In Christus: jij bent zout

 

"U bent het zout van de aarde, maar als het zout zijn smaak verloren heeft, waarmee zal het gezouten worden? Het deugt nergens meer voor dan om weggeworpen te worden en door de mensen vertrapt te worden." (Mattheüs 5:13)

 

Soms zit je na te denken over woorden van God en soms denk je ook al van alles uit. Zo ook vandaag. Eigenlijk had ik een lijn uitgezet over alle onderdelen van de identiteit in Christus. Maar soms krijg je toch het gevoel dat wat je wilde uitwerken nog even moet wachten omdat een ander onderdeel toch eerst moet. Logisch is het misschien niet, omdat de dingen die 'uitvoerende' onderwerpen zijn misschien wat later zouden moeten langskomen. Toch geloof ik dat voor vandaag het zout van de aarde belangrijk is. Jezus zegt tegen Zijn discipelen: Jullie zijn het zout van de aarde. Natuurlijk is dit niet letterlijk bedoeld, maar figuurlijk.

Het is duidelijk dat Jezus dit niet tegen de grote menigte zegt, maar Hij zegt dit alleen tegen Zijn discipelen. Eerst heeft Hij hen verteld wat de grondwet van het Koninkrijk van Zijn Vader is. En al deze zaligsprekingen hebben te maken met de houding van een discipel in het leven. Het is eigenlijk leven als kinderen van het Koninkrijk. En als vervolg daarop zegt Jezus: Jullie zijn het zout van de aarde.

 

Ik wil je vragen om hier even bij stil te staan. Deze uitspraak van Jezus spreekt Hij dus uit tegen degenen die Hem geloven. Doorgetrokken naar ons nu, spreekt Hij tegen degenen die in Hem zijn. Zout zijn in deze wereld geldt niet voor ongelovige kerkgangers. Het is goed als ze goed willen leven, maar dat is niet zijn als het zout. Dat is doen alsof en als je bedenkt dat zout zijn in deze wereld, leven vanuit het Koninrijk is, dan besef je gelijk dat dit zonder geloof niet kan.

 

Maar in Christus, door het geloof in Hem, ben jij het zout van de aarde. Hij bent datgene dat deze wereld haar smaak geeft. De wereld zonder leven, zonder Jezus, zonder hoop is een smaakloze wereld, en Jezus zegt tegen jou: Jij bent als plaatsvervanger van Mij, degene die smaak mag gaan geven aan deze wereld. Door Mij, ben jij degene die Mijn Koninkrijk op aarde mag gaan uitleven, zodat deze wereld weer smaak krijgt. 

 

Zonder het Koninkrijk en de tekenen daarvan is deze wereld een troosteloze wereld, maar waar gelovigen de zaligsprekingen werkelijk gaan uitleven, daar maken wij het verschil in deze wereld. Door in Christus te mogen zijn, heb je een hele bijzondere positie gekregen. Eigenlijk is het waar we mee begonnen: Als je in Christus bent, stroomt Zijn levenssap door jou heen en daardoor ben jij het zout. En laat dat zout niet verwateren, want dan wordt het waardeloos. Meng het niet met iets anders, maar laat je zout puur en zuiver zijn. 

 

En daarbij, verwonder je ook maar over deze uitspraak van Jezus. Nee, zout zijn is niet makkelijk, het is totaal wat anders dan wat in de wereld normaal is, maar het is ook hemels en niet van deze aarde. Maar waar de hemel op aarde zichtbaar wordt door jou, krijgt de aarde haar smaak.

 

Gebed: Heere Jezus, ik dank U voor het feit dat U mij ziet als iemand die deze wereld smaak geeft. Ik wil de zaligsprekingen in mijn leven uitleven, zodat deze wereld door mij Uw smaak krijgt.

 

 

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen

Elke dag 5 minuten met God

Communicatie met God - Tegen Gods wil bidden

 

“Toen ging de HEERE weg, nadat Hij geëindigd had met Abraham te spreken, en Abraham keerde terug naar zijn woonplaats.” (Genesis 18:33)

 

Als we communiceren met God even terugbrengen tot bidden, dan kom je er in de Bijbel achter dat dit er soms heel wat steviger aan toe gaat dan dat wij vaak denken dat kan en mag. We lezen in het begin van de Bijbel wel een aantal momenten dat God mensen opzoekt en met hen in gesprek gaat, maar het eerste gebed dat we vanuit een mens tegenkomen is het gebed van Abraham voor Sodom en Gomorra. Het is misschien ook wel niet echt bidden, toch meer dan wij denken?

Lees meer...

Bijbelgedeelte

Onderstaand Bijbelgedeelte behoort bij de 'Elke dag 5 minuten met God' van vandaag.

 

Klik hier voor de 'Elke dag 5 minuten met God' van vandaag.

  

Genesis 18:23-33

 

​23 En Abraham kwam dichterbij en zei: Zult U ook de rechtvaardige tegelijk met de goddeloze wegvagen?
24 Misschien zijn er vijftig rechtvaardigen binnen de stad; wilt U hen ook wegvagen en de plaats niet sparen omwille van de vijftig rechtvaardigen die daarin zijn?
25 Er kan toch geen sprake van zijn dat U zoiets doet, dat U de rechtvaardige samen met de goddeloze doodt? Dan zal het zijn: zo de rechtvaardige, zo de goddeloze. Daar kan bij U toch geen sprake van zijn! Zou de  Rechter van de hele aarde geen recht doen?
26 Toen zei de HEERE: Als Ik in Sodom vijftig rechtvaardigen binnen de stad vind, dan zal Ik de hele plaats omwille van hen sparen.
27 Abraham antwoordde en zei: Zie toch, ik heb het aangedurfd om tot de Heere te spreken, hoewel ik stof en as ben!
28 Misschien zullen er aan de vijftig rechtvaardigen vijf ontbreken; zult U dan om vijf mensen de hele stad te gronde richten? En Hij zei: Ik zal haar niet te gronde richten, als Ik er vijfenveertig vind.
29 Hij sprak opnieuw tot Hem: Misschien zullen er daar veertig gevonden worden! En Hij zei: Ik zal het niet doen omwille van die veertig.
30 Verder zei hij: Laat de Heere toch niet in toorn ontbranden, omdat ik spreek; misschien zullen er daar dertig gevonden worden! En Hij zei: Ik zal het niet doen, als Ik er daar dertig vind.
31 Hij zei: Zie toch, ik heb het aangedurfd om tot de Heere te spreken; misschien zullen er daar twintig gevonden worden! En Hij zei: Ik zal haar niet te gronde richten omwille van die twintig.
32 Verder zei hij: Laat de Heere toch niet in toorn ontbranden, omdat ik nog eenmaal spreek: Misschien zullen er tien gevonden worden. En Hij zei: Ik zal haar niet te gronde richten omwille van die tien.
33 Toen ging de HEERE weg, nadat Hij geëindigd had met Abraham te spreken, en Abraham keerde terug naar zijn woonplaats.

Aanmelden 'Elke dag 5 minuten met God'

Wil je dagelijks de overdenkingen 'Elke dag 5 minuten met God' in je mailbox ontvangen? En als extra ook een opwekkingslied uit de rubriek 'Opwekking overdacht'?
Klik dan op deze link

Tweets Theo de Koning @TJD_de_Koning

www.eindeloosgelukkig.nl

Eindeloos gelukkig - Copyright © 2015. All Rights Reserved.

IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom