Galaten - Bewogenheid voor jonge gelovigen

"Mijn lieve kinderen, van wie ik opnieuw in barensnood ben totdat Christus gestalte in u krijgt." (Galaten 4:19)

Het thema van de brief aan de Galaten is natuurlijk wel duidelijk geworden. Daar ligt het bij Paulus niet aan. Toch is het meer dan alleen een stuk theologie of een stuk vermaning bij Paulus. Ik heb soms ook momenten dat ik mij weleens afvraag waarom ik dingen doe of waarom ik dingen uitspreek, soms een discussie aanga, en de volgende keer juist niet. Ik merk dat ik steeds meer van Paulus begin te begrijpen, hoe meer ik besef wat genade en vrijheid betekent. Het is namelijk niet zo dat Paulus maar schrijft om te schrijven of dat hij plichtmatig een brief schrijft omdat er iets totaal niet in de haak is. Deels zal dat ook wel meespelen, maar het gaat wel flink wat dieper bij hem. En daar herken ik iets in.



Ik weet niet of jij het gevoel kent dat je met iemand mag oplopen en je ziet wat God in het leven van die persoon doet? Als je dit regelmatig mag doen en God geeft je regelmatig mensen op je pad die je in de vrijheid van Christus mag leiden, dan weet je ook wat het met je doet al iemand met wie je zo verbonden bent geraakt, toch terugvalt. Dat doet pijn en dat geeft verdriet. Wij zien met onze pastorale begeleiding heel vaak mensen in de vrijheid komen, maar heel vaak blijkt dat een intensieve coaching vaak belangrijk is om mensen in de vrijheid te houden. Tegelijk beseffen we maar al te vaak dat je onmogelijk intensief met iedereen kunt blijven oplopen. Het is een doorlopende zoektocht met wie wel en met wie niet en op welke manier kun je iemand aan een ander koppelen die dat kan doen.

Juist hierdoor weet ik goed wat Paulus bedoelt als hij zegt: “Mijn lieve kinderen, van wie ik opnieuw in barensnood ben totdat Christus gestalte in u krijgt.” Paulus wist wat het betekende om een geestelijk vader te zijn en de mensen in Galatïe waren op zijn hart gebonden. Het was een band van vader en kind. Misschien is het wel de mooiste eer die je krijgt als je geestelijk vaderschap voor iemand krijgt. Dat je iemand werkelijk aan de hand mag nemen en erbij mag blijven tot het moment er is dat iemand echt volwassen in het geloof is geworden en zelf een bediening van God ontvangt.

Terwijl Paulus dan op afstand is en hij merkt dat het in deze gemeente niet goed gaat, moet hij zich machteloos hebben gevoeld. Je wilt het niet dat je geestelijke kinderen door een dwaling weer gebonden raken en hun vrijheid kwijtraken. Maar hierdoor begin je wel te beseffen hoe heftig het voor Paulus is wat er gebeurt en begin je zijn heftige toon te begrijpen. Als jij nu in de vrijheid mag wandelen, dan wil ik je vragen om er met God over in gesprek te gaan of God je mensen zou willen toevertrouwen die jij als geestelijk vader of moeder mag brengen naar de vrijheid. En dat is een proces dat met teleurstellingen gepaard gaat, maar ook een proces waardoor je zoveel zult zien van Gods tegenwoordigheid in de levens van mensen. En blijf trouw tot het moment dat Christus gestalte krijgt in die ander. Paulus bedoelt: Dat Jezus zichtbaar wordt in alle vrijheid in de mensen die je mag leiden. Dat is hard werken, maar er zijn zoveel mensen die dit nodig hebben om te kunnen groeien.

Gebed: Heer, ik wil U vragen of U mij mensen op mijn pad wil brengen die ik mag leren in vrijheid te wandelen met U en die als kind met U als Vader mogen leren leven.

 

 

 

 

 

Bijbelgedeelte bij de laatste 
'Tijd met God'


Lukas 4:14-29 

14. En Jezus keerde door de kracht van de Geest terug naar Galilea, en het gerucht over Hem verspreidde zich door heel de omgeving.
15. En Hij gaf onderwijs in hun synagogen en werd door allen geprezen.
16. En Hij kwam in Nazareth, waar Hij opgevoed was, en ging naar Zijn gewoonte op de dag van de sabbat naar de synagoge, en Hij stond op om te lezen.
17. En aan Hem werd het boek van de profeet Jesaja gegeven, en toen Hij het boek opengedaan had, vond Hij de plaats waar geschreven stond:
18. De Geest van de Heere is op Mij, omdat Hij Mij gezalfd heeft; Hij heeft Mij gezonden om aan armen het Evangelie te verkondigen, om te genezen wie gebroken van hart zijn,
19. om aan gevangenen vrijlating te prediken en aan blinden het gezichtsvermogen, om verslagenen weg te zenden in vrijheid, om het jaar van het welbehagen van de Heere te prediken.
20. En toen Hij het boek dichtgedaan en aan de dienaar teruggegeven had, ging Hij zitten, en de ogen van allen in de synagoge waren op Hem gevestigd.
21. Hij begon tegen hen te zeggen: Heden is deze Schrift in uw oren in vervulling gegaan.
22. En zij betuigden Hem allen hun instemming en verwonderden zich over de woorden van genade die uit Zijn mond kwamen, en zij zeiden: Is Híj niet de Zoon van Jozef?
23. Maar Hij zei tegen hen: U zult Mij ongetwijfeld dit spreekwoord voorhouden: Dokter, genees uzelf; alles waarvan wij gehoord hebben dat het in Kapernaüm gebeurd is, doe dat ook hier in Uw vaderstad.
24. Hij zei: Voorwaar, Ik zeg u dat geen profeet welgevallig is in zijn vaderstad.
25. Maar Ik zeg u naar waarheid: Er waren veel weduwen in Israël in de dagen van Elia, toen de hemel drie jaar en zes maanden gesloten was, zodat er grote hongersnood kwam over heel het land,
27. Ook waren er veel melaatsen in Israël in de tijd van de profeet Elisa, en geen van hen werd gereinigd, maar wel Naäman, de Syriër.
28. En allen in de synagoge werden met woede vervuld toen zij dit hoorden,
29. en zij stonden op, dreven Hem de stad uit en brachten Hem op de top van de berg waarop hun stad gebouwd was, om Hem van de steilte af te werpen.

Activiteiten (klik op event voor meer info)

Podcast kanaal Eindeloos gelukkig

Recentste 'Tijd met God'

Nu is het jaar van Gods vreugde

Thema: Op weg met Jezus

"Hij begon tegen hen te zeggen: Heden is deze Schrift in uw oren in vervulling gegaan." (Lukas 4:21)

Stel je voor dat jij gewoon een aannemer zou zijn in een dorp waar je bent opgegroeid en komende zondag ga jij in de kerk preken. Verrassing voor de mensen. Op de zondagsbrief of de beamer staat jou naam als voorganger voor de dienst. En dat in het dorp waar je bent opgegroeid en de mensen je vooral kennen als aannemer. Hoe denk jij dat er wordt gereageerd? Ongetwijfeld zijn er mensen die jou kennen en je een warm hart toedragen. Maar de kritisch theologische gemeenteleden bij wie een preek niet snel goed is en die zien dat jij een preek gaat houden, die zullen er ongetwijfeld even voor gaan zitten met een houding van: Wat krijgen we nu en dit kan echt niet. Ongeveer zo moet het gegaan zijn bij Jezus. Jezus is in de synagoge in Nazareth, misschien was Hij op bezoek bij Zijn ouders en naar gewoonte ging Hij naar de synagoge.

Lees meer...

Aanbevelingen

Youtubekanaal

Eindeloos gelukkig

Eindeloos gelukkig worden begint door te wandelen in de bestemming die God voor jou heeft op aarde om uiteindelijk, door het geloof in Jezus, straks eindeloos gelukkig in de hemel te leven met God. 

Bijbelonderwijs

Om de Bijbel begrijpen willen wij je helpen door de Bijbel op een praktische manier uit te leggen. Het is ook mogelijk om je aan te melden voor een gratis mailabonnement op 'Tijd met God'.

Geloofsopbouw

Bij geloofsopbouw gaat het erom dat je groeit in discipelschap. We geven je handvaten om je geloof echt te leven en we proberen je op allerlei manieren te prikkelen om na te denken over allerlei zaken.

Trainingen

Naast onderwijs via internet geven we ook trainingen op locatie om je als discipel van Jezus toe te rusten. Dit kunnen (s)preekbeurten, korte trainingen of langere trainingen zijn voor verschillende doelgroepen.

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom.
IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

© 2020 Eindeloos gelukkig - All Rights Reserved | Hosted by www.sth.nu