Wij leven nu op een aarde waar van alles aan de hand is. Regelmatig hebben we te maken met ziekte of zelfs met de dood. Op vele plaatsen op de aarde is er veel ellende door oorlogen of door rampen. Je kunt je afvragen hoe het mogelijk is dat dit allemaal gebeurt als er een God zou zijn.

De wereld zoals wij die nu meemaken is niet altijd zo geweest. Helemaal aan het begin was alles compleet anders. Helemaal aan het begin van de tijd heeft God deze aarde gemaakt. God was er altijd al en God is een geest. En op een gegeven moment besloot God om de wereld en het complete heelal te maken. En dat wilde God niet zomaar doen, maar Hij wilde dat volmaakt doen.

Dat is het begin van alle dingen. En God maakte alle dingen. En nadat Hij in zes dagen de hele wereld en het heelal had gemaakt zei Hij: "Er ontbreekt nog één ding: Er is nog niemand die op Ons lijkt". En op de zesde dag zei God: "Ik zal mensen maken". En op die dag maakte Hij eerst Adam en daarna ook zijn vrouw Eva. En alle keren dat God iets had gemaakt zei Hij: "Het is goed", maar toen Hij Adam en Eva had gemaakt zei Hij: "Het is zeer goed".

Adam en Eva mochten op de aarde leven. God had voor hen een hele bijzondere tuin gemaakt waarin ze mochten leven. Maar omdat God niet wilde dat ze mensen zouden zijn die geen keuzes zouden hebben, had God gezegd: "Jullie mogen van alle bomen de vruchten eten, maar van ene boom mag dat niet, als jullie dat wel doen, zullen jullie sterven". De boom waarvan ze niet mochten eten heette de boom van Kennis van goed en kwaad. 

Even ging dit goed, totdat de duivel zich liet zien. De duivel is iemand die uit de hemel is gegooid door God nadat hij in de hemel voor opstand had gezorgd. En hij zei tegen Eva: "Joh, eet gewoon wel van die boom, dan ben je net zo wijs als God". En Eva liet zich verleiden en liet ook Adam van die boom eten.

Op dat moment was de wereld niet goed meer... Gods Meesterwerk was kapot...

Gods Meesterplan is kapot. Nadat Adam en Eva ongehoorzaam geweest waren aan God, was Gods schepping ineens niet meer goed. Er was eerst niets dat fout was. God had het zo gemaakt dat er geen ruzie was, er was geen ziekte, zelfs geen pijn. Alles was helemaal volmaakt goed. Wij kunnen ons dat niet meer voorstellen hoe dat geweest moet zijn.

Maar nu, nadat Adam en Eva ervoor gekozen hadden om toch van die boom te eten waarvan God had gezegd dat het niet mocht, was al het mooie in ene hap helemaal voorbij. Iets wat er nooit geweest was, kwam ineens hun leven binnen. Nog nooit hadden Adam en Eva angst gehad, maar vanaf dat moment was er ineens angst. Normaal als het waaide, wisten ze dat God dichtbij hen kwam, maar net nadat ze van die boom hadden gegeten, doken ze van angst weg op het moment dat ze de wind hoorden. 

Daar kwam God, en ze wisten nu wat het was om verkeerde dingen te doen. Dit was zonde! Zonde is dat wat we doen terwijl God het niet goed vindt. Daarmee mis je je doel. Het was Gods bedoeling dat Adam en Eva altijd gehoorzaam zouden zijn en als beloning zou God hen altijd en eeuwig geluk geven. Maar nu was het fout gegaan en kwam God naar hen toe.

"Adam, waar ben je?", klinkt het plotseling. Adam had zich geprobeerd te verstoppen onder de struiken, maar God ziet alles. En als Adam te voorschijn is gekomen, probeert hij eerst Eva de schuld te geven. En Eva probeert de duivel de schuld te geven. Maar God trapt daar niet in. Adam en Eva waren zelf verantwoordelijk. God had ze zo gemaakt, dat ze keuzes konden maken. En zij hebben ervoor gekozen om tegen God te kiezen. Adam en Eva wisten wat de gevolgen zouden zijn: ze zouden sterven. Al wisten ze nog helemaal niet wat dat precies voorstelde.

Alle vrede op aarde is ineens weg. Dieren vielen elkaar aan, bomen kunnen ineens dood gaan en Adam en Eva ervaren dat het allermooiste kapot is. En dan zegt God tegen hen: "Jullie hebben niet geluisterd. Jullie zullen sterven en tot die tijd zal Adam moeten zweten om zijn eten te verdienen en zal Eva met veel pijn kinderen ter wereld brengen." En eigenlijk zouden Adam en Eva nooit meer in de hemel kunnen komen. Maar God belooft hen dat er Iemand zal komen die het weer goed zal maken tussen God en de mensen. En door dat te geloven, is er toch hoop voor Adam en Eva. Maar hoe dat zit, begrijpen ze nog niets van.

En wij dan? Hebben wij wat met Adam en Eva te maken? Doordat Adam en Eva Gods Meesterwerk kapot hebben gemaakt, ervaren ook wij daar nu nog steeds de gevolgen van. We zien mensen ziek worden en sterven. We zien ellende op de wereld. Het is allemaal het gevolg van wat er bij Adam en Eva gebeurde. En ook wij kunnen niet meer in de hemel komen. Niet omdat Adam en Eva het verkeerd deden, maar omdat wij het net zo goed niet meer goed doen. De hemel is ook voor ons ver weg. Tenminste, als je kijkt naar wat ook wij fout doen in Gods ogen, maar ook voor ons geldt de belofte dat er Iemand zou komen die het weer goed zou maken tussen God en ons. Maar voordat we zover zijn is het goed om even stil te staan bij Gods hart. Want later in de geschiedenis heeft God Zijn wet gegeven. Niet om daardoor de hemel te kunnen verdienen, want God vraagt daarvoor een volmaakt, foutloos leven. Dat is onmogelijk, maar als we Gods wet lezen, zien we precies wat Gods hart is. We lezen in Gods wet, Zijn diepste verlangen. En het laat ons zien dat wij niet voldoen aan dat verlangen.

En als we die wet gelezen hebben komen we bij Gods reddingsplan. Want... ondanks dit heftige verhaal is het niet hopeloos met ons. Er is namelijk een weg waardoor we toch in de hemel kunnen komen.

Nadat God meerdere keren had geprobeerd om de mensen bij te sturen, bleek iedere keer weer dat dit mislukte. Telkens leek het zover te gaan dat de mensen niet meer van het bestaan van God afwisten. Uiteindelijk heeft God er voor gekozen om een eigen volk te kiezen op deze wereld. Dat begon bij Abraham en het volk dat uit Abraham is voorgekomen is het volk waaruit de Redder uiteindelijk geboren zou worden.

En dat volk, Israël, heeft God op een gegeven moment Zijn wet gegeven. Tien geboden waaraan het volk zich moest houden, maar deze geboden zijn niet alleen voor dat volk, maar ook voor ons. Heel veel wetten uit de Bijbel golden alleen voor Israël, maar de tien geboden is eigenlijk de grondwet van Gods Koninkrijk, de grondwet van hoe het in de hemel straks zal zijn. En in de hemel zal het straks precies zijn zoals Gods hart dat zegt.

We kunnen dus zeggen dat Gods wet, niet zomaar een paar lastige regels zijn, maar Gods wet laat ons zien hoe God verlangt om Zelf te leven en hoe Hij dat van ons vraagt. Het is een afspiegeling van Gods hart. En God gaf deze wet niet met de gedachte dat wij die ooit zouden kunnen houden. Dat is onmogelijk, na Adam en Eva, na de zonde, is dat onmogelijk. God gebruikt de wet om ons te laten zien dat wij niet voldoen, waardoor we dus inderdaad een Redder nodig hebben die het in orde maakt tussen ons en God. En Hij gebruikt de wet om ons door het geloof te leren leven in relatie met Hem. En om dat te kunnen, moeten we Gods hart wel kennen. En die staat in die tien geboden.

  1. God is de enige ware God! Alleen God mag aanbeden worden, we mogen geen andere goden dienen. (er is geen andere God op aarde dan de God van de Bijbel. Als inderdaad alleen God als God aanbeden wordt, krijgt God alle eer en voorkomen we heel wat oorlog op deze aarde, daarnaast zijn er ook afgoden als geld, eer, lust en noem maar op die de plaats van God kunnen innemen)
  2. God wil niet dat wij een afbeelding van Hem maken. (God Zelf is een Geest en deze is onzichtbaar. Als we proberen een afbeelding van God te maken, zal dat nooit het volmaakte beeld van God zijn en krijgen we 'gekleurde' gedachten bij God)
  3. God wil niet dat we Zijn Naam op een verkeerde manier, of lichtzinnig gebruiken. (Gods Naam is heilig en als we Gods Naam noemen moeten we beseffen dat God de Allerhoogste is)
  4. God wil dat we ene dag in de week als rustdag houden. (Vroeger was dit de zaterdag, de sabbat, later is dit de zondag geworden. God rustte Zelf ook op de zevende dag om te genieten van Zijn werk van de schepping. God wil ons ook ruimte geven om te genieten van Hem, de schepping en elkaar en God heeft ons gemaakt als mensen die deze dag rust ook nodig hebben)
  5. God wil dat we iedereen die over ons gesteld is het gezag geven dat ze toekomen. (God noemt in eerste instantie onze ouders, maar ook anderen die gezag over ons hebben moeten we gehoorzamen. Op het moment dat de gezagsstructuren goed zijn, is er orde en vrede)
  6. God wil niet dat we iemand doden. (Dit geldt niet alleen voor anderen, maar ook ons eigen leven wil God niet dat we in gevaar brengen.)
  7. God wil niet dat we op seksueel gebied er maar op losleven. (Het huwelijk mag niet door echtscheiding gebroken worden, God heeft binnen het huwelijk gewild dat liefhebben een opdracht is, overspel vindt God verschrikkelijk. Maar ook allerlei seksualiteit buiten het huwelijk wil God niet, omdat we daarmee de ander ten diepste onteren)
  8. God wil niet dat we van elkaar stelen. (Ook hierbij wil God betrouwbaarheid naar elkaar toe. Als iedereen van elkaars eigendommen afblijft, zal de veiligheid groter worden)
  9. God wil niet dat we tegen elkaar liegen. (Eerlijkheid vindt God belangrijk, omdat God Zelf door en door betrouwbaar is. Door echte eerlijkheid kunnen we elkaar vertrouwen)
  10. God wil niet dat we jaloers op elkaar zijn. (Jaloezie is iets dat ons van binnen kapot maakt. Gun elkaar het beste, dan zal er een sfeer zijn van vrede en blijdschap)

Eigenlijk bestaan deze tien geboden uit twee gedeelten. In de eerste vier geboden gaat het om God en dat we God moeten liefhebben boven alles. En de laatste zes geboden gaat over onze naaste. God zegt eigenlijk dat we onze naaste net zo lief moeten hebben als onszelf. Als je die laatste zes geboden bekijkt zul je zien dat dit precies dingen zijn die jij ook niet wilt dat met jou zal gebeuren.

Je mag nu zelf de conclusie trekken in hoeverre jij deze tien geboden volmaakt kunt houden. Dit zou moeten om zonder Redder de hemel te kunnen bereiken. Maar hier stopt het verhaal niet... Want God heeft een reddingsplan, ook voor jou!

En dat was het dan: Adam en Eva gingen de fout in, de zonden maakten heel Gods Meesterwerk kapot en als wij eerlijk in de spiegel kijken, blijkt dat wij het er ook niet best vanaf brengen. Al die geboden van God laten ons zien dat ook wij niet veel beter zijn dan Adam en Eva. En ja, God had gezegd dat alleen de hemel bereikbaar is als we volmaakt Zijn wet zouden houden. En het erge is dat we God teleurgesteld hebben en dat God iets met ons moet doen. Want God is liefde, maar liefde die niet zou straffen zou een God maken die alles maar laat gebeuren. God moet doen wat Hij heeft gezegd: Als je niet luistert, moet je sterven. En sterven is nog meer dan alleen ons lichaam dat sterft. God moet ons met een eeuwige straf straffen. Dat noemt de Bijbel de hel, de plaats waar God niet is.

Maar toch... Gods plan met ons, met jou en met mij, stopt niet. Dat zou misschien wel zo moeten zijn, maar God had beloofd dat Hij een Redder zou sturen. Dat beloofde Hij al aan Adam en Eva. En door dat te geloven, zijn Adam en Eva wel gestorven, maar mogen ze tot in eeuwigheid toch bij God zijn. Want ons leven stopt wel lichamelijk, maar onze geest blijft eeuwig leven.

