Grieks of Joods - Intro

“En Paulus, die midden op de Areopagus stond, zei: Mannen van Athene! Ik merk dat u in alle opzichten godsdienstig bent. Want toen ik de stad doorging en uw heiligdommen bekeek, trof ik ook een altaar aan waarop het opschrift stond: AAN DE ONBEKENDE GOD. Deze dan, Die u dient zonder dat u Hem kent, verkondig ik u.” (Handelingen 17:22 en 23) 

Ben je toe aan een stevige boodschap? Laat ik met een paar vragen beginnen. In de eerste plaats deze: In hoeverre is God voor jou bekend? Ik bedoel dit: Als Paulus het heeft over de onbekende God, tegen de Grieken, in hoeverre is God voor jou ook nog onbekend? En wellicht denk je nu van: “Nu moet je echt even stoppen”, maar ik stel deze vraag vandaag even heel bewust. En de tweede vraag die ik je zou willen stellen is deze: In hoeverre ben jij Grieks in je denken?

 

Deze vragen zijn gewaagd, maar ze zijn belangrijk! Ze zijn vooral belangrijk omdat God het Joodse volk tot Zijn volk maakte, toen er nog geen volk was en dit volk is op een manier gaan denken, vanaf haar oorsprong op een manier die absoluut niet Grieks was. We noemen dat Joods denken, maar dat is niet iets dat in het Joodse volk was toen God met dit volk ging optrekken, want toen God Abraham koos, was er helemaal nog geen volk en was Abraham nog een eenling. Het denken in het Oude Testament en ook het denken van Jezus is een totaal ander denken dan het Griekse denken. En vandaar mijn vraag in hoeverre jij en ik Grieks zijn in ons denken. 

Het Griekse denken kenmerkt zich, in tegenstelling tot het Joodse denken, door individualisme. Bij het Joodse denken gaat het om het collectief en om het onderdeel willen zijn van een groter geheel. Laten we eens kijken naar wat Paulus tegenkomt als hij op de Areopagus staat. Voordat hij op de berg was geklommen om de discussie met de Griekse wetenschappers en filosofen aan te gaan was hij door de stad gelopen. Wat hij daar was tegengekomen was opmerkelijk en schokkend tegelijk. De hele stad stond vol met tempels voor allerlei goden. Want stel je voor dat je een god zou vergeten en dat die god je niet zou geven wat jij nodig had? Of nog erger, dat er een god was die jou zou straffen omdat je hem vergat? En zo werden alle goden die je kon bedenken aanbeden. 

En stel dat je nu toch een god had die je nog niet kende, maar die er wel was, zelfs daar hadden ze een tempel voor gemaakt. De tempel voor de onbekende god. En het gekke van het verhaal is dat al die tempels volstonden met goden die zeer individualistisch waren voor allemaal mensen die vooral bezig waren om het voor zichzelf zo goed mogelijk op te lossen. Er was geen gemeenschappelijk geloof, alles was gericht op het inidividu. En dan komt Paulus ineens met een totaal andere boodschap: De boodschap van de God die zij niet kennen. De God die niet op Zichzelf betrokken is, maar Die op de totale mensheid betrokken is. De God Die verlangt door mensen gevonden te worden zodat ze in Hem mogen leven, in Hem bewegen en in Hem bestaan! De God Die niet op eigen gewin uit is, maar op de redding van de hele wereld, niet de enkeling, maar het geheel, zodat wij leren denken vanuit Zijn manier van denken. 

Gebed: Heer, dat Griekse denken zit diep in ons en ik wil U vragen om te laten zien hoe U denkt, zodat ook ik zal denken volgens Uw denken.

 

 

 

 

 

 Bijbelgedeelte bij de laatste
'Tijd met God'

 


Lukas 6:37-45

37.Oordeel niet en u zult niet geoordeeld worden; veroordeel niet en u zult niet veroordeeld worden; laat los en u zult losgelaten worden.
38. Geef en aan u zal gegeven worden: een goede, vastgedrukte, geschudde, overlopende maat zal men u in de schoot geven, want met dezelfde maat waarmee u meet, zal er bij u ook gemeten worden.
39. Hij sprak tot hen een gelijkenis: Een blinde kan toch niet een blinde op de weg geleiden? Zullen zij niet beiden in een kuil vallen?
40. Een discipel staat niet boven zijn meester, maar iedere volmaakte discipel zal net als zijn meester zijn.
41. Waarom ziet u wel de splinter in het oog van uw broeder, maar merkt u de balk in uw eigen oog niet op?
42. Of hoe kunt u tegen uw broeder zeggen: Broeder, laat toe dat ik de splinter, die in uw oog is, eruit haal, terwijl u zelf de balk in uw oog niet ziet? Huichelaar, haal eerst de balk uit uw oog en dan zult u goed kunnen zien om de splinter, die in het oog van uw broeder is, eruit te halen.
43. Want er is geen goede boom die slechte vrucht voortbrengt, en geen slechte boom die goede vrucht voortbrengt.
44. Want iedere boom wordt aan zijn eigen vrucht gekend. Men plukt immers geen vijgen van dorens en men oogst geen druif van doornstruiken.
45. De goede mens brengt het goede voort uit de goede schat van zijn hart, en de slechte mens brengt het slechte voort uit de slechte schat van zijn hart, want uit de overvloed van het hart spreekt zijn mond.

Activiteiten (klik op event voor meer info)

Podcast kanaal Eindeloos gelukkig

Recentste 'Tijd met God'

Bomen en vruchten

Thema: Op weg met Jezus

"Want er is geen goede boom die slechte vrucht voortbrengt, en geen slechte boom die goede vrucht voortbrengt." (Lukas 6:43)

Een goede boom brengt geen slechte vruchten voort en een slechte boom brengt geen goede vruchten voort. De vraag is welke vruchten jij voortbrengt. Dat is toch eigenlijk de samenvatting van de woorden van Jezus over een goede boom en een slechte boom, over goede vruchten en slechte vruchten? Dat is de vraag of je zo kort door de bocht dit kunt concluderen. Om dat even duidelijk te maken: Loop eens in het najaar naar een appelboom en bekijk bij een appelboom eens of daar slechte vruchten tussen zitten? Ik kan je garanderen dat hoe goed een boomgaard ook is en hoe goed de bomen ook zijn dat er ook regelmatig slechte vruchten tussen zitten. En stel dat je in je tuin een oude appelboom hebt staan die helemaal hol is en waar niet veel goed meer aan te zien is, kan daar dan niet een goede appel aan hangen? Dat kan zeker. En dan nog iets: De tekst begint met het woordje 'want' wat betekent dat het slaat op het voorgaande, op iemand die een splinter uit het oog van een ander wil halen, terwijl er bij hemzelf een balk in zit. Kun je dan op basis van deze tekst zeggen: Welke vruchten breng jij voort?

Lees meer...

Aanbevelingen

Youtubekanaal

Nieuwe artikelen

Eindeloos gelukkig

Eindeloos gelukkig worden begint door te wandelen in de bestemming die God voor jou heeft op aarde om uiteindelijk, door het geloof in Jezus, straks eindeloos gelukkig in de hemel te leven met God. 

Bijbelonderwijs

Om de Bijbel begrijpen willen wij je helpen door de Bijbel op een praktische manier uit te leggen. Het is ook mogelijk om je aan te melden voor een gratis mailabonnement op 'Tijd met God'.

Geloofsopbouw

Bij geloofsopbouw gaat het erom dat je groeit in discipelschap. We geven je handvaten om je geloof echt te leven en we proberen je op allerlei manieren te prikkelen om na te denken over allerlei zaken.

Trainingen

Naast onderwijs via internet geven we ook trainingen op locatie om je als discipel van Jezus toe te rusten. Dit kunnen (s)preekbeurten, korte trainingen of langere trainingen zijn voor verschillende doelgroepen.

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom.
IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

© 2020 Eindeloos gelukkig - All Rights Reserved | Hosted by www.sth.nu