Grieks of Joods - Gevormd naar Gods denken

“En allen die geloofden, waren bijeen en hadden alle dingen gemeenschappelijk; en zij verkochten hun bezittingen en eigendommen en verdeelden die onder allen, naar dat ieder nodig had.” (Handelingen 2:44 en 45) 

Voordat we kijken hoe het Joodse volk tot volk is gevormd door God, nog even een moment net na Pinksteren. Uit dit voorbeeld blijkt dat de Geest van God dwars ingaat tegen al het individualistische en Griekse denken. Waar iedereen normaal met zichzelf bezig is, zet God op de Pinksterdag alles op zijn kop. Dat begint eigenlijk al met de gaven van de Geest die God uitstort. Dat is al opmerkelijk, want ons denken is vaak gericht op het feit dat wij die gaven van de Geest ervaren, maar op de Pinksterdag geeft God deze gaven om anderen en voor Zijn Koninkrijk te dienen. Maar er gebeurt nog iets als Gods Geest mensenlevens begint te veranderen.

 

De preek van Petrus is nog niet eens de meest spetterende preek die je zou kunnen houden. Op de Pinksterdag wordt Petrus eerst uitgedaagd om de spot te weren en dan gaat hij een korte preek houden op Joël 2 en over dat wat Jezus heeft gedaan die de Joden gekruisigd hebben. En als de menigte dat hoort worden ze in hun hart geraakt en uiteindelijk komen er drieduizend op ene dag tot geloof! Ik weet niet hoe vaak jij dit al hebt meegemaakt dat er door ene preek drieduizend tot geloof komen? Ik heb heel wat preken gehouden, maar zoveel op één moment heb ik nog nooit meegemaakt. 

Het moment dat Gods Geest deze mensen aanraakt, verandert er iets in hun denken. Hun individualistische denken verandert als een blad aan een boom. Dit laat direct zien wat Gods denken is ten opzichte van ons denken. Wat hield jou bezig toen je net tot geloof was gekomen? Mijn ervaring is dat je dan bezig bent om het vooral vast te kunnen houden en je doet er alles aan om jouw relatie met God te onderhouden. Maar op het moment dat de Heilige Geest met heel veel kracht komt en deze mensen totaal verandert en hun denken ook radicaal op één moment verandert, gebeurt er iets opmerkelijks. Dat opmerkelijke gebeurt niet bij één persoon, maar bij allemaal. 

Gods Geest zorgt ervoor dat ze geen individuele eigendommen meer willen hebben. Nergens is dit in de Bijbel een voorschrift, maar Gods karakter wordt direct zichtbaar in deze mensen. Het gaat niet meer om wat zij er persoonlijk aan hebben en ze zijn ook niet bezig met hun persoonlijke dingen, maar het gaat ineens over de ander en over elkaar. Ze hadden alles gemeenschappelijk en ze verkochten hun bezit en eigendommen en deelden uit naar wat ieder nodig had. Overigens waren Ananias en Safira op een extreem Griekse manier bezig en dat loopt dramatisch af. 

Wat maakt de eerste gelovigen totaal onderdeel van Zijn denken en daarmee van Zijn volk zoals Hij het had bedoeld. Heel veel sociale wetgeving in het Oude Testament komt hiermee namelijk overeen. Als wij dus als christenen in onze tijd vooral met onszelf bezig zijn, in materialisme, maar ook in het geestelijke, dan krijgt de Geest nog lang niet de ruimte die Hij nodig heeft om ons echt te vormen naar het beeld van Jezus! Daar zitten lessen in die heel diepgaan, maar waarmee er ook velen gered en gezegend zullen worden. 

Gebed: Heer, wat een spiegel houdt U ons voor. Onze gemeenschappelijkheid is meestal net zoveel dat wij er zelf nog voordeel bij hebben. Vorm mij daarom naar Uw denken.

 

 

 

 

 

Bijbelgedeelte bij de laatste 
'Tijd met God'



1 Petrus 1:1-9

1  Petrus, een apostel van Jezus Christus, aan de vreemdelingen in de verstrooiing in Pontus, Galatië, Kappadocië, Asia en Bithynië,
2  uitverkoren overeenkomstig de voorkennis van God de Vader, door de heiliging van de Geest, tot gehoorzaamheid en besprenkeling met het bloed van Jezus Christus: moge genade en vrede voor u vermeerderd worden.
3  Geprezen zij de God en Vader van onze Heere Jezus Christus, Die ons, overeenkomstig Zijn grote barmhartigheid, opnieuw geboren deed worden tot een levende hoop, door de opstanding van Jezus Christus uit de doden,
4  tot een onvergankelijke, onbevlekte en onverwelkbare erfenis, die in de hemelen bewaard wordt voor u.
5  U wordt immers door de kracht van God bewaakt door het geloof tot de zaligheid, die gereedligt om geopenbaard te worden in de laatste tijd.
6  Daarin verheugt u zich, ook al wordt u nu voor een korte tijd als het nodig is-bedroefd door allerlei verzoekingen,
7  opdat de beproeving van uw geloof-die van groter waarde is dan die van goud, dat vergaat en door het vuur beproefd wordt-mag blijken te zijn tot lof en eer en heerlijkheid, bij de openbaring van Jezus Christus.
8  Hoewel u Hem niet gezien hebt, hebt u Hem toch lief. Hoewel u Hem nu niet ziet, maar gelooft, verheugt u zich met een onuitsprekelijke en heerlijke vreugde,
9  en verkrijgt u het einddoel van uw geloof, namelijk de zaligheid van uw zielen.​
10  Naar deze zaligheid hebben de profeten, die geprofeteerd hebben over de genade die aan u bewezen is, gezocht en gespeurd.
11  Zij onderzochten op welke en wat voor tijd de Geest van Christus, Die in hen was, doelde, toen Hij tevoren getuigde van het lijden dat op Christus komen zou, en ook van de heerlijkheid daarna.
12  Aan hen werd geopenbaard dat zij niet zichzelf, maar ons dienden in de dingen die u nu verkondigd zijn door hen die u het Evangelie verkondigd hebben door de Heilige Geest, Die vanuit de hemel gezonden is; dingen, waarin de engelen begerig zijn zich te verdiepen.

Eindeloos gelukkig

Eindeloos gelukkig worden begint door te wandelen in de bestemming die God voor jou heeft op aarde om uiteindelijk, door het geloof in Jezus, straks eindeloos gelukkig in de hemel te leven met God. 

Bijbelonderwijs

Om de Bijbel begrijpen willen wij je helpen door de Bijbel op een praktische manier uit te leggen. Het is ook mogelijk om je aan te melden voor een gratis mailabonnement op 'Tijd met God'.

Geloofsopbouw

Bij geloofsopbouw gaat het erom dat je groeit in discipelschap. We geven je handvaten om je geloof echt te leven en we proberen je op allerlei manieren te prikkelen om na te denken over allerlei zaken.

Trainingen

Naast onderwijs via internet geven we ook trainingen op locatie om je als discipel van Jezus toe te rusten. Dit kunnen (s)preekbeurten, korte trainingen of langere trainingen zijn voor verschillende doelgroepen.

Recentste 'Tijd met God'

Veel meer uitzicht dan vroeger

Thema: Eerste brief van Petrus

"Hoewel u Hem niet gezien hebt, hebt u Hem toch lief. Hoewel u Hem nu niet ziet, maar gelooft, verheugt u zich met een onuitsprekelijke en heerlijke vreugde, en verkrijgt u het einddoel van uw geloof, namelijk de zaligheid van uw zielen." (1 Petrus 1:8 en 9)

Weet je wat het einddoel van je geloof is? De zaligheid van onze zielen! Dat klinkt logisch, maar dat is het eigenlijk niet. Er zijn mensen die van de zaligheid van hun zielen ongeveer het beginpunt maken omdat het in hun geloofsleven alleen gaat om de zaligheid. Dan vergeet je om het Koninkrijk van Jezus op aarde te brengen. De zaligheid is het einddoel van ons geloof. Het heeft er dus wel alles mee te maken en het kan ook niet ontbreken. Maar er is nog iets aparts aan dat einddoel van ons geloof. Voor ons is dat einddoel een bemoedigende troost. Het mag een uitzicht zijn, het mag een verlangen zijn dat als een soort bijwerking bij je geloof komt. Ik schrijf 'bijwerking' zodat het niet al je aandacht vraagt om daar mee bezig te zijn. Maar laat het wel een bijwerking zijn die je een onuitsprekelijke en heerlijke vreugde geeft.

Lees meer...

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom.
IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

© 2019 Eindeloos gelukkig - All Rights Reserved | Hosted by www.sth.nu