Uiteindelijk heeft God Zijn Zoon Jezus naar de aarde gestuurd. Jezus werd geboren op aarde uit Zijn moeder Maria. Maria was nog een maagd en er was geen contact geweest met een man, maar God liet haar de draagmoeder zijn van Jezus. En Jezus, was ook God Zelf en Hij kwam als enige op aarde, zonder zonden. Omdat er geen man bij betrokken was kon dit. En toen Jezus geboren was heeft Hij Zijn hele leven op aarde volmaakt geleefd. Jezus heeft de hele wet van Zijn Vader, van God vervuld. En uiteindelijk werden de mensen in Zijn tijd Hem zo zat omdat Hij zo volmaakt leefde en zei dat Hij Gods Zoon was, dat ze Hem gedood hebben. Ze hebben Hem aan een kruis gehangen. Hij werd gestraft terwijl Hij geen straf verdiende. Maar Jezus was naar deze aarde gekomen, niet alleen om Gods wet te houden, maar ook om de straf van de dood te dragen. De straf die Hij niet verdiende droeg Hij plaatsvervangend voor iedereen die in Hem gelooft als de Zoon van God.

Maar daar bleef het niet bij. Nadat Hij gestorven was en begraven was, stond Hij na drie dagen op uit de dood. Daarmee heeft Jezus de dood overwonnen. De dood, de straf voor de zonden. Alles wat Jezus deed, deed Hij niet voor Zichzelf, maar Hij deed dat voor jou en mij. Hij deed dat om het in orde te maken tussen God en ons.

En God zegt tegen ons, ook tegen jou: "De straf die Ik aan jou moest geven, heeft Jezus voor jou gedragen. En als Ik eenmaal gestraft heb voor jouw zonden, dan zal Ik dat niet nog een keer doen. Toen Jezus aan het kruis stierf, deed Hij dat in jouw plaats." Jezus stierf in jouw plaats en jouw straf droeg Jezus. En dat Hij opstond, deed Hij om ook jouw, straks na dit leven, eeuwig leven te geven. God verlangt terug naar jou. Hij verlangt om met jou tot in eeuwigheid te leven. God vraagt niet van jou dat je de hemel gaat verdienen. Hij zegt alleen: "Geloof jij in Jezus?" Als jij gelooft dat Jezus jouw schuld bij God betaalde, dan ontvang ook jij vergeving van al je zonden. En God belooft ook jou een eeuwige toekomst bij Hem. Wat je zonden ook zijn, wat je ook hebt gedaan, Jezus heeft voor alles de straf gedragen.

Durf jij deze waarheid te geloven?

En dan ben je gaan geloven, maar wat dan? Op het moment dat jij gaat geloven gebeuren er eigenlijk twee dingen. In de eerste plaats gaat God jou zien als in Christus. Dat betekent eigenlijk dat God, als Hij naar jou kijkt, niet jou ziet met al je verkeerde dingen, maar Hij ziet jou op dezelfde manier zoals Hij Jezus ziet, zonder zonden, helemaal perfect en goed. Dat ben je niet, zoals jij jezelf ziet, maar God kijkt op die manier naar jou, omdat Jezus alles wat fout en zonde was, heeft weggenomen van jou. In Christus kan God Zijn ogen niet van je afhouden. In dat besef mag jij dan leren leven. Je mag leren leven op de manier zoals God naar jou kijkt. Wat iedereen ook van je vindt, het wordt eigenlijk alleen nog maar belangrijk hoe God naar jou kijkt. En door het geloof in Jezus, ziet God jou als helemaal volmaakt.

Ben je dan volmaakt? Nee, dat zal nooit op aarde lukken. Toch zul je merken, hoe meer je met Jezus leeft, door te bidden, door Bijbel te lezen, hoe meer verkeerde dingen je zult loslaten. Dat komt ook door het tweede dat een rol speelt. Op het moment dat jij gelooft in Jezus, komt Gods Geest, de Geest van Jezus, in jouw wonen. Gods Geest, of de Heilige Geest, gaat op dat moment de samenwerking aan met jou eigen geest. Aan de ene kant zorgt dit dat je steeds meer op dezelfde manier gaat leven zoals Jezus. En aan de andere kant krijg je ook gaven die Jezus had.

Op het moment dat Jezus naar de hemel gaat, zegt Hij tegen Zijn volgelingen: "Degenen die geloven zullen dezelfde dingen doen als Ik." Je wordt dus door Jezus de wereld ingestuurd met de boodschap van het Evangelie. Maar die boodschap is niet alleen de boodschap van redding, maar ook de boodschap van het Koninkrijk van Jezus. Je hebt, in Christus de macht gekregen over de duistere machten van satan en je krijgt Gods kracht om genezing uit te delen. Jezus zegt namelijk dat we in Zijn Naam op zieken de handen moeten leggen. Daarbij zegt Hij niet dat iedereen geneest, maar wel dat door de kracht van God, er daardoor zieken zullen genezen. Soms door een wonder, soms door een proces en in andere gevallen door innerlijke genezing. En anders in ieder geval voor de gelovigen op het moment dat Jezus terugkomt.

