Wij verwachten onze zaligheid

Thema: Wij verwachten de Heer

"Zo zal ook Christus, Die eenmaal geofferd is om de zonden van velen weg te dragen, voor de tweede keer zonder zonde gezien worden door hen die Hem verwachten tot zaligheid." (Hebreeën 9:28)

Stel je voor dat Jezus niet was gekomen naar deze aarde. Of stel je voor dat Hij nog steeds moest komen. Wij beseffen als christenen waarschijnlijk lang niet zo goed als een oude Jood uit de tijd van het Oude Testament hoe dat dan zou zijn. Als je een praatje zou maken met zo'n oude Jood zou hij je vertellen dat er elke dag in de tempel een priester was die offers bracht en dat er één keer per jaar een hogepriester was die het Heilige der heiligen in ging om verzoening bij God te doen voor het hele volk en dat bleef maar doorgaan. Nooit was de verzoening echt verzoening. Telkens moest het weer opnieuw gebeuren en eigenlijk was het ook nooit genoeg. Ook al die geofferde dieren, zouden nooit genoeg zijn, want God vroeg meer dan een dier. Hij vroeg de dood van een mens die de plaats in zou nemen voor ons. Daarom bleef die offerdienst maar doorgaan. Telkens weer dat ritueel, waarbij geen fout gemaakt mocht worden. Gods Vaderhart was amper bereikbaar voor ons mensen. Elke misstap van die hogepriester zou zijn dood betekenen. Er hing een wolk van angst en oordeel om Gods aanwezigheid heen. Tot het moment dat alles is veranderd door Jezus!

De tempel speelt bij Jezus wel een grote rol. Zelfs op het laatste moment aan het kruis, speelt de tempel een grote rol van betekenis. Het voorhangsel scheurt van boven naar beneden op het moment dat Jezus alles volbrengt. Tegelijk gaat Jezus dus niet nogmaals de tempel en het Heilige der heilige binnen. Dat is het verschil waar de schrijver van de Hebreeënbrief ons vandaag nog een keer op wijst, terwijl wij de Heer verwachten. Wij verwachten de Heer, Hij zal nog een keer te zien zijn, maar anders dan de eerste keer. Dat komt omdat Hij een totaal ander offer heeft gebracht met Zijn eigen lichaam. Hij is met Zijn offer niet de tempel binnengegaan, maar Hij is de hemel binnengegaan met Zijn offer. Eigenlijk is de Hebreeënbrief de enige brief die dat op meerdere momenten zo laat zien. Jezus is met Zijn bloed en offer de hemelen doorgegaan en uiteindelijk in het echte Heilige der heilige, de hemel der hemelen binnengegaan met Zijn bloed. Hij is ermee voor de troon van Zijn Vader gekomen en heeft daar gezegd: "Vader, hier is Mijn bloed, voor al degenen die Mij op aarde verwachten tot zaligheid".

Weet je, normaal gesproken zullen wij allemaal sterven. Natuurlijk, tenzij Jezus eerder terugkomt dan dat ons leven erop zit. Toch is er een verschil, dat eigenlijk verder gaat op onze vorige 'Tijd met God'. Wij moeten eenmaal sterven, zegt de schrijver, en daarna volgt het oordeel. Gezien wat hij daarna schrijft, bedoelt hij te zeggen: Wij sterven, maar komen voor een tweede keer terug, maar dan voor het oordeel, of de oordeelsdag. Het zal namelijk zijn zoals ook Christus, Die eenmaal is geofferd voor de zonden van velen, die voor de tweede keer gezien zal worden zonder zonde voor hen die Hem verwachten tot zaligheid. Waarschijnlijk bedoelt de schrijver ook te zeggen dat Jezus na Zijn offer niet meer is gezien door degenen die niet geloven en dat gebeurt ook de volgende keer. Als we Jezus verwachten tot onze zaligheid, dan zien wij Hem op de dag van het oordeel tot onze zaligheid. En dan zie je Hem opnieuw zonder zonde en ben jij ook zonder zonde. Voor de ongelovige zal dit een andere ontmoeting zijn. Dan ontmoeten ze Jezus ook anders, dan dat wij Hem ontmoeten zonder zonde. Dan is Hij Rechter en dat zal een heel andere ervaring zijn. Wij zien uit naar een ontmoeting met Jezus waar Hij ons de zaligheid zal geven. Als Hij en wij voor de tweede keer op aarde komen, wij uit onze graven en Hij vanuit de hemel, ontvangen we de zaligheid omdat wij Hem verwachten en we zien Hem zonder zonde. Hij draagt dan niet, net als de hogepriester nogmaals de zonde van ons mee naar binnen bij Zijn Vader. Hij verschijnt zonder noodzakelijk offer om ons eeuwig thuis te halen. Daarom verwachten wij de Heer.

Gebed: Heer, wij verwachten U tot onze zaligheid en wat een dag zal dat Zijn.

Activiteiten (klik op event voor meer info)

Podcast kanaal Eindeloos gelukkig

Recentste 'Tijd met God'

Een vreemde Koning

Thema: Veertigdagentijd 2020

"Want Hij is als een loot opgeschoten voor Zijn aangezicht, als een wortel uit dorre aarde. Gestalte of glorie had Hij niet; als wij Hem aanzagen, was er geen gedaante dat wij Hem begeerd zouden hebben." (Jesaja 53:2)

Jezus is het leven in alle doodsheid van het menselijk bestaan. Dat werd duidelijk toen we het hadden over de beeldspraak van Jesaja dat Jezus is als een loot uit dorre aarde. Jezus is de levende loot uit een aarde waar geen leven meer in zit. In deze beeldspraak zitten nog twee dingen. In de eerste plaats is Jezus de Messias Die niet in een eenvoudige situatie in de wereld komt. Hij is zo anders, zoals het leven zo anders is dan de dood. Zijn taak in deze wereld was dus ook een totaal tegengestelde taak. Maar in dit beeld zit ook nog iets Koninklijks. Jesaja gebruikte namelijk in hoofdstuk 11 ook al het beeld van een loot. Toen was het beeld wel iets anders, maar daar werd wel duidelijk waar die loot uit voortkomt. Hij komt daar uit de afgehakte boomstronk van Isaï. Voor een Israëliet was dat een beeld van het absolute Koningschap. De wortel van Isaï was het begin van het huis van David. De Messias, de redder van de wereld komt dus met koninklijke majesteit.

