Communicatie met God - Gelovend en volhardend

“En het gebeurde bij de zevende maal dat hij zei: Zie, een kleine wolk, als de hand van een man, opkomend uit de zee. En hij zei: Ga tegen Achab zeggen: Span in, daal af en laat de regen u niet ophouden.” (1 Koningen 18:44) 

Als er in het Oude Testament een man was met gebedsgezag, dan was het Elia. Als je elk gebedsmoment van Elia bekijkt, dan blijkt dat Elia’s woorden een enorme kracht hadden. Je moet eens even nadenken over het moment dat Elia tot God bidt om Zichzelf te laten zien, na de mislukking van de Baälpriesters om het offer in de brand te krijgen. Op dat moment bidt Elia en God reageert direct met vuur! Eerder was Elia al bij Achab geweest en had uitgesproken dat het niet zou regenen tot het moment dat Elia dat zou zeggen en daarna viel er geen spetter water meer.

 

Als je het wilt hebben over de kracht van gebed, dan moet je eigenlijk al die momenten van Elia eens tot je laten doordringen. Als er iemand was die in zijn gewone taal met God communiceerde, dan was het Elia. Ook als hij later depressief in de woestijn zit, dan zegt hij het op de manier hoe het voelt voor hem. En zelfs als God niet direct luisterde, dan was Elia nog niet klaar. Dat zie je op het moment dat er regen moet komen. 

Het volk heeft op dat moment massaal voor God gekozen als HEER! God had laten zien dat Hij de enige God is! En op dat moment komt het moment dat Elia gaat bidden om regen. Nergens in het hele gedeelte kom je tegen dat Elia van God hoorde dat er weer regen zou komen, maar direct na de afslachting van de Baälpriesters waarschuwd Elia Achab wel dat er het gedruis is van een overvloedige regen. Maar op dat moment was er niets dat wees op een regenbui. Het enige dat er gebeurt is dat Elia de Karmel opklimt en daar gaat bidden. En hoe… 

Elia buigt zich voorover en als hij dan zijn knecht er op uit stuurt om te kijken of er al regenbuien in aantoch zijn, dan blijkt er niets te gebeuren. Is Elia dan ontmoedigd? Blijkbaar niet. Sterker nog, hij zegt dat zijn knecht zeven keer naar de zee moet gaan om te kijken. Elia weet zeker dat er regen zal komen en hij stopt niet met bidden. 

Wellicht heeft Elia een profetische boodschap gekregen. Soms heb je dat ook, dan weet je dat je het weet dat je het weet dat God iets gaat doen, maar als je dan gaat bidden, gebeurt er nog steeds niets. Elia gaat zeven keer door, net zo lang tot er iets lijkt te gebeuren. Iets, niet meer dan dat. Alleen maar een klein wolkje uit de zee. Dat lijkt niet op een overvloedige regen, maar voor hem is het genoeg. En misschien denk je: het klinkt als een heleboel ingevulde gedachten. Dat lijkt inderdaad wel zo, maar morgen zullen we het gedeelte uit Jakobus er even bijhalen, waar dit heel duidelijk wordt. De vraag voor nu is of jij geloof hebt voor wat je bid en of je durft te blijven bidden in geloof en tegelijk God de ruimte geeft hoe Hij het wil doen. 

Gebed: Heer, ik wil leren om volhardend te bidden, omdat ik weet dat U ook van mij verwacht dat ik geloof in wat ik U vraag, maar tegelijk wil ik U ook Uw ruimte geven om op Uw manier naar mij te luisteren.

 

 

 

 

 

Nieuwste video als podcast

Youtube kanaal

Recentste 'Tijd met God'

Geen regels meer?

Serie: Geestelijke confrontatie #11 

“Denk niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen; Ik ben niet gekomen om die af te schaffen, maar te vervullen.” (Mattheüs 5:17 – HSV) 

“Denk niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen. Ik ben niet gekomen om ze af te schaffen, maar om ze tot vervulling te brengen.” (Mattheüs 5:17 – NBV21) 

Hoe gaat Jezus eigenlijk om met alles wat voor Hem al is geweest? Is het zo dat Jezus met een totaal nieuw Koninkrijk kwam? Soms wordt dat wel gedacht. Bij Jezus zijn geen regels meer, wordt er dan al snel gezegd. Dat komt natuurlijk voort uit de gedachte dat de Farizeeën en de Schriftgeleerden fout waren. Wat zij deden klopt niet en dat wordt dan al snel uitgelegd als mensen die met allerlei regels een godsdienst in stand hielden. Ooit zei iemand tegen mij: “Als je iets moet, dan ben je religieus”.

Lees meer...

Aanbevelingen

Preekrooster 2024-2025

Preekvoorzieners die Theo de Koning willen vragen voor een preekbeurt, kunnen gebruik maken van deze link om de nog beschikbare data te bekijken en deze vervolgens vast te leggen.

Theo denkt

Bidden, maar klopt ons bidden wel...?

Bidden... maar klopt ons bidden wel?

Een paar gedachten:
Er zijn van die gebedspunten waar ik wat moeite mee heb gekregen. Ik zal er een paar noemen: Bidden om wereldvrede, bidden om vrede voor Israël of bidden voor de bekering van Israël. Of wat denk je van bidden om meer liefde onder elkaar? Of bidden tegen de seksuele moraal van deze tijd. Steeds meer dringt bij mij de vraag op of we daar wel voor kunnen bidden.
En als ik op een zieke de handen leg en er voor bid (nee, geen welvaartsevangelie, God bepaalt wat Hij doet en niet wij) vinden velen dat niet vanzelfsprekend.

Lees meer...

Eindeloos gelukkig

Eindeloos gelukkig worden begint door te wandelen in de bestemming die God voor jou heeft op aarde om uiteindelijk, door het geloof in Jezus, straks eindeloos gelukkig in de hemel te leven met God. 

Bijbelonderwijs

Om de Bijbel begrijpen willen wij je helpen door de Bijbel op een praktische manier uit te leggen. Het is ook mogelijk om je aan te melden voor een gratis mailabonnement op 'Tijd met God'.

Coaching

Niet alles in je leven gaat vanzelf of ervaar je dat je bent vastgelopen of ben je op zoek naar Gods plan met je leven. We bidden persoonlijke coachingstrajecten of trainingen aan om je daarmee te helpen.

(S)preekbeurten

Theo de Koning (s)preekt veel in kerken, voor studentengroepen of op andere plaatsen. Dat doet hij met passie en het is zijn verlangen om Gods Woord uit te leggen en de Heilige Geest de ruimte te geven.

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom.
IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

© 2024 Eindeloos gelukkig - All Rights Reserved | Hosted by www.sth.nu