Wordt volwassen!

 

"Over hem hebben wij veel dingen te zeggen, die moeilijk zijn om uit te leggen, omdat u traag geworden bent in het horen. Want hoewel u, gelet op de tijd, leraars zou moeten zijn, hebt u weer iemand nodig die u onderwijst in de grondbeginselen van de woorden van God." (Hebreeën 5:11 en 12a)

 

Er zijn mensen die heel veel dingen in Gods Woord moeilijk vinden om te begrijpen. Sommige mensen vervangen zo ongeveer het Woord en ruilen het in voor belijdenisgeschriften. Dan kennen ze de menselijke uitleg op het Woord beter dan het Woord zelf. Anderen begrijpen niet waar het over gaat en wat de diepere laag is achter Gods woorden. Hoe dan ook, ik denk dat we vandaag ook een keer eerlijk daarover wat dingen moeten zeggen, omdat de schrijver van de Hebreeënbrief dit ook doet.

Het einde van hoofdstuk 5 gaat niet over Jezus. Dat de schrijver hier zegt dat hij over hem veel te zeggen heeft, gaat hier over Melchizedek. Hij heeft zojuist gezegd dat Jezus een bijzondere Hogepriester is. Hij is er eentje naar de orde van Melchizedek. En dit is een lastig onderwerp. En zo zijn er nog wel meer lastige onderwerpen. Sommige mensen kunnen eindeloos lang over hun zonden debateren, maar zeggen wie Jezus is en wat de heerlijkheid van God is, dat kan niet. Als je tegen sommige mensen zegt dat Jezus is gekomen om in ons Zijn Koninkrijk te vestigen, dan kunnen ze je soms aankijken met een blik van: "Jezus kwam toch alleen maar voor mijn zonden?"

 

Hoe dan ook, hoe is het mogelijk dat wij dingen te moeilijk lijken te vinden? Waarom blijft het Woord van God nog steeds zo'n gesloten boek, terwijl de meest ingewikkelde boeken wel gelezen worden? En dan roepen we al heel snel dat de Bijbel zo moeilijk is. Dat een kind dat zegt dat mag nog wel, maar als je volwassen bent geworden is dat nog maar de vraag. Want wat is de bedoeling van God met betrekking tot Zijn Woord? We moeten doorgroeien naar volwassenheid om onderwijs te geven aan degenen die nog kind zijn. En gezien je leeftijd zou je al een leraar hebben moeten zijn. En toch ben je nog steeds een kind.

 

Wat maakt dat velen in het geloof niet verder komen dan een kind? Er is onkunde over de grondbeginselen van de woorden van God. Het blijft gaan over de bekering van dode werken en geloof in God, over de leer van de dopen, de handoplegging, opstanding uit de doden en het oordeel. Dit noemt de Bijbel het babyvoedsel. Velen blijven eindeloos bezig met het drinken van melk en zijn nog niet toegekomen van vast voedsel. Velen blijven bezig met hun geestelijke geboorte en komen niet uit de luiers. Bezig blijven met je zonden en de vergeving is geestelijk het gedrag van een baby. Om Gods Woord echt te begrijpen is het nodig te geloven dat je leeft door het geloof in Jezus en vanaf nu verder te gaan om dieper onderwijs te ontvangen. Zolang je blijft twijfelen over de grondbeginselen is verdere groei onmogelijk. En gezien de tijd, had je waarschijnlijk al volwassen moeten zijn.

 

Gebed: Vader God, ik geloof in alle grondbeginselen van Uw Woorden en het is mijn diepste verlangen om in mijn volwassenheid te staan om een leraar te zijn van Uw woorden en zo een zegen te mogen zijn voor anderen.

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen

Elke dag 5 minuten met God

Avontuur met God - Geloof dat alles mogelijk is

 

“Petrus antwoordde Hem en zei: Heere, als U het bent, geef mij dan bevel over het water naar U toe te komen.” (Mattheüs 14:28)

 

Onbevangenheid van een kind dat onvoorwaardelijk God als Vader vertrouwt. Je merkt wel dat we, als het over het avontuur met God in je leven gaat, eerst er echt een stevig fundament moet liggen van vertrouwen en geloven hoe God naar jou kijkt, maar ook naar hoe God op jou reageert. We zagen al hoe belangrijk die kinderlijke onbevangenheid is en ook hoe belangrijk het geloof is dat God echt als Vader voor Zijn kinderen zorgt. Maar ik denk dat er nog een aspect is in dat vertrouwen, dat we echt niet moeten vergeten en waar je ook meer geloof voor mag krijgen. Dat heeft met maken met het feit dat God, God is!

Lees meer...

Bijbelgedeelte

Onderstaand Bijbelgedeelte behoort bij de 'Elke dag 5 minuten met God' van vandaag.

 

 

Mattheüs 14:22-32

 

22  En meteen dwong Jezus Zijn discipelen in het schip te gaan en voor Hem uit te varen naar de overkant, terwijl Hij de menigte weg zou sturen.
23  En toen Hij de menigte weggestuurd had, klom Hij de berg op om er in afzondering te bidden. Toen het avond was geworden, was Hij daar alleen.
24 Het schip was al midden op de zee en verkeerde in nood door de golven, want ze hadden de wind tegen.
25 Maar in de vierde nachtwake kwam Jezus naar hen toe, lopend over de zee. Lees meer...

Aanmelden 'Elke dag 5 minuten met God'

Dagelijks verschijnen, in een gratis mailabonnement, de overdenkingen 'Elke dag 5 minuten met God'. Deze mail wordt aangevuld met een uitleg van een Opwekkingslied, een getuigenis of een hedendaagse gelijkenis. Door je aan te melden voor dit abonnement ben je er van verzekert dat je deze dagelijks ontvangt. (plaatsing op de website loopt meestal een paar dagen achter)
Aanmelden mailabonnement

Aanbevolen

TiM-afbeelding (klein).jpg

Tweets Theo de Koning @TJD_de_Koning

www.eindeloosgelukkig.nl

Eindeloos gelukkig - Copyright © 2015. All Rights Reserved.

IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom