Communicatie met God - Gelovend en volhardend (2)

“Elia was een mens net zoals wij en hij deed een vurig gebed dat het niet zou regenen, en het regende niet op de aarde, drie jaar en zes maanden. En hij bad opnieuw, en de hemel gaf regen en de aarde bracht haar vrucht voort.” (Jakobus 5:17 en 18) 

Als je de geschiedenis van Elia leest dan lijkt het er niet direct op dat het om een gebed van Elia ging waardoor het niet regende, maar als je de visie van Jakobus daarop leest, dan ging het wel degelijk om een gebed. Net als het moment dat Elia zijn hoofd tussen zijn knieën legt en zijn knecht zeven keer naar de zee laat gaan, ook dat was duidelijk een gebed. Jakobus zegt dat op dit gebed het weer ging regenen. Als je dus het ene gedeelte met het andere gedeelte uit Gods Woord vergelijkt wordt duidelijk wat Elia deed. Maar dan nog even dat ene zinnetje.

 

Dat zinnetje waarmee Jakobus begint als hij Elia aanhaalt: “Elia was een mens net zoals wij…” Jakobus heeft het dan net gehad over het gebed voor een zieke en over het belijden van zonden. Dat belijden van zonden is dus wel iets dat belangrijk is. Dat kan verhoring van een gebed in de weg staan. Eigenlijk zie je dat ook bij Israël, op het moment dat Israël tot inkeer komt en God hun HEER laat zijn, dan kan Elia bidden om regen. 

Tegelijk kun je ook nog zeggen dat het gebed om droogte er ook kwam toen Elia daarvoor bad. En nu gaat het er even niet om of je om rampspoed moet bidden. Ik denk dat als je echt merkt hoe Gods Naam door het slijk wordt gehaald dat Elia niet eens heel vreemde dingen doet. Maar het gaat nu vooral om dat Elia bidt en dat er ook iets gebeurt. En dan zegt Jakobus: “Elia was een mens zoals wij”. 

Geloof jij dat jij een mens kunt zijn zoals Elia? Denk jij dat jouw gebed dezelfde kracht kan hebben dan Elia? Wat belangrijk is, is de relatie die Elia had met God. Aan de ene kant wist hij wat God wilde doen, maar aan de andere kant bad hij dat gebed dat hij bad. Laten we er voor uitkijken dat we het niet allemaal in een theologisch hokje proberen te stoppen waardoor wij het begrijpen. Dat doet Jakobus ook niet. Die heeft het gewoon over het gebed voor de zieke en zet dat op ene lijn met het gebed van Elia. 

Denk dus niet dat jouw gebed geen kracht zou hebben of dat als jij bidt er niets zou kunnen gebeuren. Jij en ik, wij zijn mensen net zoals Elia en op Elia’s gebed heeft God ook gereageerd en hoe! God reageert eerst met droogte en daarna met regen. God reageert dus op het gebed van mensen, zelfs als het over grote en wonderlijke dingen gaat. En Elia en wij, als gelovigen zijn wij in Christus dezelfden! In Christus hebben wij dezelfde rechten als kind gekregen als Jezus. En ga op deze punten niet in discussie over de vraag waarom God niet altijd en overal een wonder doet. God doet het niet altijd en op onze tijd, maar daar gaat het hier even niet om, hier gaat het om bidden en geloven. 

Gebed: Heer, ik geloof dat ik net als Elia een mens ben die mag bidden en geloven dat U reageert, ook op mijn gebed.

