgt. Er is zoveel wat je kunt hopen. Of hoop je eigenlijk maar helemaal niets meer omdat je al zoveel teleurstelling hebt gehad waardoor je maar bent gestopt om nog iets te hopen. Het zou allemaal kunnen. Is er dan verder niets meer over hoop te zeggen? Petrus zegt namelijk dat je altijd bereid moet zijn om rekenschap af te leggen van de hoop die in je is. Petrus lijkt er dus vanuit te gaan dat je altijd hoop hebt, want je moet altijd bereid zijn om er verantwoording over af te leggen.

Lees meer...

Aanbevelingen

Youtubekanaal

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom.
IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

© 2019 Eindeloos gelukkig - All Rights Reserved | Hosted by www.sth.nu