Want dat is straks wat er nog zal gebeuren. Jezus zal terugkomen en dan begint er een nieuwe, eeuwige tijd. De aarde zoals we die nu kennen zal hersteld worden zoals het was bedoeld. En de gelovigen mogen dan leven op deze nieuwe aarde en in de hemel. Dat zal nog heerlijker zijn dan het paradijs. En tot die tijd, hebben wij de opdracht om alle mensen te vertellen van vergeving, overwinning over satan en over het Koninkrijk dat er straks volmaakt zal zijn en waar we nu al soms door wonderen iets van mogen zien.

En hoe je hierin meer mag leren? Deze website wil daar aan bijdragen en ons advies is om een kerk te zoeken die bij jou past. Een kerk waar de boodschap van de Bijbel zuiver klinkt. Waar het gaat over Jezus, als Gods Zoon, die om onze zonden aan het kruis ging, maar ook uit de dood weer opstond.

 

 

 

 

 

Nieuwste video als podcast

Youtube kanaal

Recentste 'Tijd met God'

Geen regels meer?

Serie: Geestelijke confrontatie #11 

“Denk niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen; Ik ben niet gekomen om die af te schaffen, maar te vervullen.” (Mattheüs 5:17 – HSV) 

“Denk niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen. Ik ben niet gekomen om ze af te schaffen, maar om ze tot vervulling te brengen.” (Mattheüs 5:17 – NBV21) 

Hoe gaat Jezus eigenlijk om met alles wat voor Hem al is geweest? Is het zo dat Jezus met een totaal nieuw Koninkrijk kwam? Soms wordt dat wel gedacht. Bij Jezus zijn geen regels meer, wordt er dan al snel gezegd. Dat komt natuurlijk voort uit de gedachte dat de Farizeeën en de Schriftgeleerden fout waren. Wat zij deden klopt niet en dat wordt dan al snel uitgelegd als mensen die met allerlei regels een godsdienst in stand hielden. Ooit zei iemand tegen mij: “Als je iets moet, dan ben je religieus”.

Lees meer...

Aanbevelingen

Preekrooster 2024-2025

Preekvoorzieners die Theo de Koning willen vragen voor een preekbeurt, kunnen gebruik maken van deze link om de nog beschikbare data te bekijken en deze vervolgens vast te leggen.

Theo denkt

Bidden, maar klopt ons bidden wel...?

Bidden... maar klopt ons bidden wel?

Een paar gedachten:
Er zijn van die gebedspunten waar ik wat moeite mee heb gekregen. Ik zal er een paar noemen: Bidden om wereldvrede, bidden om vrede voor Israël of bidden voor de bekering van Israël. Of wat denk je van bidden om meer liefde onder elkaar? Of bidden tegen de seksuele moraal van deze tijd. Steeds meer dringt bij mij de vraag op of we daar wel voor kunnen bidden.
En als ik op een zieke de handen leg en er voor bid (nee, geen welvaartsevangelie, God bepaalt wat Hij doet en niet wij) vinden velen dat niet vanzelfsprekend.

Lees meer...

Eindeloos gelukkig

Eindeloos gelukkig worden begint door te wandelen in de bestemming die God voor jou heeft op aarde om uiteindelijk, door het geloof in Jezus, straks eindeloos gelukkig in de hemel te leven met God. 

Bijbelonderwijs

Om de Bijbel begrijpen willen wij je helpen door de Bijbel op een praktische manier uit te leggen. Het is ook mogelijk om je aan te melden voor een gratis mailabonnement op 'Tijd met God'.

Coaching

Niet alles in je leven gaat vanzelf of ervaar je dat je bent vastgelopen of ben je op zoek naar Gods plan met je leven. We bidden persoonlijke coachingstrajecten of trainingen aan om je daarmee te helpen.

(S)preekbeurten

Theo de Koning (s)preekt veel in kerken, voor studentengroepen of op andere plaatsen. Dat doet hij met passie en het is zijn verlangen om Gods Woord uit te leggen en de Heilige Geest de ruimte te geven.

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom.
IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

© 2024 Eindeloos gelukkig - All Rights Reserved | Hosted by www.sth.nu