“En zij zullen vallen door de scherpte van het zwaard en in gevangenschap weggevoerd worden onder alle heidenen. En Jeruzalem zal door de heidenen vertrapt worden, totdat de tijden van de heidenen vervuld zullen zijn.” (Lukas 21:24) 

Als er ene stad is op de wereld waar altijd strijd om is, dan is het Jeruzalem. Nooit lijkt er vrede te kunnen komen in Jeruzalem. Wat men ook probeert te doen, Jeruzalem is een stad van verdeeldheid en oorlog, van strijd en ellende. De woorden die Jezus hier spreekt zijn geen woorden die alleen met de verwoesting van Jeruzalem te maken hebben in het jaar 70. Het oordeel over Jeruzalem gaat nog steeds door.

 

De vraag is, zeker voor de Joden, die deze woorden van Jezus hoorden, hoe lang de strijd om Jeruzalem zal doorgaan. En overigens, is dat ook, als je een hart hebt voor Israël, ook voor ons een vraag. Jezus, op weg naar Zijn laatste uren voor Zijn dood, gaat naar Jeruzalem. Juist daar in Jeruzalem zal straks Zijn bloed vloeien. Het bloed van het Lam van God. Het bloed van lammeren en runderen kan de zonde van de wereld niet wegnemen, ook niet het bloed dat door alle offers is gevloeid. Er is maar Eén Lam waarvan het bloed ons zal schoonwassen, en dat het bloed van het Lam van God. Hij is Jeruzalem binnengegaan om daar Zijn bloed te geven. 

En juist dat bloed is vertrapt en veracht. Juist dat bloed in Jeruzalem is bevuild door afwijzing en ongeloof en dat maakt dat Jeruzalem onder het oordeel van God ligt. Niet dat dit oordeel eindeloos is, maar het gaat wel door tot op de dag van vandaag. Soms spreek ik mensen die zeggen dat je niet altijd richting het Joodse volk moet zeggen dat zij de gevolgen dragen van het afwijzen van Jezus, maar als je de woorden van Jezus leest, dan is wel duidelijk dat hier de oorzaak ligt van de strijd om Jeruzalem. 

Vrede willen in Jeruzalem zal pas kunnen als de tijd van de heidenen is vervuld. Tot dat moment zal het zwaard door Jeruzalem gaan. Daarmee is niet gezegd dat niemand het definitieve oordeel van God zou kunnen ontvluchten. Jezus spreekt ook duidelijk van het ontvluchten van Jeruzalem. Waarschijnlijk bedoelt Jezus dat in eerst instantie letterlijk, maar zeker ook geestelijk. Het verderf stopt, ook voor een Jood op het moment dat hij de afwijzing van Jezus, waar de strijd in Jeruzalem symbool voor staat, zal opgeven. Dan komen ook Joden tot geloof. 

Maar er komt een moment dat de tijden van de heidenen vervuld zijn en dan zal er vrede zijn in Jeruzalem. Trump gaat echt geen vrede in Jeruzalem brengen. De vrede komt als de tijden van de heidenen vervuld zijn en op dat moment zal Israël tot geloof komen en zal de vrede in Jeruzalem er zijn. Hoe dat precies zal zijn met de heidenen en die vervulde tijd, maakt Jezus niet duidelijk. Is dat het moment dat alle heidenen tot geloof zijn gekomen, zoals Paulus later zegt? Of is dit de maat waarin de heidenen Israël verdrukken, dat God zal beëindigen? De vrede voor Jeruzalem en de vrede van ieder mens, zal er zijn als het bloed van het Lam van God op waarde wordt geschat! 

Gebed: Heer, ik dank U voor Uw bloed! Dat reinigt mij en geeft mij vrede, maar ik bid ook voor Uw volk Israël dat ze dat bloed van U zullen aanvaarden zodat de vrede over Jeruzalem er zal komen.

