Daniël - Ondersteuning gevraagd

“In het derde jaar van Kores, koning van Perzië, werd er een woord geopenbaard aan Daniël, aan wie de naam Beltsazar gegeven is. Dit woord was waarheid en ging over grote strijd. Hij begreep het woord en hij kreeg inzicht in het visioen.” (Daniël 10:1) 

Daniël krijgt nog één visioen. De rest van zijn boek gaat over dit visioen, maar ook dit levert weer allemaal vraagtekens op. Het aantal uitleggen is enorm, maar we zullen proberen om ook dit visioen wat duidelijker te krijgen. Het is later in de tijd dan het vorige visioen en het is nu ten tijde van koning Kores. Waarschijnlijk is het op 23 april 536 voor Christus. Op basis van de genoemde maand en de terug rekening zou je daarop uit komen. Dit maakt ook nog eens duidelijk dat die 70 jaarweken niet letterlijk kunnen zijn geweest, waar we gisteren op uitkwamen.

 

Met dit getal in je hoofd is de tijd tot de Messias dus echt nog een heel eind weg. En nu krijgt Daniël een woord dat hem wordt geopenbaard en daardoor kreeg hij inzicht in het visioen. Is er dan nog een visioen bij dit woord, of gaat het hier om de eerdere visioenen uit hoofdstuk 8 en 9? Dat laatste lijkt het meest logisch. Zeker omdat de reactie aan het einde van hoofdstuk 8 en de reactie van Daniël na dit woord ongeveer even heftig is. Eerst was het beeld in het visioen al schrikwekkend genoeg, maar nu hij er ook nog een woord bij kreeg, waardoor het toegepast wordt op het volk van Daniël, is hij er zo van slag van dat hij 21 dagen rouwt. 

Hoe moeten deze dagen voor Daniël zijn geweest? Hij was immers op dat moment de enige die dit visioen en dit woord kende. We lezen niet dat hij het met zijn vrienden overlegt. Die komen we overigens in het tweede deel van het boek helemaal niet eens meer tegen. Wat daarvan de reden is weten we niet, maar het is wel duidelijk dat de informatie die hij nu krijgt, zwaar is voor hem alleen. Maar tegelijk blijkt er om hem heen ook een oorlog te woeden in de geestelijke wereld. 

Misschien dat het nu even een beetje voelt van de hak op de tak, maar je moet eigenlijk even doorlezen naar het moment dat die man verschijnt in linnen gekled. Dat begint in vers 4 en in vers 13 zegt deze man, die weer een engel is, dat hij 21 dagen werd tegengehouden door de vorst van het koninkrijk van Perzië. Deze vorst is waarschijnlijk een demon van een hoger niveau die over een gebied is aangesteld. Toen Daniël dus de woorden geopenbaard kreeg, is er direct een engel naar hem onderweg gestuurd, maar in de geestelijke strijd heeft hij vertraging opgelopen, waardoor Daniël dus niet de ondersteuning kreeg, die hij eigenlijk wel had moeten krijgen. 

Engelen heeft God gegeven om de gelovigen, zoals jij en ik, te ondersteunen, maar ook engelen ervaren dus geestelijke strijd op het moment dat wij aangevallen worden in de geestelijke wereld of op momenten dat wij hun hulp nodig hebben. Juist op die momenten lijkt de vijand er alles aan te doen om onze ondersteuning te vertragen. En hoe eenzaam moeten deze dagen voor Daniël zijn geweest? En hoe eenzaam kun jij je voelen als er strijd is, of als er momenten zijn dat je echt hulp nodig hebt. Misschien is juist dit gedeelte ook wel een bewijs dat als die strijd er is, waardoor die hulp later komt, ook duidelijk wordt hoe belangrijk Daniël was. Als Daniël geen betekenis had gehad, was de vijand er niet zo op gebrand geweest om deze engel tegen te houden. 

Gebed: Heer, U laat ons op een paar momenten zien wat Uw engelen doen en ook hoe ondersteuning later kan komen, omdat de geestelijke oorlog heel heftig kan zijn. Maar ik geloof dat als wij door diepten gaan, U er vanaf weet en voor ondersteuning zult zorgen.

