“Ieder die naar Mij toekomt en Mijn woorden hoort en ze doet, Ik zal u laten zien aan wie hij gelijk is.” (Lukas 6:47) 

De afgelopen dagen hebben we het verschil gezien tussen het Joodse denken en het Griekse denken. Het Joodse denken is dus eigenlijk het denken dat God in Israël heeft gelegd, maar door Zijn Geest ook in ons. Het Griekse denken is sterk individualistisch en gericht op wat jij er aan hebt. Maar als je bedenkt dat het Joodse denken datgene is dat God in je heeft gelegd, dan betekent het dat jij mag leren wat je al kunt. Gods Geest heeft het dan al in je gelegd en vanuit de oorsprong zit het al in je genen. Het is iets dat zelfs bij de schepping erbij hoorde.

 
Dat maakt natuurlijk dat het Griekse denken en onze manier van leven uiteindelijk tot heel veel problemen leidt, want het is iets dat met de gebrokenheid te maken heeft. Dat maakt ook dat wij gewend zijn geraakt om te moeten leren wat we niet kunnen, terwijl God ons juist dat wil leren wat wij wel kunnen. Het Joodse denken gaat uit van dat wat al in je is gelegd, terwijl wij er liever dingen inleggen die we nog niet hebben. Daardoor loop je naar je bestemming, omdat we ons dingen aanleren waar we niet voor bedoeld zijn.
 
Uiteindelijk leert Jezus ons om naar Hem te luisteren. En luisteren naar Jezus en naar Zijn manier van denken is het fundament waarop wij ons levenshuis bouwen. Dat is het verschil tussen een rots en tussen zand. En als er iets is dat Jezus vanuit het Oude Testament en in de Bergrede ons wil leren is het niet om ons een heleboel regels op te leggen, maar Hij wil ons leren te denken en te handelen zoals wij bedoeld zijn. Als Jezus dus zegt: “Ieder die naar Mij toekomt en Mijn woorden hoort en doet”, zegt Jezus daarmee niet: “Doe deze regels maar even en het is goed.”
 
De hele Bergrede is net als de wet van God geen manier van doen, maar een manier van denken en een manier van zijn, waardoor je het gaat doen omdat het bij je past. Jezus laat ons dus gewoon zien hoe wij zouden moeten zijn om in alle ontspanning met God te leven. Dat is je huis bouwen op een rots, want dat geeft een fundament. Niet alleen een fundament in de tijd van storm en regen, maar ook een fundament voor het moment dat de zon in je leven schijnt, omdat je weet als de storm komt, dan sta ik stevig. Dan kun je in tijden van rust ook echt ontspannen en hoef je niet telkens te bedenken dat het mis kan gaan.
 
De vraag die overblijft is de vraag of jij en ik ons denken willen vernieuwen naar Gods diepste bedoelingen met ons leven. Een leven waarin jij onderdeel bent van het grotere geheel en waar jij gaat leven vanuit dat wat God in je heeft gelegd toen Hij je maakte. Dat is een keus om de manier van denken zoals het om ons heen gebeurt los te laten en veel meer te denken zoals Jezus deed. Het verlangen om een zegen te zijn, het verlangen om Gods Vaderhart te leven op aarde en het verlangen om vanuit de rust te leven zoals God Die in het paradijs bedoelde.
 
Gebed: Heer, wat heeft U het mooi bedacht, maar wat hebben wij er een puinhoop van gemaakt. Toch wil ik keuzes maken om niet voor mijzelf te leven, maar voor U en mijn naaste en daarmee ook voor mijzelf.

 

 

 

 

 

Bijbelgedeelte bij de laatste 
'Tijd met God'



Romeinen 8:18-30

18 Want ik ben ervan overtuigd dat het lijden van de tegenwoordige tijd niet opweegt tegen de heerlijkheid die aan ons geopenbaard zal worden.
19 Met reikhalzend verlangen immers verwacht de schepping het openbaar worden van de kinderen van God.
20 Want de schepping is aan de zinloosheid onderworpen, niet vrijwillig, maar door hem die haar daaraan onderworpen heeft,
21 in de hoop dat ook de schepping zelf zal bevrijd worden van de slavernij van het verderf om te komen tot de vrijheid van de heerlijkheid van de kinderen van God.
22 Want wij weten dat heel de schepping gezamenlijk zucht en gezamenlijk in barensnood verkeert tot nu toe.
23 En dat niet alleen, maar ook wijzelf, die de eerstelingen van de Geest hebben, ook wijzelf zuchten in onszelf, in de verwachting van de aanneming tot kinderen, namelijk  de verlossing van ons lichaam.
24 Want in de hoop zijn wij zalig geworden. Hoop nu die gezien wordt, is geen hoop. Immers, wat iemand ziet, waarom zou hij dat nog hopen?
25 Maar als wij hopen wat wij niet zien, dan verwachten wij het met volharding. 
26 En evenzo komt ook de Geest onze zwakheden te hulp, want wij weten niet wat wij bidden zullen zoals het behoort. De Geest Zelf echter pleit voor ons met onuitsprekelijke verzuchtingen.
27 En Hij Die de harten doorzoekt, weet wat het denken van de Geest is, omdat Hij naar de wil van God voor de heiligen pleit.
28 En wij weten dat voor hen die God liefhebben, alle dingen meewerken ten goede, voor hen namelijkdie overeenkomstig Zijn voornemen geroepen zijn.
29 Want hen die Hij van tevoren gekend heeft, heeft Hij er ook van tevoren toe bestemd om aan het beeld van Zijn Zoon gelijkvormig te zijn, opdat Hij  de Eerstgeborene zou zijn onder vele broeders. 
30 En hen die Hij er van tevoren toe bestemd heeft, die heeft Hij ook geroepen, en hen die Hij geroepen heeft, die heeft Hij ook gerechtvaardigd, en hen die Hij gerechtvaardigd heeft, die heeft Hij ook verheerlijkt.

Eindeloos gelukkig

Eindeloos gelukkig worden begint door te wandelen in de bestemming die God voor jou heeft op aarde om uiteindelijk, door het geloof in Jezus, straks eindeloos gelukkig in de hemel te leven met God. 

Bijbelonderwijs

Om de Bijbel begrijpen willen wij je helpen door de Bijbel op een praktische manier uit te leggen. Het is ook mogelijk om je aan te melden voor een gratis mailabonnement op 'Tijd met God'.

Geloofsopbouw

Bij geloofsopbouw gaat het erom dat je groeit in discipelschap. We geven je handvaten om je geloof echt te leven en we proberen je op allerlei manieren te prikkelen om na te denken over allerlei zaken.

Trainingen

Naast onderwijs via internet geven we ook trainingen op locatie om je als discipel van Jezus toe te rusten. Dit kunnen (s)preekbeurten, korte trainingen of langere trainingen zijn voor verschillende doelgroepen.

Podcast kanaal Eindeloos gelukkig

Recentste 'Tijd met God'

Leven na Pasen in gebrokenheid (II)

"En evenzo komt de Geest onze zwakheden te hulp, want wij weten niet wat wij bidden zullen zoals het behoort. De Geest Zelf echter pleit voor ons met onuitsprekelijke verzuchtingen." (Romeinen 8:26)

Al het lijden dat er nu nog steeds is, dat klopt niet. Dat zeiden we vorige keer al. Het is nooit Gods bedoeling geweest dat wij zouden lijden. Het lijden is ook niet Gods schuld. Dat zeggen mensen nog wel eens. Er zijn twee uitspraken waar ik mij behoorlijk over kan opwinden. De ene kant de opmerking 'het word je niet door mensen aangedaan'. Daarmee wordt vaak bedoeld dat het van God komt. Dat is nog maar de vraag. Dan leggen we het bij God neer, terwijl wij zelf als mensheid onder de vloek van de gevolgen van de zonden terecht zijn gekomen. En de andere kant zijn mensen die niets met God zeggen te hebben, maar die wel om het hardst roepen: "Waarom greep God niet in" of "Waarom liet God dit gebeuren". Als je dan niets met God hebt, waarom geef je Hem dan wel de schuld van het lijden? Het lijden is het gevolg wat wij hebben gedaan en wat wij doen. Pas op dat je het gelijk met nette antwoorden wil dichttimmeren. Pas op dat je het theologisch allemaal wilt verklaren. Wat is de rol van God in het lijden?

Lees meer...

Aanbevelingen

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom.
IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

© 2019 Eindeloos gelukkig - All Rights Reserved | Hosted by www.sth.nu