Daniël - Zeventig weken

“Zeventig weken zijn er bepaald over uw volk en uw heilige stad, om de overtreding te beëindigen, de zonden te verzegelen, de ongerechtigheid te verzoenen, om een eeuwige gerechtigheid tot stand te brengen, om visioen en profeet te verzegelen, en om de Heiligheid van heiligheden te zalven.” (Daniël 9:24) 

Als we dan het hele hoofdstuk hebben bekeken, dan blijft de grootste puzzel uit dit hoofdstuk natuurlijk nog staan. Want wat betekenen de woorden die de engel Gabriël komt brengen bij Daniël? In ieder geval komt hij duidelijk maken dat de gedachte dat het na de ballingschap allemaal beter zal gaan, niet is wat het zal zijn. Er komt wel een einde aan de ballingschap, maar de tijd wordt dan niet beter en het hart van het volk verandert dan niet.

 

Als je goed leest worden de zeventig weken opgedeeld in een periode van 7 weken, een periode van 62 weken en een periode van een week. Dan moet je ook nog eens weten dat er in het Hebreeuws niet gesproken wordt over 70 weken, maar over 70 zeventallen. Eigenlijk zou de uitleg van 70 jaarweken waarschijnlijk beter zijn, maar hoe dan ook, welke rekenconstructie je ook bedenkt, uitkomen doen die getallen niet met de werkelijkheid. En hoewel de meeste uitleggers uitgaan van de letterlijke uitleg, lijkt mij de symbolische uitleg van de jaarweken logischer. Want na 490 jaar was het laatste gedeelte van de profetie niet vervuld. En eigenlijk maakt dat ook niet eens uit, omdat ook dat laatst jaar wellicht niet eens te plaatsen valt. 

De eerste 7 jaarweken zijn de periode van de ballingschap. Overigens, als dit zeventig jaar zijn, die nu voor Daniël om zijn, kun je het niet eens letterlijk nemen. En waar Daniël dacht dat de periode van de ballingschap uiteindelijk voorbij zou zijn en dat dan Israël helemaal zou herstellen, dan blijkt er een lange periode van 62 jaarweken te volgen waarin de tempel, de stad met zijn plein en de grachten weer opgebouwd zullen worden, maar dat zal een hele moeilijke tijd zijn. 

Aan het einde van die 62 weken zal de Messias uitgeroeid worden. Dat betekent dat de Messias geboren zal worden in die 62 jaarweken. Hij zal dus uitgeroeid worden en de vorst van het volk dat dan zal komen zal weer de tempel en de stad verwoesten. Met de kennis die wij nu hebben zouden we dan in het jaar 70 na Christus zijn. Dat is wat het volk van Daniël nog staat te wachten. Met andere woorden, het ergste moet nog komen. 

Tenslotte blijft er dan nog ene jaarweek over. De kortste tijd van het geheel, maar in die zeven jaar zal er een vorst zijn die het verbond zal versterken en halverwege de week het slachtoffer en graanoffer laten ophouden. Over dit gedeelte zijn allerlei uitleggen. Het lijkt dat er een periode niet beschreven is en dat dit gaat over het allerlaatste van de tijd. Dat zou dus kunnen gaan over onze tijd. Een tijd waarin er en verbond versterkt zal worden. Normaal denk je dan gelijk aan Gods verbond met Israël of met Zijn gelovigen, maar waarschijnlijk is het woord hier een negatief woord. Het kwaad over de aarde zal dan het verbond zijn dat deze vorst zal versterken. En de offers die halverwege dan zullen ophouden, zouden dan de periode van de anti-christ kunnen zijn. 

Zie je dit in verhouding, dan blijkt dat het laatste van de tijd, de tijd waarin wij leven wel verschrikkelijk zal zijn, maar dat er echt een maat aan die tijd zit, waarvan we later lezen dat God omwille van de uitverkorenen te tijd heeft verkort. Veel is er dus al vervuld, maar wij wachten nu nog op het laatste gedeelte, zonder dat we daardoor uit angst worden lamgelegd, want God heeft de controle en laten wij vooral trouw blijven aan onze roeping.

