Heiligheid, religie of relatie

Thema: Eerste brief van Petrus

"Want er staat geschreven: Wees heilig, want Ik ben heilig." (1 Petrus 1:16)

Het is misschien een hele bekende tekst voor jou: "Wees heilig, want Ik ben heilig". Voor mij is dit in ieder geval wel een hele bekende tekst. Een tekst die mij misschien ook wel vaak in verwarring heeft gebracht. Dan ben je tot geloof gekomen en dan komt het volgende. Niet eerst mogen leren als discipel, maar dan moet je leven ook iets laten zien van dat geloof. Tenminste, zo ging het bij mij wel. En mijn ervaring was dat ik van de ene wet, die van je best doen om te geloven en daarmee alle wettische toestanden naar de wet van heiligheid. En eigenlijk vond ik dat verschil niet eens zo groot. Misschien vond ik die wet van heiligheid wel veel moeilijker. Toen je niet geloofde kon je nog zeggen dat je de wet ook niet kon houden, maar als je tot geloof bent gekomen dan hoef je het niet meer alleen te doen en moet je toch wel heiliger worden. En zo rol je van de ene wet in de andere en moet je vervolgens als gelovige nog steeds hard werken omdat je heilig moet worden. En die tekst die Petrus in zijn brief dan aanhaalt is ineens een bijna traumatische tekst geworden.

Maar zou Petrus dat nu bedoelen als hij de tekst uit Leviticus aanhaalt? Zou hij bedoelen dat je als gelovige de hele dag je uiterste best moet doen om heilig te leven? Alsof je nog steeds iets denkt te moeten verdienen. En wat dan als je niet slaagt voor die heiligheidstest? Is heiligheid een doel op zichzelf? Als dat zo is, dan klopt er niets van. Als heiligheid het voldoen aan een aantal regels is, dan gaat er iets mis. Dat zie je daarbij dan ook nog vaak gebeuren, want dan komen er allemaal heiligingsregels die er voor moeten zorgen dat je niet in andere zonden zou vallen. Strenge regels rondom je verkeringstijd bijvoorbeeld, zodat je toch echt wel rein blijft voor je huwelijk. Maar dat is een omgekeerde wereld.

Petrus zegt dat heilig moeten worden in onze hele levenswandel. Hij heeft het niet over regels stellen om tot heiligheid te komen, hij heeft het over heilig worden. Het is dus geen wettische levensstijl, maar het is een heilige levensstijl. Heiligheid is dus niet iets wat bestaat uit regels waaraan je moet voldoen, maar het gaat om een levensstijl waarin je groeit vanuit je wortel. Je zou kunnen zeggen dat een wettische levensstijl om tot heiligheid te komen iets is als een boom waar je vruchten in hangt. En die vruchten zijn dan vruchten van heiligheid, maar die zijn er wel in gehangen omdat ze er moeten zijn. Dat is nu net niet wat Petrus ons leert. Vruchten moeten ontstaan, die hang je niet in een boom. En hoe ontstaan die vruchten?

Petrus geeft een paar eenvoudige aanwijzingen. Hij, Die u geroepen heeft, is heilig en wees waarom ook heilig. En Degene die jou heeft geroepen, roep jij als Vader aan. Petrus heeft het niet over God op afstand, maar Petrus heeft het over God als Vader. Hij oordeelt wel ieder mens, zonder aanzien van personen. Dus Hij bekijkt echt wel hoe je leeft, maar om in heiligheid te groeien is nodig dat we beseffen dat God Vader is. En een kind vreest zijn vader. Nu klinkt dat heel angstig, maar zo bedoelt de Bijbel het woord vrezen niet. Vrezen betekent veel meer dat je ontzag voor iemand hebt. Voor God, je Vader, heb je ontzag in liefde en daarom wil je gehoorzaam leven. Je gaat geen regels bedenken om Hem te kunnen gehoorzamen, maar je wilt gewoon gehoorzamen. Die regels om die gehoorzaamheid te beschermen is wettisch, leven in relatie met God zorgt voor heiligheid in je leven. Vrees God, heb liefdevol ontzag voor Hem en dan komt daar heiligheid uit voort.

En het tweede: Besef dat je gekocht bent met het bloed van Jezus. Je bent niet uit je schuld bevrijd met zilver en goud, maar je bent met bloed gekocht. Die prijs was niet alleen hoog, maar het kostte Jezus Zijn leven. Als je daar telkens van onder de indruk komt, is heiligheid helemaal geen ingewikkeld thema, dan groeit er zo intens veel liefde voor Jezus, zodat heiligheid niet een opdracht wordt, maar een leven dat ontstaat. Durf je vanuit die ontspanning om te gaan met de opdracht om heilig te zijn? En dat alles in het geloof dat Gods Geest ook nog een in je woont en je helpt en stuurt. Ga geen regels bedenken om die heiligheid te bewerken, maar leef uit de relatie met God en dan ontstaat er een leven waarin je op Jezus gaat lijken.

Gebed: Heer, wat ben ik stiekem toch nog vaak bezig om iets te verdienen, of is er angst dat het misgaat en wat besteed ik nog veel tijd aan die omgekeerde wereld. Ik wil veel meer uit de relatie met U leven en beseffen Wie U bent en hoe U mij vrij hebt gekocht.

 

 

 

 

 

 Bijbelgedeelte bij de laatste
'Tijd met God'

Handelingen 4:1-22 - HSV

   
     [1] En terwijl zij tot het volk spraken, kwamen de priesters, de bevelhebber van de tempelwacht en de Sadduceeën op hen af,
     [2] geërgerd, omdat zij het volk onderwezen en in Jezus de opstanding uit de doden verkondigden.
     [3] En zij sloegen de handen aan hen en zetten hen gevangen tot de volgende dag, want het was al avond.
     [4] En velen van hen die het Woord gehoord hadden, geloofden, en het aantal mannen werd ongeveer vijfduizend.
     [5] En het gebeurde de volgende dag dat hun leiders en oudsten en schriftgeleerden in Jeruzalem bijeenkwamen,
     [6] ook Annas, de hogepriester, en Kajafas, Johannes, Alexander en allen die tot het hogepriesterlijk geslacht behoorden.
     [7] En toen zij hen in het midden hadden doen staan, vroegen zij: Door welke kracht of door welke naam hebt u dit gedaan?
     [8] Toen zei Petrus, vervuld met de Heilige Geest, tegen hen: Leiders van het volk en oudsten van Israël!
     [9] Wanneer wij vandaag ondervraagd worden over de weldaad aan een zieke man bewezen, waardoor hij gezond geworden is,
     [10] laat het dan bij u allen en bij heel het volk Israël bekend zijn dat door de Naam van Jezus Christus, de Nazarener, Die u gekruisigd hebt maar Die God uit de doden opgewekt heeft, dat door Hem deze man hier gezond voor u staat.
     [11] Deze Jezus is de steen die door u, de bouwers, veracht werd, maar Die de hoeksteen geworden is.
     [12] En de zaligheid is in geen ander, want er is onder de hemel geen andere Naam onder de mensen gegeven waardoor wij zalig moeten worden.
     [13] Toen zij nu de vrijmoedigheid van Petrus en Johannes zagen en merkten dat zij ongeleerde en eenvoudige mensen waren, verwonderden zij zich en herkenden zij hen als mensen die met Jezus samen geweest waren.
     [14] En omdat zij de man die genezen was, bij hen zagen staan, konden zij er niets tegen inbrengen.
     [15] En nadat zij hun bevolen hadden de Raad te verlaten, overlegden zij met elkaar,
     [16] en zeiden: Wat zullen wij met deze mensen doen? Want dat er een alom bekend teken door hen is verricht, is duidelijk voor allen die in Jeruzalem wonen, en wij kunnen het niet ontkennen.
     [17] Maar laten wij, opdat het niet nog verder onder het volk bekend raakt, hun met de grootste dreiging gebieden dat zij tot geen enkel mens meer in die Naam mogen spreken.
     [18] En na hen geroepen te hebben, gaven zij hun het bevel helemaal niet meer te spreken of te onderwijzen in de Naam van Jezus.
     [19] Maar Petrus en Johannes antwoordden en zeiden tegen hen: Oordeel zelf of het juist is in Gods ogen, meer naar u te luisteren dan naar God.
     [20] Want wij kunnen niet nalaten te spreken over wat wij gezien en gehoord hebben.
     [21] Maar zij dreigden hen nog meer en omdat zij niets konden vinden om hen te straffen, lieten zij hen gaan ter wille van het volk; want ze verheerlijkten allen God over wat er gebeurd was.
     [22] Want de man aan wie dit teken van genezing verricht was, was ouder dan veertig jaar.