 

 

 

 

 

 Bijbelgedeelte bij de laatste
'Tijd met God'

 


Lukas 6:37-45

37.Oordeel niet en u zult niet geoordeeld worden; veroordeel niet en u zult niet veroordeeld worden; laat los en u zult losgelaten worden.
38. Geef en aan u zal gegeven worden: een goede, vastgedrukte, geschudde, overlopende maat zal men u in de schoot geven, want met dezelfde maat waarmee u meet, zal er bij u ook gemeten worden.
39. Hij sprak tot hen een gelijkenis: Een blinde kan toch niet een blinde op de weg geleiden? Zullen zij niet beiden in een kuil vallen?
40. Een discipel staat niet boven zijn meester, maar iedere volmaakte discipel zal net als zijn meester zijn.
41. Waarom ziet u wel de splinter in het oog van uw broeder, maar merkt u de balk in uw eigen oog niet op?
42. Of hoe kunt u tegen uw broeder zeggen: Broeder, laat toe dat ik de splinter, die in uw oog is, eruit haal, terwijl u zelf de balk in uw oog niet ziet? Huichelaar, haal eerst de balk uit uw oog en dan zult u goed kunnen zien om de splinter, die in het oog van uw broeder is, eruit te halen.
43. Want er is geen goede boom die slechte vrucht voortbrengt, en geen slechte boom die goede vrucht voortbrengt.
44. Want iedere boom wordt aan zijn eigen vrucht gekend. Men plukt immers geen vijgen van dorens en men oogst geen druif van doornstruiken.
45. De goede mens brengt het goede voort uit de goede schat van zijn hart, en de slechte mens brengt het slechte voort uit de slechte schat van zijn hart, want uit de overvloed van het hart spreekt zijn mond.

Activiteiten (klik op event voor meer info)

Podcast kanaal Eindeloos gelukkig

Recentste 'Tijd met God'

Bomen en vruchten

Thema: Op weg met Jezus

"Want er is geen goede boom die slechte vrucht voortbrengt, en geen slechte boom die goede vrucht voortbrengt." (Lukas 6:43)

Een goede boom brengt geen slechte vruchten voort en een slechte boom brengt geen goede vruchten voort. De vraag is welke vruchten jij voortbrengt. Dat is toch eigenlijk de samenvatting van de woorden van Jezus over een goede boom en een slechte boom, over goede vruchten en slechte vruchten? Dat is de vraag of je zo kort door de bocht dit kunt concluderen. Om dat even duidelijk te maken: Loop eens in het najaar naar een appelboom en bekijk bij een appelboom eens of daar slechte vruchten tussen zitten? Ik kan je garanderen dat hoe goed een boomgaard ook is en hoe goed de bomen ook zijn dat er ook regelmatig slechte vruchten tussen zitten. En stel dat je in je tuin een oude appelboom hebt staan die helemaal hol is en waar niet veel goed meer aan te zien is, kan daar dan niet een goede appel aan hangen? Dat kan zeker. En dan nog iets: De tekst begint met het woordje 'want' wat betekent dat het slaat op het voorgaande, op iemand die een splinter uit het oog van een ander wil halen, terwijl er bij hemzelf een balk in zit. Kun je dan op basis van deze tekst zeggen: Welke vruchten breng jij voort?

Lees meer...

Aanbevelingen

Youtubekanaal

Nieuwe artikelen

Eindeloos gelukkig

Eindeloos gelukkig worden begint door te wandelen in de bestemming die God voor jou heeft op aarde om uiteindelijk, door het geloof in Jezus, straks eindeloos gelukkig in de hemel te leven met God. 

Bijbelonderwijs

Om de Bijbel begrijpen willen wij je helpen door de Bijbel op een praktische manier uit te leggen. Het is ook mogelijk om je aan te melden voor een gratis mailabonnement op 'Tijd met God'.

Geloofsopbouw

Bij geloofsopbouw gaat het erom dat je groeit in discipelschap. We geven je handvaten om je geloof echt te leven en we proberen je op allerlei manieren te prikkelen om na te denken over allerlei zaken.

Trainingen

Naast onderwijs via internet geven we ook trainingen op locatie om je als discipel van Jezus toe te rusten. Dit kunnen (s)preekbeurten, korte trainingen of langere trainingen zijn voor verschillende doelgroepen.

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom.
IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

© 2020 Eindeloos gelukkig - All Rights Reserved | Hosted by www.sth.nu