“En heel het volk was getuige van de donderslagen, de bliksems, het bazuingeschal en de rokende berg. Toen het volk dit zag, sidderden zij en bleven op een afstand staan.” (Exodus 20:18)

De Joodse manier van denken is niet gelijk bij Abraham aanwezig en zeker ook niet bij zijn nageslacht. Het is dus zeker niet een manier van denken die men aan het begin al eigen was. Op het moment dat God vanaf Abram het volk Israël laat groeien, maar dat zonder ook maar ene regel doet is er weinig onderscheiding van de andere volken. Jaloezie en afgunst spelen een behoorlijke rol. Eerst al bij Izak en Ismaël, vervolgens bij Jakob en Ezau en vervolgens ook bij Jozef. En het lijkt of God het volk maar wat laat aanrommelen.

 

Dat is natuurlijk niet wat het is, want God zorgt wel dat het volk groeit en Hij zorgt ook dat het volk beschermd is. Het onmogelijke gebeurd in de kinderen die geboren worden en ga zo maar door, maar het denken zoals God de Bijbel uiteindelijk heeft geschreven, de manier van leven zoals God dat van ons vraagt vanuit Zijn denken, waar het om het geheel gaat en niet om het individu, dat begint pas als God Zich actief gaat bemoeien met het volk. God gaat dus eigenlijk het Joodse denken zelf ontwikkelen in het volk en dat begint op het moment dat God begint met de wetgeving. 

Nu klinkt het woord ‘wetgeving’ voor ons vaak heel erg negatief. Het klinken als ‘moeten en niets mogen’, maar dat is niet wat het is. De hele wetgeving van God voor Israël was een wetgeving met een boodschap èn met een sociale zekerheid. Wij kunnen in Nederland een sociale zekerheid zeggen te hebben, maar als de regering verandert, veranderen ook sociale wetten. Zo was het in Israël niet. God stond er onveranderlijk boven en God was betrokken op het volk, maar wilde dat het volk ook op elkaar betrokken was. 

Misschien zit je in een kerk en zat je in een kerk waar elke week de wet wordt gelezen en elke keer lijkt de nadruk te liggen op wat je wel mag en niet mag, alsof je door de wet dichterbij God kunt komen. En natuurlijk wordt er dan gezegd dat dit niet zo is, want het is allemaal genade, maar zodra er iets gebeurt wordt wel de wet erbij gepakt en gezegd: “dit mag niet”. Maar heeft God op deze manier de wet ingesteld? Als God tien woorden neemt en deze aan het volk geeft op twee stenen tafels doet God iets heel anders dan streng zijn en met oordeel klaar staan. Dat lijkt wel als je de tekst uit Exodus 20 leest die direct na de wet staat, maar als je de wet van God even tot je laat doordringen, kom je tot het besef dat elk van de tien woorden van God intense zorg is voor Zijn volk. 

Als iedereen deze woorden zou aanhouden als leefregel, dan krijgt God de eer, krijg je een dag rust omdat je lichaam dat nodig hebt, functioneren de gezinnen en gunt iedereen de ander wat hij ook zelf graag ontvangt: trouw, leven, bescherming, oprechtheid en eerlijkheid en geen afgunst. Dat is wat God wil: Dat wij op elkaar gericht zijn en elkaar geven wat we zelf verlangen en Hem boven alles dienen. 

Gebed: Heer, wat is Uw hart vol verlangen naar het beste voor ons! Leer mij omdenken, ook als het over Uw wet gaat, omdenken van streng naar gunnend.

 

 

 

 

 

 Bijbelgedeelte bij de laatste
'Tijd met God'

 



1 Petrus 1:13-25

13  Omgord daarom de lendenen van uw verstand, wees nuchter en hoop volkomen op de genade die u gebracht wordt in de openbaring van Jezus Christus.
14  Word als gehoorzame kinderen niet gelijkvormig aan de begeerten die er vroeger in de tijd van uw onwetendheid waren.
15  Maar zoals Hij Die u geroepen heeft, heilig is, word zo ook zelf heilig in heel uw levenswandel,
16  want er staat geschreven: Wees heilig, want Ik ben heilig.
17  En als u Hem als Vader aanroept Die zonder aanzien des persoons naar ieders werk oordeelt, wandel dan in de vreze des Heeren, gedurende de tijd van uw vreemdelingschap,
18  in de wetenschap dat u niet met vergankelijke dingen, zilver of goud, vrijgekocht bent van uw zinloze levenswandel, die u door de vaderen overgeleverd is,
19  maar met het kostbaar bloed van Christus, als van een smetteloos en onbevlekt Lam.
20  Hij is wel van tevoren gekend, vóór de grondlegging van de wereld, maar in de laatste tijden geopenbaard omwille van u.
21  Door Hem gelooft u in God, Die Hem opgewekt heeft uit de doden en Hem heerlijkheid gegeven heeft, zodat uw geloof en hoop op God gericht zijn.
22  Nu u dan uw zielen gereinigd hebt in de gehoorzaamheid aan de waarheid, door de Geest, tot ongeveinsde broederliefde, heb elkaar dan vurig lief uit een rein hart,
23  u, die opnieuw geboren bent, niet uit vergankelijk, maar uit onvergankelijk zaad, door het levende en eeuwig blijvende Woord van God.
24  Want alle vlees is als gras en al de heerlijkheid van de mens is als een bloem in het gras. Het gras is verdord en zijn bloem is afgevallen.
25  Maar het Woord van de Heere blijft tot in eeuwigheid. En dit is het Woord dat onder u verkondigd is.

Eindeloos gelukkig

Eindeloos gelukkig worden begint door te wandelen in de bestemming die God voor jou heeft op aarde om uiteindelijk, door het geloof in Jezus, straks eindeloos gelukkig in de hemel te leven met God. 

Bijbelonderwijs

Om de Bijbel begrijpen willen wij je helpen door de Bijbel op een praktische manier uit te leggen. Het is ook mogelijk om je aan te melden voor een gratis mailabonnement op 'Tijd met God'.

Geloofsopbouw

Bij geloofsopbouw gaat het erom dat je groeit in discipelschap. We geven je handvaten om je geloof echt te leven en we proberen je op allerlei manieren te prikkelen om na te denken over allerlei zaken.

Trainingen

Naast onderwijs via internet geven we ook trainingen op locatie om je als discipel van Jezus toe te rusten. Dit kunnen (s)preekbeurten, korte trainingen of langere trainingen zijn voor verschillende doelgroepen.

Recentste 'Tijd met God'

Je leeft eeuwig en bent gereinigd

Thema: Eerste brief van Petrus

"U, die opnieuw geboren bent, niet uit vergankelijk, maar uit onvergankelijk zaad, door het levende en eeuwig blijvende Woord van God." (1 Petrus 1:23)

Als je naar de woorden kijkt die Petrus gebruikt om aan te geven wat je nieuwe status in het geloof is, dan vallen er een paar dingen op. Je bent opnieuw geboren, dat staat boven alles vast. Opnieuw geboren in een eeuwig leven. Als je de brieven van Paulus leest, kom je telkens een soort woordspel tegen, maar ook Petrus doet dit behoorlijk. Dat is wel opmerkelijk als je bedenkt dat hij een ongeleerde visser was. Petrus zegt dat je je ziel hebt gereinigd als gelovige. Dat is een woord dat in een werkwoordvorm staat dat wijst op iets dat in de verleden tijd is gebeurd. Dat is een opmerkelijke gedachte. Hoe vaak moet jij gereinigd worden van verkeerde dingen in je leven? Elke dag, toch? Toch zegt Petrus dat het reinigen van je ziel in het verleden heeft plaatsgevonden.

Lees meer...

Aanbevelingen

Youtubekanaal

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom.
IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

© 2019 Eindeloos gelukkig - All Rights Reserved | Hosted by www.sth.nu