"Ik ken namelijk een mens in Christus, veertien jaar geleden is het, of het in het lichaam gebeurde, weet ik niet, of het buiten het lichaam gebeurde, ik weet het niet, God weet het, dat zo iemand tot in de derde hemel werd opgenomen. En dat hij werd opgenomen in het paradijs en onuitsprekelijke woorden heeft gehoord, die het een mens niet is geoorloofd uit te spreken. (2 Korinthe 2:2 en 4) 

Als we nadenken over de geestelijke wereld om ons heen, dan is het in de eerste plaats belangrijk om te beseffen hoe deze geestelijke, niet zichtbare wereld er uit ziet. En het is belangrijk om te beseffen dat deze geestelijke wereld er is. Als we er van uit zouden gaan dat er alleen de wereld is zoals wij deze zien, de fysieke, tastbare wereld, dan hebben we met de Bijbel in onze handen een fors probleem. Daarom heb ik ook nooit begrepen waarom Godgeleerdheid op de universiteit een plaats heeft. Immers, wetenschap kan alleen dat onderzoeken wat fysiek tastbaar is. En als er iets is dat niet fysiek tastbaar is en zichtbaart bewijsbaar, dan is het God, de engelen en satan.

 

Het is in de eerste plaats voor ons de vraag of wij werkelijk beseffen dat onze zichtbare en tastbare wereld niet de enige realiteit is in het universum. Als we denken dat alleen dat wat zichtbaar en tastbaar is, waarheid is, dan hebben we de Bijbel op heel veel punten tegen. Paulus zegt in Efeze 6:12 dat we de strijd niet hebben tegen vlees en bloed, maar tegen de geestelijke machten in de hemelse gewesten. Met andere woorden, we hebben de strijd niet tegen het zichtbare en tastbare, maar we hebben de strijd tegen het onzichtbare en niet tastbare. De strijd die we tegen het zichtbare lijken te hebben, is uiteindelijk de geestelijke strijd die er achter zit. We strijden dus niet tegen IS, maar het gaat om de geestelijke machten die er achter zitten. Maar waar vindt dan die geestelijke strijd plaats? 

Wel, die strijd vindt plaats in de hemel. Dat begrip is voor ons een lastig begrip geworden, omdat we daarmee gelijk denken aan de woonplaats van God. Maar Paulus maakt in ons 2 Korinthe 12 heel duidelijk dat we niet zomaar over dè hemel kunnen spreken. Hij verteld in 2 Korinthe 12 zijn eigen ervaring op een moment dat God hem optilde tot in de derde hemel. Het 7e vers maakt overigens duidelijk dat het hier over Paulus zelf gaat die deze ervaring meemaakt. De derde hemel is, zoals je ziet in vers 4, de woonplaats van God. Dat wordt gelijkgesteld met het paradijs. 

Dat betekent dat er nog meer hemelen moeten zijn. Er staat in Efeze 4:10 dat Jezus is opgevaren boven alle hemelen. Ook daar blijkt een meervoud te zijn. De derde hemel is de hoogste hemel en de woonplaats van God. De eerste hemel is de hemel die wij als de lucht zien. Puur natuurkundig. En dan is er nog een tweede hemel en dat is de plaats waar de demonen verblijven. De plaats waar de geestelijke strijd plaats vindt. Die hemel is niet ver weg, maar dit is de geestelijke atmosfeer waar die direct om ons heen is. Je moet hierbij dus niet denken aan iets verhevens als de hemel als Gods woonplaats, maar een geestelijke atmosfeer, die ook hemel genoemd wordt, maar die heel dichtbij ons is. Wij zijn dus midden in die strijd. 

Gebed: Vader, U woont veilig in de derde hemel, daar vandaan regeert U door Uw Zoon. Maar ik leef midden in de geestelijke atmosfeer van strijd. Leert u mij dat meer beseffen, zodat ik als een soldaat mijn plaats zal innemen.

 

 

 

 

 

Bijbelgedeelte bij de laatste 
'Tijd met God'


Romeinen 12:9-21

9 Laat de liefde ongeveinsd zijn.  Heb een afkeer van het kwade en houd vast aan het goede.
10 Heb elkaar hartelijk lief met broederlijke liefde.  Ga elkaar voor in eerbetoon.
11 Wees niet traag wat uw inzet betreft. Wees vurig van geest. Dien de Heere.
12 Verblijd u in de hoop.  Wees geduldig in de verdrukking.  Volhard in het gebed.
13 Wees deelgenoot in de noden van de heiligen.  Leg u toe op de gastvrijheid.
14 Zegen wie u vervolgen. Zegen hen en vervloek hen niet.
15 Verblijd u met hen die blij zijn, en huil met hen die huilen.
16 Wees eensgezind onder elkaar.  Streef niet naar de hoge dingen, maar houd u bij de nederige. Wees niet wijs in eigen oog.
17 Vergeld niemand kwaad met kwaad.  Wees bedacht op wat goed is voor alle mensen.
18 Leef, zo mogelijk, voor zover het van u afhangt, in vrede met alle mensen.
19 Wreek uzelf niet, geliefden, maar laat ruimte voor de toorn, want er staat geschreven:  Mij komt de wraak toe, Ik zal het vergelden, zegt de Heere.
20 Als dan uw vijand honger heeft, geef hem te eten, als hij dorst heeft, geef hem te drinken, want door dat te doen, zult u vurige kolen op zijn hoofd hopen.
21 Word niet overwonnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede. 

Eindeloos gelukkig

Eindeloos gelukkig worden begint door te wandelen in de bestemming die God voor jou heeft op aarde om uiteindelijk, door het geloof in Jezus, straks eindeloos gelukkig in de hemel te leven met God. 

Bijbelonderwijs

Om de Bijbel begrijpen willen wij je helpen door de Bijbel op een praktische manier uit te leggen. Het is ook mogelijk om je aan te melden voor een gratis mailabonnement op 'Tijd met God'.

Geloofsopbouw

Bij geloofsopbouw gaat het erom dat je groeit in discipelschap. We geven je handvaten om je geloof echt te leven en we proberen je op allerlei manieren te prikkelen om na te denken over allerlei zaken.

Trainingen

Naast onderwijs via internet geven we ook trainingen op locatie om je als discipel van Jezus toe te rusten. Dit kunnen (s)preekbeurten, korte trainingen of langere trainingen zijn voor verschillende doelgroepen.

Activiteiten

17 feb 2019
17:00 - 18:30
Theo de Koning spreekt in Echo, Rotterdam
24 feb 2019
10:00 - 11:30
Theo de Koning spreekt in Hoek (Zeeland)
03 mrt 2019
09:30 - 11:00
Theo de Koning spreekt in Waarder
17 mrt 2019
10:00 - 11:30
Theo de Koning spreekt in Acquoy
17 mrt 2019
17:00 - 18:30
Theo de Koning spreekt in Echo, Rotterdam

Podcast kanaal Eindeloos gelukkig

Recentste 'Tijd met God'

Kerk van Jezus - Gemeenschap vol liefde

"Wordt niet overwonnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede." (Romeinen 12:21)

We gaan de serie 'Kerk van Jezus' afsluiten. We hebben stilgestaan bij het Koningschap van Jezus in de kerk, bij discipelschap en bij de gemeenschap van de kerk. Er is nog veel meer te zeggen, maar uiteindelijk moet het in de kerk van Jezus gaan over dat wat Hij ons zegt, dat we als gelovigen groeien in discipelschap en dat de gemeente functioneert als een gemeenschap waar liefde heerst en waar iedereen zich welkom voelt. Als dat de kerk is, dan is het de kerk van Jezus. Een kerk waarvan geldt dat deze niet wordt overwonnen door het kwade, maar waar het kwade wordt overwonnen door het goede. En dat is meestal niet onze eerste reactie. Liefde overwint alles en opent deuren. In alle jaren in de kerk heb ik al zo vaak gezien dat we niets bereiken met strijd en harde woorden. Liefde, aanvaarding en begrip maakt dat de kerk voluit kerk van Jezus kan zijn.

Lees meer...

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom.
IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

© 2019 Eindeloos gelukkig - All Rights Reserved | Hosted by www.sth.nu