 

 

 

 

 

 Bijbelgedeelte bij de laatste
'Tijd met God'

 


Kolossenzen 2:1-15

1. Want ik wil dat u weet hoe groot de strijd is die ik voer voor u en voor hen die in Laodicea zijn, alsook voor zovelen die mij nooit in levenden lijve hebben gezien,
2. opdat hun harten bemoedigd mogen worden, samengevoegd in de liefde, en zij tot heel de rijkdom van de volle zekerheid van het inzicht mogen komen, om het geheimenis te leren kennen van God, en van de Vader en van Christus,
3. in Wie al de schatten van de wijsheid en van de kennis verborgen zijn.
4. En dit zeg ik, opdat niemand u misleidt met mooiklinkende redeneringen.
5. Want al ben ik lichamelijk afwezig, toch ben ik in de geest bij u. Ik zie met blijdschap de goede orde onder u en de vastheid van uw geloof in Christus.
6. Zoals u dan Christus Jezus, de Heere, hebt aangenomen, wandel in Hem,
7. geworteld en opgebouwd in Hem, en bevestigd in het geloof, zoals u onderwezen bent; wees daarin overvloedig, met dankzegging.
8. Pas op dat niemand u als buit meesleept door de filosofie en inhoudsloze verleiding, volgens de overlevering van de mensen, volgens de grondbeginselen van de wereld, maar niet volgens Christus.
9. Want in Hem woont heel de volheid van de Godheid lichamelijk.
10. En u bent volmaakt geworden in Hem, Die het Hoofd is van iedere overheid en macht.
11. In Hem bent u ook besneden met een besnijdenis die niet met handen plaatsvindt, door het uittrekken van het lichaam van de zonden van het vlees, door de besnijdenis van Christus.
12. U bent immers met Hem begraven in de doop, waarin u ook met Hem bent opgewekt, door het geloof van de werking van God, Die Hem uit de doden heeft opgewekt.
13. En Hij heeft u, toen u dood was in de overtredingen en het onbesneden zijn van uw vlees, samen met Hem levend gemaakt door u al uw overtredingen te vergeven,
14. en het handschrift dat tegen ons getuigde, uit te wissen. Dit handschrift was met zijn bepalingen tegen ons gericht, en Hij heeft dat uit het midden weggenomen door het aan het kruis te nagelen.
15. Hij heeft de overheden en de machten ontwapend, die openlijk te schande gemaakt en daardoor over hen getriomfeerd.

Podcast kanaal Eindeloos gelukkig

Recentste 'Tijd met God'

Laat je niet gek maken

Thema: Veertigdagentijd 2020

"En dit zeg ik, opdat niemand u misleidt met mooiklinkende redeneringen." (Kolossenzen 2:4)

Wat heeft Jezus voor je gedaan? Dat is de meest eenvoudige vraag die je aan een christen kunt stellen, toch? Hij heeft je zonden vergeven en als je het completer wilt maken, heeft Hij ook alle gebrokenheid en elke macht die niet van God is, overwonnen. Natuurlijk klopt dit helemaal, maar waar je bij jezelf eens naar zou moeten kijken is naar het moment dat er op een bepaald terrein toch twijfel ontstaat. Dat hoeft niet eens te zijn dat je twijfelt aan je redding, maar kijk ook eens naar al die andere momenten dat er twijfel ontstaat. Dat kan ook zijn na een zonde, dat kan ook zijn op het punt of echt elke zonde weg is. Misschien zeg je nu: "Kom op Theo, na alle jaren van geloof is die strijd echt wel weg". Maar heb jij nooit eens een moment dat iemand een vraag stelt en dat je dan denkt: 'Als dit waar is, dan...'

Lees meer...

Aanbevelingen

Youtubekanaal

Eindeloos gelukkig

Eindeloos gelukkig worden begint door te wandelen in de bestemming die God voor jou heeft op aarde om uiteindelijk, door het geloof in Jezus, straks eindeloos gelukkig in de hemel te leven met God. 

Bijbelonderwijs

Om de Bijbel begrijpen willen wij je helpen door de Bijbel op een praktische manier uit te leggen. Het is ook mogelijk om je aan te melden voor een gratis mailabonnement op 'Tijd met God'.

Geloofsopbouw

Bij geloofsopbouw gaat het erom dat je groeit in discipelschap. We geven je handvaten om je geloof echt te leven en we proberen je op allerlei manieren te prikkelen om na te denken over allerlei zaken.

Trainingen

Naast onderwijs via internet geven we ook trainingen op locatie om je als discipel van Jezus toe te rusten. Dit kunnen (s)preekbeurten, korte trainingen of langere trainingen zijn voor verschillende doelgroepen.

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom.
IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

© 2020 Eindeloos gelukkig - All Rights Reserved | Hosted by www.sth.nu