"Ik ken namelijk een mens in Christus, veertien jaar geleden is het, of het in het lichaam gebeurde, weet ik niet, of het buiten het lichaam gebeurde, ik weet het niet, God weet het, dat zo iemand tot in de derde hemel werd opgenomen. En dat hij werd opgenomen in het paradijs en onuitsprekelijke woorden heeft gehoord, die het een mens niet is geoorloofd uit te spreken. (2 Korinthe 2:2 en 4) 

Als we nadenken over de geestelijke wereld om ons heen, dan is het in de eerste plaats belangrijk om te beseffen hoe deze geestelijke, niet zichtbare wereld er uit ziet. En het is belangrijk om te beseffen dat deze geestelijke wereld er is. Als we er van uit zouden gaan dat er alleen de wereld is zoals wij deze zien, de fysieke, tastbare wereld, dan hebben we met de Bijbel in onze handen een fors probleem. Daarom heb ik ook nooit begrepen waarom Godgeleerdheid op de universiteit een plaats heeft. Immers, wetenschap kan alleen dat onderzoeken wat fysiek tastbaar is. En als er iets is dat niet fysiek tastbaar is en zichtbaart bewijsbaar, dan is het God, de engelen en satan.

 

Het is in de eerste plaats voor ons de vraag of wij werkelijk beseffen dat onze zichtbare en tastbare wereld niet de enige realiteit is in het universum. Als we denken dat alleen dat wat zichtbaar en tastbaar is, waarheid is, dan hebben we de Bijbel op heel veel punten tegen. Paulus zegt in Efeze 6:12 dat we de strijd niet hebben tegen vlees en bloed, maar tegen de geestelijke machten in de hemelse gewesten. Met andere woorden, we hebben de strijd niet tegen het zichtbare en tastbare, maar we hebben de strijd tegen het onzichtbare en niet tastbare. De strijd die we tegen het zichtbare lijken te hebben, is uiteindelijk de geestelijke strijd die er achter zit. We strijden dus niet tegen IS, maar het gaat om de geestelijke machten die er achter zitten. Maar waar vindt dan die geestelijke strijd plaats? 

Wel, die strijd vindt plaats in de hemel. Dat begrip is voor ons een lastig begrip geworden, omdat we daarmee gelijk denken aan de woonplaats van God. Maar Paulus maakt in ons 2 Korinthe 12 heel duidelijk dat we niet zomaar over dè hemel kunnen spreken. Hij verteld in 2 Korinthe 12 zijn eigen ervaring op een moment dat God hem optilde tot in de derde hemel. Het 7e vers maakt overigens duidelijk dat het hier over Paulus zelf gaat die deze ervaring meemaakt. De derde hemel is, zoals je ziet in vers 4, de woonplaats van God. Dat wordt gelijkgesteld met het paradijs. 

Dat betekent dat er nog meer hemelen moeten zijn. Er staat in Efeze 4:10 dat Jezus is opgevaren boven alle hemelen. Ook daar blijkt een meervoud te zijn. De derde hemel is de hoogste hemel en de woonplaats van God. De eerste hemel is de hemel die wij als de lucht zien. Puur natuurkundig. En dan is er nog een tweede hemel en dat is de plaats waar de demonen verblijven. De plaats waar de geestelijke strijd plaats vindt. Die hemel is niet ver weg, maar dit is de geestelijke atmosfeer waar die direct om ons heen is. Je moet hierbij dus niet denken aan iets verhevens als de hemel als Gods woonplaats, maar een geestelijke atmosfeer, die ook hemel genoemd wordt, maar die heel dichtbij ons is. Wij zijn dus midden in die strijd. 

Gebed: Vader, U woont veilig in de derde hemel, daar vandaan regeert U door Uw Zoon. Maar ik leef midden in de geestelijke atmosfeer van strijd. Leert u mij dat meer beseffen, zodat ik als een soldaat mijn plaats zal innemen.

 

 

 

 

 

 Bijbelgedeelte bij de laatste
'Tijd met God'

 



1 Petrus 1:13-25

13  Omgord daarom de lendenen van uw verstand, wees nuchter en hoop volkomen op de genade die u gebracht wordt in de openbaring van Jezus Christus.
14  Word als gehoorzame kinderen niet gelijkvormig aan de begeerten die er vroeger in de tijd van uw onwetendheid waren.
15  Maar zoals Hij Die u geroepen heeft, heilig is, word zo ook zelf heilig in heel uw levenswandel,
16  want er staat geschreven: Wees heilig, want Ik ben heilig.
17  En als u Hem als Vader aanroept Die zonder aanzien des persoons naar ieders werk oordeelt, wandel dan in de vreze des Heeren, gedurende de tijd van uw vreemdelingschap,
18  in de wetenschap dat u niet met vergankelijke dingen, zilver of goud, vrijgekocht bent van uw zinloze levenswandel, die u door de vaderen overgeleverd is,
19  maar met het kostbaar bloed van Christus, als van een smetteloos en onbevlekt Lam.
20  Hij is wel van tevoren gekend, vóór de grondlegging van de wereld, maar in de laatste tijden geopenbaard omwille van u.
21  Door Hem gelooft u in God, Die Hem opgewekt heeft uit de doden en Hem heerlijkheid gegeven heeft, zodat uw geloof en hoop op God gericht zijn.
22  Nu u dan uw zielen gereinigd hebt in de gehoorzaamheid aan de waarheid, door de Geest, tot ongeveinsde broederliefde, heb elkaar dan vurig lief uit een rein hart,
23  u, die opnieuw geboren bent, niet uit vergankelijk, maar uit onvergankelijk zaad, door het levende en eeuwig blijvende Woord van God.
24  Want alle vlees is als gras en al de heerlijkheid van de mens is als een bloem in het gras. Het gras is verdord en zijn bloem is afgevallen.
25  Maar het Woord van de Heere blijft tot in eeuwigheid. En dit is het Woord dat onder u verkondigd is.

Eindeloos gelukkig

Eindeloos gelukkig worden begint door te wandelen in de bestemming die God voor jou heeft op aarde om uiteindelijk, door het geloof in Jezus, straks eindeloos gelukkig in de hemel te leven met God. 

Bijbelonderwijs

Om de Bijbel begrijpen willen wij je helpen door de Bijbel op een praktische manier uit te leggen. Het is ook mogelijk om je aan te melden voor een gratis mailabonnement op 'Tijd met God'.

Geloofsopbouw

Bij geloofsopbouw gaat het erom dat je groeit in discipelschap. We geven je handvaten om je geloof echt te leven en we proberen je op allerlei manieren te prikkelen om na te denken over allerlei zaken.

Trainingen

Naast onderwijs via internet geven we ook trainingen op locatie om je als discipel van Jezus toe te rusten. Dit kunnen (s)preekbeurten, korte trainingen of langere trainingen zijn voor verschillende doelgroepen.

Recentste 'Tijd met God'

Je leeft eeuwig en bent gereinigd

Thema: Eerste brief van Petrus

"U, die opnieuw geboren bent, niet uit vergankelijk, maar uit onvergankelijk zaad, door het levende en eeuwig blijvende Woord van God." (1 Petrus 1:23)

Als je naar de woorden kijkt die Petrus gebruikt om aan te geven wat je nieuwe status in het geloof is, dan vallen er een paar dingen op. Je bent opnieuw geboren, dat staat boven alles vast. Opnieuw geboren in een eeuwig leven. Als je de brieven van Paulus leest, kom je telkens een soort woordspel tegen, maar ook Petrus doet dit behoorlijk. Dat is wel opmerkelijk als je bedenkt dat hij een ongeleerde visser was. Petrus zegt dat je je ziel hebt gereinigd als gelovige. Dat is een woord dat in een werkwoordvorm staat dat wijst op iets dat in de verleden tijd is gebeurd. Dat is een opmerkelijke gedachte. Hoe vaak moet jij gereinigd worden van verkeerde dingen in je leven? Elke dag, toch? Toch zegt Petrus dat het reinigen van je ziel in het verleden heeft plaatsgevonden.

Lees meer...

Aanbevelingen

Youtubekanaal

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom.
IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

© 2019 Eindeloos gelukkig - All Rights Reserved | Hosted by www.sth.nu