Daniël - Geen eindeloze macht van het kwaad

 

“Daniël nam het woord en zei: ’s Nachts in mijn visioen keek ik toe, en zie, de vier winden van de hemel zweepten de grote zee op, en de vier grote dieren stegen op uit de zee, die van elkaar verschilden.” (Daniël 7:2 en 3)

 

Het visioen dat Daniël krijgt begint met een onstuimige zee en uit die zee komen vier dieren. Die zee, waar het mee begint die voorspelt niet veel goed. De zee staat in de Bijbel heel vaak voor het kwaad of voor de kwade machten. Je zou hier ook kunnen zeggen dat deze zee symbool staat voor het wereldtoneel in de tijd die nog volgt. En dat wereldtoneel wordt opgezweept als een woeste zee. Dan heeft dat woeste en onstuimige alles te maken met de onrust die op het wereldtoneel te zien zal zijn.

Daniël heeft misschien wel gedacht dat hij al in een van deze heftige koninkrijken leefde. Of dat zo is, wordt niet duidelijk. Het wordt al helemaal niet duidelijk hoe dat met die koninkrijken zit. De eerste drie koninkrijken lijken rijken lijken anders dan de laatste. Bij het laatste koninkrijk lijkt het ook om meer te gaan dan een koningschap. Het laatste beest dat in agressie veruit meer is dan de andere drie bij elkaar heeft tien hoornen op zijn kop. En die hoornen staan elk voor een koning. Maar het zijn wel koningen van hetzelfde koninkrijk, of misschien van hetzelfde kwaad. En het gaat dan om zoveel kwaad dat deze dat de grootspraak uit zijn mond niet alleen grootspraak is, maar hij blijkt het zelfs tegen God op te durven nemen.

 

Nu zullen we nooit precies begrijpen over welke koningen of koninkrijken het dan zal gaan. Ook de theologen denken hier allemaal anders over en niemand komt op hetzelfde uit, en daarmee zal er ook veel onduidelijk blijven. Maar wat wel blijkt is dat op het moment dat het laatste koninkrijk met tien koningen, de laatste zal opstaan ten koste van drie andere koningen en dat dit verschrikkelijk is in de manier hoe het zich manifesteert op aarde. Alles verbrijzelt en vertrapt dit koninkrijk.

 

Het is natuurlijk de vraag of het een fysiek koninkrijk is. In de context van Daniël zou dat wel begrijpelijk zijn geweest, maar het zouden ook machten kunnen zijn die niet per definitie een fysiek koninkrijk hoeven te zijn. Maar als je dit alles tot je hebt laten doordringen en je misschien denkt: Wat staat ons dan allemaal nog te wachten? Dan worden er plotseling tronen geplaatst op aarde. En op die tronen, zette Zich de Oude van Dagen.

 

Die term is best wat bijzonder te noemen. In de context van die tijd wilde dat zeggen dat dit een Godheid is die heel veel gezag had. In het meergodendom was dit een god waar je echt rekening mee moest houden, maar in onze context zegt dit dat God de Oude van dagen is. Dat is niet zomaar een term, het is God, Die er altijd al was. Hij is de God van voor de tijd, Hij is de Oudste van dagen. God, Die is en Die was en Die dus ook komen zal, Hij zal zich straks op de troon zetten en al al het gezag van deze koninkrijken wegnemen. Elke demonische macht, die nu de aarde nog regeert en straks misschien nog veel extremer zal regeren, zal straks verdwenen zijn, omdat ze van hun troon worden gezet.

 

Gebed: Heer, wij wachten op het moment dat U definitief ingrijpt. Het kwaad is een tijd gesteld en U hebt macht, ook over dat gezag en tot die tijd zullen wij in de autoriteit van Jezus doen wat Hij ons heeft geleerd.

Tijd met God

Met Jezus opgestaan

 

"Ik ben met Christus gekruisigd; en niet meer ik leef, maar Christus leeft in mij; en voor zover ik nu in het vlees leef, leef ik door het geloof in de Zoon van God,  Die mij heeft liefgehad en Zichzelf voor mij heeft overgegeven." (Galaten 2:20)

Met de Heer begraven en weer opgestaan. De zin van die lied zullen velen lezers herkennen. En juist nu het weer Pasen is geworden, ligt voor ons gevoel natuurlijk de nadruk op ‘opgestaan’. En tegelijk, is het de vraag in hoeverre wij dit ook echt ervaren, beleven en vooral hoe wij dit leven. Klopt het dat ons leven een opstandingsleven is? Of leven wij nog meer bij Golgotha, dan bij het open graf? Want dat is wel een groot verschil.
Lees meer...

Aanmelden 'Tijd met God'

Meld je aan voor het gratis mailabonnement 'Tijd met God'. 
Aanmelden mailabonnement

Bijbelgedeelte

Onderstaand Bijbelgedeelte behoort bij 'Tijd met God' van dit moment.

 

Galaten 2:15-21

 15 Wij, die van nature Joden zijn, en geen zondaars uit de heidenen,
 16  weten dat een mens niet gerechtvaardigd wordt uit werken van de wet, maar door het geloof in Jezus Christus. En ook wij zijn in Christus Jezus gaan geloven, opdat wij gerechtvaardigd zouden worden uit het geloof van Christus en niet uit werken van de wet.  Immers, uit werken van de wet wordt geen vlees gerechtvaardigd. 
 17 Maar als wij, die in Christus verlangen gerechtvaardigd te worden, ook zelf zondaars blijken te zijn, is Christus dan een dienaar van de zonde? Volstrekt niet!

Lees meer...

Tweets Theo de Koning @TJD_de_Koning

Aanbevolen

Youtube-kanaal

www.eindeloosgelukkig.nl

Eindeloos gelukkig - Copyright © 2015. All Rights Reserved.

IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom