Als er echt geen hoop meer is

Thema: Wij verwachten de Heer

"Goed is de HEERE voor wie Hem verwacht, voor de ziel die Hem zoekt." (Klaagliederen 3:25)

Wie is de meest depressieve profeet uit de Bijbel? Of anders gezegd, wie is de profeet die uiteindelijk denkt dat God helemaal tegen hem is? Er is er maar eentje voor wie dat kan gelden: Jeremia. Een hopeloze profeet en een hopeloos verhaal. Je zou even de moeite moeten nemen om de Klaagliederen van Jeremia te lezen en dan vooral het derde hoofdstuk. Het zou zomaar kunnen dat je ineens zegt: "Jeremia, hoe durf je dit allemaal over God te denken?" Het kan toch niet zo zijn dat je God beschuldigd dat Hij je hele leven heeft kapot gemaakt. En trouwens, kan het wel kloppen als je een profeet van de Heer bent, dat God je helemaal lijkt te vernietigen? Je bent toch in dienst van de Heer en als je trouw bent, zal God je toch niet het leven onmogelijk maken?

Toch komt er bij Jeremia niet veel anders uit dan dat. Eigenlijk hoop ik dat je het niet herkent in je leven dat het lijkt dat God zo tegen je is, terwijl je gedaan hebt wat God van je vroeg. Maar juist daar zat het bij Jeremia nu precies op vast, God liet hem juist allemaal, bijna onmogelijke dingen doen als profeet. De manieren hoe Jeremia het ontrouwe volk moest laten zien hoe God over hen dacht, was eigenlijk regelmatig wel mensonterend te noemen. En daarbij kwam hij ook nog regelmatig in gevaar omdat het volk het niet pikte wat hij te zeggen had. Lees het boek Jeremia maar eens door in een begrijpelijke vertaling en je zult echt regelmatig denken: Kan het echt niet wat minder? En dat heeft Jeremia aan de lijve ondervonden en na twee hoofdstukken met klaagliederen over Israël, volgt in hoofdstuk 3 een verschrikkelijk klaaglied van Jeremia over zijn eigen situatie. 

Of dit allemaal depressief is, als je de achtergrond kent, weet ik niet, maar dat Jeremia alleen nog maar kan denken dat God hem net zo hard straft als het ontrouwe volk, is ook nog wel te begrijpen. Uiteindelijk zegt hij dat hij zelfs belachelijk is geworden voor heel zijn volk. Zijn ziel is de vrede kwijtgeraakt. En dat allemaal omdat hij zijn rol als profeet had. Een profeet heeft het dus lang niet altijd plezierig, zeker niet als God door die profeet heen de zonden aan de kaak gaat stellen. Maar nog één ding: Hij leeft nog. Het lijkt wel het enige te zijn dat Jeremia nog heeft: zijn leven! Kennelijk zorgt die conclusie ervoor dat hij beseft dat het Gods goedertierenheid en trouw is dat hij en het volk er nog zijn. Al is alles, op zijn leven na, verdwenen, toch zijn Gods barmhartigheden nieuw. Jeremia heeft intens geleden vanwege de zonden van het volk. Meer dan verschrikkelijk hoe hij dit heeft ervaren, maar ondanks dat weet Jeremia dat God goed is voor degenen die Hem verwachten. Zelfs als er helemaal niets meer is om op te hopen. Jeremia, zelfs nu, weet dat als hij stil de Heer verwacht, het heil zal komen. Ook hier is er een verschil voor degenen die verwachten en die dat niet doen. Het kan nu voelen als een juk, maar God verstoot niemand die Hem verwacht.

Vroeger had de EO een sticker en daar stond op 'Er is hoop'! Over die sticker zijn heel veel grapjes gemaakt, zoals Jeremia als een grap werd gezien, maar als jij, hoe zwaar je ook meelijdt onder de zonden van het volk, de Heer blijft verwachten zal dat je uiteindelijk een toekomst geven waar zelfs geen hoop meer is, maar waar je God zult zien en je dichtbij Hem zult zijn en waar de liefde overblijft.

Gebed: Heer, wat een intens sombere woorden van Jeremia. Eigenlijk zou ik liever deze woorden overslaan en snel naar het Nieuwe Testament gaan om van daaruit over verwachting te schrijven, maar ook als het zo donker is, dan nog verwachten wij U.

Activiteiten (klik op event voor meer info)

Podcast kanaal Eindeloos gelukkig

Recentste 'Tijd met God'

Een vreemde Koning

Thema: Veertigdagentijd 2020

"Want Hij is als een loot opgeschoten voor Zijn aangezicht, als een wortel uit dorre aarde. Gestalte of glorie had Hij niet; als wij Hem aanzagen, was er geen gedaante dat wij Hem begeerd zouden hebben." (Jesaja 53:2)

Jezus is het leven in alle doodsheid van het menselijk bestaan. Dat werd duidelijk toen we het hadden over de beeldspraak van Jesaja dat Jezus is als een loot uit dorre aarde. Jezus is de levende loot uit een aarde waar geen leven meer in zit. In deze beeldspraak zitten nog twee dingen. In de eerste plaats is Jezus de Messias Die niet in een eenvoudige situatie in de wereld komt. Hij is zo anders, zoals het leven zo anders is dan de dood. Zijn taak in deze wereld was dus ook een totaal tegengestelde taak. Maar in dit beeld zit ook nog iets Koninklijks. Jesaja gebruikte namelijk in hoofdstuk 11 ook al het beeld van een loot. Toen was het beeld wel iets anders, maar daar werd wel duidelijk waar die loot uit voortkomt. Hij komt daar uit de afgehakte boomstronk van Isaï. Voor een Israëliet was dat een beeld van het absolute Koningschap. De wortel van Isaï was het begin van het huis van David. De Messias, de redder van de wereld komt dus met koninklijke majesteit.

Jezus is vanaf het begin Koning, daar is Hij voor gekomen en daar is Hij voor gezonden. Misschien geeft ons dit niet gelijk een bijzonder gevoel, maar een gelovige Jood gaf dit wel een gevoel. Zeker ook in de tijd van Jesaja en ook later in de tijd van Jezus. Al vanaf de tijd van Jesaja zat een gelovige Jood te wachten op de nieuwe Koning van Israël. Dat zie je ook terug in het leven van Jezus. Velen begrepen er niets van, want de Koning Die zou komen, zou dan toch in ieder geval afrekening houden met de vijandelijke machten in het land. Israël zou dan toch weer Israël moeten worden en geen vijand zou het meer voor het zeggen moeten hebben. Dit beeld klopt niet, maar dit was wel het grote verlangen. Jezus kwam niet als een overwinnende Koning zoals David. Hij kwam niet om letterlijk grondgebied te winnen. Jezus kwam niet voor een evangelie van welvaart. Daarom klopt de boodschap ook niet dat Jezus een complete hemel op aarde zou brengen of dat als je in Jezus gelooft, je nu ook al alles zult ontvangen. Jezus laat voorlopig de gebroken wereld gebroken en laat alleen lichtstralen van de toekomende tijd zien.

Als je Jesaja 53 goed leest zit daar wel de lijn van de Messiaanse Koning in, maar zo ziet Hij er niet uit. Hij ziet eruit als iemand waar je je hoofd voor zou omdraaien. Er is geen enkele reden waarom je Hem zou begeren. Dat moet je vooral zien in het licht van die Koninklijke profetie. Het klopt ook allemaal niet als je een Koning zou verwachten die vijanden komt verslaan. Bedenk even hoe het voor een gelovige Jood geklonken moet hebben dat je je vijanden moest liefhebben, dat je je andere wang moet toekeren en dat je zult huilen om zalig te worden. Met de woorden zoals Jezus aan het begin van Zijn bediening de Bergrede begon, werd Hij direct gediskwalificeerd als de nieuwe koning volgens aarde maatstaven. De profetie van Jesaja zegt niet dat Jezus een onaanzienlijk persoon zal zijn in letterlijke zin, maar in het beeld van de Koning wel.

Het is precies waar wij net zo vaak tegenaan lopen. De vraag die wij zo vaak stellen: "Jezus, als U dan Overwinnaar bent, waarom zien wij daar dan nog maar zo weinig van?" Eigenlijk is het antwoord heel eenvoudig: Omdat het nu nog niet de tijd is waarin alle dingen nieuw worden, maar we nog slechts nieuwe dingen zullen zien, maar nog steeds in gebrokenheid. Jezus is geen Messias die direct komt om alles anders te maken in de dagelijkse realiteit, Hij is de Messias die het begin is van alle dingen die nieuw worden. Hij zet het herstel van alle dingen in beweging, als een Knecht Die plaatsvervangend onze plaats inneemt, ons nu al laat zien wat straks volledig zal gebeuren, maar ons ook de boodschap geeft dat we nog moeten wachten op het complete herstel van alle dingen. Maar daarmee raakt Hij voor velen toen en nu wel de glans kwijt waardoor ze Hem begeerd zouden hebben. Maar wat hebben we aan een Koning Die alle dingen nieuw komt maken, terwijl dat voor ons onbereikbaar is omdat er nog een onoverbrugbare kloof zou blijven tussen God en ons. Jezus Koningschap gaat veel dieper, Hij gaat de diepste dorre doodsheid in om daar Koninklijk leven te brengen.

Gebed: Heer, toch bent U voor mij alles! Ik heb U lief omdat U niet iets materialistisch kwam brengen, maar vernieuwing vanuit het diepste bestaan van dorheid en doodsheid.

Aanbevelingen

Youtubekanaal

Nieuwe artikelen

27 februari 2020
25 februari 2020
23 februari 2020
20 februari 2020
18 februari 2020

Eindeloos gelukkig

Eindeloos gelukkig worden begint door te wandelen in de bestemming die God voor jou heeft op aarde om uiteindelijk, door het geloof in Jezus, straks eindeloos gelukkig in de hemel te leven met God. 

Bijbelonderwijs

Om de Bijbel begrijpen willen wij je helpen door de Bijbel op een praktische manier uit te leggen. Het is ook mogelijk om je aan te melden voor een gratis mailabonnement op 'Tijd met God'.

Geloofsopbouw

Bij geloofsopbouw gaat het erom dat je groeit in discipelschap. We geven je handvaten om je geloof echt te leven en we proberen je op allerlei manieren te prikkelen om na te denken over allerlei zaken.

Trainingen

Naast onderwijs via internet geven we ook trainingen op locatie om je als discipel van Jezus toe te rusten. Dit kunnen (s)preekbeurten, korte trainingen of langere trainingen zijn voor verschillende doelgroepen.

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom.
IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

© 2020 Eindeloos gelukkig - All Rights Reserved | Hosted by www.sth.nu