Leven na Kerst - Eigenbelang opgeven

"Maak dan mijn blijdschap volkomen, doordat u eensgezind bent, dezelfde liefde hebt, één van ziel bent en één van gevoelen. Doe niets uit eigenbelang of eigendunk, maar laat in nederigheid de een de ander voortreffelijker achten dan zichzelf." (Filippenzen 2:2 en 3)

Als... dan... Dat is waar het Paulus om gaat en dat is waar het ook ons om moet gaan als we vanuit kerst willen leven. Want als het dan zo is dat er bemoediging is in Christus, maar ook eenheid door Zijn Geest, dan moet dit toch wel gevolgen hebben. Sommige mensen krijgen nogal wat kriebels als je vertelt dat je iets zou moeten. Want dat zou wettisch zijn, maar degenen die mij kennen weten dat ik niets heb met ook maar enige vorm van wettiscisme. En de 'als... dan' zin van Paulus heeft hier ook eigenlijk niets mee van doen. Want bij een wettische vorm moet je iets doen om iets voor elkaar te krijgen. Dan zijn we verkeerd bezig, maar bij Paulus is eigenlijk het ene, het gevolg van het andere.

 

Als het zo dat er bemoediging is in Christus, alleen al in het feit dat Hij gekomen is, Zichzelf heeft vernederd, dan moet dit voor ons, als volgelingen van Hem ook gevolgen hebben. Het kan namelijk nooit zo zijn dat een dienstknecht meer is dan zijn heer. En dat geldt ook in alles voor ons ten opzichte van Jezus. Dus als jij Jezus volgt, je vol verwondering hebt gebogen voor de kribbe van Bethlehem en echt beseft hebt wat daar is gebeurd, is er dan nog een stap in je leven te bedenken waarbij je iets moet loslaten, waar je nog over na zou moeten denken?

Paulus vraagt dat, als er bemoediging en eenheid is met Christus, om dan zijn blijdschap volkomen te maken. Paulus vraagt dus niet dat je aan een paar regels gaat voldoen, maar Paulus vraagt aan zijn gemeente of zij hem blij willen maken in het beeld dragen van Jezus. En daarbij gaat het eigenlijk om twee kernwoorden: eenheid en je eigenbelang opgeven. En laten dat nu juist de woorden zijn die ons stiekem wel heel wat pijn doen. Eenheid is al niet makkelijk, maar het opgeven van je eigenbelang, dat doet echt pijn. Maar als er bemoediging is in Christus, als het een bemoediging is dat Jezus daar lag in die kribbe, terwijl Hij in de hemel thuishoorde, wat betekent dat voor ons eigenbelang?

Eigenlijk is het dan ineens heel eenvoudig, maar tegelijk ook heel moeilijk: Laat gewoon je eigenbelang los, en ga de ander dienen. Niet om slaafse onderdanigheid, maar de ander dienen tot opbouw. Dienen zodat die ander mag groeien. En dat dienen, dan moeten we leren om net als Jezus, soms iets los te laten waar we ons heel comfortabel bij voelen. Jezus verliet de hemel, hoe comfortabel was dat? En hier op aarde leefde Hij in gebrokenheid, terwijl de hemel volmaakt was. En waarom? Omdat Hij daarmee jou en mij wilde dienen. Hij wilde ons dienen, zodat de relatie met God hersteld kon worden. Wil jij je eigenbelang opgeven, zodat een ander ook kan groeien? Ga vandaag eens gewoon invullen wat voor jou heel belangrijk is, maar waar je uiteindelijk zonder zou kunnen, zodat als er iets voorvalt, je weet waarin jij wat mag opgeven, zoals Jezus alles opgaf.

Gebed: Jezus, U komst in de kribbe was meer dan Uw eigenbelang opgeven. U ontledigde Uzelf helemaal. U gaf alles op voor mij. Leer mij om op U te lijken ook als het om mijn eigen belang gaat.

 

 

 

 

 

Bijbelgedeelte bij de laatste 
'Tijd met God'



Johannes 20:11-18

11 Maar Maria stond huilend buiten bij het graf en terwijl zij huilde, boog zij voorover in het graf,
12 en zij zag twee engelen in witte kleding zitten, een aan het hoofdeinde en een aan het voeteneinde van de plaats waar het lichaam van Jezus gelegen had;
13 en die zeiden tegen haar: Vrouw, waarom huilt u? Zij zei tegen hen: Omdat ze mijn Heere weggenomen hebben, en ik weet niet waar ze Hem neergelegd hebben.
14  En toen zij dit gezegd had, keerde zij zich naar achteren en zag Jezus staan, maar zij wist niet dat het Jezus was.
15 Jezus zei tegen haar: Vrouw, waarom huilt u? Wie zoekt u? Zij dacht dat het de tuinman was, en zei tegen Hem: Mijnheer, als u Hem weggedragen hebt, zeg mij dan waar u Hem neergelegd hebt en ik zal Hem weghalen.
16 Jezus zei tegen haar: Maria! Zij keerde zich om en zei tegen Hem: Rabboeni; dat betekent: Meester.
17 Jezus zei tegen haar: Houd Mij niet vast, want Ik ben nog niet opgevaren naar Mijn Vader, maar ga  naar Mijn broeders en zeg tegen hen:  Ik vaar op naar Mijn Vader en uw Vader, en naar Mijn God en uw God.
18  Maria Magdalena ging en berichtte de discipelen dat zij de Heere gezien had en dat Hij dit tegen haar gezegd had.

Eindeloos gelukkig

Eindeloos gelukkig worden begint door te wandelen in de bestemming die God voor jou heeft op aarde om uiteindelijk, door het geloof in Jezus, straks eindeloos gelukkig in de hemel te leven met God. 

Bijbelonderwijs

Om de Bijbel begrijpen willen wij je helpen door de Bijbel op een praktische manier uit te leggen. Het is ook mogelijk om je aan te melden voor een gratis mailabonnement op 'Tijd met God'.

Geloofsopbouw

Bij geloofsopbouw gaat het erom dat je groeit in discipelschap. We geven je handvaten om je geloof echt te leven en we proberen je op allerlei manieren te prikkelen om na te denken over allerlei zaken.

Trainingen

Naast onderwijs via internet geven we ook trainingen op locatie om je als discipel van Jezus toe te rusten. Dit kunnen (s)preekbeurten, korte trainingen of langere trainingen zijn voor verschillende doelgroepen.

Recentste 'Tijd met God'

Jezus leeft en jij zult leven!

Thema: Pasen

"Jezus zei tegen haar: Vrouw, waarom huilt u? Wie zoekt u? Zij dacht dat het de tuinman was, en zei tegen Hem: Mijnheer, als u Hem weggedragen hebt, zeg mij dan waar u Hem neergelegd hebt en ik zal Hem weghalen." (Johannes 20:15)

Wat gebeurt er als je bij een graf komt en er ligt niemand meer in? Voor ons is dat misschien helemaal iets dat ondenkbaar is, omdat onze doden onder de grond begraven worden en na een begrafenis gaat er grond over de kist en zie je er niets meer van. In de tijd van het Nieuwe Testament was dat lang niet altijd zo. Als een dode in een graf werd begraven gebeurde dat in de eerste plaats al niet in een kist en vaak werd iemand ook nog eens in een grot begraven. Zo was het ook bij Jezus gebeurd. En stel dan dat je de andere dag naar het graf toe gaat en je hebt het plan om de begrafenis af te maken. Het moment van begraven was immers maar een paar uur na Zijn overlijden gebeurd. De rouwtijd was in ieder geval nog lang niet voorbij, zelfs niet als het bij ons zou gebeuren. En dan kom je bij het graf en dan is degene die daar begraven ligt er niet meer. Wat zou jij er van denken?

Lees meer...

Nieuwe artikelen

Aanbevelingen

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom.
IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

© 2019 Eindeloos gelukkig - All Rights Reserved | Hosted by www.sth.nu