God is altijd Waarheid

 

"Als nu onze ongerechtigheid de gerechtigheid van God bevestigt, wat zullen wij dan zeggen? Is God onrechtvaardig als Hij toorn over ons brengt? (Ik spreek op menselijke wijze.) (Romeinen 3:5)

 

Hoe is het mogelijk dat Paulus in Romeinen 3 zegt dat onze ongerechtigheid de gerechtigheid van God bevestigt? Want eigenlijk is zowel onze ongerechtigtheid en Gods gerechtigheid een subjectief woord. Tenminsten, zolang er geen absolute objectieve waarheid tegenover staat. We kunnen ook niet zeggen dat de leugenachtigheid van de ene mens de eerlijkheid van de andere bevestigt. Dat kan alleen maar als we leugen echt als leugen kunnen definiëren en de eerlijkheid als eerlijkheid. De uitpsreek in vers 5 is, als we hem zo lezen, een uitspraak waarbij het fundament ontbreekt.

Maar Paulus komt natuurlijk niet zomaar tot deze uitspraak. Sterker nog, deze uitspraak bevat een waarheid die zo sterk is, dat alles wat bij God vandaan komt niet langer subjectief is, maar objectief. Iets dat subjectief is, is afhankelijk van verschillende factoren en meningen, maar iets dat objectief is, is onafhankelijk van factoren en meningen. God en Zijn Waarheid is volgens Paulus dan ook niet subjectief, maar objectief. God en Zijn Waarheid is niet afhankelijk van andere factoren of meningen, Gods Waarheid is waarheid boven alles en iedereen en ik helemaal onafhankelijk.

 

Als wij een mening hebben is deze subjectief, maar Gods mening is altijd objectief en daarom is Gods mening altijd waarheid en is Zijn Waarheid onveranderlijk en betrouwbaar. En als je dit beseft, dan blijkt dat onze ongerechtigheid altijd Gods gerechtigheid bevestigt. Want zodra dat wij iets doen dat ingaat tegen God, is het altijd zo dat wat wij anders doen ongerechtigheid is en dus wordt Gods gerechtigheid altijd bevestigt. En dat kan niet anders omdat God altijd waarheid in Zichzelf is.

 

Er is niet dat boven God uitkomt. God heeft de waarheid ook niet bepaald, maar God is de Waarheid Zelf. Daarom zegt Jezus dat Hij de Weg, de Waarheid en het Leven is. Natuurlijk is Hij dat, alles wat Hij zegt is Goddelijke waarheid. En hoewel de Joden dachten dat door de ontrouw van sommigen in Israël ervoor zou zorgen dat die ontrouw ervoor zou zorgen dat God Zijn trouw voor Israël niet zou kunnen behouden, zegt Paulus dat zelfs als Israël helemaal ontrouw zou zijn, dat dit nooit van invloed zou zijn op Gods trouw. Omdat God waarachtig is, zal Zijn trouw altijd overwinnen.

 

Kunnen wij dan nog iets inbrengen tegen God toorn over de zonden? Nee, nooit! Al zou God, menselijkerwijs, alleen nog maar toornen, dan nog kunnen wij niets zeggen. Want wij zijn niet met zonden geboren, maar wij zijn zonde. En omdat elke mens leugenachtig en ongerechtig is, daarom is Gods toorn over ons altijd terecht. En natuurlijk spreekt Paulus hier op een menselijke manier, want Gods gerechtigheid werkt anders dan alleen dat Hij de wet verlangt van ons. Maar laat duidelijk zijn dat alles wat wij door geloof ontvangen alleen maar genade is. Meer zal het nooit zijn. Niets is iets van onszelf, want wij bezitten de gerechtigheid niet en God is volkomen waarheid. En in Zijn waarheid blijft er van de zondaar niets over.

 

Gebed: Heilige God, dank U wel dat U Waarheid bent. Alles wat U zegt en bent is waarheid. Dat maakt dat mijn zonden mij altijd aanklagen, maar dat maakt ook dat ik U kan vertrouwen, ook als ik verder kijk dan Romeinen 3.

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen

Aanmelden 'Elke dag 5 minuten met God'

Wil je dagelijks de overdenkingen 'Elke dag 5 minuten met God' in je mailbox ontvangen? En als extra ook een opwekkingslied uit de rubriek 'Opwekking overdacht'?
Klik dan op deze link

Quote

God zegen over jouw plannen vragen is geen garantie voor zegen. God plan zoeken voor jouw leven is een garantie voor zegen.

Tweets Theo de Koning @TJD_de_Koning

Bijbelgedeelte 'Elke dag 5 minuten met God'

Onderstaand Bijbelgedeelte behoort bij de 'Elke dag 5 minuten met God' van vandaag.

 

Klik hier voor de 'Elke dag 5 minuten met God' van vandaag.

  

1 Timotheüs 3

 

1 Dit is een betrouwbaar woord: als iemand verlangen heeft naar het ambt van opziener, begeert hij een voortreffelijk werk.
2  Een opziener nu moet onberispelijk zijn, de man van één vrouw, beheerst, bezonnen, eerbaar, gastvrij,  bekwaam om te onderwijzen,
3 niet verslaafd aan wijn, niet vechtlustig, niet uit op schandelijke winst, maar welwillend, niet strijdlustig en zonder geldzucht.
4 Hij moet goed leiding geven aan zijn eigen huis, zijn kinderen onderdanig houden, in alle waardigheid.
5 Want als iemand niet weet hoe hij leiding moet geven aan zijn eigen huis, hoe zal hij voor de gemeente van God zorg dragen?
6 Hij mag geen pasbekeerde zijn, opdat hij niet verwaand wordt en daardoor onder het oordeel van de duivel valt.
7 Hij moet ook een goed getuigenis hebben van buitenstaanders, opdat hij niet in opspraak komt en in een strik van de duivel terechtkomt.
8  De diakenen moeten evenzo eerbaar zijn, niet met twee monden spreken, niet verzot zijn op veel wijn, niet uit zijn op oneerlijke winst,
9  en het geheimenis van het geloof vasthouden in een zuiver geweten.
10 Ook zij moeten eerst beproefd worden; daarna mogen zij dienen, als zij onberispelijk zijn.
11 De vrouwen moeten evenzo eerbaar zijn, geen kwaadspreeksters, beheerst, trouw in alles.
12 De diakenen moeten mannen van één vrouw zijn, die goed leiding geven aan hun kinderen en aan hun eigen huis.
13  Want zij die hun dienst goed verricht hebben, maken dat zij hoog staan aangeschreven  en veel vrijmoedigheid verkrijgen in het geloof in Christus Jezus.
14 Deze dingen schrijf ik u, in de hoop spoedig naar u toe te komen.
15 Maar voor het geval dat ik langer wegblijf, weet u nu hoe men zich moet gedragen  in het huis van God, dat is de gemeente van de levende God, zuil en fundament van de waarheid.
16 En buiten alle twijfel, groot is het geheimenis van de godsvrucht:  God is geopenbaard in het vlees, is gerechtvaardigd in de Geest, is verschenen aan de engelen,  is gepredikt onder de heidenen, is geloofd in de wereld,  is opgenomen in heerlijkheid.

www.eindeloosgelukkig.nl

Eindeloos gelukkig - Copyright © 2015. All Rights Reserved.

IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom