"En zij kwamen in Kapernaüm; en op de sabbat ging Hij meteen naar de synagoge en gaf Hij onderwijs. En ze stonden versteld van Zijn onderricht, want Hij onderwees hen als gezaghebbende en niet zoals de schriftgeleerden." (Markus 1:21 en 22) 

Dat Jezus een rabbi was, zagen we gisteren al. Een rabbi met een behoorlijk functie. En dat blijkt ook wel als we even verder lezen in Markus. Het blijkt dat het de normaalste zaak van de wereld was dat Jezus de synagoge in ging om daar onderwijs te geven. En wat een verschil moeten die mensen daar hebben ervaren tussen het onderwijs van Jezus en dat van de schriftgeleerden. En dat blijkt ook wel uit hun reactie op het onderwijs van Jezus.

 

En ik weet niet of jij dat herkent, maar Jezus sprak met autoriteit, met gezag. Zijn woorden waren woorden waar je niet omheen kon en die overkwamen als iemand met gezag. Je hebt het ook bij sommige voorgangers, die echt met Goddelijk gezag spreken en eigenlijk gebeurt daar altijd wat. Als zo'n voorganger spreekt dan breekt er iets van het Koninkrijk door, terwijl een voorganger die behoorlijk beschouwend spreekt dat veel minder heeft. En zeker in de tijd van Jezus spraken de schriftgeleerden niet met gezag, ze bouwden hun onderwijs op vanuit dat wat hun voorgangers als hadden gedaan. Eerdere rabbi's werden als basis voor hun onderwijs genomen. En natuurlijk kwam Jezus met een compleet andere bediening, Hij had het gezag van Zijn Vader ontvangen toen Hij werd gedoopt. En door in Jezus te zijn hebben wij, ook in het spreken hetzelfde gezag. 

De woorden van Jezus waren echt raak en het waren geen opeenstapeling van wetten en regels, maar het waren Gods Woorden, toegepast op het leven van Zijn hoorders. De schriftgeleerden waren eigenlijk alleen maar bezig om de wetten te beschermen, eerst door honderden wetten om de Tien Woorden van God heen te zetten, zodat de Tien Woorden niet aangetast zouden worden en daarna weer wetten om hun wetten heen. Maar Jezus sprak niet vanuit angst, maar als Koning van het Koninkrijk dat nabij was gekomen. En dan moet je er eens op letten wat er dan gebeurt!  

Er staat dat ze versteld stonden van Zijn onderwijs, maar letterlijk vertaald zou je beter kunnen vertalen met: 'Ze waren buiten hun zinnen van Zijn onderwijs'. Dit was niet zoiets van 'oh' en 'ah', maar Jezus woorden zetten hen helemaal op z'n kop, ze raakten buiten zichzelf. Ze heftig was het als Jezus sprak. Ze moeten gevoeld hebben dat dit niet zomaar een rabbi was, maar dat Hij werkelijk met Goddelijk gezag sprak. En daarmee zijn we gelijk op het punt van onszelf: Hoe gaan wij dan om met Jezus' woorden? Dit zijn niet zomaar woorden, maar alles wat Jezus zegt is gesproken met Goddelijk gezag waarbij we slecht hebben te gehoorzamen.  

Als we dat gaan beseffen dat de woorden van Jezus niet woorden zijn van 'kijk maar wat je ermee doet', maar woorden van het allerhoogste gezag, dan weten we dat we gewoon moeten luisteren en doen wat Jezus zegt. En tegelijk beseffen we dat Jezus meer rabbi is, dan welke onderwijzer ook! 

Gebed: Jezus, ik wil elk woord van U serieus nemen en elk woord gehoorzamen, U met een rabbi met Goddelijk gezag, U bent Jezus, God Zelf!

 

 

 

 

 

 Bijbelgedeelte bij de laatste
'Tijd met God'

 



1 Petrus 4:1-7

1  Welnu, omdat Christus voor ons in het vlees geleden heeft, moet ook u zich wapenen met dezelfde gedachte: wie in het vlees geleden heeft, is opgehouden met de zonde,
2  om nu, in de tijd die ons nog overblijft in het vlees, niet meer naar de begeerten van mensen, maar naar de wil van God te leven.
3  Want wij hebben de voorgaande tijd van ons leven lang genoeg de wil van de heidenen gedaan en gewandeld in uitingen van losbandigheid, begeerten, dronkenschap, zwelgpartijen, drinkgelagen en allerlei walgelijke afgoderij.
4  Daarbij bevreemdt het hun dat u niet meeloopt in dezelfde uitbarsting van losbandigheid, en zij belasteren u.
5  Maar zij zullen rekenschap moeten afleggen aan Hem Die gereedstaat om de levenden en de doden te oordelen.
6  Want daartoe is aan de doden het Evangelie verkondigd, opdat zij wel geoordeeld werden naar de mens in het vlees, maar ook zouden leven naar God in de geest.
7  En het einde van alle dingen is nabij; wees daarom bezonnen en nuchter in de gebeden.
8  Maar heb voor alles vurige liefde voor elkaar, want de liefde zal een menigte van zonden bedekken.
9  Wees gastvrij voor elkaar, zonder morren.
10  Laat ieder de anderen dienen met de genadegave zoals hij die ontvangen heeft, als goede beheerders van de veelsoortige genade van God.
11  Als iemand spreekt, dan als iemand die de woorden van God spreekt;als iemand dient, dan als iemand die dient uit kracht die God schenkt; zodat God in alles verheerlijkt wordt door Jezus Christus. Hem komt de heerlijkheid en de kracht toe, tot in alle eeuwigheid. Amen.

Eindeloos gelukkig

Eindeloos gelukkig worden begint door te wandelen in de bestemming die God voor jou heeft op aarde om uiteindelijk, door het geloof in Jezus, straks eindeloos gelukkig in de hemel te leven met God. 

Bijbelonderwijs

Om de Bijbel begrijpen willen wij je helpen door de Bijbel op een praktische manier uit te leggen. Het is ook mogelijk om je aan te melden voor een gratis mailabonnement op 'Tijd met God'.

Geloofsopbouw

Bij geloofsopbouw gaat het erom dat je groeit in discipelschap. We geven je handvaten om je geloof echt te leven en we proberen je op allerlei manieren te prikkelen om na te denken over allerlei zaken.

Trainingen

Naast onderwijs via internet geven we ook trainingen op locatie om je als discipel van Jezus toe te rusten. Dit kunnen (s)preekbeurten, korte trainingen of langere trainingen zijn voor verschillende doelgroepen.

Recentste 'Tijd met God'

Genoeg als heiden geleefd

Thema: Eerste brief van Petrus

"Welnu, omdat Christus voor ons in het vlees geleden heeft, moet ook u zich wapenen met dezelfde gedachte: wie in het vlees geleden heeft, is opgehouden met de zonde, om nu, in de tijd die ons nog overblijft in het vlees, niet meer naar de begeerten van mensen, maar naar de wil van God te leven." (1 Petrus 4:1 en 2)

Soms raak je de draad wel eens kwijt, zeker ook als je probeert om je Bijbel te lezen. Dat taalgebruik van toen zijn soms enorme zinnen en in die zinnen zitten dan van die bijzinnen die een boodschap op zichzelf zijn, maar voor je het weet zit je op die lijn van een bijzin en raak je de draad kwijt waar het nu echt over ging. Die bijzin van de vorige keer over de ongehoorzame geesten was zo'n zin. Er zit in die bijzin ook echt iets groots en ook iets moois van de overwinning van Jezus. Het bijzondere van de schrijvers in de Bijbel is, dat zij kennelijk de draad niet kwijtraakten. Petrus gaat dan in hoofdstuk 4 gewoon verder waar hij voor die bijzin was gebleven. En dat terwijl je dan de lijn probeert te vinden tussen het volgende stuk en die bijzin. Alleen die is er niet, omdat Petrus gewoon verder gaat waar hij mee bezig was.

Lees meer...

Aanbevelingen

Youtubekanaal

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom.
IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

© 2019 Eindeloos gelukkig - All Rights Reserved | Hosted by www.sth.nu