 

 

 

 

 

 Bijbelgedeelte bij de laatste
'Tijd met God'

 


Lukas 9:28-36

28. Het gebeurde ongeveer acht dagen na deze woorden dat Hij Petrus en Johannes en Jakobus meenam en de berg opklom om te bidden.
29. En het gebeurde terwijl Hij bad, dat de aanblik van Zijn gezicht veranderd werd en Zijn kleding blinkend wit werd.
30. En zie, twee mannen spraken met Hem; het waren Mozes en Elia.
31. Zij verschenen in heerlijkheid en spraken over Zijn heengaan, dat Hij zou volbrengen in Jeruzalem.
32. Petrus en zij die bij hem waren, waren bevangen door slaap. Toen ze wakker geworden waren, zagen zij Zijn heerlijkheid en de twee mannen die bij Hem stonden.
33. En het gebeurde, toen zij bij Hem vandaan zouden gaan, dat Petrus tegen Jezus zei: Meester, het is goed dat wij hier zijn. Laten wij drie tenten maken, voor U een, voor Mozes een en voor Elia een; hij wist echter niet wat hij zei.
34. Terwijl hij dit zei, kwam er een wolk, en die overschaduwde hen. Zij werden bevreesd toen zij de wolk ingingen.
35. En er kwam een stem uit de wolk, die zei: Dit is Mijn geliefde Zoon, luister naar Hem!
36. En toen de stem geklonken had, bevond Jezus Zich daar alleen. En zij zwegen en vertelden in die dagen niemand iets van wat zij gezien hadden.

Activiteiten (klik op event voor meer info)

07 juni 2020
10:00 - 11:30
Theo de Koning spreekt in Hoogblokland
14 juni 2020
18:30 - 20:00
Theo de Koning spreekt in Genderen (Herv)
21 juni 2020
09:30 - 11:00
Theo de Koning spreekt in Acquoy
28 juni 2020
10:00 - 11:30
Theo de Koning spreekt in Piershil (Herv)
05 juli 2020
17:00 - 18:30
Theo de Koning spreekt in Echo, Rotterdam

Podcast kanaal Eindeloos gelukkig

Recentste 'Tijd met God'

Zeg niets als je niet weet wat je moet zeggen

Thema: Op weg met Jezus

"En het gebeurde, toen zij bij Hem vandaan zouden gaan, dat Petrus tegen Jezus zei: Meester, het is goed dat wij hier zijn. Laten wij drie tenten maken, voor U een, voor Mozes een en voor Elia een; hij wist echter niet wat hij zei." (Lukas 9:33)

Soms zeg je in je onbezonnenheid dingen, waarvan je achteraf denkt: Wat heb ik gezegd! Of er zijn zulke heftige omstandigheden waardoor je dingen doet waar je later liever maar niet meer over praat. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat je iets meemaakt en er nog van probeert te maken wat er van te maken is. In ieder geval heeft Petrus wel meerdere van dit soort momenten gehad. Het zou wel eens zo kunnen zijn dat de uitroep van Petrus om de eerste christelijke camping te maken, het extreemst is geweest.

Lees meer...

Eindeloos gelukkig

Eindeloos gelukkig worden begint door te wandelen in de bestemming die God voor jou heeft op aarde om uiteindelijk, door het geloof in Jezus, straks eindeloos gelukkig in de hemel te leven met God. 

Bijbelonderwijs

Om de Bijbel begrijpen willen wij je helpen door de Bijbel op een praktische manier uit te leggen. Het is ook mogelijk om je aan te melden voor een gratis mailabonnement op 'Tijd met God'.

Geloofsopbouw

Bij geloofsopbouw gaat het erom dat je groeit in discipelschap. We geven je handvaten om je geloof echt te leven en we proberen je op allerlei manieren te prikkelen om na te denken over allerlei zaken.

Trainingen

Naast onderwijs via internet geven we ook trainingen op locatie om je als discipel van Jezus toe te rusten. Dit kunnen (s)preekbeurten, korte trainingen of langere trainingen zijn voor verschillende doelgroepen.

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom.
IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland