"Serafs stonden boven Hem. Ieder had zes vleugels: met twee bedekte ieder zijn gezicht, met twee bedekte hij zijn voeten, en met twee vloog hij. De een riep tot de ander: Heilig, heilig, heilig is de HEERE van de legermachten; heel de aarde is vol van Zijn heerlijkheid! De deurpinnen in de drempels schudden door de stem van hem die riep, en het huis vulde zich met rook." (Jesaja 6:2-4)

De eerste verzen uit Jesaja 6, waar al eens eerder bij hebben stilgestaan vanuit de vraag hoe we Gods stem kunnen verstaan, laten ook zien hoe heilig en heerlijk God is. Gisteren zagen we wat er gebeurt in de tempel op het moment dat Gods heerlijkheid neerdaalt. Maar ook zorgvuldig alles rondom de tempel was opgebouwd. Het laat allemaal zien hoe heilig God het wil hebben. Maar er is ook een deel van de schepping die dit nog veel meer beseft dan wij.

 

De engelen in de hemel weten nog veel beter dan wij hoe groot God is. Zij ervaren en zien meer dan wij. Hoe ze het ervaren is niet helemaal duidelijk. Ze zullen ook God niet kunnen zien, of het zou moeten zijn dat in de geestelijke wereld er wel onderscheidingen zijn die wij niet hebben. Wat wel duidelijk wordt is hoe de engelen reageren op Gods aanwezigheid. 

Het beeld dat Jesaja krijgt is lastig om helemaal te plaatsen. Gebeurt dit nu in de tempel, of is het een combinatie van de tempel en de hemelse gewesten? Dat is niet helemaal duidelijk, maar wat wel duidelijk is, is hoe de engelen reageren. We zullen nu ook even niet ingaan op de verschillende soorten engelen. Het gaat vooral om de reactie van de engelen. Ze blijken zes vleugels te hebben en ze slaan er 2 voor hun ogen. Ze hebben diep ontzag voor de heerlijkheid van God. Als de engelen, die nog nooit hebben gezondigd, op deze manier reageren, dan heeft dat ons wel iets te zeggen in de ontmoeting met God. Beseffen wij nog dat als we tot God naderen, we echt tot God komen die Allerheiligst is? Dat besef wat de engelen hebben, daar mogen wij ons zeker wel aan toetsen.  

Te makkelijk lijkt het tegenwoordig te zijn dat als we Jezus liefhebben, God ineens ook minder serieus genomen hoeft te worden. De engelen, die altijd in een zuivere verhouding tot God staan, slaan zelfs hun vleugels voor hun ogen en ook hun voeten beschermen ze. Tegen Mozes zei God dat hij zijn schoenen van zijn voeten moest doen omdat hij op heilige grond stond. In die lijn kunnen we ook dit beeld van de engelen plaatsen die hun voeten beschermen. 

En als ze dan echt het ontzag voor God hebben, kunnen ze niets anders meer dan tegen elkaar de heiligheid van God uitroepen. Het is een intens diepe bewustwording van Gods heiligheid. Misschien is het voor ons echt iets dat we moeten leren geloven, terwijl de engelen het letterlijk voelden. Zij zagen dat zelfs de aarde vol is van de heerlijkheid van God. Iets dat wij zo meestal niet ervaren, maar dat is de werkelijkheid van Gods heiligheid als je het geestelijk kunt zien.  

Gebed: HEER, ik ben stil voor Uw heiligheid en heerlijkheid. Ik erken dat ik lang niet alles zie zoals de engelen, maar ik wil het geloven en zo ook leven voor U.

 

 

 

 

Mailabonnement

Meld je aan voor het gratis mailabonnament 'Tijd met God', zodat je elke nieuwe overdenking, aangevuld met andere bezinnende onderwerpen direct in je mailbox krijgt.

Klik hier om je aan te melden

Bijbelgedeelte bij de laatste 
'Tijd met God'

 
​2 Petrus 3:1-7

1 Deze tweede brief, geliefden, schrijf ik u nu. In beide wek ik  door herinnering uw zuivere gezindheid op,
2 opdat u zich de woorden herinnert die door de heilige profeten voorheen gesproken zijn, en het gebod van de Heere en Zaligmaker, dat door middel van ons, apostelen, verkondigd is.
3 Dit moet u allereerst weten, dat er in het laatste der dagen spotters zullen komen, die naar hun eigen begeerten zullen wandelen
4 en zeggen:  Waar is de belofte van Zijn komst? Want vanaf de dag dat de vaderen ontslapen zijn, blijven alle dingen zoals vanaf het begin van de schepping.
5 Want willens en wetens is het hun onbekend dat door het Woord van God de hemelen er reeds lang geweest zijn, evenals  de aarde, die uit water oprijst en in water vaststaat.
6 Daardoor is de wereld die er toen was, vergaan, overspoeld door het water.
7 Maar de hemelen die er nu zijn, en de aarde, zijn door hetzelfde Woord als een schat weggelegd  en worden voor het vuur bewaard tot de dag van het oordeel en van het verderf van de goddeloze mensen.
 
 

Eindeloos gelukkig

Eindeloos gelukkig worden begint door te wandelen in de bestemming die God voor jou heeft op aarde om uiteindelijk, door het geloof in Jezus, straks eindeloos gelukkig in de hemel te leven met God. 

Bijbelonderwijs

Om de Bijbel begrijpen willen wij je helpen door de Bijbel op een praktische manier uit te leggen. Het is ook mogelijk om je aan te melden voor een gratis mailabonnement op 'Tijd met God'.

Geloofsopbouw

Bij geloofsopbouw gaat het erom dat je groeit in discipelschap. We geven je handvaten om je geloof echt te leven en we proberen je op allerlei manieren te prikkelen om na te denken over allerlei zaken.

Trainingen

Naast onderwijs via internet geven we ook trainingen op locatie om je als discipel van Jezus toe te rusten. Dit kunnen (s)preekbeurten, korte trainingen of langere trainingen zijn voor verschillende doelgroepen.

Recentste 'Tijd met God'

Wij verwachten de Heer - Al spotten anderen ermee

"Dit moet u allereerst weten, dat er in het laatste van de dagen spotters zullen komen, die naar hun eigen begeerten zullen wandelen en zeggen: Waar is de belofte van Zijn komst? Want vanaf de dag dat de vaderen ontslapen zijn, blijven alle dingen zoals vanaf het begin van de schepping." (2 Petrus 3:3 en 4)

Wij verwachten de Heer! En wat een zegen is dat. We hebben uitzicht, toekomst, we verlangen naar dat wat Jezus straks volmaakt ons zal geven. Maar misschien zelfs dat we de zegen daarvan nog vaak niet helemaal begrijpen. Want met het verwachten van de Heer, verwachten we ook nieuwe hemelen en een nieuwe aarde. We verwachten dus ook dat God straks alle dingen nieuw zal maken. Gelukkig blijft niet alles zoals het nu is en gelukkig komt Jezus nog een keer terug. En daar moeten we elkaar regelmatig aan herinneren en elkaar bemoedigen, want ons leven is lang niet altijd even makkelijk. En toch, als je de tweede brief van Petrus leest, dan is er iets waarvan Petrus zegt dat je allereerst nog iets moet weten, niet als dreigement, maar zodat je er niet door verrast wordt: Er zullen namelijk spotters zijn met de wederkomst in het laatst van de tijden. En die spotters, die spreken woorden, die blijven soms ook bij ons ergens hangen waardoor we soms de vreugde van de eeuwige toekomst kwijtraken. Laat je dus niet van de wijs brengen, maar weet dat ze proberen je vreugde te roven.

Lees meer...

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom.
IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

© 2018 Eindeloos gelukkig - All Rights Reserved | Hosted by www.sth.nu