 

 

 

 

 

 Bijbelgedeelte bij de laatste
'Tijd met God'

 



1 Petrus 4:1-7

1  Welnu, omdat Christus voor ons in het vlees geleden heeft, moet ook u zich wapenen met dezelfde gedachte: wie in het vlees geleden heeft, is opgehouden met de zonde,
2  om nu, in de tijd die ons nog overblijft in het vlees, niet meer naar de begeerten van mensen, maar naar de wil van God te leven.
3  Want wij hebben de voorgaande tijd van ons leven lang genoeg de wil van de heidenen gedaan en gewandeld in uitingen van losbandigheid, begeerten, dronkenschap, zwelgpartijen, drinkgelagen en allerlei walgelijke afgoderij.
4  Daarbij bevreemdt het hun dat u niet meeloopt in dezelfde uitbarsting van losbandigheid, en zij belasteren u.
5  Maar zij zullen rekenschap moeten afleggen aan Hem Die gereedstaat om de levenden en de doden te oordelen.
6  Want daartoe is aan de doden het Evangelie verkondigd, opdat zij wel geoordeeld werden naar de mens in het vlees, maar ook zouden leven naar God in de geest.
7  En het einde van alle dingen is nabij; wees daarom bezonnen en nuchter in de gebeden.
8  Maar heb voor alles vurige liefde voor elkaar, want de liefde zal een menigte van zonden bedekken.
9  Wees gastvrij voor elkaar, zonder morren.
10  Laat ieder de anderen dienen met de genadegave zoals hij die ontvangen heeft, als goede beheerders van de veelsoortige genade van God.
11  Als iemand spreekt, dan als iemand die de woorden van God spreekt;als iemand dient, dan als iemand die dient uit kracht die God schenkt; zodat God in alles verheerlijkt wordt door Jezus Christus. Hem komt de heerlijkheid en de kracht toe, tot in alle eeuwigheid. Amen.

Eindeloos gelukkig

Eindeloos gelukkig worden begint door te wandelen in de bestemming die God voor jou heeft op aarde om uiteindelijk, door het geloof in Jezus, straks eindeloos gelukkig in de hemel te leven met God. 

Bijbelonderwijs

Om de Bijbel begrijpen willen wij je helpen door de Bijbel op een praktische manier uit te leggen. Het is ook mogelijk om je aan te melden voor een gratis mailabonnement op 'Tijd met God'.

Geloofsopbouw

Bij geloofsopbouw gaat het erom dat je groeit in discipelschap. We geven je handvaten om je geloof echt te leven en we proberen je op allerlei manieren te prikkelen om na te denken over allerlei zaken.

Trainingen

Naast onderwijs via internet geven we ook trainingen op locatie om je als discipel van Jezus toe te rusten. Dit kunnen (s)preekbeurten, korte trainingen of langere trainingen zijn voor verschillende doelgroepen.

Recentste 'Tijd met God'

Genoeg als heiden geleefd

Thema: Eerste brief van Petrus

"Welnu, omdat Christus voor ons in het vlees geleden heeft, moet ook u zich wapenen met dezelfde gedachte: wie in het vlees geleden heeft, is opgehouden met de zonde, om nu, in de tijd die ons nog overblijft in het vlees, niet meer naar de begeerten van mensen, maar naar de wil van God te leven." (1 Petrus 4:1 en 2)

Soms raak je de draad wel eens kwijt, zeker ook als je probeert om je Bijbel te lezen. Dat taalgebruik van toen zijn soms enorme zinnen en in die zinnen zitten dan van die bijzinnen die een boodschap op zichzelf zijn, maar voor je het weet zit je op die lijn van een bijzin en raak je de draad kwijt waar het nu echt over ging. Die bijzin van de vorige keer over de ongehoorzame geesten was zo'n zin. Er zit in die bijzin ook echt iets groots en ook iets moois van de overwinning van Jezus. Het bijzondere van de schrijvers in de Bijbel is, dat zij kennelijk de draad niet kwijtraakten. Petrus gaat dan in hoofdstuk 4 gewoon verder waar hij voor die bijzin was gebleven. En dat terwijl je dan de lijn probeert te vinden tussen het volgende stuk en die bijzin. Alleen die is er niet, omdat Petrus gewoon verder gaat waar hij mee bezig was.

Lees meer...

Aanbevelingen

Youtubekanaal

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom.
IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

© 2019 Eindeloos gelukkig - All Rights Reserved | Hosted by www.sth.nu