Neem rust en eer God

Thema: Bouwen is de opdracht

"In die dagen zag ik in Juda mensen die op de sabbat de wijnpersen aan het treden waren en die hopen graan brachten en die op ezels laadden, en ook wijn, druiven en vijgen en allerlei andere lasten. Zij brachten die naar Jeruzalem op de sabbatdag. Op de dag dat zij dat voedsel gingen verkopen, waarschuwde ik hen." (Nehemia 13:15)

We naderen het einde van het boek Nehemia en ik moet je eerlijk zeggen dat het boek mij heeft aangezet tot een manier van denken die ik niet had verwacht. Als je begint te schrijven vanuit een praktisch thema als 'bouwen', ga je er eigenlijk vanuit dat dit heel veel handvatten zal geven, maar ik heb gemerkt dat ik door het hele boek heen, heel andere accenten ben gaan zien. De grote lijn in het boek is het volk Israël dat in de ballingschap is terecht gekomen omdat ze God niet de hoogste plaats gaven en op het moment dat er verootmoediging komt, komt er een weg terug. Dat is een diepe les, want heeft God bij ons echt de hoogste plaats? En zo niet, dan heeft dat gevolg, niet omdat God wil straffen, maar omdat wij onder Zijn zegen vandaan gaan. En dan kom je aan het einde van het boek en dan zou je zeggen: Nu is het wel duidelijk voor het volk, toch? Luister naar Gods verlangen en leef daarnaar.

Niet dus ze gaan eigenlijk gewoon door met hun leven en dat begint er mee dat Nehemia ziet dat er geen sabbatsdag wordt gevierd. Er wordt gewoon volop gewerkt. En dat betekent dat de dag waarop God juist zou moeten kunnen spreken, een dag is geworden waar geen tijd voor Hem is. Ik moet je eerlijk zeggen dat ik dit geen makkelijk onderwerp vind, maar wat nu als God tegen ons ook zegt: "Luister, Ik wil niet dat je jezelf over de kop werkt en Ik heb je zo gemaakt dat je zes dagen kunt werken, maar ene dag ben je gemaakt om te moeten rusten in de week. En tegelijk is dat de dag waarop je met elkaar Mij zoekt en Ik met jullie intensief wil optrekken". Zou God dit mogen zeggen tegen ons?

Ik weet niet goed hoe ik het moet zeggen, omdat ik absoluut niet wil dat we regels maken om de regels, maar tegelijk is alles in onze tijd zo normaal geworden dat ook ons denken dat heeft beïnvloed. We moeten het normaal vinden dat alles altijd doorgaat en dat er geen rust meer is. En als je toch vasthoudt aan een rustdag, dan moet je vooral niet zo religieus doen, want we zijn niet meer onder de wet, maar onder de genade. Betekent dat dan dat de genade ervoor zorgt dat je niet goed meer voor jezelf moet zorgen? Betekent dat dan dat iedereen maar gewoon op zijn eigen manier af en toe een kwartiertje voor God moet pakken? Niet met elkaar en ook niet echt tijd nemen om echt stil te worden?

Als het over de Tien Woorden van God gaat, geloof ik, meer en meer, dat dit niet zomaar woorden zijn die we mogen negeren, want ze brengen ons geestelijk in de ballingschap. Als je nooit meer rust neemt, het leven als een malle ronddraait, is het dan vreemd dat je God bijna niet meer ervaart? Is het niet een teken aan de wand dat het aantal mensen met burn-out hoger is dan ooit en dat die getallen vanaf een 24-uurs economie alleen maar zijn toegenomen? Nehemia wordt woedend als hij ziet dat de rustdag niet wordt gehouden en hij sluit de poorten van de stad op de rustdag, zodat er geen handel gedreven kan worden. Is dat wettisch en regelzuchtig gedrag? Nee, dat is het later als er allemaal regels bijgemaakt worden en iemand die genezen wordt door Jezus met zijn bed op zijn schouder loopt, dan slaat het door. Hebben wij nog iets met Gods zorg voor ons? Is het niet gewoon Gods scheppingsorde, waarbij het niet past als we de rustdag gaan overslaan? Hebben we elkaar op zondag ook niet gewoon nodig om vol te houden in geloof en om telkens de opstanding van Jezus te vieren? Ik weet het, dit zijn woorden tegen zere benen, maar God heeft vanuit Zijn Vaderlijke zorg het beste voor ons bedacht.

Gebed: Heer, U bent met Uw geboden zo liefdevol voor ons, terwijl ons denken totaal is losgeslagen in een tijd waarin iedereen mag doen wat hij denkt dat goed is. Heer, laat ons zien hoe we Uw zegen het beste kunnen ontvangen.

Activiteiten (klik op event voor meer info)

Podcast kanaal Eindeloos gelukkig

Recentste 'Tijd met God'

Een vreemde Koning

Thema: Veertigdagentijd 2020

"Want Hij is als een loot opgeschoten voor Zijn aangezicht, als een wortel uit dorre aarde. Gestalte of glorie had Hij niet; als wij Hem aanzagen, was er geen gedaante dat wij Hem begeerd zouden hebben." (Jesaja 53:2)

Jezus is het leven in alle doodsheid van het menselijk bestaan. Dat werd duidelijk toen we het hadden over de beeldspraak van Jesaja dat Jezus is als een loot uit dorre aarde. Jezus is de levende loot uit een aarde waar geen leven meer in zit. In deze beeldspraak zitten nog twee dingen. In de eerste plaats is Jezus de Messias Die niet in een eenvoudige situatie in de wereld komt. Hij is zo anders, zoals het leven zo anders is dan de dood. Zijn taak in deze wereld was dus ook een totaal tegengestelde taak. Maar in dit beeld zit ook nog iets Koninklijks. Jesaja gebruikte namelijk in hoofdstuk 11 ook al het beeld van een loot. Toen was het beeld wel iets anders, maar daar werd wel duidelijk waar die loot uit voortkomt. Hij komt daar uit de afgehakte boomstronk van Isaï. Voor een Israëliet was dat een beeld van het absolute Koningschap. De wortel van Isaï was het begin van het huis van David. De Messias, de redder van de wereld komt dus met koninklijke majesteit.

Jezus is vanaf het begin Koning, daar is Hij voor gekomen en daar is Hij voor gezonden. Misschien geeft ons dit niet gelijk een bijzonder gevoel, maar een gelovige Jood gaf dit wel een gevoel. Zeker ook in de tijd van Jesaja en ook later in de tijd van Jezus. Al vanaf de tijd van Jesaja zat een gelovige Jood te wachten op de nieuwe Koning van Israël. Dat zie je ook terug in het leven van Jezus. Velen begrepen er niets van, want de Koning Die zou komen, zou dan toch in ieder geval afrekening houden met de vijandelijke machten in het land. Israël zou dan toch weer Israël moeten worden en geen vijand zou het meer voor het zeggen moeten hebben. Dit beeld klopt niet, maar dit was wel het grote verlangen. Jezus kwam niet als een overwinnende Koning zoals David. Hij kwam niet om letterlijk grondgebied te winnen. Jezus kwam niet voor een evangelie van welvaart. Daarom klopt de boodschap ook niet dat Jezus een complete hemel op aarde zou brengen of dat als je in Jezus gelooft, je nu ook al alles zult ontvangen. Jezus laat voorlopig de gebroken wereld gebroken en laat alleen lichtstralen van de toekomende tijd zien.

Als je Jesaja 53 goed leest zit daar wel de lijn van de Messiaanse Koning in, maar zo ziet Hij er niet uit. Hij ziet eruit als iemand waar je je hoofd voor zou omdraaien. Er is geen enkele reden waarom je Hem zou begeren. Dat moet je vooral zien in het licht van die Koninklijke profetie. Het klopt ook allemaal niet als je een Koning zou verwachten die vijanden komt verslaan. Bedenk even hoe het voor een gelovige Jood geklonken moet hebben dat je je vijanden moest liefhebben, dat je je andere wang moet toekeren en dat je zult huilen om zalig te worden. Met de woorden zoals Jezus aan het begin van Zijn bediening de Bergrede begon, werd Hij direct gediskwalificeerd als de nieuwe koning volgens aarde maatstaven. De profetie van Jesaja zegt niet dat Jezus een onaanzienlijk persoon zal zijn in letterlijke zin, maar in het beeld van de Koning wel.

Het is precies waar wij net zo vaak tegenaan lopen. De vraag die wij zo vaak stellen: "Jezus, als U dan Overwinnaar bent, waarom zien wij daar dan nog maar zo weinig van?" Eigenlijk is het antwoord heel eenvoudig: Omdat het nu nog niet de tijd is waarin alle dingen nieuw worden, maar we nog slechts nieuwe dingen zullen zien, maar nog steeds in gebrokenheid. Jezus is geen Messias die direct komt om alles anders te maken in de dagelijkse realiteit, Hij is de Messias die het begin is van alle dingen die nieuw worden. Hij zet het herstel van alle dingen in beweging, als een Knecht Die plaatsvervangend onze plaats inneemt, ons nu al laat zien wat straks volledig zal gebeuren, maar ons ook de boodschap geeft dat we nog moeten wachten op het complete herstel van alle dingen. Maar daarmee raakt Hij voor velen toen en nu wel de glans kwijt waardoor ze Hem begeerd zouden hebben. Maar wat hebben we aan een Koning Die alle dingen nieuw komt maken, terwijl dat voor ons onbereikbaar is omdat er nog een onoverbrugbare kloof zou blijven tussen God en ons. Jezus Koningschap gaat veel dieper, Hij gaat de diepste dorre doodsheid in om daar Koninklijk leven te brengen.

Gebed: Heer, toch bent U voor mij alles! Ik heb U lief omdat U niet iets materialistisch kwam brengen, maar vernieuwing vanuit het diepste bestaan van dorheid en doodsheid.

Aanbevelingen

Youtubekanaal

Nieuwe artikelen

27 februari 2020
25 februari 2020
23 februari 2020
20 februari 2020
18 februari 2020

Eindeloos gelukkig

Eindeloos gelukkig worden begint door te wandelen in de bestemming die God voor jou heeft op aarde om uiteindelijk, door het geloof in Jezus, straks eindeloos gelukkig in de hemel te leven met God. 

Bijbelonderwijs

Om de Bijbel begrijpen willen wij je helpen door de Bijbel op een praktische manier uit te leggen. Het is ook mogelijk om je aan te melden voor een gratis mailabonnement op 'Tijd met God'.

Geloofsopbouw

Bij geloofsopbouw gaat het erom dat je groeit in discipelschap. We geven je handvaten om je geloof echt te leven en we proberen je op allerlei manieren te prikkelen om na te denken over allerlei zaken.

Trainingen

Naast onderwijs via internet geven we ook trainingen op locatie om je als discipel van Jezus toe te rusten. Dit kunnen (s)preekbeurten, korte trainingen of langere trainingen zijn voor verschillende doelgroepen.

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom.
IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

© 2020 Eindeloos gelukkig - All Rights Reserved | Hosted by www.sth.nu