"Deze dingen hebben een zinnebeeldige betekenis; want deze vrouwen zijn de twee verbonden: het ene, dat van de berg Sinaï, dat kinderen voortbrengt voor de slavernij, dat is Hagar." (Galaten 4:24)

Paulus gebruikt dan tenslotte ook nog een ander beeld als het gaat om genade en wet, over vrijheid en slavernij. En in dat beeld wordt ook wel radicaal duidelijk hoe we er mee om moeten gaan. Paulus blijft Abraham telkens opnieuw gebruiken. Net als het verschil van een kind en een slaaf. Hij maakt het nu alleen nog iets heftiger. Hij werkt het uit in het beeld van Hagar en Sara. En hij past deze geschiedenis toe als een beeld van de geestelijke werkelijkheid. Over vergeestelijking gesproken.



Paulus vergelijkt Hagar met het verbond van de Sinaï en dat komt overeen met het Jeruzalem van de offerdienst en de Oud Testamentische wetgeving. Maar de kinderen van Hagar zijn slavernijkinderen. Hagar was een slavin en de kinderen die uit de relatie van Abraham met Hagar zijn voortgekomen zijn geen erfgenamen, omdat het slaven zijn. De enige die voor de erfenis in aanmerking kwam was Izak. Hij was een kind van het andere verbond, een kind van het verbond van God met Abraham waarvan God had gezegd dat in Abraham, in het geloof van Abraham, alle volken gezegend zouden worden.

Er zijn dus twee soorten kinderen. Daarmee zegt Paulus niet dat dit is zoals met gewone kinderen, die zijn van de ene of van de andere moeder. Het is slechts een afbeelding op het gebied van slaaf of vrije! Bij welke van de twee je hoort is niet onomkeerbaar, zo bedoelt Paulus het niet. Want een slaaf kan wel vrij worden door het geloof. Het gaat hem over het punt wat je bent. Paulus zegt dan tegen zijn lezers dat zij kinderen van Sara zijn en van het goede verbond. Paulus weet wel dat waar God geloof geeft, dat dit ook blijvend zal zijn, ondanks zijn twijfelende houding, op een eerder moment.

Ondertussen is Paulus dus bij zijn lezers gaan zitten en maakt duidelijk wat er met die wettische kant moet gebeuren. Dat is het kind Ismaël, dat is het kind van het verkeerde verbond. En als je daar iets van terugvindt in je leven, dan moet je met dat kind doen wat ook Abraham moest doen met Hagar en Ismaël. Hij moet Hagar met Ismaël wegjagen de woestijn in!

Alleen de kinderen van de vrije zullen erven en de andere moet verdwijnen. En reken dat daar strijd bij heeft gezeten voor Abraham. Ismaël was wel zijn eerste kind. Daar was hij dus wel aan gehecht, hoe fout de oorzaak ook was dat dit kind er gekomen was. Dat gevoel, daar gaat het Paulus om. Dat wettische wat we moeten wegsturen, dat gaat je ergens aan je hart, want je bent er aan gehecht geraakt. En juist dat moet je dan loslaten en wegsturen en alleen genade en vrijheid in Christus omarmen.

Het wettische, het verdienen bij God, dat brengt je uiteindelijk alleen maar in de woestijn. Natuurlijk was de Sinaï een ontmoetingsplaats met God, maar uiteindelijk was dat niet wat Israël zou vrijmaken van schuld en zonde. De wet wees het alleen maar aan en liet de zonde alleen maar meer uit zijn schuilhoeken komen. Om echt vrij te worden is er alleen een verbond van genade. Dat maakt vrij omdat God de afspraak met ons is aangegaan dat er door het geloof in Jezus, echt vrijheid is. Dat verbond, dat is het juiste verbond van Abraham. En als wij Abrahams kinderen zijn, dan zijn we geen kinderen uit een menselijke oplossing, maar zijn de kinderen van de Goddelijke oplossing. Niet het menselijke handelen om het te redden, maar Gods handelen om het te redden. Niet werken, maar geloven, niet verdienen, maar ontvangen.