    
Handelingen 4:1-22 - NBV21

     [1] Terwijl Petrus en Johannes de menigte nog toespraken, kwamen de priesters, het hoofd van de tempelwacht en de sadduceeën op hen af,  [2] hevig ontstemd omdat ze het volk onderrichtten en de opstanding uit de dood verkondigden op grond van wat er met Jezus was gebeurd.  [3] Ze grepen hen vast en zetten hen gevangen tot de volgende dag, omdat het al avond was.  [4] Maar van degenen die naar de toespraak hadden geluisterd, kwamen velen tot geloof, zodat het aantal gelovigen groeide tot ongeveer vijfduizend.
     [5] De volgende dag kwamen de leiders, de oudsten en de schriftgeleerden bijeen in Jeruzalem,  [6] samen met Annas, de hogepriester, Kajafas, Johannes en Alexander, en alle anderen die tot de hogepriesterlijke familie behoorden.  [7] Ze lieten Petrus en Johannes voorkomen en begonnen het verhoor met de vraag: ‘Door welke kracht of in wiens naam hebt u die daad verricht?’  [8] Petrus antwoordde, vervuld van de heilige Geest: ‘Leiders van het volk en oudsten,  [9] nu wij vandaag worden verhoord naar aanleiding van een weldaad, bewezen aan een zieke, en nu ons wordt gevraagd hoe het komt dat hij is genezen,  [10] dient u allen en het hele volk van Israël te weten dat deze man hier gezond voor u staat dankzij de naam van Jezus Christus van Nazaret, die door u gekruisigd is, maar die door God uit de dood is opgewekt.  [11] Jezus is de steen die door u, de bouwlieden, is verworpen, maar die nu de hoeksteen geworden is.  [12] Door niemand anders kunnen wij worden gered, want zijn naam is de enige onder de hemel die de mens redding biedt.’
     [13] Toen de leden van het Sanhedrin zagen hoe vrijmoedig Petrus en Johannes optraden en begrepen dat het gewone, ongeletterde mensen waren, stonden ze verbaasd, en ze realiseerden zich dat beiden in Jezus’ gezelschap hadden verkeerd.  [14] En omdat ze de man die genezen was bij hen zagen staan, konden ze niets tegen hun woorden inbrengen.  [15] Nadat ze hun bevolen hadden de raadszaal te verlaten, overlegden ze met elkaar.  [16] Ze zeiden: ‘Wat moeten we met hen doen? Voor alle inwoners van Jeruzalem is het duidelijk dat er door hun toedoen een wonder is verricht, en wij kunnen dat niet ontkennen.  [17] Maar om te voorkomen dat het gerucht zich nog verder onder het volk verspreidt, moeten we hun nadrukkelijk verbieden nog tegenover iemand de naam van Jezus te gebruiken.’  [18] Ze riepen hen terug en bevalen hun de naam van Jezus op geen enkele manier meer te gebruiken en het volk niet meer over Hem te onderrichten.  [19] Maar Petrus en Johannes zeiden: ‘Kunnen wij het tegenover God verantwoorden om wel naar u te luisteren en niet naar Hem? Oordeelt u zelf!  [20] We moeten immers wel spreken over wat we gezien en gehoord hebben.’  [21] Na hen nogmaals dreigend te hebben toegesproken lieten ze hen vrij, want ze wisten niet hoe ze hen konden straffen nu de mensen God loofden en eerden om wat er was gebeurd.  [22] De man die zo wonderbaarlijk was genezen, was namelijk meer dan veertig jaar verlamd geweest.

