Daniël - God de ruimte geven om te zegenen

“Stel uw dienaren toch tien dagen op de proef, en laat men ons plantaardig voedsel geven, zodat wij dat eten, en water zodat we dat drinken.” (Daniël 1:12) 

Het is nogal wat, dat Daniël vraagt. Hij wil niets eten van de tafel van de koning. En als je beseft dat dit te maken heeft met het eten dat aan de god Bel is gewijd, wordt het wel duidelijker. Nu hebben wij, in onze tijd, geen letterlijke goden van hout en steen, maar de afgoden van onze tijd zijn veel meer onzichtbaar aanwezig. Wat heb jij er voor over om de afgoden van onze tijd niet te vereren? En welke gevolgen heeft dat?

 
Wil je een paar afgoden van onze tijd op een rijtje hebben? In ieder geval de afgod dat iedereen zelf mag beslissen wat goed is. Jij mag niet meer zeggen dat dingen niet goed zijn omdat God dit zegt. Maar ook de afgoderij rondom de seksuele moraal of de economie waar je alles voor moet doen. Als jij kiest om een niet fulltime te werken omdat je tijd en ruimte over wil houden om iets te doen voor Gods Koninkrijk of als je tijd wilt hebben voor je gezin, kijk even wat er gebeurd als je daar keuzes in maakt. In ieder geval is het financieel zo onaantrekkelijk gemaakt dat je er wel een paar keer goed over na moet denken.
 
Bij Daniël was de verering letterlijk zichtbaar. Voor een echt beeld kun je knielen, dat is bij ons minder, maar de invloeden zijn niet anders. En dan zegt Daniël dat hij het eten dat aan Bel is gewijd niet wil eten. Daarmee zet hij, hoe dan ook, de verhoudingen op scherp. Hij maakt direct duidelijk dat hij niet buigt voor de god Bel. Maar hij geeft God ook alle ruimte om te laten zien dat Zijn God de echte God is. En ik vind het van geloofsmoed en van lef getuigen wat Daniël dan doet.
 
Daniël stelt voor dat hij en zijn vrienden alleen maar plantaardig voedsel en water zullen drinken, tien dagen lang. Durf jij het aan om te zeggen dat als je God de ruimte geeft en Hem gehoorzaamt dat je er uiteindelijk gezonder van zult worden? Of misschien is het woord gezonder niet altijd het beste uitgedrukt, maar wel dat God je meer zal zegenen als je keuzes maakt waarin je Hem dient in plaats van de afgoden in onze tijd? Hoe dan ook zet Daniël ons op een bepaalde manier wel behoorlijk op scherp in zijn houding. Daniël was waarschijnlijk nog maar erg jong op het moment dat hij deze keuzes maakt en hij durft het aan met zijn God.
 
Tien dagen leeft hij, met zijn vrienden, op plantaardig voedsel en water en uiteindelijk blijkt dat God het zegent dat hij niet de afgoderij van Bel dient, maar alleen God. En dat betekent hier niet dat Daniël geen vlees zou mogen eten of dat wijn verboden is, maar wel het verband dat er lag met de afgoden. Soms zijn dingen in ons leven niet verboden. Geld verdienen is niet verkeerd, maar geld verdienen om meer en meer zekerheid te krijgen wel. Voel je het verschil dat Daniël ons hier laat zien?
 
Gebed: Heer, dank U wel voor een spiegel zoals Daniël die ons voorhoudt. En leert u ons het verschil zien tussen wat niet goed is omdat we onze afgoden zouden dienen, zodat wij zuiver zullen zijn in wat wij doen.

 

 

 

 

 

Nieuwste video als podcast

Youtube kanaal

Recentste 'Tijd met God'

Geen regels meer?

Serie: Geestelijke confrontatie #11 

“Denk niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen; Ik ben niet gekomen om die af te schaffen, maar te vervullen.” (Mattheüs 5:17 – HSV) 

“Denk niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen. Ik ben niet gekomen om ze af te schaffen, maar om ze tot vervulling te brengen.” (Mattheüs 5:17 – NBV21) 

Hoe gaat Jezus eigenlijk om met alles wat voor Hem al is geweest? Is het zo dat Jezus met een totaal nieuw Koninkrijk kwam? Soms wordt dat wel gedacht. Bij Jezus zijn geen regels meer, wordt er dan al snel gezegd. Dat komt natuurlijk voort uit de gedachte dat de Farizeeën en de Schriftgeleerden fout waren. Wat zij deden klopt niet en dat wordt dan al snel uitgelegd als mensen die met allerlei regels een godsdienst in stand hielden. Ooit zei iemand tegen mij: “Als je iets moet, dan ben je religieus”.

Lees meer...

Aanbevelingen

Preekrooster 2024-2025

Preekvoorzieners die Theo de Koning willen vragen voor een preekbeurt, kunnen gebruik maken van deze link om de nog beschikbare data te bekijken en deze vervolgens vast te leggen.

Theo denkt

Bidden, maar klopt ons bidden wel...?

Bidden... maar klopt ons bidden wel?

Een paar gedachten:
Er zijn van die gebedspunten waar ik wat moeite mee heb gekregen. Ik zal er een paar noemen: Bidden om wereldvrede, bidden om vrede voor Israël of bidden voor de bekering van Israël. Of wat denk je van bidden om meer liefde onder elkaar? Of bidden tegen de seksuele moraal van deze tijd. Steeds meer dringt bij mij de vraag op of we daar wel voor kunnen bidden.
En als ik op een zieke de handen leg en er voor bid (nee, geen welvaartsevangelie, God bepaalt wat Hij doet en niet wij) vinden velen dat niet vanzelfsprekend.

Lees meer...

Eindeloos gelukkig

Eindeloos gelukkig worden begint door te wandelen in de bestemming die God voor jou heeft op aarde om uiteindelijk, door het geloof in Jezus, straks eindeloos gelukkig in de hemel te leven met God. 

Bijbelonderwijs

Om de Bijbel begrijpen willen wij je helpen door de Bijbel op een praktische manier uit te leggen. Het is ook mogelijk om je aan te melden voor een gratis mailabonnement op 'Tijd met God'.

Coaching

Niet alles in je leven gaat vanzelf of ervaar je dat je bent vastgelopen of ben je op zoek naar Gods plan met je leven. We bidden persoonlijke coachingstrajecten of trainingen aan om je daarmee te helpen.

(S)preekbeurten

Theo de Koning (s)preekt veel in kerken, voor studentengroepen of op andere plaatsen. Dat doet hij met passie en het is zijn verlangen om Gods Woord uit te leggen en de Heilige Geest de ruimte te geven.

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom.
IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

© 2024 Eindeloos gelukkig - All Rights Reserved | Hosted by www.sth.nu