In de stilte - Gekend

"Ú kent mijn zitten en mijn opstaan, U begrijpt van verre mijn gedachten." (Psalm 139:2)


Is het nu een bedreiging of een moment van intens stil worden voor God? Het feit dat Hij je door en door kent? Denk daar even over na. Hoe voelt het voor jou dat God jou helemaal kent? En kennen is dan dat Hij de woorden uit je mond kent, zelfs voordat jij ze hebt uitgesproken, dat Hij weet als je opstaat, dat Hij weet als je gaat zitten, dat Hij alles weet. Is dat een bedreiging, of juist niet?


 
Ik heb al heel veel mensen gesproken die God zien als een God Die alles van je weet en je daarop afrekent. En ja, deels klopt het misschien nog wel ook, want zonder vergeving leven, dan is dat ergens ook gewoon nog waar ook. Maar die mensen die zo denken, blijven ook vaak nog zo denken nadat hun zonden zijn vergeven. Alsof God in de hoek van je kamer zit te wachten tot jij iets fout doet en Hij je dan zal straffen.
 
Je begrijpt wel, als je er zo naar kijkt, dat je daar niet bepaald stil van zult worden, maar eerder doodsbang. En natuurlijk zal God zonden niet op zijn beloop laten, maar als je psalm 139 leest, dan lees je iets totaal anders. David begint deze psalm met de belijdenis dat God alles van hem weet. Alleen hij doet dat niet in de negatieve zin, maar hij doet dat in de positieve zin. Hij maakt er zelfs een lofzang van.
 
Kom eens in de stilte met God met het besef dat Hij je echt kent! Wie kent jou echt? Is er iemand op deze aarde die jou echt, echt kent? Die precies weet hoe dingen bij jou binnenkomen, die precies weet hoe jij reageert, die weet wat er pijn doet, die alles van je weet? Misschien zeg je wel: Ik ken mijzelf eigenlijk nog niet eens, laat staan dat er mensen zijn die mij kennen. Hoe onbegrepen voelt dat? David zegt dat God hem volmaakt kent en daar looft en prijst hij God voor.
 
Er is dus Iemand Die jou echt, echt kent. Jouw Schepper kent jou door en door! Je zitten en opstaan, je gaan en je liggen, alles is bij Hem bekend. Niet om je daarmee te veroordelen, maar omdat dit een troost is dat jij echt gekend bent! Daar word je toch stil van? God kent jou echt en weet dus ook precies wat je nodig hebt. Op elke terrein van je leven ben je gekend door de Allerhoogste God. Zelfs als je een ziekte hebt, die artsen niet kunnen genezen, dan kent God ook dat stukje van je bestaan, elk detail kent Hij.
 
En dat God je zo kent om je daarmee te kunnen helpen, je inzicht te geven in jezelf, je kan bijsturen waar je verkeerd handelt, in al deze dingen ben jij gekend, zodat God je op het spoor van Zijn bestemming voor jou leven kan houden. Hij is doorlopend bezig om je te beschermen en te bewaken en Hij kan dat als geen ander omdat Hij je echt kent. Als je vanavond op bed ligt, denk hier eens in de stilte over na en laat God dan eens heel dichtbij je komen en ervaar hoe veilig het is dat Hij je echt kent!
 
Gebed: Heer, U doorgrond en kent mij echt! Ik dank U dat ik door U gekend ben en dat U mij daardoor kan geven wat nodig is voor mijn leven.

 

 

 

 

 

Nieuwste video als podcast

Youtube kanaal

Recentste 'Tijd met God'

Geen regels meer?

Serie: Geestelijke confrontatie #11 

“Denk niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen; Ik ben niet gekomen om die af te schaffen, maar te vervullen.” (Mattheüs 5:17 – HSV) 

“Denk niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen. Ik ben niet gekomen om ze af te schaffen, maar om ze tot vervulling te brengen.” (Mattheüs 5:17 – NBV21) 

Hoe gaat Jezus eigenlijk om met alles wat voor Hem al is geweest? Is het zo dat Jezus met een totaal nieuw Koninkrijk kwam? Soms wordt dat wel gedacht. Bij Jezus zijn geen regels meer, wordt er dan al snel gezegd. Dat komt natuurlijk voort uit de gedachte dat de Farizeeën en de Schriftgeleerden fout waren. Wat zij deden klopt niet en dat wordt dan al snel uitgelegd als mensen die met allerlei regels een godsdienst in stand hielden. Ooit zei iemand tegen mij: “Als je iets moet, dan ben je religieus”.

Lees meer...

Aanbevelingen

Preekrooster 2024-2025

Preekvoorzieners die Theo de Koning willen vragen voor een preekbeurt, kunnen gebruik maken van deze link om de nog beschikbare data te bekijken en deze vervolgens vast te leggen.

Theo denkt

Bidden, maar klopt ons bidden wel...?

Bidden... maar klopt ons bidden wel?

Een paar gedachten:
Er zijn van die gebedspunten waar ik wat moeite mee heb gekregen. Ik zal er een paar noemen: Bidden om wereldvrede, bidden om vrede voor Israël of bidden voor de bekering van Israël. Of wat denk je van bidden om meer liefde onder elkaar? Of bidden tegen de seksuele moraal van deze tijd. Steeds meer dringt bij mij de vraag op of we daar wel voor kunnen bidden.
En als ik op een zieke de handen leg en er voor bid (nee, geen welvaartsevangelie, God bepaalt wat Hij doet en niet wij) vinden velen dat niet vanzelfsprekend.

Lees meer...

Eindeloos gelukkig

Eindeloos gelukkig worden begint door te wandelen in de bestemming die God voor jou heeft op aarde om uiteindelijk, door het geloof in Jezus, straks eindeloos gelukkig in de hemel te leven met God. 

Bijbelonderwijs

Om de Bijbel begrijpen willen wij je helpen door de Bijbel op een praktische manier uit te leggen. Het is ook mogelijk om je aan te melden voor een gratis mailabonnement op 'Tijd met God'.

Coaching

Niet alles in je leven gaat vanzelf of ervaar je dat je bent vastgelopen of ben je op zoek naar Gods plan met je leven. We bidden persoonlijke coachingstrajecten of trainingen aan om je daarmee te helpen.

(S)preekbeurten

Theo de Koning (s)preekt veel in kerken, voor studentengroepen of op andere plaatsen. Dat doet hij met passie en het is zijn verlangen om Gods Woord uit te leggen en de Heilige Geest de ruimte te geven.

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom.
IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

© 2024 Eindeloos gelukkig - All Rights Reserved | Hosted by www.sth.nu