.

Activiteiten (klik op event voor meer info)

Podcast kanaal Eindeloos gelukkig

Preken Theo de Koning

Recentste 'Tijd met God'

De Naam van Jezus geeft vrijmoedigheid

Thema: Ik spreek Jezus

“Maar laten wij, opdat het niet nog verder onder het volk bekend raakt, hun met de grootste dreiging gebieden dat zij tot geen enkel mens meer in die Naam mogen spreken.” (Handelingen 4:17 – HSV)

“Maar om te voorkomen dat het gerucht zich nog verder onder het volk verspreidt, moeten we hun nadrukkelijk verbieden nog tegenover iemand de naam van Jezus te gebruiken.’” (Handelingen 4:17 – NBV21)

Wonderen zijn mooi en wonderen zijn bedoelt om Jezus groter te maken, maar of dat doel nu altijd bereikt wordt, is maar de vraag. Soms zie je situaties waar het alleen maar om het wonder gaat en helemaal niet om Jezus, maar vaak zie je ook dat het wonder Jezus echt wel groter maakt, alleen is het helemaal niet de garantie dat ongelovigen dan tot geloof komen. Persoonlijk kan ik dat zo frustrerend vinden. Dan laat God Zijn grootheid zien en dan blijven sommigen zich verharden. Dan kun je zeggen dat het een eigen keus is, dat begrijp ik wel, maar soms laat God zo Zijn grootheid zien, dat je echt zou willen dat iedereen in Jezus zou geloven.

Lees meer...

Youtubekanaal

Theo denkt

Essentiële winkels

We zijn opnieuw in een lockdown en dat roept bij mij al een vraag op, maar die laat ik maar even rusten. Wat mij vooral bezig houd is het punt van essentiële winkels die wel open mogen zijn. Direct hiermee samen hangt dan natuurlijk de vraag wat een essentiële winkel is. Opmerkelijk dat dit niet alleen een supermarkt is, maar ook een makelaar, maar een woonwinkel en een bouwmarkt weer niet. Wat heb je aan een huis wat je niet kunt verbouwen of kunt inrichten?

Lees meer...

Aanbevelingen

Eindeloos gelukkig

Eindeloos gelukkig worden begint door te wandelen in de bestemming die God voor jou heeft op aarde om uiteindelijk, door het geloof in Jezus, straks eindeloos gelukkig in de hemel te leven met God. 

Bijbelonderwijs

Om de Bijbel begrijpen willen wij je helpen door de Bijbel op een praktische manier uit te leggen. Het is ook mogelijk om je aan te melden voor een gratis mailabonnement op 'Tijd met God'.

Coaching

Niet alles in je leven gaat vanzelf of ervaar je dat je bent vastgelopen of ben je op zoek naar Gods plan met je leven. We bidden persoonlijke coachingstrajecten of trainingen aan om je daarmee te helpen.

(S)preekbeurten

Theo de Koning (s)preekt veel in kerken, voor studentengroepen of op andere plaatsen. Dat doet hij met passie en het is zijn verlangen om Gods Woord uit te leggen en de Heilige Geest de ruimte te geven.

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom.
IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

© 2022 Eindeloos gelukkig - All Rights Reserved | Hosted by www.sth.nu