Gebed: Heer, ik stuur elk stukje nageslacht van Hagar we en ik omarm elk stukje Izak in mijn leven.

 

 

 

 

Mailabonnement

Meld je aan voor het gratis mailabonnament 'Tijd met God', zodat je elke nieuwe overdenking, aangevuld met andere bezinnende onderwerpen direct in je mailbox krijgt.

Klik hier om je aan te melden

 Bijbelgedeelte bij de laatste
'Tijd met God'

 

2 Petrus 3:11-16

11 Als deze dingen dus allemaal vergaan, hoedanig behoort u dan te zijn in heilige levenswandel en in godsvrucht;
12 u, die de komst van de dag van God verwacht en daarnaar verlangt,  de dag  waarop de hemelen, door vuur aangestoken, zullen vergaan en de elementen brandend zullen wegsmelten.
13 Maar wij verwachten,  overeenkomstig Zijn belofte, nieuwe hemelen en een nieuwe aarde, waar gerechtigheid woont.
14 Daarom, geliefden, terwijl u deze dingen verwacht, beijver u om onbevlekt en smetteloos door Hem bevonden te worden in vrede
15 en beschouw het geduld van onze Heere als zaligheid; zoals ook onze geliefde broeder Paulus, naar de wijsheid die hem gegeven is, u geschreven heeft, 
16 zoals ook  in alle brieven, wanneer hij deze dingen ter sprake brengt. Daaronder zijn sommige zaken die moeilijk te begrijpen zijn, die de onkundige en onstandvastige mensen verdraaien, tot hun eigen verderf, net als de andere Schriften.

Eindeloos gelukkig

Eindeloos gelukkig worden begint door te wandelen in de bestemming die God voor jou heeft op aarde om uiteindelijk, door het geloof in Jezus, straks eindeloos gelukkig in de hemel te leven met God. 

Bijbelonderwijs

Om de Bijbel begrijpen willen wij je helpen door de Bijbel op een praktische manier uit te leggen. Het is ook mogelijk om je aan te melden voor een gratis mailabonnement op 'Tijd met God'.

Geloofsopbouw

Bij geloofsopbouw gaat het erom dat je groeit in discipelschap. We geven je handvaten om je geloof echt te leven en we proberen je op allerlei manieren te prikkelen om na te denken over allerlei zaken.

Trainingen

Naast onderwijs via internet geven we ook trainingen op locatie om je als discipel van Jezus toe te rusten. Dit kunnen (s)preekbeurten, korte trainingen of langere trainingen zijn voor verschillende doelgroepen.

Recentste 'Tijd met God'

Wij verwachten de Heer - Het oude verdwijnt

"Als deze dingen dus allemaal vergaan, hoedanig behoort u dan te zijn in heilige levenswandel en in godsvrucht; u die de komst van de dag van God verwacht en daarnaar verlangt, de dag waarop de hemelen, door vuur aangestoken, zullen vergaan en de elementen brandend zullen wegsmelten."  (2 Petrus 3:11 en 12)

Het lijkt lang te duren, voordat Jezus terugkomt. En Gods geduld is erg lang, dat mogen we wel concluderen, maar toch zal de dag van de Heer zeker komen. Het lijkt erop dat alle woorden die Petrus tot op dit moment heeft geschreven, alleen een waarschuwing waren tegen de spotters met de wederkomst. De enige bemoediging die er in heeft gezeten was dat de woorden van de spotters niet waar zijn. Tegelijk voelt het toch nog steeds wel als een lange tijd tot Jezus terugkomt. Fijn om dat te weten dat dit ook bewust gebeurt omdat Gods geduld nog steeds niet ten einde is, maar mogen wij dan ook nog naar iets uitkijken?

Lees meer...

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom.
IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

© 2018 Eindeloos gelukkig - All Rights Reserved | Hosted by www.sth.nu