Jezus is vanaf het begin Koning, daar is Hij voor gekomen en daar is Hij voor gezonden. Misschien geeft ons dit niet gelijk een bijzonder gevoel, maar een gelovige Jood gaf dit wel een gevoel. Zeker ook in de tijd van Jesaja en ook later in de tijd van Jezus. Al vanaf de tijd van Jesaja zat een gelovige Jood te wachten op de nieuwe Koning van Israël. Dat zie je ook terug in het leven van Jezus. Velen begrepen er niets van, want de Koning Die zou komen, zou dan toch in ieder geval afrekening houden met de vijandelijke machten in het land. Israël zou dan toch weer Israël moeten worden en geen vijand zou het meer voor het zeggen moeten hebben. Dit beeld klopt niet, maar dit was wel het grote verlangen. Jezus kwam niet als een overwinnende Koning zoals David. Hij kwam niet om letterlijk grondgebied te winnen. Jezus kwam niet voor een evangelie van welvaart. Daarom klopt de boodschap ook niet dat Jezus een complete hemel op aarde zou brengen of dat als je in Jezus gelooft, je nu ook al alles zult ontvangen. Jezus laat voorlopig de gebroken wereld gebroken en laat alleen lichtstralen van de toekomende tijd zien.

Als je Jesaja 53 goed leest zit daar wel de lijn van de Messiaanse Koning in, maar zo ziet Hij er niet uit. Hij ziet eruit als iemand waar je je hoofd voor zou omdraaien. Er is geen enkele reden waarom je Hem zou begeren. Dat moet je vooral zien in het licht van die Koninklijke profetie. Het klopt ook allemaal niet als je een Koning zou verwachten die vijanden komt verslaan. Bedenk even hoe het voor een gelovige Jood geklonken moet hebben dat je je vijanden moest liefhebben, dat je je andere wang moet toekeren en dat je zult huilen om zalig te worden. Met de woorden zoals Jezus aan het begin van Zijn bediening de Bergrede begon, werd Hij direct gediskwalificeerd als de nieuwe koning volgens aarde maatstaven. De profetie van Jesaja zegt niet dat Jezus een onaanzienlijk persoon zal zijn in letterlijke zin, maar in het beeld van de Koning wel.

Het is precies waar wij net zo vaak tegenaan lopen. De vraag die wij zo vaak stellen: "Jezus, als U dan Overwinnaar bent, waarom zien wij daar dan nog maar zo weinig van?" Eigenlijk is het antwoord heel eenvoudig: Omdat het nu nog niet de tijd is waarin alle dingen nieuw worden, maar we nog slechts nieuwe dingen zullen zien, maar nog steeds in gebrokenheid. Jezus is geen Messias die direct komt om alles anders te maken in de dagelijkse realiteit, Hij is de Messias die het begin is van alle dingen die nieuw worden. Hij zet het herstel van alle dingen in beweging, als een Knecht Die plaatsvervangend onze plaats inneemt, ons nu al laat zien wat straks volledig zal gebeuren, maar ons ook de boodschap geeft dat we nog moeten wachten op het complete herstel van alle dingen. Maar daarmee raakt Hij voor velen toen en nu wel de glans kwijt waardoor ze Hem begeerd zouden hebben. Maar wat hebben we aan een Koning Die alle dingen nieuw komt maken, terwijl dat voor ons onbereikbaar is omdat er nog een onoverbrugbare kloof zou blijven tussen God en ons. Jezus Koningschap gaat veel dieper, Hij gaat de diepste dorre doodsheid in om daar Koninklijk leven te brengen.

Gebed: Heer, toch bent U voor mij alles! Ik heb U lief omdat U niet iets materialistisch kwam brengen, maar vernieuwing vanuit het diepste bestaan van dorheid en doodsheid.

Aanbevelingen

Youtubekanaal

Nieuwe artikelen

27 februari 2020
25 februari 2020
23 februari 2020
20 februari 2020
18 februari 2020

Eindeloos gelukkig

Eindeloos gelukkig worden begint door te wandelen in de bestemming die God voor jou heeft op aarde om uiteindelijk, door het geloof in Jezus, straks eindeloos gelukkig in de hemel te leven met God. 

Bijbelonderwijs

Om de Bijbel begrijpen willen wij je helpen door de Bijbel op een praktische manier uit te leggen. Het is ook mogelijk om je aan te melden voor een gratis mailabonnement op 'Tijd met God'.

Geloofsopbouw

Bij geloofsopbouw gaat het erom dat je groeit in discipelschap. We geven je handvaten om je geloof echt te leven en we proberen je op allerlei manieren te prikkelen om na te denken over allerlei zaken.

Trainingen

Naast onderwijs via internet geven we ook trainingen op locatie om je als discipel van Jezus toe te rusten. Dit kunnen (s)preekbeurten, korte trainingen of langere trainingen zijn voor verschillende doelgroepen.

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom.
IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

© 2020 Eindeloos gelukkig - All Rights Reserved | Hosted by www.sth.nu