Timotheüs - Doel van de wet

"Het einddoel nu van het gebod is liefde die voortkomt uit een rein hart, een goed geweten en een ongeveinsd geloof" (1 Timotheüs 1:5) 

Eindeloze discussies zijn komen nooit tot het doel dat Gods doel is. En we discusiëren wat af. En eigenlijk willen we allemaal ook nog graag gelijk hebben. En wat verliezen we ons er makkelijk in. Blijkbaar was er in de gemeente van Efeze ook echt wel wat gaande. En daar zou je als de jonge Timotheüs dan maar leiding aan moeten geven. Dan is er maar één doel waar je op gericht moet zijn en dat weet Paulus, zeker vanuit zijn eigen ervaring, maar heel erg goed. 

Waar het in Efeze om ging dat heeft met de wet te maken. Ze noemen zich leraars van de wet, maar maken van die hele wet een rommeltje. Ze hebben er blijkbaar helemaal niet veel inzicht in en het wordt een wettisch verhaal. De wet, zoals ze hem gebruikten was de wet als verzameling van regels, met het oordeel dat bij de overtreding hoorde. Dat blijkt wel als Paulus schrijft dat de wet niet voor de rechtvaardige, maar voor de wetteloze is. Als je zo met de wet wil omgaan zoals zij dit deden, dan gold dat dus niet voor de gelovige, omdat die niet meer onder de wet is. En toch is de wet wel goed. 

Het gaat in het geloof niet om het voldoen van een aantal regels, want als het daarvan af moet hangen redt niemand het. Het einddoel van de wet heeft niet met voldoen aan regels te maken, maar met liefde. Liefde tot God en liefde tot elkaar. Als je Gods wet bekijkt, dan gaat het binnen het geloof niet om veroordeling, maar het verlangen om uit liefde tot God gehoorzaam te zijn.  

Dat kan maar op ene manier, waar je drie dingen voor nodig hebt: Een rein hart, een goed geweten en een ongeveinsd geloof. Daar moet Timotheüs op gericht zijn in het leiden van de gemeente. Het gaat erom dat je hart is gereinigd door het bloed van Jezus. Dan is je hart rein en schoon. Zo'n hart verlangt om tot Gods eer te leven en niet tot eer en aanzien van mensen die hun best doen. Daarnaast is ook je geweten van belang. Dat is pas goed als het bevrijd is van veroordeling. Als aanklachten en veroordeling in je geweten nog steeds een rol spelen stompt je geweten af, of het is overgevoelig. Bij het laatste gevoel raakt het weer wettisch. 

En tenslotte een oprecht en ongeveinst geloof. Het moet je echt gaan om te geloven, alles wat God je leert. Dan heb je namelijk ook weer een toetssteen voor je geweten. Geloof dat onvoorwaardelijk Gods Woord aanneemt als waarheid. En als je in die liefde leeft tot God en dat uitstraalt naar de mensen, dan ben je een volgeling van Jezus. Dan ben je niet meer bezig met allerlei zinloze discussies waar het om regels gaat. Dan ben je gericht op het hart van God. Dan wil je je Vader in de hemel nooit pijn doen. En daar moeten we steeds op afgestemd willen zijn. 

Gebed: Vader, ik wil niets liever dan een rein hart, een goed geweten en een puur en zuiver geloof. Laat mijn liefde volmaakt zijn en laat mij tot het einddoel van Uw geboden komen: Liefde tot U.

 

 

 

 

Mailabonnement

Meld je aan voor het gratis mailabonnament 'Tijd met God', zodat je elke nieuwe overdenking, aangevuld met andere bezinnende onderwerpen direct in je mailbox krijgt.

Klik hier om je aan te melden

 Bijbelgedeelte bij de laatste
'Tijd met God'

 

Mattheüs 4:18-22

18 En Jezus liep langs de zee van Galilea en zag twee broers, namelijk Simon, die Petrus genoemd wordt, en zijn broer Andreas, het net in de zee werpen, want zij waren vissers.
19 En Hij zei tegen hen: Kom achter Mij aan, en Ik zal u vissers van mensen maken.
20 Zij lieten meteen de netten achter en volgden Hem.
21 Hij ging vandaar verder en zag twee andere broers, namelijk Jakobus, de zoon van Zebedeüs, en Johannes, zijn broer, in het schip met hun vader Zebedeüs, terwijl zij hun netten aan het herstellen waren, en Hij riep hen.
22 Zij lieten meteen het schip en hun vader achter en volgden Hem.

Eindeloos gelukkig

Eindeloos gelukkig worden begint door te wandelen in de bestemming die God voor jou heeft op aarde om uiteindelijk, door het geloof in Jezus, straks eindeloos gelukkig in de hemel te leven met God. 

Bijbelonderwijs

Om de Bijbel begrijpen willen wij je helpen door de Bijbel op een praktische manier uit te leggen. Het is ook mogelijk om je aan te melden voor een gratis mailabonnement op 'Tijd met God'.

Geloofsopbouw

Bij geloofsopbouw gaat het erom dat je groeit in discipelschap. We geven je handvaten om je geloof echt te leven en we proberen je op allerlei manieren te prikkelen om na te denken over allerlei zaken.

Trainingen

Naast onderwijs via internet geven we ook trainingen op locatie om je als discipel van Jezus toe te rusten. Dit kunnen (s)preekbeurten, korte trainingen of langere trainingen zijn voor verschillende doelgroepen.

Activiteiten

02 dec 2018
08:00AM - 05:00PM
Adventsserie 'Tijd met God'
02 dec 2018
05:00PM - 06:30PM
Theo de Koning spreekt in Echo, Rotterdam
13 jan 2019
05:00PM - 06:30PM
Theo de Koning spreekt in Echo, Rotterdam
17 feb 2019
05:00PM - 06:30PM
Theo de Koning spreekt in Echo, Rotterdam
24 feb 2019
10:00AM - 11:30AM
Theo de Koning spreekt in Hoek (Zeeland)

Podcast kanaal Eindeloos gelukkig

Recentste 'Tijd met God'

Kerk van Jezus - Discipelschap door te volgen

"Zij lieten meteen de netten achter en volgden Hem." (Mattheüs 4:20)

Groeien in je discipelschap leer je door te kijken wat Jezus deed. Echt kijken naar hoe Hij bewogen was, echt kijken hoe Hij te werk ging, echt kijken hoe Hij met de mensen omging en hoe Hij het Koninkrijk dichtbij bracht. Daar leer je van, zodat Hij het je straks kan vragen om Zijn bediening te dragen als Hij deze overdraagt aan Zijn volgelingen. Maar om te kijken is er nog wel iets nodig. En misschien voelt dat ook wel als iets radicaals. Discipelschap is ook echt radicaal. Discipelschap is een nog veel radicalere keus dan geloven. Geloven in Jezus en daar weinig of geen vervolg aan geven kost je niet veel. Het is de vraag of dit echt samen kan, want Jezus roept nergens een discipel op halve kracht.

Lees meer...

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom.
IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

© 2018 Eindeloos gelukkig - All Rights Reserved | Hosted by www.sth.nu